AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Omaehtoisesta opiskelusta. Uuden mallin mukaan täytyy silti hakea töitä vaikka tätä tukea saakin. Ne vain käsitä tätä miten tässä sitten voi opiskella ja käydä harjoittelut yhtä aikaa. Käsittämätön muutos.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo, mutta vipusessa omassa kohteessa on muutoksia. Joten voi näkyä huomenna aamulla, jos on varasijat liikkunu.
Eikös vipusessa näy edellisen päivän tilastot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo, mutta vipusessa omassa kohteessa on muutoksia. Joten voi näkyä huomenna aamulla, jos on varasijat liikkunu.
Eikös vipusessa näy edellisen päivän tilastot?
Näkyy joo, mutta itselläni on monesti ollu näinkin päin, että jos vipusessa ollut muutoksia niin on myös ollut opintopolussa lähiaikoina tästä. Kun taas ei vipusessa ole ollut muutoksia ei oo ollut opintopolussakaan useampana päivänä mitään muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoisesta opiskelusta. Uuden mallin mukaan täytyy silti hakea töitä vaikka tätä tukea saakin. Ne vain käsitä tätä miten tässä sitten voi opiskella ja käydä harjoittelut yhtä aikaa. Käsittämätön muutos.
Samaa oon itsekin miettiny, että ihan mahdoton yhtälö. Vielä kun esim sote harjotteluiden aikaan ei voi olla töissä kun ne on kokopäiväisiä harjotteluita ja niitä on useampi pitempi harjoittelu. Ihan järjen köyhyyttä koko malli. Moni voi haluta keskittyä opiskeluun ja osalla on myös perhettä niin ei mitään järkeä että pitäisi hakea töitä mitä ei pysty vastaanottaa kun opiskelee päätoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yhdessä hakukohteessa vipusen mukaan 20 aloituspaikkaa, 30 on vastaanottanut paikan ja mun sijoitus paranee koko ajan näistä luvuista huolimatta että enpä luottaisi vipuseen kovin paljon.
Vipunen on täysin oikeassa. Sinne on vain valittu ylimäärin väkeä.
Syitä siihen voi olla monia, esim. tasapisteet, tai todistusvalinnan osalta kesän aikana tulleita yo-kirjoitusten oikaisupyyntöjen parantamia pisteitä. Keltään ei oteta paikkaa pois siksi, että joku toinen saa sen korjatuilla pisteillä. Etenkin verkko-opintoihin myös ihan muuten vaan otetaan herkästi enemmän väkeä kuin on aloituspaikkoja.
Vipusta ei ole tarkoitettu siihen, että sieltä voisi seurata omia mahdollisuuksiaan, vaikka ymmärrettävästi paikkaansa jännäävät hakijat niin tekevät.
Mihin vipunen on tarkoitettu?
Vipunen on Tilastokeskuksen OPHlle ylläpitämä tilasto. Ja se taas on jo kauan sitten tiedetty, että valhe taipuu vertailumuodoissa "valhe, emävalhe, tilasto". Tilasto näyttää siis sitä mitä laatija haluaa sen näyttävän
Sieltä se opiskelupaikka napsahti. Insinööriopinnot kutsuvat.
Varasijalla 3., joten saa nähdä muuttuuko vielä ma/ti tilanne 😊
Varasijalla 4 ensikerlaisena ei tuntuu pääsevän koulun enää :(((
Huomenna alkaa haku polkuopintoihin ja niihin ajattelin hakea jos ei opiskelupaikkaa ensimmäiseltä varasijalta irtoa. Mitenköhän tässä kannattaa nyt tehdä jos sattuu ti vielä saamaan opiskelupaikan ja on hakenut myös polkuopiskeluihin? Voiko polkuopintoja perua?
Riippuu pienesti myös työnantajasta. Periaatteessa työnantajan on myönnettävä opintovapaa, jos työssäoloaika on täyttynyt, mutta se voi myös pätevästä syystä lykätä vapaan antamista. Ainakin näin oli kaksi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna alkaa haku polkuopintoihin ja niihin ajattelin hakea jos ei opiskelupaikkaa ensimmäiseltä varasijalta irtoa. Mitenköhän tässä kannattaa nyt tehdä jos sattuu ti vielä saamaan opiskelupaikan ja on hakenut myös polkuopiskeluihin? Voiko polkuopintoja perua?
Jos se on vain ilmoittautumisjuttu ja pitää maksaa ilmoittautumishetkellä, ei yleensä voi. Jos siihen kuuluu haastattelu, valintakurssi (tämä on nyt uutta ainakin Laureaan) tai saa viikon maksuajan, voit jättää homman sikseen.
Vaikea tilanne sinulla, mutta ilmoittautuisin polkuun kuitenkin, jos paikkoja on vain muutama niin, että menevät kaikki heti huomenna. Muuten voi käydä niin, että jäät kokonaan ilman opiskelupaikkaa.
Erkkapedan opiskelija kirjoitti:
Riippuu pienesti myös työnantajasta. Periaatteessa työnantajan on myönnettävä opintovapaa, jos työssäoloaika on täyttynyt, mutta se voi myös pätevästä syystä lykätä vapaan antamista. Ainakin näin oli kaksi vuotta sitten.
Me ollaan sovittu työnantajan kanssa että lähiopetuspäivät ovat joko vapaina tai haen opintovapaata. Mutta nyt on alkanut tulla suoranaista "käskyä", että minähän sitten teen harjoittelut nykyisessä paikassani.
Ymmärrän työnantajan näkökulma miksi on kätevää, että valmiiksi palkkalistoilla oleva tekee harjoittelut siinä sivussa, mutta kun en halua. Haluan harjoittelujaksojen aikana nähdä muitakin paikkoja, eikä kaikkia jaksoja pysty edes toteuttamaan nykyisessä työpaikassa. Vähän huolettaa, jos en näihin sitten opintovapaata saa... siinä vaiheessa ei jää muuta kuin irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitova, mutta ainahan voit ns. perseillä haastattelussa/testissä, että et saa paikkaa. Tosin kaverilla oli viime vuonna se, että opintopolkuun pääsi vain 2 hakijaa ja molemmat valittiin. Joutui maksamaan vaikka ei mennyt sinne, koska pääsikin varasijoilta. Ei mikään iso summa ollut. Jotain 250-300e luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko opiskelupaikan saaneet lisätty jo johonkin oman luokan whatsapp tai facebook ryhmään? Mulle joku sanoi, että heillä on jo oman luokan viestittelyryhmä, mutta miten ihmeessä :D en ainakaan tiedä, että mistä löytäisin tiedon jos tällainen ryhmä on olemassa ja miten sinne pääsee.
Mä löysin oman ryhmäni WhatsApp ryhmään kutsulinkin AMKn "uudelle opiskelijalle" sivuja selatessani. Eli kukaan ei liittänyt mua sinne, eikä erikseen kertonut siitä. Laureaan oon menossa.
Vierailija kirjoitti:
Erkkapedan opiskelija kirjoitti:
Me ollaan sovittu työnantajan kanssa että lähiopetuspäivät ovat joko vapaina tai haen opintovapaata. Mutta nyt on alkanut tulla suoranaista "käskyä", että minähän sitten teen harjoittelut nykyisessä paikassani.
Ymmärrän työnantajan näkökulma miksi on kätevää, että valmiiksi palkkalistoilla oleva tekee harjoittelut siinä sivussa, mutta kun en halua. Haluan harjoittelujaksojen aikana nähdä muitakin paikkoja, eikä kaikkia jaksoja pysty edes toteuttamaan nykyisessä työpaikassa. Vähän huolettaa, jos en näihin sitten opintovapaata saa... siinä vaiheessa ei jää muuta kuin irtisanoutua.
Opintovapaata ei voi kieltää, ellei teillä nyt ole kaikki muutkin opintovapaalla yhtä aikaa, silloin aletaan katsoa kenellä on matalin koulutus tähän asti. Jos vapaasi aiheuttaisi kohtuuttoman haitan, esim. olet erikoisliikkeen ainoa kassa, työnantaja voi lykätä vapaata 6 kk, mutta ei kieltää sitä.
Sehän on vain hyvä, jos pystyt valtaosan harkoista tekemään nykytyöhösi. Palkka juoksee ja lomat kertyy. Aihepiirit, joita siellä ei voi tehdä, pitää tietysti tehdä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opiskelupaikan saaneet lisätty jo johonkin oman luokan whatsapp tai facebook ryhmään? Mulle joku sanoi, että heillä on jo oman luokan viestittelyryhmä, mutta miten ihmeessä :D en ainakaan tiedä, että mistä löytäisin tiedon jos tällainen ryhmä on olemassa ja miten sinne pääsee.
Mä löysin oman ryhmäni WhatsApp ryhmään kutsulinkin AMKn "uudelle opiskelijalle" sivuja selatessani. Eli kukaan ei liittänyt mua sinne, eikä erikseen kertonut siitä. Laureaan oon menossa.
Ei taida Haaga-Heliassa olla vastaavaa, noh harmi.
Onko monikin hakemassa polkuopintoihin?
Tai hakenut jo, esim. Laureassa näytti ilmoittautuminen olevan jo ohi.
Itse klikkaan itseni huomenna Humakiin.
Sieltä se paikka napsahti, pari viikkoa piti odotella 1. Varasijalla 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yhdessä hakukohteessa vipusen mukaan 20 aloituspaikkaa, 30 on vastaanottanut paikan ja mun sijoitus paranee koko ajan näistä luvuista huolimatta että enpä luottaisi vipuseen kovin paljon.
Vipunen on täysin oikeassa. Sinne on vain valittu ylimäärin väkeä.
Syitä siihen voi olla monia, esim. tasapisteet, tai todistusvalinnan osalta kesän aikana tulleita yo-kirjoitusten oikaisupyyntöjen parantamia pisteitä. Keltään ei oteta paikkaa pois siksi, että joku toinen saa sen korjatuilla pisteillä. Etenkin verkko-opintoihin myös ihan muuten vaan otetaan herkästi enemmän väkeä kuin on aloituspaikkoja.
Vipusta ei ole tarkoitettu siihen, että sieltä voisi seurata omia mahdollisuuksiaan, vaikka ymmärrettävästi paikkaansa jännäävät hakijat niin tekevät.
Mihin vipunen on tarkoitettu?
Vipunen on Tilastokeskuksen OPHlle ylläpitämä tilasto. Ja se taas on jo kauan sitten tiedetty, että valhe taipuu vertailumuodoissa "valhe, emävalhe, tilasto". Tilasto näyttää siis sitä mitä laatija haluaa sen näyttävän
Höpöhöpö. Tässä tapauksessa se näyttää hakijoiden ja valittujen määrän sekä sen moniko on ottanut paikan vastaan. Tapahtumat ei näy reaaliajassa, eikä se kerro eikä ennusta paikkojen saamisen todennäköisyyttä. Turha siitä on tilastoa syyttää, jos itse tekee sen perusteella oletuksia.