Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
1361/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haenko tiedon opintopolusta vai koulun sivuilta

1. Pitääkö joitain papereita yms selvityksiä tehdä?

2. Jos otan koulu paikan vastaan opintopolusta, pitääkö tehdä vielä erikseen joku ilmoittautuminen kouluun?

Ei pidä tehdä mitään selvityksiä, ellei sinulla ole ehdollista hyväksymistä. Siinä lukee syy (esim. tutkinto ei näy rekisterissä, kielitaito pitää todistaa tms.). Myös jos haluat olla ekan vuoden poissaolevana, se onnistuu vain sairauden, armeijan tai äitiysloman vuoksi. Se pitää todistaa.

Kyllä pitää erikseen ilmoittautua kouluunkin. Se tapahtuu Oili-palvelussa. Siihen on linkki Opintopolussa.

Vierailija
1362/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö opintopolku viikonloppuisin vai kannattaako  seuraavan kerran katsoa maanantaina?

Mun poika sai viime la spostin, että opiskelupaikka on tarjolla. Alunperin jonossa viides. Eli viikonloppuisinkin liikkuu ja viestit lähtee saman tien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö opintopolku viikonloppuisin vai kannattaako  seuraavan kerran katsoa maanantaina?

Mun poika sai viime la spostin, että opiskelupaikka on tarjolla. Alunperin jonossa viides. Eli viikonloppuisinkin liikkuu ja viestit lähtee saman tien.

Ei lähde saman tien. Ne tulee pari kertaa päivässä.

Vierailija
1364/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaopiskelijako? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaopiskelijako? kirjoitti:

Nyt oli liikkuneet kaikki muut paitsi mun paras sijoitus. Alkaa hieman foliohattu nousee päähän koska jos TAMK insinöörialojen ja varsinkin sähköalojebn sisäänpääsypisteet tippuivat eli varasijoilta on päästy sisään ja todella moni on jo päässyt, niin on todella kumma että HAMK Valkeakosken kampuksella, eli melkein vieressä ei liiku mihinkään. Eli kukaan ei ole saanut parempaa paikkaa ja vain yksi on tippunut alle 10 varasijajonosta pois.

Voisin kuvitella, että monet yliopistoon tekniikan puolelle hakeneet on hakeneet myös nimenomaan TAMKiin eikä muualle. Halutaan asunto ja opiskelupaikka nimenomaan Tampereelta.

Kyllä varmasti näinkin on, mutta silloin myös tulee mieleen että moni joka on hakenut vain TAMKiin niin on hakeneet samaa tutkintoa myös HAMKista. Joten kun yliopistolainen saa paikan ja siltä vapautuu mahdollisesti paikka AMK:sta niin silloin joku voisi saada paikan HAMKIn sijaan tampereelta. Näin nopealla ajattelulla se toimisi myös siihenkin suuntaan. Mutta mahdotontahan näitä on sanoa. Ihmetyttää vaan kahden haun kokemuksella, että kun ei liiku mikään. Ei pisteet, ei varasijat mutta tampereella liikkuu. 

Jotkut hakee enemmän paikkakuntaa kuin tiettyä koulutusta. Oma esikoinenkin täytti ensimmäisellä kerralla kaikki kuusi hakutoivettaan, muttei loppujen lopulta ottanut vastaan tarjottua paikkaa koska halusi tietylle paikkakunnalle. Kävi armeijan välissä ja seuraavalla kerralla pääsi mihin halusi.

Vierailija
1365/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys väliin, jos jollain olisi sattunut olemaan kokemusta! Kuinka pitkään meni, kun olette ottanut koulupaikan vastaan, ja jos teidän on pitänyt tehdä terveydentilasta selvityspyyntö, kauanko mennyt että ovat käsitelleet sen?

Mä laitoin aamulla menemään sähköisesti omani, piti täyttää SORA-säädöksen mukainen lappu. Lääkärillä käyntiä ei kuulemma tarvitse ennen kuin ovat tuon lapun käsitelleet, ottavat yhteyttä jos lausunnon tarvitsevat terveydentilastani. Eihän ehdollinen opiskelupaikkani peruunnu jos määräpäivään (15.7.) ei ehdi kaikkea laittamaan? :( kuitenkin lääkärin lausunnon saaminen voi kestää hetken.

Soita heti sinne lääkärille, ja laita asia vireille. Ota myös yhteyttä sinne osoitteeseen, mihin pyytävät toimittamaan lausunnot. Kysy sieltä lisäaikaa dokumenttien toimittamiselle. Voit muutenkin selittää tilanteesi. 

Kiitos tästä vastauksesta, äsken oli tullut sähköpostiin että tuo pelkkä kirjallinen selvityspyyntö riitti eikä lääkärin lausunnolle ollut tarvetta. Pääsin siis ilmoittautumaan läsnäolevaksi! Kerkesin vaan maalailla uhkakuvia asiasta, mutta opinnot kutsuvat😊

Vierailija
1366/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt syksyn monimuoto-opintoja, mut mietityttää sit se jatkuva kotona oleminen, jos ei satu työpaikkaa olemaan. Päivätoteutuksissa sitä on erillä tavalla varmaan mukana näissä opiskelijatapahtumissa ja pääsee verkostoitumaan muitten kanssa.

Hyi hyi kammoan tuota verkostoitumista jo sananakin, kaveri tradenomi opinnoissa ja sanoi, että aikuisena ärsyttää pakolliset ryhmätyöt kun omien töiden ohessa olisi helpompi tehdä koulujutut itekseen. Itse jännään monimuoto-paikkaa, toiseen amk-tutkintooni (sosionomi) ja näen melkein painajaisia ryhmätöistä ja jos kouluun pääsen, teen kaikkeni ettei tarvi tehdä ryhmätöitä

Oletko sosiaalisesti rajoittunut vai miksi kammoat? Työelämässä kuitenkin toimitaan tiimissä, tiimityöskentelyä. Antaa negatiivisen kuvan jos yrittää kaikkensa tehdä ettei ryhmätöitä tarvitsisi tehdä.

Koulussa tehtävät ryhmätyöt eroaa hyvin paljon työelämästä. Teen työssäni paljon tiimityötä, mutta vältän opinnoissa viimeiseen asti ryhmätyöskentelyä.

Useammalta amk:ssa opiskelevalta aikuiselta kuullut kuinka ikään katsomatta osa lusmuilee ja ottaa pisteet toisten työstä, osa ei osallistu yhteistapaamisiin tai suostu puhumaan opettajalle tai muulle ryhmälle kun oma työ pitäisi esitellä.

Työelämässä voi olla hyvinkin sosiaalinen, vaikka koulussa ei ryhmät nappaa.

T. Eri

Vierailija
1367/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jossain on aloituspaikkoja 80 mutta valittuja esim vaan 75?

Vierailija
1368/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näyttäisi hakevan tradenomiksi. Tradenomiksi on useita eri hakuvaihtoehtoja nykyään. Kokeilussa ollut nyt tuo valintaopintojakso/valintakurssi yms. Aika monessa muussakin alassa on tuo niin arkkitehdistä eri SoTe alan opintoihin. Taitaa olla yleistymässä.

Tunnen pari jotka pääsivät nyt tuommoisen valintajakson kautta tradenomiksi ja yhden joka pääsi sosionomiksi, sekä yhden myös joka pääsi sairaanhoitajaksi. Kannattaa siis vilkaista koulujen erillishausta. Nostaa omia mahdollisuuksia päästä koulutuksiin jos hakee noiden kautta ja siihen päälle vielä yhteishaussa.

Kohta varmaan alkaa myös joihinkin koulutuksiin lisähaku.

Vierailija
1369/2045 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisähaut on jo auki Opintopolussa.

Vierailija
1370/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kyllä että täl erää jäi 20. varasijalle 🙈 42/60 paikkaakin vastaanotettu vipusen mukaan.

Vierailija
1371/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko muilla vipunen? Mulla ei tällä hetkellä toimi, aiemmin vielä toimi.

Vierailija
1372/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko muilla vipunen? Mulla ei tällä hetkellä toimi, aiemmin vielä toimi.

Eilen ja tänään aamulla ollut ongelmia, kun kokeillut.

Vierailija
1373/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varasijalla 8 sosiomoni todistusvalinnassa ja olen ensikertalainen. Tosi vaikea tää odottaminen on. Pääsenkö vielä

Ensikertalaisena opiskelemaantsemppiä sulle

Vierailija
1374/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen varasijalla 8 sosiomoni todistusvalinnassa ja olen ensikertalainen. Tosi vaikea tää odottaminen on. Pääsenkö vielä

Ensikertalaisena opiskelemaantsemppiä sulle

Itse taas sosionomi valintakoe valinnassa varasija 20. ja ensikertalainen.

Vierailija
1375/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iik oon 4. varasijalla(todistusvalinnassa) sairaanhoitajaksi Tamkiin! Jännäksi käy! Tänäänkin päivittyny molemmat jonot. Pääsykoe jono on liikkunut 75.->49. joten se liikkuu huomattavasti rivakammin nyt näköjään.

Vierailija
1376/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varasijalla 27 monimuotoon. Olenko hullu jos vähän vielä jännitän :D? Oisi unelmien täyttymys jos pääsisin opiskelemaan nyt syksyllä töiden ohessa, sopisi siihen kuvioon täydellisesti.

Vierailija
1377/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liikahti varasijat nyt illasta, vaikka Opintopolussa lukeekin, että päivittyvät aamupäivästä.

Vierailija
1378/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla liikahti varasijat nyt illasta, vaikka Opintopolussa lukeekin, että päivittyvät aamupäivästä.

Saman huomasin, vasta joskus 18 kieppeissä.

Vierailija
1379/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasija 1 ja 5 ei saakeli ku menee jännäks

Vierailija
1380/2045 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muillakin Vipunen alhaalla? Tulee vaan joku viesti, kun yrittää katsoa paikan vastaanottaneita.