Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
81/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä 2 tutkintoa suoritettuna amk:sta. Silti kävin pääsykokeissa. Vaikeat oli. Matikka helppo. Englanti todella, todella vaativa. Ei kerro ku hienostelusta.

Mitä vittua noi suomenkielen vastausvaihtoehdot oli? Aikoinaan kirjoitin E:n, ei mtn tietoa mikä on oikea vastaus. Paskat tuo mitään mittaa.

Ainoat hyvät oli päättely ja matikka. Muuten täys farssi.

Vierailija
82/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kävin testaamassa koetta ja silloin oli matikka kaikista vaikein itselle, englanti taas helppo. Lopputulos kokeesta oli aika heikko.

Koko kevään treenasin matikkaa ja päättelyä ihan järkyttävät määrät että nyt onnistuisi.

Nyt sitten enkku oli jostain pirun taskusta kaivettu. Aihe helppo mutta erittäin vaikealukuista. Vastausvaihtoehdot oli myös ihan liian monimutkaisia että taitaa minunkin kouluhaaveet jäädä😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko niin että pääsykokeet kestävät koko viikon, että pe on vasta viimeisillä?

Vierailija
84/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko niin että pääsykokeet kestävät koko viikon, että pe on vasta viimeisillä?

Joo huomenna on vikat.

Vierailija
85/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei tuu toista välivuotta.. Jos edes yhtä opiskelupaikoista tarjotaan, otan sen! En haluu tätä koetta uudestaan!

Mulla samat fiilikset. Viime vuonna en valmistautunut ollenkaan, kävin vain kokeen tekemässä ja ajattelin, että opiskelupaikka aukeaa jos on auetakseen. En saanut, joten töitä tein kuten suunnittelin. Tänä keväänä valmistauduin valmennuskurssin avulla, ja toivon että riittäisi!

Jos en nyt saa opiskelupaikkaa, haen vielä syksyn haussa ja teen vielä kertaalleen kokeen🙃 jos vieläkään ei tärppää, niin haen polkuopintoihin. Harkitsen kyllä tälle vuotta hakeutuvan polkuopiskelemaan jos ei tärppää, mutta syksyn hakuun tulisi varteenotettavia vaihtoehtoja lähellä kotikaupunkiani.

Vierailija
86/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lämmöllä suositella polkuopintoja!

Polkuopintojen ohessa voi hakea myös valintakokeella. Tuplamahis päästä sisään!

Vierailija
87/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös polkuopiskelijana hain samaan tutkinto-ohjelmaan jota suoritan parhaillani. Viimeistään syksyn haussa sitten ineen opintojen perusteella. Olis vaan kiva saada opintolainat ja täydet opiskelijaetuudet yms. Mutta eipä se hirveästi haittaa työkkärin rahoillakaan opiskella tää eka vuosi 😁

Koe meni ihan ok. Englanti oli vaikein, mutta sen tiesinkin jo etukäteen parin vuoden takaisen kokeen perusteella. Varauduinkin tekemään sen ekana, jotta olen kaikista virkeimmilläni, sillä viimeksi tein päinvastaisesti ja olin siinä vaiheessa ihan väsähtänyt. Toivottavasti tulee vaaditut 0,5p enkusta, siitä se sisäänpäsy tais melkeen jäädä viimeksi kiinni 😅

Vierailija
88/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemusta milloin ensimmäiset tulokset alkaa tippumaan vai pitääkö jännittää 8.7 asti?

Vierailija
89/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta milloin ensimmäiset tulokset alkaa tippumaan vai pitääkö jännittää 8.7 asti?

Viime vuonna juhannusviikolla alkoi ensimmäiset tulokset tulemaan.

Vierailija
90/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään käyty kokeissa ja huhhuh olipas hankala.

Matikan osuudet olivat ihan yllättävän helppoja, mutta äidinkieli ja englanti oli kyllä haastavia. Itselläni ikää mittarissa jo 30+, työkielenä ollut englanti jo vuosia ja korkeakoulututkintojakin pari, mutta silti nuo pääsivät yllättämään. En halua edes kuvitella millaisia nuo tehtävät ovat jollekin 18-vuotiaalle, joka tulee amispohjalta noihin kokeisiin. 

Itse tein sen virheen, että jätin englannin "helppona" viimeiseksi, jolloin ihmisiä alkoi lähtemään ja oma keskittyminen herpaantui ihan täysin. Teksti oli hyvin vaikealukuista, mutta onneksi usein muutaman vastausvaihtoehdon sai poissuljettua helposti ja piti sitten pohtia kahden vaihtoehdon välillä.

Vierailija
91/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistujat pitäisi jakaa kokeen keston mukaan eri saleihin. Tulevat hoitajat ja insinöörit tässä kärsivät, kun tulevat tradenomit, restonomit, agrologit ja medianomit lähtevät kolistellen ja pölisten kokeesta pois.

Vierailija
92/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään käyty kokeissa ja huhhuh olipas hankala.

Matikan osuudet olivat ihan yllättävän helppoja, mutta äidinkieli ja englanti oli kyllä haastavia. Itselläni ikää mittarissa jo 30+, työkielenä ollut englanti jo vuosia ja korkeakoulututkintojakin pari, mutta silti nuo pääsivät yllättämään. En halua edes kuvitella millaisia nuo tehtävät ovat jollekin 18-vuotiaalle, joka tulee amispohjalta noihin kokeisiin. 

Itse tein sen virheen, että jätin englannin "helppona" viimeiseksi, jolloin ihmisiä alkoi lähtemään ja oma keskittyminen herpaantui ihan täysin. Teksti oli hyvin vaikealukuista, mutta onneksi usein muutaman vastausvaihtoehdon sai poissuljettua helposti ja piti sitten pohtia kahden vaihtoehdon välillä.

Ihan sama kokemus! Minulla ikää 40+, enkä ole enkkua käyttänyt työssäni - vapaa-ajallakin hyvin vähän. Matikka, luma-osio olivat helppoja, loogisessa päättelyssä meinasi tulla kiire, kun jumituin yhteen tehtävään liian pitkäksi aikaa. Mutta oli melko helppo mielestäni sekin.  Mutta: enkku ja suomi oli kyllä  haastavia! Enkun tiesinkin itselleni haastavaksi, mutta tuo suomen kielen teksti pääsi yllättämään. Mulla teksti liittyi nuorisobarometrin Eurooppa kyselyyn ja olin kyllä välillä aivan kujalla siitä mitä vaihtoehtoja valitsisin! :D Ei meinannut ajatus pysyä kasassa enää, sillä se oli toiseksi viimeinen osio minulle...

Saa nähdä kuinka käy! Tiedän hakeneeni vaikeasti sisään päästävälle linjalle.

Vierailija
93/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta kiinnostaisi noista polkuopinnoista kuulla lisää!

Vierailija
94/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutava vääryys oli se että ennakkoon kun luin että eväät on kielletty, ainoastaan vesipullo sallittu, mutta oli siellä jollain eväät mukana. Oisi tuonnut lisäboostia jos oisi välillä saanut sokeria aivoille, banaani, suklaapatukka, tms.

Englanti mulla heikko, positiivista jos oli muillekin vaikeaa :) Suomi kanssa yllätti, ja oli huono valinta jättää se loppuun. Matikka, luma, päättely mun mielestä aika helppoja, mulla hyvällä tsäkällä voi tulla niistä 40-45p mikä oisi aika paljon kun 25v aikaa siitä kun amiksessa opiskeli ja aika vähän valmistauduin. Kannatti käydä, jos nyt ei natsaa niin seuraavaan on helpompi valmistautua kun suunnilleen tietää että mitä on vastassa.

Vierailija
95/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutava vääryys oli se että ennakkoon kun luin että eväät on kielletty, ainoastaan vesipullo sallittu, mutta oli siellä jollain eväät mukana. Oisi tuonnut lisäboostia jos oisi välillä saanut sokeria aivoille, banaani, suklaapatukka, tms.

Missä muka lukenut että eväät ovat kiellettyjä? Valintakoekutsussa, valmennuskurssilla ja vielä itse kokeessa oli tiedote, että eväät ovat sallittuja.

Vierailija
96/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta kiinnostaisi noista polkuopinnoista kuulla lisää!

Googlettaa kannattaa, jokaisen amk:n sivuilla tietoja paremmin. Polkuopiskelijaksi ei niin vain mennä, vaan sinne päästään säkällä - kun haku aukeaa, niin nopeimmat klikkaajat ovat sisällä. Joihinkin amk:hin vain muutama paikka. Itse pääsin varasijalta polkuopiskelijaksi.

Polkuopiskelu ei myöskään ole automaattinen tae oikeasta opiskelupaikasta, vaan keväällä haetaan väylähaussa oikeaksi opiskelijaksi. Itse hain sekä yhteishaun että väylahaun kautta nyt opiskelemaan.

Muutoin opiskelu ei eroa mitenkään oikeasta, eli samassa ryhmässä olet muiden kanssa. Ainoa vain, että mitään tukia ja etuuksia ei saa. Suosittelen hakemaan, elokuussa aukeaa paikat!

Vierailija
97/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt googlasin niin eväät sallittuja, jostain luin että saa olla vain vesipullo missä ei ole e tikettejä, mutta taisi olla väärä lähde tai vanhaa tietoa. No ainakin seuraavalla kerralla tiedän tämänkin

Vierailija
98/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Seamkiin fysioterapeutiksi. Vaikein oli se eettinen osio, jossa kysyttiin vain että mikä seuraavista väittämistä on eettinen kysymys (koskien tekstiä). Ihan sikavaikea, en meinannut tajuta millään.

Jätin matikan vikaksi, koska se itselleni vaikein. Vaikea sanoa menikö miten. Tai kyllä se aika huonosti taisi mennä. Eka kerta tällaisessa kokeessa.

Vierailija
99/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä kaikki oli tänään valintakokeessa ja miten meni? Olin tänään siinä valintakokeessa ja melkein kuolin😩 vaikka on aina ollut hyvä matiikssa, mutta tänään mun pää ei yhtään toiminut ja aika ei riittänyt vasta nyt pystyn miettimään miten lasketaan siitä verotonta hinta, mutta siinä kokeessa en millä tavalla pystynyt laskemaan siitä ja vastasin väärin😩 olin kolmas kertaa siinä valintakokeessa.

Vierailija
100/2045 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä kaikki oli tänään valintakokeessa ja miten meni? Olin tänään siinä valintakokeessa ja melkein kuolin😩 vaikka on aina ollut hyvä matiikssa, mutta tänään mun pää ei yhtään toiminut ja aika ei riittänyt vasta nyt pystyn miettimään miten lasketaan siitä verotonta hinta, mutta siinä kokeessa en millä tavalla pystynyt laskemaan siitä ja vastasin väärin😩 olin kolmas kertaa siinä valintakokeessa.

Matikka mulla se suurin vahvuus ja pettymys myös, ihan ok kuitenkin, taisi 3 kysymystä jäädä vastaamatta ja sama ettei vaan pää toiminut, erittäin tärkeä asia oisi ollut että on hyvä energiataso siinä kokeessa eikä liikaa stressaa, no mulla nuo ei toteutunut. Matikassa näytti riittävän että on ne perusasiat hallussa, mutta ne pitää tulla selkäytimestä kun aikaa on muutama minuutti per tehtävä