AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Kävin tänään ekaa kertaa kokeessa ja toisaalta meni mielestäni ihan kohtalaisesti kun odotuksetkin oli niin alhaalla. Ajattelin että en osaa yhtään kysymystä. Mutta toisaalta, kun olen netissä harjoitellut niin aina luulen tehneeni oikein ja sitten kaikki onkin mennyt väärin. Jätin useita kysymyksiä vastaamatta koska ei ollut mitään käryä.
Ensimmäinen englannin teksti oli aika helppo (liittyen opiskeluun) mutta saa nähdä mitä käy. Oikean ja väärän vastauksen raja on usein todella pieniä ja typeriä. Mielestäni vaikein oli päättelykysymykset, en oikeen ymmärrä mitä hyötyä on taidosta osata päätellä jotain nippeli- ja kompakysymyksiä. Esim. kysymys liittyen lasten harrastuksiin ja mikä paketti lähti toisena. Mikä hyötyä tästä on käytännön työelämässä.
Älkää jakako vastauksia! Osalla vielä koe edessä! 😱
Siis mä luulin ettei mitään ylimääräistä saa olla mut koepaikalla sanottiin et eväätkin olis voinut olla 🤣 Ei kyllä kenelläkään ollut.
Mitä vastasit siihen lasten harrastus ja paketti tehtävään? :) itselläni oli eilen nämä samat ja mietin että oliko lasten harrastus jutussa 2 oikeaa vastausta vai oliko joku kompa ku mielestäni 2 vastaus vaihtoehtoa antoi saman lopputuloksen 🙈
Voidaanko näistä koetehtävistä ja vastauksista keskustella huomisen jälkeen? Osalla vielä kokeet huomenna ja ilmeisesti tänään ollut samoja kysymyksiä kuin tiistaina olleilla. Samojen kysymysten vastauksia täällä jaettu, mitä itselläni oli eilisessä kokeessa.
Todella tökeröä täällä etukäteen huudella, minkälaisia tehtäviä mahdollisesti vastassa!
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko näistä koetehtävistä ja vastauksista keskustella huomisen jälkeen? Osalla vielä kokeet huomenna ja ilmeisesti tänään ollut samoja kysymyksiä kuin tiistaina olleilla. Samojen kysymysten vastauksia täällä jaettu, mitä itselläni oli eilisessä kokeessa.
Todella tökeröä täällä etukäteen huudella, minkälaisia tehtäviä mahdollisesti vastassa!
Se on just hyvä, saat vinkkiä ja jopa vastausta millaiset kysymykset tulee ja mitä pitää vastata.
Vierailija kirjoitti:
Tunneälyssä jäin yllättävän paljon miettimään kuvaa, jossa oli kaksi naista. Vasemmanpuoleinen jotenkin kädet pystyssä ja oikeanpuoleisella naisella tunne oli mielestäni pelko. Mutta mikä se vasemmanpuoleisen naisen tunne oli? Ihme jutut jää mieleen :D
Minä vastasin epävarma. Vasemman puoleinen hipelöi pikkusormeaan kuin olisi epävarma. Oikean puoleinen näytti pelokkaalta, mutta epävarmuus luo myös pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Se on just hyvä, saat vinkkiä ja jopa vastausta millaiset kysymykset tulee ja mitä pitää vastata.
Niin on, keskustelua vain 😊
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miten muka AMK valintakokeisiin pitää käydä joku valmennuskurssi. Helpoin korkeakoulupääsykoe mitä maasta löytyy. :D
AMK:n kokeessa on ihan älytön aikapaine. Lisäksi enkun aineisto on ihan älyttömän vaikea, myös monelle sellaiselle joilla vahva enkku. Oma kokemukseni yliopiston pääsykokeesta on ollut se, että enkun kielisessä aineistossa on joku järki ja tehtäviin on oikeasti aikaa. Älytön tommonen aikapainetesti jossa ei ehdi edes kunnolla käyttää aivojaan. Ei mittaa mielestäni riittävän hyvin valmiuksia. Ja juuri tästä syystä näistä valmennuskursseista voi tukea ollakin, osaapahan vähän varautua ja valmistautua mitä tuleman pitää.
Minusta on tosi ilkeää painaa muita alas. Väitteesi ei ole edes perusteltu.
Se on hyvä, että muut saavat vastaukset suoraan? Just. Sietäisi tällaisen ajattelutavan omaavilta evätä koko koe saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasit siihen lasten harrastus ja paketti tehtävään? :) itselläni oli eilen nämä samat ja mietin että oliko lasten harrastus jutussa 2 oikeaa vastausta vai oliko joku kompa ku mielestäni 2 vastaus vaihtoehtoa antoi saman lopputuloksen 🙈
Mulla sama tuossa kysymyksessä, en oikeastaan mitään pointtia tai tarttumapintaa löytänyt siihen ja 2 oikeaa vaihtoehtoa kanssa löysin, jätin vastaamatta, vissiin joku yksityiskohta kysymyksessä meni ohi, ehkä oisi sen tajunnut jos rauhassa kotisohvalla pohdiskelisi kysymystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miten muka AMK valintakokeisiin pitää käydä joku valmennuskurssi. Helpoin korkeakoulupääsykoe mitä maasta löytyy. :D
AMK:n kokeessa on ihan älytön aikapaine. Lisäksi enkun aineisto on ihan älyttömän vaikea, myös monelle sellaiselle joilla vahva enkku. Oma kokemukseni yliopiston pääsykokeesta on ollut se, että enkun kielisessä aineistossa on joku järki ja tehtäviin on oikeasti aikaa. Älytön tommonen aikapainetesti jossa ei ehdi edes kunnolla käyttää aivojaan. Ei mittaa mielestäni riittävän hyvin valmiuksia. Ja juuri tästä syystä näistä valmennuskursseista voi tukea ollakin, osaapahan vähän varautua ja valmistautua mitä tuleman pitää.
Minusta on tosi ilkeää painaa muita alas. Väitteesi ei ole edes perusteltu.
Vanhana äijänä huvikseen kävin valintakokeessa, tausta on et 90 luvulla kävin ammattikoulun. Mulle luontaisesti vahvoja alueita on matikka ja looginen päättelykyky ja oli ihan kiva että voin kilpailla noissa kokeissa aika tasavertaisesti sen kanssa joka on juuri päättänyt lukion, en niinkään se tieto ratkaissut vaan älykkyys, en tiiä pääsenkö mihinkään mut 100 varma et ainakin seuraavalla kerralla kun rauhassa valmistautuu
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä, että muut saavat vastaukset suoraan? Just. Sietäisi tällaisen ajattelutavan omaavilta evätä koko koe saman tien.
Luuletko, että (kysymykset ja) vastausvaihtoehdot näin laajassa kokeessa olisivat joka päivä samat? Niissä on pieniä eroja, ja päättelykysymyksissä, tai muissakaan, en luottaisi muutenkaan yhteenkään vauvapalstalaisen vastaukseen :D Spekulointiahan täällä pääosin on. Vain enkun/suomen tekstit taitaa olla aina erit, koska ne pystyy faktatesteinä googlettamaan ja siten löytämään oikeat vastaukset.
Mäkin sain vinkin kaverilta että tarkista veroprosentin laskeminen ja sen tein. Mutta jos sitä laskua ei osaa kokeessa, ei vinkeistä mitään hyötyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku milloin esim. viime vuonna alkoi ensimmäiset todistusvalinnan tulokset tippua? Ei jaksaisi opintopolkua seurata.
Toivottavasti et pääse mihinkään opiskelemaan, viet vain paikan joltain joka jaksaa tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku milloin esim. viime vuonna alkoi ensimmäiset todistusvalinnan tulokset tippua? Ei jaksaisi opintopolkua seurata.
Toivottavasti et pääse mihinkään opiskelemaan, viet vain paikan joltain joka jaksaa tehdä jotain.
Ihan vinkkinä, ei kannata tuollaisia toivotella kenellekään, lisäät vain pahaa karmaa omaan elämääsi, mutta jaksamista sinulle :)
Kävin tässä amk pääsykokeessa, ei tuntunut niin vaikealta ettei minulla olisi edes mahdollisuutta, vaikka en lukenutkaan niin paljon.
Kävin kokeessa keskiviikkona, ja huomasin myös, että aika oli jokseenkin niukka. Olen nopea lukija ja minulla on vahva englanti, joten ehdin tehdä kaikki osiot, mutta tekstit olivat tosiaan siinä mielessä haastavat, että vaativat nopeaa ajattelukykyä ja tekstin hahmottamista. Vaikeimpana pidin oikeastaan muutamaa matematiikan tehtävistä. En valmistautunut mitenkään ja edellisistä opinnoista aikaa parisenkymmentä vuotta. Vastasin kaikkiin kysymyksiin paitsi yhteen tunnetehtävistä, jossa mielestäni mikään vaihtoehdoista ei kuvannut kaksikon toisen osapuolen asentoa ja olemusta. Englannissa saattoi tulla virheitä, sillä sanasto oli kieltämättä varsin mielenkiintoista. Ihan kuin olisi tosiaan tarkoituksella valittu mahdollisimman mutkikkaan kuuloisia sanoja hämäykseksi.
Täytyy myös muistaa, että joku on saanut "järkevän" idean sijottaa joukkoon tehtäviä joista ei saa pisteitä, mutta tuhlaavat aikaa. Tämä on mielestäni julmaa, koska samanlailla niissä osoittaa osaamistaan.
Sitten 10-vuoden päästä ihmetellään kun työmarkkinoilla ei ole tarpeeksi osaajia.
Saa nähä miten koe meni, loppujen lopulta ihan tyytyväinen. Matematiikan osiossa tehtävät semi helppoja, aika vain tikittää liian lujaa. Englannin osio vaikutti jo siltä, että englannin taidon pitäisi olla lukion E tasoa että siinä pärjää.
Tsemppiä, ja toivotaan että saadaan paikat kirjoitti:
Täytyy myös muistaa, että joku on saanut "järkevän" idean sijottaa joukkoon tehtäviä joista ei saa pisteitä, mutta tuhlaavat aikaa. Tämä on mielestäni julmaa, koska samanlailla niissä osoittaa osaamistaan.
Sitten 10-vuoden päästä ihmetellään kun työmarkkinoilla ei ole tarpeeksi osaajia.
Saa nähä miten koe meni, loppujen lopulta ihan tyytyväinen. Matematiikan osiossa tehtävät semi helppoja, aika vain tikittää liian lujaa. Englannin osio vaikutti jo siltä, että englannin taidon pitäisi olla lukion E tasoa että siinä pärjää.
Ei riitä edes lukion E-taso. Mä oon myös englantilaisesta filosofiasta kirjottanu kandiksi enkä siltikään tiennyt niitä sanoja. Toisaalta en osannut varmaksi vastata kaikkiin luetun ymmärtämision suomen kielessäkään ja se on sentään äidinkieli 🤷
Ei ole ainosastaan pilalle hemmoteltuja kakroiita.