Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
41/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutavia karsintoja!

Mikseivät tee vain alakohtaisia pääsykokeita ja lisää paikkoja järjestä?

Onhan tämä nyt ihan huippujuttu, että yhdellä kokeella voi hakea minne vaan.

Ongelmana on, että koe ei vielä toistaiseksi ole löytänyt oikeaa tasoaan. Englanti on naurettavan vaikeaa, matikka taas pääasiassa hyvin helppoa, sen vaikeus tulee kompakysymyksenasetteluista.

Toisaalta jos matikassa on haasteita tai sitä ei ole aikoihin lukenut, ei tuokaan matikka helppoa ole. Kompakysymykset entisestään hankaloittaa asiaa.

Vierailija
42/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tänään iltapäivällä koe.

Ajattelin aloittaa vaikeimmasta, saanpa sen pois ensin.

Eli matemaattis-luonnontieteellinen, englanti, äidinkieli, päättely ja matematiikka.

Vähän pelottaa se matemaattis-luonnontieteellinen, olen aivan sysipaska fysiikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti oli kyllä hullun vaikea. Melkein kaikkiin piti jättää vastaamatta ja nyt jännään että saako edes 0.5p. Muuten koe oli suht helppo. Äidinkielessä liian vähän aikaa minun mielestä. Ei kukaan sattuisi muistamaan enkun ekan tehtävän oikeita sanoja😄

Vierailija
44/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka olitte siinä valintakokeessa niin minkä tyyppiset koekysymykset oli siinä englannin osiossa? Oliko siellä eniten luetun ymmärtämistehtäviä vai sanasto ja kielioppia tehtäviä?

Vierailija
45/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te jotka olitte siinä valintakokeessa niin minkä tyyppiset koekysymykset oli siinä englannin osiossa? Oliko siellä eniten luetun ymmärtämistehtäviä vai sanasto ja kielioppia tehtäviä?

Se on melko haastava luetunymmärtäminen, missä on monivalintana vielä haastavampia yksittäisiä sanoja, joiden pitäisi tarkoittaa samaa kuin se luettu pätkä.

Kannattaa keskittyä siihen, että osio menee ylipäänsä läpi, eli ei kannata arvailla.

Vierailija
46/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuosta kokeesta tietää mitkä siellä ovat niitä tehtäviä joista ei edes lasketa pisteitä? Miksi sinne niitä tungetaan?

Itsellä jäi nyt vastaamatta hyvin moneen. Aika ei riittänyt.

Vierailija
47/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melko haastava luetunymmärtäminen, missä on monivalintana vielä haastavampia yksittäisiä sanoja, joiden pitäisi tarkoittaa samaa kuin se luettu pätkä.

Kannattaa keskittyä siihen, että osio menee ylipäänsä läpi, eli ei kannata arvailla.

No mitä järkeä sillä on, jos pääsee läpi, mutta ei saa opiskelupaikka. Itse olen menossa nyt kolmatta kertaa siiheen valintakokeeseen ja minulla on just vaikeuksia englannin osion kanssa. Edellisissä kokeissa jäin varasijalla, mutta en saanutkaan opiskelupaikka ja nyt tuntuu siltä, entä en tälläkertaakaan saa.😒

Vierailija
48/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämän vuoden valintakokeessa äidinkielessä/enkussa sellainen tehtävä että laitetaan lauseet oikeaan järjestykseen?

Vierailija
49/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tuleeko miinuspisteitä jos jättää vastaamatta?

Vierailija
50/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Po kirjoitti:

Entä tuleeko miinuspisteitä jos jättää vastaamatta?

Ei tietenkään tule.

Vierailija
51/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset kysymykset tulivat matematiikan osiossa? Oliko siellä jotain yksikkömuunoksia?

Vierailija
52/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, valmennusoppaassa vaan luki että huomio miinuspisteet vääristä vastauksista sekä vastaamatta jättämisistä.

Vierailija
53/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tehtävät kai vaihtelee joka päivä ja jopa aamun ja iltapäivän kokeen välillä. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Eli se, millaisia tehtäviä nyt kokeessa käyneillä on ollut ei ole mikään tae siitä, millaisia tehtäviä on huomenna tai perjantaina. 

Vierailija
54/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pp kirjoitti:

Oliko tämän vuoden valintakokeessa äidinkielessä/enkussa sellainen tehtävä että laitetaan lauseet oikeaan järjestykseen?

Mulla ei ollut, viime vuonna tosiaan sellainenkin oli. Ite tein sen virheen, että jätin äikän ja enkun viimeseksi ja siinä vaiheessa tuli se 2h täyteen ja porukkaa alkoi lähtemään kokeesta ja keskittyminen herpaantui. Muutoinkin vähänen aika meni uudelleenlukemiseksi kun ajatukset karkasi. Enkkua ei tosiaan pysty mitenkään treenaamaan etukäteen, ihan säkää on mikä teksti tulee ja onko tuttuja sanoja. Todella vaikeaa, varsinkin kun vertaa amk-opiskelun tasoon.. 

Matikka oli helppo, kun kävi valmennuskurssin. Kylmiltään 20 vuotta sitten lukion päättäneenä en olisi ilman kurssia osannut yhtäkään laskua :D

Vierailija
55/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pp kirjoitti:

Okei, valmennusoppaassa vaan luki että huomio miinuspisteet vääristä vastauksista sekä vastaamatta jättämisistä.

Vastaamattomista oli kaikissa osioissa olla 0 pistettä, ei siis miinuksia. Myöskään esim. etiikassa ja tunneälyssä ei tule miinuksia vääristä - kannattaa lukea ne ohjeistukset kussakin osiossa niin voi arpoa, veikatakko vai ei.

Vierailija
56/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ensihoitaja amk koulutukseen. Oon aiemmin sairaanhoitaja amk.n suorittanut. Mun mielestä koe oli helppo, paitsi itselle tuo englanti oli ihan super vaikee! Sairaanhoitaja opinnoissakin ruotsi oli vaikein, mut onneks sitä ei pääsykokeissa oo. Tosin mulla ei oo lukioo käytynä. Kuka on suorittanut lukion ruotsit, enkut ja matikat, luulisin ettei oo mitään vaikeutta pääsykokeessa. Noi päättelyt ihan peruskoulupohjalta onnistuu, mun mielestä ihan maalaisjärjellä ratkaista. Eikä noissa eettisissä taidoissakaan ollu mitään ihmeempää, maalaisjärki vaan käteen, ni sujuu! Ainut et jos jännittää koetilanteessa, ni varmaan sit tehtävä kun tehtävä on haastava! Tsemppiä kaikille vielä edessä olevaan koitokseen!

Vierailija
57/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollu kaikissa vääristä vastauksista miinuksia, mut äidinkieli, matikka ja enkku oli missä tuli vääristä vastauksista miinusta.

Vierailija
58/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huomenna valintakoe, pelottaa hulluna :( Matikka aina se kompastuskivi. Kumpa pääsis edes jonnekkin.

Vierailija
59/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka ei ollu paha, että turhaan sitä jännittämään. En itekkään oo hyvä matikassa. Englanti oli aivan perseestä. Pitäs ottaa tuosta kokeesta englannin pisteraja kokonaan pois.

Vierailija
60/2045 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti oli hullun vaikea! Saa nähdä saanko taas hylätyn kokeesta kyseisen osion vuoksi.