Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?
Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.
Kommentit (4871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitä hyödyttömiä toimistotanttoja kiukuttaa sairaanhoitajien asiat?
Mietipä oikein pitkään ja hartaasti, saatat jopa tajuta jotain ... Vinkkinä: sellainen asia kuin työtaistelu, jossa on jätetty heikoimmassa tilanteessa olevat kuolemaan.
No, onneksi teitä ei muun yhteiskunnan tarvitse kohta enää miettiä kun teidät on korvattu ulkomailta rekrytoiduilla sairaanhoitajilla. Sitten voitte seisoa siellä ruokajonossa ja miettiä mitä tuli tehtyä.
Mitä se hyödytön ja laiska toimistotäti siellä ulisee? Mietipä oikein pitkään ja hartaasti, saatat jopa tajuto hyödyttömyytesi. Kuka tahansa osaa niitä papereita pyöritellä. ;) Sinulta se näyttää vaativan vähän pinnistystä, sääli. :(
Asenteesi on ylimielinen, turhaan. Sanoppa tuo kaikki niille virkailijoille jotka tulevat pyörittelemään sinunkin papereita. Voit aloittaa te-toimistosta.
Oikein nostat itsesi jalustalle ja kuvittelet olevasi muita tärkeämpi tässä yhteiskunnassa. :D Te-toimiston tantat eivät tule pyörittelemään papereitani, muru. ;)
Onko sulla joku pakko-oire kun kirjoittelet tuota "murua" joka viestiin? Vaikutat aika aivovammaiselta.
Olen kirjoittanut tasan yhteen viestiin tuon sanan. Oletko jo noin vainoharhainen. :( Sitä se aivovamma näköjään teettää, voi sua. :(
Ehkä omaisesi voisivat auttaa sinut hoitoon?Voi ei! Sekoitettiinko sinut toiseen trolliin :(
Täällä on liikaa kännisiä, typeriä hoitsuja trollaamassa kun sekoittuvat toisiinsa.
En ole vieläkään kännissä ja kiusaan vain trolleja ;)
-trollihoitsu
Mä trollaan hoitsutrollia enkä ole edes hoitsu!
Pakko, sillä allu-ketjut poistetaan koko ajan.
En tiedä mitä olet trollannut mutta hoitsutrolli on ollut ulkona nauttimassa aurinkoisesta iltapäivästä. Loppuillan voin omistaa yksin sinulle, muru!
Ei, sä olet trollihoitsu! SÄ trollaat hoitsutrollia! Eli ap:ta tms.
Selvä, anteeksi hetkellinen mielenhäiriöni :D
-the original trollihoitsu
Kirjoititko sä ne hienot runot?
En kirjoittanut, ne oli kyllä hienot. Toivottavasti saadaan lisää.
Se oli aika pelottavaa että joku on niin häiriintynyt ja omaa niin paljon turhaa aikaa että viitsii kirjoitella runoja av:lle. Tulee mieleen joku joka kohta tekee perhemurhan.
Kas hei trolli. Menikö tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaanhoitoala olisi perinteisesti miesvaltainen, niillä olisi jo kuuden tonnin palkat ja korkeampi status. Niitä ei nimiteltäisi "hoitsuiksi". Kukaan miesinsinööri ei tulisi kertomaan kuinka insinööriys vaatii niin paljon enemmän jotain mystisiä kykyjä. Ja niin edelleen. Se röökaava tatuoitu mieshoitajakin olisi cool jäbä eikä "tyhmä w trash muija".
Insinöörin ja sairaanhoitajan työtä ei voi verrata. Molemmilla on oma ammattitaitonsa. Jos hoitajana yrität tehdä samaa työtä kuin insinöörit, niin karusti käy. Mikä tässä niin kovasti korpeaa?
Miesinsinöörit itse tuovat tämän jatkuvasti esille, jostain syystä hoitajien mahdollinen palkankorotus todellakin ottaa niitä aivoon. Mikään muu ryhmä ei ole täällä raivonnut tästä niin paljon kuin inssit, jotka myös näköjään kuvittelevat astuvansa ihan mihin vaan ammattiin niiden insinööritaitojensa takia.
Olen insinööri (nainen), enkä ole nähnyt yhtäkään tällaista kirjoitusta, vaikka palstaa ahkerasti seuraan. Sitä kyllä olen nähnyt, miten insinöörit kertovat saavansa ihan täsmälleen samaa palkkaa kuin tekin, mutta sitä ette vaan ota uskoaksenne.
deka kirjoitti:
Kaditetimmatta hoitusjen liksoja tuskin kukaan joka Viikonloput ja vuorossa on alle 3000.ekun kuussa
Yksi tuttu daami kuntosalista on taysissa Tehostetun hoidon osatolla minne ei kaikki pääse
4500.ekua kuussa tuskin voidaan puhua pienistä palkoista
Paljon on kuinilla suoritavassa duumissa Kisiduunareita 2000.ekua .Kuussa SIINÄ VOIDAAN PUHUA PIENESTÄ
LIKSASTA
Mitä hittoa minä juuri luin? Nyt oli enemmän kirjoitusvirheitä, kuin oikein kirjoitettuja sanoja.
Kukaan ei pääse 4500€ kuukausiansioihin, jos ei sitten tee jatkuvasti ylimääräisiä vuoroja ja helvetisti. Tuossa ei tarvitse käydä kotona edes nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työ jossa en yleensä koskaan ehdi pitää ruokataukoa ja vessaan pitää mennä juosten ja kiirehtien eikä aina pääse silloin kun haluaa. Seisomista / kävelyä koko päivä. Enemmän hommaa kuin ehtii tehdä. Palkka 1900-2000 e kk. Tällä minä vaan elän. Ja hoitajat ei muka elä heidän palkalla?
Minulla on mielenkiintoinen stressitön työ jossa on liukuva työaika, aikaa syödä lounas ja kahvitella kollegojen kanssa. Asiakkaat ovat mukavia. Palkkaakin saan 5 000 €/kk. Toivoisin että kaikki hoitajat saa saman. He ovat sen arvoisia.
Toivothan sen myös vaka-alalle, poliiseille, palomiehille/pelastajille, ensihoitajille… Kaikki ovat yhteiskunnan kannalta varmasti sen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työ jossa en yleensä koskaan ehdi pitää ruokataukoa ja vessaan pitää mennä juosten ja kiirehtien eikä aina pääse silloin kun haluaa. Seisomista / kävelyä koko päivä. Enemmän hommaa kuin ehtii tehdä. Palkka 1900-2000 e kk. Tällä minä vaan elän. Ja hoitajat ei muka elä heidän palkalla?
Minulla on mielenkiintoinen stressitön työ jossa on liukuva työaika, aikaa syödä lounas ja kahvitella kollegojen kanssa. Asiakkaat ovat mukavia. Palkkaakin saan 5 000 €/kk. Toivoisin että kaikki hoitajat saa saman. He ovat sen arvoisia.
Nämä lähihoitajien trollaukset ovat niin tylsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hoitajat tietoisia, että jos on AMK-koulutus niin ei niitä aikaisempia opintoja hyväksytä uuteen AMK-tutkintoon kuin tuoreimpia. 10 vuotta on raja. Silti jää 2-3 vuotta suurimmalla osalla hyväksiluetuista opiskeltavaa.
Kun opiskelette työttömänä niin siinäkin on raja kuinka monta vuotta voi opiskella joten kiire tulee opinnoissa ja sen lisäksi tuskin saisitte työvoimahallinnolta lupaa opiskella työttömänä kun oman alanne töitä on vapaana. Toki omin kustannuksin, ei työttömänä, voi opiskella mihin sattuu pääsemään eli samoin tuin kuin peruskoulusta päässeet.
Säälittävää miten ammattiliittonne ei ole ajatellut lakkoaseenne terävyyttä ja mihin tukalaan tilanteeseen teidät on asetettu. Olisitte vaatineet koulutuksen lisäämistä ja uusia virkoja. Siten painetta olisi vähentynyt sekä suurin osa kansasta olisi puolellanne. Nyt teitte todella ison virheliikkeen.
Viesti vaan Valviraan ja oikeuksien poisto. Näppärää. Ei joudu hoitotöihin.
Ne saa takaisinkin heti kun haluaa.
Et silti saa opiskella paitsi jos kustannat kaiken itse. Joten hauskaa loppuelämää vain työttömänä.
Toimeentulotuella voi opiskella.
Opintolainaa on haettava ennen perustoimeentulotuen hakemista.
Ei, jos on jo aiemmin opiskellut ja käyttänyt tukikuukautensa.
Huono homma, jos tukikuukaudet on käytetty, koska hoitaja tuskin saa työkkäristä lupaa opiskeluun, koska hoitajilla riittää töitä.
Edelleenkin oli kyse toimeentulotuesta, se ei kuulu työkkärille pätkääkään.
Kela on eri mieltä:
"Toimeentulotuella ei voi pidempiaikaisesti opiskella, vaan Kelasta ohjataan ensisijaisiin etuuksiin kuten työttömyysturvaan."
Hyvin nää hoitsut vetää. Tulevaisuudesuunnitelmia tehdään ottamatta asioista selvää. Kela ei todellakaan maksele toimeentulotukea opiskeluun. Lopun pari-kolme kuukautta voit saada jotta valmistut, mutta siihen se jää. Et todellakaan opiskele uutta alaa toimaria nostellen. Kela kehottaa menemään työkkäriin ja työkkäri ei anna lupaa omaehtoiselle opiskelulle, koska hoitajalla on jo tutkinto alalta, jolla on töitä tarjolla. Joten ne opiskelut todellakin rahoitetaan a) joko jäljellä olevilla opintotukikuukausilla tai b) omilla rahoilla.
Eipä ole sinun ongelmaai. Hirveä pelko sinulla kuitenkin on, että a) hoitajat irtisanoutuu b) vaihtaa alaa, kun jauhat, jauhat jajauhat.
Täällä yritetään vain neuvoa kun nähdään mihin hulluuteen liitot ovat teidät saaneet. Täällä moni tietää nykyisen työttömyyspolitiikan ja työmarkkinoiden tilanteen. Se ei todellakaan ole niin ruusuinen kuin moni hoitaja luulee. Ne ajat meni aikoja sitten ohitse. Lakeja ja ehtoja on tiukennettu ja työt ovat todella tiukassa. Itse hoitajana pitäisin kiinni työpaikastani ja jos se tuntuu liian hankalalta niin etsisin ensin muuta työtä tai opiskelisin lisää enkä irtisanoutuisi.
Kyllä hoitoa löytyy ja jos ei muualta niin yksityiseltä puolelta. Itse käytän enemmän yksityistä terveydenhuoltoa kuin julkista enkä ole edes hyväpalkkainen vaikka maksankin sen itse. En pelkää, etten saa hoitoa. Viime vuonna esimerkiksi lihotin yksityisiä terveysalan toimijoita noin 12 000 eurolla ja suurin summa tuosta oli ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa mm. isohko leikkaus.
Älkää tulko sitten valittamaan kun perutte hoito-oikeutenne ja otatte loparit. Se on kylmää kyytiä sen jälkeen sillä epäilen, että moni laitetaan karenssin uhalla hoitolaitoksiin töihin olipa oikeutta hoitaa tai ei. Nytkin siellä toimii huonolla palkalla ihmisiä, joilla ei edes ole terveydenhuollon opintoja alla.
Mitä ihmettä meuhkaat täällä jos käytät yksityisiä terveyspalveluita. Eihän tämä asia koske sinua ollenkaan.
Minähän en meuhkaa vaan sinä kun sinulta loppuu patit puolustaa näkemystäsi, joka on väärä. Ajattele hyvä ihminen jo järjellä ja ota asioista selvää! Tiedätkö sananlaskun aasista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä kiristetään hoitajia? Miksei sairaalat ala maksaa vaikka kunnollista hälytysrahaa tmv. että hoitajia saadaan töihin hoitamaan TÄRKEIMMÄT tehtävät.
Voisi kuvitella että liitolle on ihan ok että kiireelliset työt tekevät saavat vaikka kolminkertaisen palkat+lisät pälle että homma rullaa. Ja työnantajapuolikin lienee innokkaammin neuvottelee kun kassa kilisee koko ajan isoja summia töissä oleville.
On absurdi ajatus, että hoitajien pitäisi kun maaorjien raataa _pakolla_ työssä, mistä sairaalat maksavat palkkaa sen minkä jaksavat.
Eli annetaan kunnolla porkkanaa niille joiden työtä ei voi lopettaa (teho-osastot, kätilöt jne.) sen sijaan että ajetaan LAKIMUUTOSTA kuinka tietyn hoitajan on PAKKO mennä töihin.
Mitä enemmän nyt hoitajat antavat siimaa (=koitetaan jopa lailla väkisin pakottaa töihin) sitä pidemmälle sovinto menee. Ja tuosta pitkittymisestä kärsii jokainen meistä, joilla on "pikkuvaivaa" mikä ei mene kiireelliseen hoitoon pakkolain kustannuksella.
Mitä mieltä liitto on hätätyökorvauksesta, tai mikä onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on freelancertyö ja välillä palkkani on nolla, ja silti toivon hoitajille kunnon palkkauksen.
Mä en tee mitään paitsi juo kahvia ja saan 200 000 euroa/kk. Uskotteko?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja työkaverina alalla, joka ei liity sairaanhoitoon eikä sairaanhoitajan koulutukseen?
Ei ikinä enää! Pomon (ei yrityksen omistaja) vaimolle piti saada työpaikka. Hänhän tiesi kaikesta kaiken ja pisti nokkansa joka asiaan.
Vuoden sitä katseli, yks sun toinen ja työpaikanvaihtoja tuli. Minä mukaanlukien.
Siihen aikaan sai vielä työpaikkoja.
Kunnes taas sairasnhoitajia korvauskäsittelijöiksi. Onneksi oli eri työalue.
Enkä ollut ainoa, joka oli samaa mieltä.
Ja mitä sairaalassa olen ollut, ei ainakaan pikkusairaaloissa ole ollut kova kiire. Paitsi silloin, kun potilaalta jäi koskematonta ruokaa.
No, parhaan ja ystävällisimmän hoidon sai nuorilta sairaanhoitajilta. Ja ystävällisimpiä oli muuten laitosapulaiset.
Palkka 3000 on ihan riittävä.
Sulta unohtui ihan kamalasti verbejä..
Hoitajat, kun käytte täällä keskustelua aiheesta, älkää välittäkö lobbareista. (Heidän työnsä on tuhota keskustelua.) Pysykää aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi insinöörit on otettu maalitauluksi? Eivät ole millään lailla samankaltainen ala? Yhtä hyvin voisivat verrata teatterityöläisiin?? Entä kaikki ne saman koulutusasteen käyneet alat, joilla ei tienaa yhtä paljon? Ei niistä tietenkään mainita.
Ne itse pulpahtivat joka ketjuun vinkumaan. Kuinka jos hoitaja saa edes lähes yhtä paljon kuin ne, se on jotenkin ihan hirveen epistä.
Johtui varmaan siitä, että Tehy ja Millariikka aloittivat kaiken viestinnän vertaamalla hoitajien palkkaa insinööreihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivothan sen myös vaka-alalle, poliiseille, palomiehille/pelastajille, ensihoitajille… Kaikki ovat yhteiskunnan kannalta varmasti sen arvoisia.
Ilman muuta, hekin ovat isomman palkan arvoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitot on ensinnäkin hakemassa täysin ylimitoitettuja palkankorotuksia. Tonnin korotuksia viidessä vuodessa. Oli yksinkertaisesti täysin selvää jo alusta lähtien, että vaatimuksia ei saada toteutettua. Ja toisekseen siellä on niin huonot johtajat, että jo eka lakko imi lakkokassat tyhjiin. Siksi tämä toinen lakko peruttiin, ei pakkolain takia, vaan siksi ettei liitoilla rahat riittäneet. Maksoivat aivan liian isoja lakkokorvauksia jo heti ekassa lakossa. 140€/päivä ja viikon jokaiselta päivältä. Hoitajat sai enemmän lakkoavustusta kuin palkkaa. Iltalehti avasi ansiokkaasti liittojen taloutta, jotta tyhmäkin näkee mihin tämä lakkoilu oikein päättyi. Rahapulaan. Toiseen lakkokierrokseen ei etenkään Superilla ole varaa. Eikö siellä oikeasti kukaan osannut laskea näitä etukäteen ja miettiä, miten pärjätään jos lakko pitkittyy?
Joten kuka siis irtisanoutuu tälläisten liittojen ja johtajien käskystä? Eikö liitoissa osattu yhtään laskea lakkokassojen kokoa ja sitä paljonko niistä oikeasti voidaan maksaa avustuksia? Vai uskottiinko siellä, että työnantaja taipuu heti? Pieleen meni ne laskelmat ja aivan helkutin paljon. Hoitaja jää tyhjän päälle irtisanoutuessaan. Karenssi iskee eikä liitto auta, koska se ei voi ja koska sillä ei edes ole rahaa. Ne paloi jo lakkoon. Johtajilla kyllä säilyy työpaikka, sitä ei mikään muuta. Jäsenet maksaa, ne jotka on vielä töissä. Mutta jäsenillä voi sitten mennä vähän huonommin. Tervetuloa työttömän arkeen.
Jos mun liitossa olis yhtä tyhmät johtajat niin eroaisin liitosta. Lähdetään soitellen sotaan miettimättä yhtään realiteettejä. Ja kuka maksaa viulut kaikesta tästä?
Vaihtakaa nyt hoitajat nuo johtajanne uusiin. Ehkä niitä korotuksiakin vois tulla jos joku järkevä ja ihan perusmatematiikkaa osaava luotsais noita teidän liittoja.Liitto on varmasti saanut kourallisen hoitajia uskomaan tähän sontaan. luvannut mannaa taivaalta.
Näyttää siltä, että liitto tekee valtiolle palveluksen tarjoamalla pakkolain edellytyksien täyttymisen.
Liitto teeskentelee että "kovat pöydässä" - kuinka kauan ajatteli pöydällä pitää, kun vastaus jo annettiin! Tämä on vetkuttelua. Liitto vetkuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi elellä tuilla. Lomamatkoista ja lasten harrastuksista saattaa joutua luopumaan, mutta hyvin Suomessa tuillakin elää. Jos työnteko kiinnostaa, niin varmaan pääsee sitten takaisin hoitajaksikin tienaamaan tukia enemmän.
En ole koskaan elänyt tuilla, mutta en voi kuvitella että 500 euron nettotulot mahdollistaisivat hyvän elämän. Vielä vähemmän jos on parisuhteessa, jolloin sen kumppanin pitäisi elättää eikä yhteiskunnalta saa mitään. Olisi kauhea olla täysin toisen varassa ilman euroakaan omaa rahaa.
Onko hoitajien määrä vähentynyt sen jälkeen, kun työehtoihin tuli rokotteen ottaminen?
Ei se oli hullu, joka pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat, kun käytte täällä keskustelua aiheesta, älkää välittäkö lobbareista. (Heidän työnsä on tuhota keskustelua.) Pysykää aiheessa.
Koska eihän kukaan oikeasti voi olla eri mieltä, vai?
Hoitajia viedään kuin litran mittaa ja johtajat ammattitaidottomia. Käy kyllä sääliksi. No, tyhmyydestä sakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi insinöörit on otettu maalitauluksi? Eivät ole millään lailla samankaltainen ala? Yhtä hyvin voisivat verrata teatterityöläisiin?? Entä kaikki ne saman koulutusasteen käyneet alat, joilla ei tienaa yhtä paljon? Ei niistä tietenkään mainita.
Ne itse pulpahtivat joka ketjuun vinkumaan. Kuinka jos hoitaja saa edes lähes yhtä paljon kuin ne, se on jotenkin ihan hirveen epistä.
Olen seurannut tätä keskustelua jo vuosia. Aina hoitajat ovat verranneet itseään insinööreihin. Mikä tarve insinööreillä olisi lytätä hoitajia tai heidän palkkojaan? Täysin eri ala.
Ne insinöörit ovat noiden hoitajien miehiä. Joita kadehtivat ja vihaavat. Erikoisia parissuhteita.