Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni: Paola Suhonen arvosteli somevaikuttajia – ja joutui somekiusaajien maalitauluksi

Vierailija
21.04.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b7b41d42-f1c9-43b8-82ed-6a5de4dc1c77

Influensserit hyökkäsivät vaatesuunnittelijaa vastaan kuin koulukiusaajat, kirjoittaa Sanna Ukkola.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan se ei ole kiusaamista kun usea henkilö kertoo huonoista työskentelyolosuhteista!!

Tämä. Pidin tätä Suhonen vs. influensserit kohua harmittomana siihen asti, että tuli esiin työntekijöiden hyväksikäyttöä, kyykyttämistä ja henkistä väkivaltaa. Suhonen sai mitä tilasi. En vain ymmärrä miten noinkin kauan olemassa ollut brändi ja yrittäjä tekee noin alkeellisen munauksen ja canceloi oman brändinsä yhdellä julkaisulla. Ehkä on tähän asti pysynyt juuri ja juuri pinnalla hyväksikäyttämällä ilmaisia harjoittelijoita ja vaikuttajia mekkopalkalla? Hah!

Vierailija
42/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan se ei ole kiusaamista kun usea henkilö kertoo huonoista työskentelyolosuhteista!!

Tämä. Pidin tätä Suhonen vs. influensserit kohua harmittomana siihen asti, että tuli esiin työntekijöiden hyväksikäyttöä, kyykyttämistä ja henkistä väkivaltaa. Suhonen sai mitä tilasi. En vain ymmärrä miten noinkin kauan olemassa ollut brändi ja yrittäjä tekee noin alkeellisen munauksen ja canceloi oman brändinsä yhdellä julkaisulla. Ehkä on tähän asti pysynyt juuri ja juuri pinnalla hyväksikäyttämällä ilmaisia harjoittelijoita ja vaikuttajia mekkopalkalla? Hah!

Höpöhöpö tutkiva journalismi sai myös selville, että nuoret naiset haluamalla haluavat ilmaisena harjoitteluun "päästäkseen alalle" ja oppiakseen parhailta. Sitä saa, mitä tilaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kehittää omia toimintatapojaan (somevaikuttajat), kun sen joka huomauttaa, pitää itsekin kehittää toimintatapojaan (Paola Suhonen)? Älkää viitsikö olla hölmöjä.

Vierailija
44/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkola maalaa Suhosesta marttyyrin ihan kuin ei olisi ollenkaan tutustunut siihen, mitä on paljastunut Suhosen omasta toiminnasta. 

Vierailija
45/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole seurannut kyseistä juttua, mutta miksi ihmeessä Suhonen ampui itseään jalkaan näin tökerösti?

Kaikki ajan hermolla olevat tietävät että tulevaisuuden juttu on somen kautta mainostaminen ja se on sitä jo nyt, varsinkin nuorten keskuudessa. Suhonen paljasti olevansa täysin out tämän hetken meiningistä! Eihän tuollaista mennä sanomaan ääneen ihmisistä, jotka potentiaalisesti mainostavat tuotteitasi! Tökeröä.

Vierailija
46/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkola puolustelee toista keski-ikäistä, kun nyt yhdessä voidaan olla ymmärtämättä nykyajan kotkotuksia. Nuoret vaikuttajat kehtaavat tienata alle kolmikymppisinä yli 100k vuodessa.

Vierailija
47/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole seurannut kyseistä juttua, mutta miksi ihmeessä Suhonen ampui itseään jalkaan näin tökerösti?

Kaikki ajan hermolla olevat tietävät että tulevaisuuden juttu on somen kautta mainostaminen ja se on sitä jo nyt, varsinkin nuorten keskuudessa. Suhonen paljasti olevansa täysin out tämän hetken meiningistä! Eihän tuollaista mennä sanomaan ääneen ihmisistä, jotka potentiaalisesti mainostavat tuotteitasi! Tökeröä.

Luulen, että Ivana Helsinki alkaa olla vähän hasbeen ja kuolonkoreissaan ja Suhonen halusi löytää syntipukin yrityksen alamäelle. Työntekijöiden kertomusten perusteella ei vaikuta ihmiseltä, joka löytäisi koskaan omasta toiminnasta vikaa tai pystyisi yleensä reflektoimaan omia toimintatapojaan. 

Vierailija
48/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ivana tekee miesten hupparin ja se on kohtuu hintainen ostan sen. Siis mitä nyt seurannut somettajia. Ni suurin osa pylly paljaana posee ja mainostaa tuotteita. Ja tällästä mallia sitten nuorisolle. Itse kaipaan syvällisiä juttui elämästä. Eva roots on hyvä sillä paljon vinkkei energioista,ongelmista ja positiivisista jutuista.

Vierailija
49/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukkola maalaa Suhosesta marttyyrin ihan kuin ei olisi ollenkaan tutustunut siihen, mitä on paljastunut Suhosen omasta toiminnasta. 

Sehän on kokonaan toista asiaa kuin brändien yhteistyö somevaikuttajien kanssa. Suhosen sijaan joku toinenkin olisi voinut nostaa sen ongelmallisuuden esiin - joku, jolla ei ole kontollaan muotialan ikivanhoja kyseenalaisia käytäntöjä.

Vierailija
50/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Ukkola kiusaa itse somevaikuttajia...

Vierailija
51/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sometyö on moraalisesti hyvin kyseenalaista: mainostetaan tuotteita ja luodaan ihmisille tarpeita. Maapallo ei todellakaan kiitä. Sitten lennellään ympäri ja ollaan niin tärkeitä että. Itse en ainkaan haluaisi tehdä noin tyhjänpäiväistä työtä. Minun työni on oikeasti yhteiskunnan kannalta merkityksellistä.

Vierailija
52/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paola ja Sanna vaan sanoivat sen, mitä itsekin olen pidempään jo ajatellut. Minusta nuo somevaikuttajat tekevät haitallista työtä. Pitäisi jotain haittaveroa niiltäkin alkaa keräämään, niinkuin jostain tupakasta. Aiheuttavat varsinkin lapsille ja nuorille, mutta myös aikuisille riippuvuutta roikkua koko ajan netissä. Itseäkin on lähinnä alkanut stressata tuo julkkisten seuraaminen. Ei se nyt niin hirveästi innosta, että jaksaisin päivittäin kiinnostua ja kaikesta tykkäillä ja ylistää heitä. En ymmärrä niitä jotka jaksaa seurata useampia kanavia ja tykätä kaikista ja kaikesta ja kommentoida vielä. Sehän käy päivätyöstä. Säälitää nuo lapset, jotka roikkuu jossain Instassa, Youtubessa ja TikTokissa päivät pitkät. Sekaisinhan siinä menee. Mitä tavallinen ihminen sitten saa palkaksi siitä että tuottaa jollekin somevaikuttajalle palkkaa? Menetetyn mielenterveyden ja elämän. Itse seuraan suurimmaksi osaksi Twitteriä ja on alkanut tuntumaan, että pahaa oloa se lähinnä levittää. Kaikesta valitetaan ja toisia mollataan. Erimieltä ei ainakaan saa mistään olla. 

Vierailija
53/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei niinkään ole huolestuttavaa Suhonen tai influensserit, vaan tapa jolla asiat nykyään menevät eteenpäin. Jos ihminen kohtaa epäreiluutta on monella ensimmäinen reaktio jakaa asia someen ilman että selvittäisi asiaa ja omia oikeuksiaan. Samoin naisvihan ja mikroaggression vetäminen korteiksi kun haluaa vaientaa muut, on kyseenalaista. ja sanon tämän feministinä. Eikö näitä pelota että cancelointi osuu joskus omaan nilkkaan tai joutuu joskus myöhemmin vastuuseen siitä että on osallistunut itse cancelointiin

Vierailija
54/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sometyö on moraalisesti hyvin kyseenalaista: mainostetaan tuotteita ja luodaan ihmisille tarpeita. Maapallo ei todellakaan kiitä. Sitten lennellään ympäri ja ollaan niin tärkeitä että. Itse en ainkaan haluaisi tehdä noin tyhjänpäiväistä työtä. Minun työni on oikeasti yhteiskunnan kannalta merkityksellistä.

Tämä.

Vierailija
55/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paola Suhosella ja Venäjällä on sama taktiikka: Hyökätä sen kimppuun, jota itse termorisoi ja jatkaa uhriensa syyttelyä.

Vierailija
56/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ivana tekee miesten hupparin ja se on kohtuu hintainen ostan sen. Siis mitä nyt seurannut somettajia. Ni suurin osa pylly paljaana posee ja mainostaa tuotteita. Ja tällästä mallia sitten nuorisolle. Itse kaipaan syvällisiä juttui elämästä. Eva roots on hyvä sillä paljon vinkkei energioista,ongelmista ja positiivisista jutuista.

Kertoisitko mitä syvällisiä juttuja?

Mitä aiheista toivoisit artikkeleita?

Esim. mistä ongelmista?

Vierailija
57/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt siitä tiedosta, että se käyttää ilmaistyövoimaa. Sellainen ainakin on moraalitonta.

Vierailija
58/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Sitähän se mainonta on, niin myös tv, lehti ja radiomainonta ollut aina.

Vierailija
59/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten somevaikuttaminen oikeastaan eroaa muusta mainostamisesta? Yhtä lailla tälläkin sivustolla pyörii mainoksia tarpeisiin, joita meillä ei edes ole. Yhtä lailla mainoksissa kehutaan yrityksen omaa tuotetta ja halutaan voittoa.

Vierailija
60/112 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa vaikuttajamarkkinointi naamioidaan mainoksen sijaan aidoksi mielipiteeksi, vaikka mielipide on ostettu rahalla.

Vierailija kirjoitti:

Miten somevaikuttaminen oikeastaan eroaa muusta mainostamisesta? Yhtä lailla tälläkin sivustolla pyörii mainoksia tarpeisiin, joita meillä ei edes ole. Yhtä lailla mainoksissa kehutaan yrityksen omaa tuotetta ja halutaan voittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän