Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Ellei jaksa tehdä täyttä työaikaa muttei tule toimeen osa-aikatyönsä palkalla, on ihan aiheellistakin kannustaa vaihtamaan työpaikkaa tai kouluttautumaan niin, että saa paremmin palkatun työn. Itse olen tehnyt kohta kymmenen vuotta 75% työtä ja tullut palkalla ihan hyvin toimeen. Ihan tavallinen "huonosti palkattu" ammatti minulla.
Ei ole yhtään varma että saa töitä vaikka kouluttautuisi miten paljon tahansa.
Minä haen töitä vain 20km päästä lähimmästä kaupungista. Seuraava kaupunki 80km päässä ja ulosoton takia mulle jäisi vähemmän kuussa käteen kuin karenssissa jos siellä kävisin autolla töissä.
Tämän vuoksi esimerkiksi kaupan alan yritysten pitäisi tajuta tarjota kaikille täysiä työpäiviä pitääkseen työntekijänsä eikä säästöketkutella osa-aikaisuuksilla. Se voi olla, että kun se osa-aikainen tekee niitä hakemuksia niin sitten kun toisessa kaupassa tärppääkin kokoaikaisen sopparin suhteen, siinä ovat prismat ja cittarit ja muut ihmeissään kun työntekijät loppuvat.
Ehkä pitäis tajuta se, että ennen kuin ottaa yhtään tilapäistä osa-aikaista lisää, pitäisi niille vakituisille tarjota täydet tunnit kaikille ja sitten vasta palkata uusia.
Työvoiman riisto on karannut käsistä ja nuoria ihmisiä ajetaan tieten tahtoen köyhyysloukkuun ja evätään mahdollisuudet kunnon elämään
Entä, jos on pätkätyötön? Lasketaanko kuukauden työhakemuskiintiöön nekin hakemukset, jotka lähetän sellaisena päivänä, jolloin olen töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei jaksa tehdä täyttä työaikaa muttei tule toimeen osa-aikatyönsä palkalla, on ihan aiheellistakin kannustaa vaihtamaan työpaikkaa tai kouluttautumaan niin, että saa paremmin palkatun työn. Itse olen tehnyt kohta kymmenen vuotta 75% työtä ja tullut palkalla ihan hyvin toimeen. Ihan tavallinen "huonosti palkattu" ammatti minulla.
Ei ole yhtään varma että saa töitä vaikka kouluttautuisi miten paljon tahansa.
Minä haen töitä vain 20km päästä lähimmästä kaupungista. Seuraava kaupunki 80km päässä ja ulosoton takia mulle jäisi vähemmän kuussa käteen kuin karenssissa jos siellä kävisin autolla töissä.
Ja tietenkin teen sillä tavalla miten mulla jää eniten kuussa käteen rahaa.
Tässä on se ongelma, että jonkun pitää tehdä nekin työt, joita on tarjolla vain osa-aikaisena tai nollatuntisoppareilla, eikä välttämättä ole käytännössä mahdollista yhdistää näitä toiseen osa-aikaiseen tai keikkatyöhön. Työnantajat suosivat keikkatyössäkin sellaisia työntekijöitä, jotka ovat mahdollisimman paljon käytettävissä, mieluiten aina.
Jos tavoitteena on kokoaikatyö, voi olla kannattavampaa roikkua yhden työnantajan listoilla nollatuntilaisena ja tehdä kaikki työvuorot, joita tarjotaan, kuin yrittää käydä useammassa paikassa, jolloin joutuu aina välillä kieltäytymään työvuoroista, kun on jo lupautunut muualle. Töihin pyydetään aina ensimmäisenä niitä, jotka lähes aina ottavat työn vastaan, joten monen paikan kanssa sumpliminen voi johtaa siihen, ettei enää juuri pyydetä minnekään. Jos taas on aina käytettävissä, voi alkaa saada jalkaa ovenrakoon niin, että lopulta pääseekin kokoaikaiseksi. Tämä koskee ehkä lähinnä palvelualoja ja suorittavan tason töitä, mutta niitähän on paljon. Ja voi olla, että tilanne on eri pääkaupunkiseudulla, jossa kyseisillä aloilla on työvoimapulaa.
Minulla on epäsäännölliset tulot, joten tuo soviteltu päiväraha ollut hyvä lisä. Kaikkina kuukausina en ole sitä edes saanut, joten en laskisi itseäni näihin tuilla keinottelijoihin. Nyt hankaloituu sitten elämä, jos täytyy päivärahasta luopua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi esimerkiksi kaupan alan yritysten pitäisi tajuta tarjota kaikille täysiä työpäiviä pitääkseen työntekijänsä eikä säästöketkutella osa-aikaisuuksilla. Se voi olla, että kun se osa-aikainen tekee niitä hakemuksia niin sitten kun toisessa kaupassa tärppääkin kokoaikaisen sopparin suhteen, siinä ovat prismat ja cittarit ja muut ihmeissään kun työntekijät loppuvat.
Ehkä pitäis tajuta se, että ennen kuin ottaa yhtään tilapäistä osa-aikaista lisää, pitäisi niille vakituisille tarjota täydet tunnit kaikille ja sitten vasta palkata uusia.
Työvoiman riisto on karannut käsistä ja nuoria ihmisiä ajetaan tieten tahtoen köyhyysloukkuun ja evätään mahdollisuudet kunnon elämään
Kukaan tuskin enään hakee osa-aikatyötä esim. henkilökohtaiseksi avustajaksi tms. koska ainoa merkitys on sillä että hakee kokoaikatyötä. Alkaa täytyy työkkärin sivut osa-aikatyö ilmoituksista kun ei ketään enäån kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on epäsäännölliset tulot, joten tuo soviteltu päiväraha ollut hyvä lisä. Kaikkina kuukausina en ole sitä edes saanut, joten en laskisi itseäni näihin tuilla keinottelijoihin. Nyt hankaloituu sitten elämä, jos täytyy päivärahasta luopua.
Työhakemuksesaa pitää olla tietenkin rehellinen. Pakko mun on kertoa että toinen lapsista on ns. erityislapsi ja välillä mun täytyy viedä lasta terapioihin ym. Pahempihan se on jos ei kerro ja tulee sitten pomolle yllätyksenä ja irtisanoo kun ei ollut rehellinen. Ei ole ketään muuta joka veisi eikä kukaan voi oletaakkaan että kukaan muu kuin huoltaja vie.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.
Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.
Minulla myös osa-aikainen vakituinen työ. Olen tehnyt tätä 7 vuotta jo, ja se sopii minulle erinomaisesti.
Ilmeisesti pitää sitten työkkärin mielestä vaihtaa kokoaikaiseen pätkätyöhön, jonka jälkeen jään työttömäksi ajaksi X, kunnes joku taas palkkaa kokoaikaiseen pätkätyöhön sijaiseksi, projektiapulaiseksi jne.
Sen sijaan, että saisin jatkaa osa-aikaisessa työpaikassani omien asiakkaiden ja työtehtävien kanssa. Tulee olemaan huono diili monelle meidän työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on kuitenkin myös todella paljon aloja, joilla ihan rehellisesti tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä. Esim. ravintolassa tarvitaan tarvittaessa töihin kutsuttavia tuuraajia tai vaikka tiskaajaa tai keittiöapulaista joka tekee vain 5 tai 6 tunnin päivää tms. Ei tällaiset osa-aikaiset työt ole mihinkään katoamassa, vaan niihinkin tarvitaan työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.
Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on kuitenkin myös todella paljon aloja, joilla ihan rehellisesti tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä. Esim. ravintolassa tarvitaan tarvittaessa töihin kutsuttavia tuuraajia tai vaikka tiskaajaa tai keittiöapulaista joka tekee vain 5 tai 6 tunnin päivää tms. Ei tällaiset osa-aikaiset työt ole mihinkään katoamassa, vaan niihinkin tarvitaan työntekijöitä.
Mutta osa-aikatyötå tekevät katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin työttömyystuella opiskelvat joutuvat hakemaan kokoaikatöitä. Jos ei mene töihin, tulee karenssi ja jos tulee karenssi, on mahdoton jatkaa opiskelua.
Ei pidä paikkaansa. Työkkäri ei edellytä, että lopetat päätoimisen opiskelun (josta on todettu olevan hyötyä työllistymisesi kannalta) tai että haet sen ohella kokoaikatyötä.
Minulta työkkäri kielsi opiskelun tai olisi mennyt se pieni tuki mitä saan. Opiskelusta työttömyystuella löytyy tosi sekavaa informaatiota ylipäätään. Onko joku teistä saanut opiskella työttömyystuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.
Miksi kukaan sitten tekisi osa-aikatyötä, jos tulotaso on sama kuin työttömänä? Sen vuoksihan se työttömyyskorvauksen yhdistäminen osa-aikatyön palkkaan on ollut käytössä, jotta olisi mielekkäämpää tehdä osa-aikatyötä kuin olla työtön. Ajatus on ollut, että työn pitää hyödyttää tekijäänsä ja olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Nytkö se sitten aiotaan romuttaa kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin työttömyystuella opiskelvat joutuvat hakemaan kokoaikatöitä. Jos ei mene töihin, tulee karenssi ja jos tulee karenssi, on mahdoton jatkaa opiskelua.
Ei pidä paikkaansa. Työkkäri ei edellytä, että lopetat päätoimisen opiskelun (josta on todettu olevan hyötyä työllistymisesi kannalta) tai että haet sen ohella kokoaikatyötä.
Minulta työkkäri kielsi opiskelun tai olisi mennyt se pieni tuki mitä saan. Opiskelusta työttömyystuella löytyy tosi sekavaa informaatiota ylipäätään. Onko joku teistä saanut opiskella työttömyystuella?
Maisteriopintoni katsottiin sivutoimisiksi, koska olin opiskellut yli puoli vuotta kokoaikatyön ohessa. Tuo oli lopulta paljon joustavampaa kuin omaehtoinen opiskelu, koska olin oikeutettu työttömyysturvaan eikä TE-toimisto valvonut opintojen etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän yhden, joka on saanut - ja toisen, jolta se evättiin. Se, jolta se evättiin, olisi halunnut suorittaa loppuun korkeakoulututkintonsa, josta oli jäljellä gradu ja muutama kurssi. Olisi siis hyvinkin ollut mahdollista suorittaa sen kahden vuoden aikana, mitä työttömyystuella korkeintaan voi opiskella, eikä hänellä olisi siihen välttämättä mennyt kuin vuosi. Mutta se evättiin sillä perusteella, että hän oli välissä ollut suorittavan tason töissä, jolloin hänen katsottiin vaihtaneen alaa (vaikka hänet oli yt-neuvotteluissa irtisanottu). Hän ei sitten opiskellut vaan ilmoitti yliopistoon, että keskeyttää opinnot. Työkkärin mielestä oli fiksumpaa olla työttömänä ilman koulutusta.
Toinen tuttuni taas sai opiskella ammattikoulussa jonkun "käsityöläisalan" tutkinnon, jonka myötä ei voi saada varsinaista työsuhdetta, mutta jonkinlaisen yrityksen voi EHKÄ perustaa.
Eli aivan epäloogista ja omituista työkkärin touhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain soviteltua päivärahaa, mutta en saanut, koska teen etätyötä eikä työnantaja pysty vahtimaan kuinka paljon aikaa käytän työntekoon. No, tästä on sitten se hyöty, ettei tarvitse hakea töitä.
Jännä juttu, soviteltua etuutta maksetaan sillä perusteella, mitä lukee sopimuksessa ja paljonko saat palkkaa, ei maksaja kysele, montako tuntia oikeasti teit.
Kyllä kyselee. Kaikki tunnit pitää ilmoittaa, ja jos on tehnyt yli 80 % täydestä työajasta, päivärahaa ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain soviteltua päivärahaa, mutta en saanut, koska teen etätyötä eikä työnantaja pysty vahtimaan kuinka paljon aikaa käytän työntekoon. No, tästä on sitten se hyöty, ettei tarvitse hakea töitä.
Jännä juttu, soviteltua etuutta maksetaan sillä perusteella, mitä lukee sopimuksessa ja paljonko saat palkkaa, ei maksaja kysele, montako tuntia oikeasti teit.
Kyllähän niitä tunteja seurataan a) työssäoloehdon täyttymisen vuoksi b) etteivät tunnit ylitä 80 % työaikaa. Puolisoni oli oikeutettu soviteltuun sivutoimisen yrittämisen rinnalla ja jossain vaiheessa tuli kielteinen työvoimapoliittinen lausunto, koska tunteja alkoi olla liikaa.
Eli mielestäsi olisi loogista että joutuu lopettamaan työllistävään ammattiin johtavan koulutuksen, koska on mahdollista päästä töihin ties mille alalle? Työllistyminen ei vie tarvetta koulutukselta, jos koulutus on työllistymissuunnitelmassa todettu tarpeelliseksi ja työkkäri puoltanut opiskelua työttömyysetuudella.
Kyllä sitä työllistymistä ajatellaan vähän pidemmällä tähtäimellä.