Sinä jolla ei ole ollut flunssia vuosiin, millaiset on elintapasi?
Kommentit (128)
Sanalla sanoen, terveelliset. Kaikki tietää mitä ne on. Lisäksi lähes, huom. lähes neuroottinen käsien pesu.
Flunssaa ei ole ollut pandemia-aikana lainkaan. Epäilen tämä johtuvan etätöistä ja maskeista, koska elintapani eivät ole muulta osin muuttuneet kuin ehkä negatiivisempaan suuntaan (esim. liikunta on vähentynyt).
En räplää naamaa likaisilla käsillä ja pesen kädet heti kun pääsen kotiin. Mulla ei oo mitenkään hirveen terveelliset elämäntavat, vitamiinihukka ja muutenkin huono ruokavalio. Jotenkin selviytynyt.
Kai melko normaalit ja hyvin rutiininomaiset. Teen suunnilleen samat asiat joka päivä samaan aikaan, syön suunnilleen samat ruuat, liikun ja nukun suunnilleen saman määrän viikossa. Huolehdin hygieniasta ja käsienpesusta, mutta en mitenkään hysteerisesti, enkä pyri välttelemään ihmisjoukkoja, vaan elän ja kuljen ihan normaalisti.
Viimeisen viidentoista vuoden aikana olen sairastanut kaksi flunssaa.
Mä lopetin työt, niin loppui flunssatkin. Olin töis lasten kanssa, sain joka ikisen räkätaudin. Yleensä ilman kuumetta, en ollut poissa. Nyt ei ole. Syön paljon marjoja ja sitte erivärisiä kasviksia aika paljon, en juo maitoa, olutta enkä viinaa, viiniäkään.
Toiset saa helpommin kuin toiset.
Mun isä ja äiti söi valkosipulia joka päivä ja etikkaisia kurkkuja sun muita. Ottivat kausirokotteet, ei räkätaudit vaivanneet!
Lihava keski-ikäinen, ihmistyötä tekevä. Sekaruokaa,vain hyötyliikuntaa. Riittävästu unta ha D-vitamiinia.
Olen aina ollut hyvin terve eli geeneistä kiinni- vanhempani ovat molemmat hyväkuntoisia edelleen yli kasikymppisinä.
Nykyään jo tiedetään että vastustuskyky liittyy myös geeneihin. Huvittaa kun jotkut ihan brassailee sillä että "minä en ole kyllä kipeänä koskaan" ja kuvittelevat sen olevan kokonaan omaa ansiota. Toki terveet elintavat kannattaa aina
Olen jo noin 15 vuoden ajan syönyt kasvispainotteisesti. Lähes joka päivä pinaattia, tomaattia, omenoita, 1 banaani, sipulia, valkosipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, vesimelonia, useimmat luomua. Kalaa muutaman kerran viikossa, kokojyväleipää jonkin verran. Kahvi ja vesi juomana, liikuntaa jonkin verran, muutama tupakka päivässä. Siinä minun rutiinit suurin piirtein, en edes muista, milloin olisin potenut flunssaa. Niin, tuo kahvi ja tupakka ovat addiktioni, alkoholia en käytä enkä muitakaan huumeita.
Hyvä käsihygienia, kasvisruokavalio jo melkein 40 vuoden ajan eli paljon käsittelemättömiä kasviksia, hedelmiä, nykyisin marjoja vähemmän hammaskiilteen vaurioitumisen takia. Nyt koronan aikaan olen tehnyt etätöitä ja käyttänyt ffp2 maskia.
Pesen kädet vessassa käynnin jälkeen ja kotiin tullessa. Syön kasviksia ja muutenkin perusterveellisesti. Käyn kaupoilla, leffassa, kavereilla, sukulaisilla ihan normaalisti, en käytä maskia. Normaalipainon yläpäässä, syön d-vitamiinia reilusti. En käytä maitotuotteita, viljaakin vähäisesti, alkoa menee välillä. En ole suuntaan enkä toiseen hysteerinen. 2x vuodessa kiertäneet flunssat loppui, kun aloin pumpata vessassa kansi kiinni/välttelemään julkisilla paikoilla vessan käyttöä.
Ei kovin terveelliset. Yritän tehdä parannusta koko ajan. Epäilen kyllä sairastamattomuuden syyksi sitä, että olen nuorempana sairastellut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä käsihygienia, kasvisruokavalio jo melkein 40 vuoden ajan eli paljon käsittelemättömiä kasviksia, hedelmiä, nykyisin marjoja vähemmän hammaskiilteen vaurioitumisen takia. Nyt koronan aikaan olen tehnyt etätöitä ja käyttänyt ffp2 maskia.
ps. Unohdin kertoa, että olen ollut flunssassa viimeksi silloin kun lapset olivat alakoulussa. Hekään eivät ole sairastelevaa tyyppiä, pääosin kasvissyöjiä hekin, mutta lienee kyse myös geeneistä. Vanhempani ovat myös terveitä ja syövät kuten me, tosin liikkuvat paljon enemmän siksi, että ylläpitävät suurta puutarhaa kesäisin.
Sipuli ja valkosipuli ovat erityisesti sairastamista ehkäiseviä ruoka-aineita. Sipulia laitan oikeastaan kaikkiin ruokiin, samoin oliiviöljyä, jota käytän leivän kanssa (määrä on yhteensä arviolta lähes desin verran päivässä). Talvisin otan D-vitamiinia, muuten en käytä mitään luontaistuotteinta tms.
Luulen, että minulla kyse on vain hyvästä vastustuskyvystä, koska en tee mitään erityistä ja olen enemmän epähygieeninen kuin hygieeninen. En käytä käsidesiä koskaan, ja saippuaakin vain suihkussa. Julkisissa vessoissa en yleensä edes pese käsiä. Maskia en ole käyttänyt. Syön tavanomaista kotiruokaa ja kohtuudella makeaa, olen normaalipainoinen. Välttelen prosessoituja ruokia.
Yksi toimintatapa mulla on. Välttelen lapsia, työkavereita joilla on pieniä lapsia, ja lapsiperheissä kyläilyä. Olen huomannut, että työpaikalle kaikki kiertävät norot ym. tuovat 9/10 tapauksista pienten lasten vanhemmat. Kun ensimmäinen kollega ilmoittaa noro- tai koronatartunnastaan, ilmoitan jääväni 2 viikoksi etätöihin. Myös lomakohteet ym. valitsen sen mukaan, missä todennäköisesti ei ole lapsiperheitä.
Mulla ei ole ollut flunssia vuosiin. Oiskohan 5-6 v sitten ollut edellinen lentsu? Korona ei ole iskenyt, tietääkseni ainakaan. Olen pitänyt maskia mutten olen rokotettu. Muutenkaan en ota lääkkeitä kuin pahimmassa hädässä, edes buranaa käytän tosi harvoin. Yritän monesti ratkaista terveysongelmia "ituhippikeinoin" ensisijaisesti. Syön paljon kasviksia. Pakaste täynnä marjoja joita syön smoothieissa, jugurtin kanssa ja aamupuurossa. Pyrin muutenkin syömään terveellisesti huomoiden ravintoaineiden saannin vaikkakin olen aika sokerihiirikin mutta yritän pitää sokerin syönnin kohtuudessa. En juo alkoholia. En käytä muita lisäravinteita kuin probiootteja ja magnesiumia. En ole mitenkään supertarkka käsihygieniassa enkä lotraa käsideseillä, hiukset pesen kerran viikkoon.
Pesen käsiä usein, syön terveellisesti. Juon ihan liikaa. Olen paksu ja muutenkin huonossa kunnossa. Koputtaa puuta🤣
Runsas ylipaino, useita perus sairauksia niihin vastustuskykyä alentava lääkitys. Flunssassa viimeksi vuonna 2004. Ei liity siihen terveelliseen elämään mitenkään.
Ei ole autoa joten kävelen kaikki lyhyemmät matkat, myös talvella. Työmatkoihinkin kuuluu aina jonkin verran kävelyä. Luulisin että tällä runsaalla liikkumisella ulkoilmassa on jotain tekemistä sen kanssa, ettei tosiaan ole vuosiin ollut flunssaa.
En käy montaa kertaa päivässä suihkussa ja en vaihtele vaatteita useita kertoja päivässä enkä pelkää bakteereja ja syön monipuolisesti niin elimistössäni on vastustuskyky tallella