Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas hylky Kelasta, haistakoon... Alan olla Niin loppu tähän touhuun!

Vierailija
20.04.2022 |

Seitsemäs vuosi menossa kun yritän saada eläkettä ja vammaistukea. Sairauksia on vaikka muille jakaa. Olen joutunut makaamaan nämä vuodet sängyssä, eikö tässä ole riittävästi kestettävää??? En pärjäisi ilman avustajia ollenkaan. Onneksi olen saanut hyvät avustajat, siitä olen kiitollinen. Mutta Kela, kuinka paljon tuo pulju aiheuttaakaan stressiä ja vie vähäisiä voimiani. Jatkuvia hakemuksia ja valituksia, rahat loppu kun eihän työkkärin korvaukset riitä kaikkiin lääke, polikäynteihin tms. Kuinka sairas ihmisen pitäisi olla että oikeita tukia saisi?

Kommentit (622)

Vierailija
61/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun juoni on juuri tämä, etyä sairautesi ei ole pysyvä. Saadakseen mainitsemiasi tukia vamman tai sairauden tulee olla pysyvä, ja haitata arkielämästä selviytymistä. Sen todentamiseen tarvitaan juuri fysioterapeutin ja toimintaterapeutin sekä sosiaalityöntekijän lausunto. Jos paperit on kunnossa, tottakai ihminen voi saada tukia. Mutta tällä kertaa sairautesi on ohimenevä, ja se on tässä avainsana.

Vierailija
62/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylyissä lukee että olen sairas, toimintakykyni on laskenut mutta jotain työtä voisin kuitenkin tehdä. Lopussa tekstissä lukee sitten että kuntoutusta eikä uudelleenkoulutustakaan kuitenkaan voida tässä vaiheessa ajatella koska kuntoni on niin huono. Jos terveyteni paranee niin asiaa voidaan harkita uudestaan. Olen siis sairas mutta en kuitenkaan ole? En minä voi huijata tutkimustuloksia joissa näkyy sairauteni. Näytteissä ja eri testeissä kaikki on selvää. Lääkärit ovat aivan ihmeissään kun joutuvat monta uutta b-lausuntoa vuodessa kirjoittamaan. Ovat arvostelleet Kelan toimintaa jyrkin sanoin. ap

Ne diagnoosit vai onko sulla edes niitä.

Nyt on monta kertaa kysytty etkä vastaa. 

Kiertelet ja kaartelet.

Vaikea ottaa kantaa jos ei tiedä sairauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylyissä lukee että olen sairas, toimintakykyni on laskenut mutta jotain työtä voisin kuitenkin tehdä. Lopussa tekstissä lukee sitten että kuntoutusta eikä uudelleenkoulutustakaan kuitenkaan voida tässä vaiheessa ajatella koska kuntoni on niin huono. Jos terveyteni paranee niin asiaa voidaan harkita uudestaan. Olen siis sairas mutta en kuitenkaan ole? En minä voi huijata tutkimustuloksia joissa näkyy sairauteni. Näytteissä ja eri testeissä kaikki on selvää. Lääkärit ovat aivan ihmeissään kun joutuvat monta uutta b-lausuntoa vuodessa kirjoittamaan. Ovat arvostelleet Kelan toimintaa jyrkin sanoin. ap

Olet sairas mutta et tuyökyvytön. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Aivan kuin flunssainen on sairas mutta ei ole työkyvytön vaan kykenee töihin (ennen korona-aikaa).

Vierailija
64/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukea eli väliaikaista työkyvyttömyyseläkettä voi saada juuri silloin, jos voidaan olettaa terveydentilan parantuvan. Ap ei kuitenkaan sitä saa, vaikka on sairas ja Kela arvioi, että tilanne voi parantua.

Vierailija
65/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun juoni on juuri tämä, etyä sairautesi ei ole pysyvä. Saadakseen mainitsemiasi tukia vamman tai sairauden tulee olla pysyvä, ja haitata arkielämästä selviytymistä. Sen todentamiseen tarvitaan juuri fysioterapeutin ja toimintaterapeutin sekä sosiaalityöntekijän lausunto. Jos paperit on kunnossa, tottakai ihminen voi saada tukia. Mutta tällä kertaa sairautesi on ohimenevä, ja se on tässä avainsana.

Sairauteni on pysyvä ja valitettavasti etenee. Olen saanut lausunnon fysiatrilta, sosiaalityöntekijältä jne. Itse epäilen että kerkeän menehtyä ennen kuin eläke ja tuet myönnetään. ap ps. painan noin 50 kiloa, en ole ylipainoinen, naurattaa jo nää kommentit

Vierailija
66/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole pysyvästi sairas tai vammainen, ja siksi et saa vammaistukea eikä eläkettä. Kerrotko mikä sairaus sinulla siis on?

En kerro. Luulotauti ja oloneuvosviirus.

Vierailija
67/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin kyllästynyt työnhakuun, osa-aikatyöhön ja siihen päälle tulevaan Kela-työhön, että jättäydyn ensi kuun alusta odottamaan karenssin napsahtamista. Aivan sama vaikka tulevat leikkaamaan toimeentulotukeani. Useamman vuoden olen pyörittänyt tätä hommaa ja työt saa minun puolesta olla siihen asti että joko löytyy työ, jonka palkalla elää, tai töiden ja tukien yhteensovittaminen sujuu kuin rasvattu ja päätökset tulevat oikein silloin kun pitää eikä kuukausien päästä.

Vierailija
68/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan vakuutuslääkärit ovat arvioineet, että jotain työtä kykenet tekemään etkä näin ole oikeutettu TYÖKYVYTTÖMYYSeläkkeeseen, kuten täällä oli jo aiemmin mainittu.

Niin ja ne diagnoosit, hävettääkö laittaa?

Vierailija
69/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jonkun diagnoosit meille kuuluu.  Henkilö halusi tuoda esiin turhautumisen Kelaan.

Moni muukin voi siihen sanoa: aamen.

Vierailija
70/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut muilta, miten vaikea vammaisen tai oikeasti työkyvyttömän on vaikea päästä sairaseläkkeelle ja tukien varaan. Kela oikeasti hylkää monet päätökset suoralta kädeltä, vaikka olisi monet lääkärin lausunnot ym. Voimia sinulle ap jaksamiseen. 

Vierailija
71/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä diagnooseilla eläkettä ei myönnetä, mutta avustaja myönnetään? Samoin kiinnostaa koulutuksesi?

Avustajista päättää eri tahot kuin eläkkeistä.

Siitä huolimatta kiinnostaa diagnoosit ja koulutus.

Miksi? Ei ne vaikuta mitenkään eläkkeen saantiin. Ap vaihtaa lääkäriä , ei ole kummonen lekuri tuo nykyinen. Itse sain 90-luvulla heti eläkkeen ja olin nuori. Sanoin lääkärille että en jaksa alkaa tappelemaan eläkelaitoksen kanssa johon lääkäri "kirjoitan sulle semmoset paperit että pääset kerralla läpi". Ja pääsin. Tosin mulla oli tooosi pitkä työhistoria takana vaikka nuori olinkin. Työhistoria vaikuttaa eläkkeensaantiin .

Vierailija
72/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:llä ole mitään velvollisuutta luetella diagnoosejaan täällä. Ei kukaan palstalla niillä tee mitään, eikä voi niiden perusteella päätellä, miksi hoitava lääkäri on eri mieltä kuin Kelan lääkäri.

Tiedän lukemattomia ihmisiä, joilla on sama tilanne kuin ap:llä. Se on todella uuvuttavaa ja kuormittavaa, kun toimeentulosta joutuu taistelemaan eikä voimia jää kuntoutumiseen. Toivottavasti löydät lääkärin, joka osaa kirjoittaa sellaisen lausunnon, että menee Kelassakin perille.

Tsemppiä!

Vierailija
73/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taktikointia kirjoitti:

Puoliso pääsi viikossa eläkkeelle. Eläkettä haettiin vain kerran. On virhe hakea eläkettä monilla pikkurempoilla, pitää olla yksi selkeä diagnoosi. Lausunnossa ei painote ettet pärjää työssä, koska sairas ei ole töissä.

Lausunnossa pitää painottaa mistä et selviä kotioloissa, väsymys, muisti ym.

Samoin pääsi poikani. Auto-onnettomuudessa saatu aivovamma ja pyörätuolissa istui. Eläke myönnettiin ensimmäisellä hakemuksella.

Vierailija
74/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan vakuutuslääkärit ovat arvioineet, että jotain työtä kykenet tekemään etkä näin ole oikeutettu TYÖKYVYTTÖMYYSeläkkeeseen, kuten täällä oli jo aiemmin mainittu.

Niin ja ne diagnoosit, hävettääkö laittaa?

Veikkaan jotain väsymysoireyhtymää, nivelrikkoa, välilevyn pullistumia ym. Turhia juttuja, joista ei todellakaan pääse eläkkeelle.

Vierailija
75/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jonkun diagnoosit meille kuuluu.  Henkilö halusi tuoda esiin turhautumisen Kelaan.

No ei siihen hovin moni muu ole turhautunut!

Esim:

Vuonna 2018 julkisella sektorilla myönnettiin työkyvyttömyyseläke 76 prosentille hakijoista. Hylkäävän päätöksen työkyvyttömyyseläkehakemukseensa sai siis alle neljännes, noin 24 prosenttia hakijoista.

https://www.keva.fi/blogi-kirjoitukset/faktojen-perassa/

Vierailija
76/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siihen hovin moni muu ole turhautunut!

Esim:

Vuonna 2018 julkisella sektorilla myönnettiin työkyvyttömyyseläke 76 prosentille hakijoista. Hylkäävän päätöksen työkyvyttömyyseläkehakemukseensa sai siis alle neljännes, noin 24 prosenttia hakijoista.

https://www.keva.fi/blogi-kirjoitukset/faktojen-perassa/

Tämä!

"Fakta on, että ylivoimaisesti suurin osa työkyvyttömyyseläkehakemuksista päätyy myönteiseen päätökseen."

Vierailija
77/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keva ei ole Kela 

Vierailija
78/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae työeläkeyhtiöstä? Ilmeisesti sinulla ei ole työhistoriaa senkään vertaa että työeläkeyhtiöstä voisit kuntoutustukea/toistaiseksi voimassa olevaa työeläkettä edes hakea.

Mikset siis ole ollut töissä?

Vierailija
79/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut muilta, miten vaikea vammaisen tai oikeasti työkyvyttömän on vaikea päästä sairaseläkkeelle ja tukien varaan. Kela oikeasti hylkää monet päätökset suoralta kädeltä, vaikka olisi monet lääkärin lausunnot ym. Voimia sinulle ap jaksamiseen. 

Tämä. Sitten kun valittaa ylempiin valitusportaisiin väärästä päätöksestä, niin niissä vedotaan siihen, ettei mitään uutta oleellista ole tullut esille. Uutta oleellista, niinpä, kun päätös on ollut väärä jo alunperinkin.

Vierailija
80/622 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keva ei ole Kela 

Ihan samat hylkäysprosentit niissä on.

Kyllä sen eläkkeen saa, jos on siihen oikeutettu.

Nämä hylkäyksen saaneet ovat usein, eri foorumeilla, niitä koviten huutavia eli energiaa tuntuu löytyvän huudella ns. seinille.

Foorumeilla kun valittaminen ei auta yhtään.

Vain noin 10% valituksistakaan muuttuu valituslautakunnissa myänteiseksi päätöksiksi eli päätökset ovat olleet lain mukaisia.

Jos laki on huono niin turha valittaa päätöksen tekijöille (lääkäri), valittakaa lain laatijoille eli eduskuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi