Taas hylky Kelasta, haistakoon... Alan olla Niin loppu tähän touhuun!
Seitsemäs vuosi menossa kun yritän saada eläkettä ja vammaistukea. Sairauksia on vaikka muille jakaa. Olen joutunut makaamaan nämä vuodet sängyssä, eikö tässä ole riittävästi kestettävää??? En pärjäisi ilman avustajia ollenkaan. Onneksi olen saanut hyvät avustajat, siitä olen kiitollinen. Mutta Kela, kuinka paljon tuo pulju aiheuttaakaan stressiä ja vie vähäisiä voimiani. Jatkuvia hakemuksia ja valituksia, rahat loppu kun eihän työkkärin korvaukset riitä kaikkiin lääke, polikäynteihin tms. Kuinka sairas ihmisen pitäisi olla että oikeita tukia saisi?
Kommentit (622)
Tuskin töitä voisin tehdä kun en pysty edes istumaan normaalisti. Lääkärireissut kuljen paareilla maaten jonka Kela kylläkin kustantaa kun olen niin sairas. Ulos pääsen pari kertaa vuodessa pieneksi hetkeksi. Kunta on myöntänyt avustajat ja kaikki apuvälineet jne. Siltikään en saa kuntoutustukea enkä vammaistukea. ap
Suosittelen käyttämään hakumuksen täyttämisessä jonkun ammattilaisen apua, joka osaa laittaa siihen itse hakemukseen juuri ne oikeat asiat. Olen kiitollinen lasten neurologisen poliklinikan sosiaalityöntekijälle, joka auttoi (oikeasti kirjoitti koko paperin allekirjoitustani lukuunottamatta) kysellen johdattavia kysymyksiä lapsen ensimmäistä vammaistukihakemusta täyttäessä. Itse en olisi siihen montaakaan asiaa hoksannut laittaa ja osan olisin jättänyt kirjoittamatta kokonaan, kun onhan ne mainittu siellä lääkärin papereissa. Oli kuulema tärkeää omin sanoin kertoa kaikesta. Kyseinen henkilö oli aikaisemmin toiminut kelan käsittelijänä, joten hänellä oli asiantuntemusta puolin ja toisin. Seuraavat vuosittaiset hakemukset olikin sitten helppo täytellä sen jälkeen, kun osasi kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin. Huonona päivänä oli hyvä tehdä hakemusta, silloin sai vuodattaa kaikki rasittavat asiat lapsesta sinne paperille. Oli aina niin raskas tehtävä kirjoittaa kaikki negatiiviset asiat lapsesta.
Lausuntoja on järettömät määrät eri erikoislääkäreiltä ja tutkimustuloksia jotka todistavat että olen vakavasti sairas ihminen enkä pysty liikkumaan esim. normaalisti. Lihakset eikä hermosto enää toimi sairauden vuoksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Lausuntoja on järettömät määrät eri erikoislääkäreiltä ja tutkimustuloksia jotka todistavat että olen vakavasti sairas ihminen enkä pysty liikkumaan esim. normaalisti. Lihakset eikä hermosto enää toimi sairauden vuoksi. ap
Minkä sairauden?
Onko kyse väsymysoireyhtymästä/fibromyalgiasta tms.?
Todennäköisesti luulet olevasi sairaampi kuin olet, ja lietsot itseäsi kuvitelemillasi sairauksilla ja saamallasi avulla. Luultavasti diagnoosilistassasi on jotain toiminnallisia häiriöitä.
Jokatapauksessa, vakuutuslääkärit ovat todenneet, ettet ole työkyvyötön kaikkeen mahdolliseen työhön, vaan sinulla on mahdollisuus parantaa työkykyäsi ja tehdä jotain elantosi eteen.
Hyvä, että näissä asioissa seula on tiukka.
Minulle 46v eläkkeelle päätyminen olisi joutumista eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti luulet olevasi sairaampi kuin olet, ja lietsot itseäsi kuvitelemillasi sairauksilla ja saamallasi avulla. Luultavasti diagnoosilistassasi on jotain toiminnallisia häiriöitä.
Jokatapauksessa, vakuutuslääkärit ovat todenneet, ettet ole työkyvyötön kaikkeen mahdolliseen työhön, vaan sinulla on mahdollisuus parantaa työkykyäsi ja tehdä jotain elantosi eteen.
Hyvä, että näissä asioissa seula on tiukka.
Aika karseeta tekstiä! Toivottavasti et itse koskaan joudu pyörätuoliin ja sänkypotilaaksi. ap
Onko mikä diagnoosi: lievä masennus, sairaanloinen ylipaino ja saamattomuus=
Ilmeisesti pystyt nettiä käyttämään kun täälläkin olet niin pystyt myös netin kautta töitä tekemään. Ongelma taitaa olla vain siinä että et halua edes elättää itseäsi
KELA: n tavoite on että kuolet. Heidän ohjelmaansa kuluu tappaa väsymyksellä, nälällä ja stressillä. Vain täysi sadisti voi olla tuolla töissä.
Olet varmaan ylipainoinen, laiska, saamaton ja "masentunut", joka pystyy käyttämään nettiä!!!
Harrastatko liikuntaa? Sängyssäkin voi jumpata. Makaaminen tekee kenestä hyvänsä sairaan.
Kyse on vain siitä, että sun täytyy pystyä dokumentein todistamaan työkyvyttömyytesi, siinä tulee olla asiantuntijan arvio, kuntoutussuunnitelma ja niin edelleen. Pelkkä oma fiilis ja "Kela on paska" - tyyppiset ulostulot ei riitä.
Haloo!!et pääse ruumillista vaivoista ollenkaan vaan masennuksesta/mt ongelmista pääsee vieläkin,tätä ei nuijat tajua.
Töihin vain siitä Netflix in edestä.
Järkyttäviä vastauksia täällä. Mun mies tappeli monta vuotta eläkeyhtiön kanssa, ja jäi lopulta vanhuuseläkkeelle, vaikka oli vuosikausia työkyvytön monen erikoislääkärin (fysiatri, neurologi, ortopedi) mielestä. Ei tullut kuntoutustukea eikä tk-eläkettä, vaan ensin hän oli vuoden sairasteltuaan ansiosidonnaisella ja sen jälkeen peruspäivärahalla eläkeikään asti. Onneksi on sentään systeemi, että saa sairaana työkkärirahaa, jos ei eläkettä myönnetä. Invalidikortin hän sentään sai, että saa pysäköidä invapaikalle. Itse sain vajaa vuosi sitten kuntoutustuen ja jatkoa pitää hakea, koska vaiva on vain pahentunut kuntoutuksesta huolimatta. Saa nähdä, miten käy, vai joudunko minäkin työkkärin listoille.
Onpa taas harvinaisen fiksuja kommentteja. Käsketään sellaista jumppaamaan jonka hermosto ja lihakset eivät aivoperäisistä ongelmista johtuen toimi.
Ja harvinaisen typerä on Kelakin, taas vaihteeksi. Tuntuu että heilläkin on joku prosessointiongelma aivoissa, mutta hermoston ja lihasten sijaan se vaikuttaa loogiseen ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin töitä voisin tehdä kun en pysty edes istumaan normaalisti. Lääkärireissut kuljen paareilla maaten jonka Kela kylläkin kustantaa kun olen niin sairas. Ulos pääsen pari kertaa vuodessa pieneksi hetkeksi. Kunta on myöntänyt avustajat ja kaikki apuvälineet jne. Siltikään en saa kuntoutustukea enkä vammaistukea. ap
Miten työkkäri suhtautuu tilanteeseen?
46 vuotiaana sain ketipinor reseptin ja sitten tuli eläke.