Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas hylky Kelasta, haistakoon... Alan olla Niin loppu tähän touhuun!

Vierailija
20.04.2022 |

Seitsemäs vuosi menossa kun yritän saada eläkettä ja vammaistukea. Sairauksia on vaikka muille jakaa. Olen joutunut makaamaan nämä vuodet sängyssä, eikö tässä ole riittävästi kestettävää??? En pärjäisi ilman avustajia ollenkaan. Onneksi olen saanut hyvät avustajat, siitä olen kiitollinen. Mutta Kela, kuinka paljon tuo pulju aiheuttaakaan stressiä ja vie vähäisiä voimiani. Jatkuvia hakemuksia ja valituksia, rahat loppu kun eihän työkkärin korvaukset riitä kaikkiin lääke, polikäynteihin tms. Kuinka sairas ihmisen pitäisi olla että oikeita tukia saisi?

Kommentit (622)

Vierailija
401/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää se sama tapaus, jossa se yksi nainen väitti ettei pysty kävelemään kunnolla ja lehdissäkin käveli kepeillä ja täristen, oli niin niin huonokuntoinen... mutta sitten salaa kun häntä kuvattiin, niin ei mitään ongelmaa kävelemisen kanssa. Lenkilläkin kävi ilman mitään tukea keppien kanssa 

Noin toimivakin saattaa tarvita eläkettä esim. mielenterveyssyystä.

Tämä on oikea ongelma, ei vitsi, ihmiset kärsivät, perheet kärsivät, kustannukset kasvaa eikä pienene nykyisellä tavalla jatkaessa.

No luojalle kiitos suomessa on meneillään varsinainen ylikuolleisuus varsinkin vanhemmissa ikäluokissa. Säästyy siis eläkerahat jotka käsittääkseni on muutenkin n*ssittu loppuun huonoilla sijoituksilla, joten nou hätä!

Kokonaiskustannukset kasvaa, kun sairaita ei päästetä eläkkeelle. Toisesta päästä kasvaa kun toisesta ei anneta eläkettä.

Nykyinen systeemi antaa vain käsittelijöille töitä. Moneen kertaan käsittely on kallista ja huonosti voivat ihmiset sairastuu lisää ja menot kasvaa.

Ihmisten jättäminen huonosti voiviksi maksaa aina lopulta enemmän, sekä rahassa että inhimillisessä kärsimyksessä.

Vierailija
402/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausuntoja on järettömät määrät eri erikoislääkäreiltä ja tutkimustuloksia jotka todistavat että olen vakavasti sairas ihminen enkä pysty liikkumaan esim. normaalisti. Lihakset eikä hermosto enää toimi sairauden vuoksi.  ap

Mitä Kela sanoo perusteluissaan? Onko siellä jotain mihin voisi tarttua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee ilman kuntoutustukivaihettakin, jos tilanne on ilmiselvä eli esim. tapaturmainen, raju vammautuminen tai nelirasjahalvaus aivoverenvuodon seurauksena.

- Työkyvyttömyyden toteamisessa otetaan huomioon koulutus ja ammatti. Jos työkykyä ei ole nykyiseen ammattiin, mietitään uuteen ammattiin kouluttautumista ammatillisena kuntoutuksena (maksetaan tukea koko opiskeluajan), jos opiskeluedellytyksiä on eikä henkilö ole liian vanha palatakseen työelämään uudessa ammatissa.

- Yksi sairaus, joka vie pysyvästi työkyvyn, riittää. Diagnoosien keräily ei kannata, sillä esimerkiksi LS-rangan kipu tai keskivaikea masennus katsotaan sairauksiksi, joista yleensä toivutaan.

- Päihdeongelma huonontaa työkyvyttömyyseläkkeen saamisen todennäköisyyttä, koska se sotkee diagnostista arviointia, heikentää työmotivaatiota ja siitä voi päästä eroon.

- Krooninen väsymysoireyhtymä ja fibromyalgia ovat esimerkkejä oireilusta, jota on vaikea todentaa eli diagnoosin varmuus jää epäselväksi. Siksi k.o. diagnoosit ovat vakuutuslääkärille usein ns. punainen vaate.

- Vakuutuslääkärit saavat hakijasta paljon muutakin tietoa kuin hänen hakemuksensa ja hoitavan lääkärin lausunnon. Jos esimerkiksi lääkärin lausunnossa kerrotaan, että käytössä on ollut koko ajan mielialalääkitys riittävällä annoksella, mutta apteekista tullut tieto kertoo, että reseptejä ei ole lunastettu, on tällä seikalla merkitystä.

- Jos hakija on ollut säännöllisessä hoitosuhteessa, on käytetty asianmukaisia hoitokeinoja riittävän pitkään, on kokeiltu erilaisia kuntoutustoimia (esim. fysioterapiaa, psykoterapiaa, Kelan kuntoutuskursseja, työkykyselvityksiä, työkokeiluja) huonolla menestyksellä, eikä työkyky ole palannut, voidaan katsoa, että työkykyä ei enää pysyvästi ole ja silloin työkyvyttömyyseläke myönnetään. Tuollainen päätös saattaa olla yhteiskunnalle hyvin kallis, jos hakija on vielä nuori. Siksi on ihan perusteltua, että prosessi on tarkka ja vaativa.

Mulla alkoi juuri ammatillisen kuntoutuksen selvittely. Asiantuntija arvioi että tarvitsen täysin uuden koulutuksen, minulla on jo 2 ammattia. Ikävä kyllä olen muiden hakijoiden kanssa samalla viivalla hakuvaiheessa ja ala jota pystyisin tekemään työkseni tulevaisuudessa on niin suosittu että menee todennäköisesti vuosia ennen kuin pääsisin edes sisään jos edes koskaan pääsisin. Koulutus suosii nuoria ensikertalaisia. Aikuisen on todella vaikeaa päästä opiskelemaan tällaista suosittua alaa. Todella harmi koska tuota työtä pystyisin fyysisesti tekemään ja työllistyisinkin erittäin todennäköisesti jos valmistuisin. On hirveää että on vamma joka rajaa lähes kaikki työt pois.

On varmasti muitakin ammatteja, joita pystyisit tekemään. Ei aina tarvitse miettiä sitä kaikista suosituinta.

Sepä siinä juuri onkin kun ei oikein ole, asiantuntijankin on erittäin haastavaa keksiä työ jota a) pystyisin tekemään ja b) työllistää. Koska sen ammatin täytyy myös työllistää minut. Tottahan toki voisin opiskella vaikka runonlausuntaa mutta asiantuntijan mukaan tämmöisissä ei ole mitään järkeä kun ne eivät työllistä ja sitten roikun loppuikäni kortistossa. Erittäin haastavaa, onneksi myös asiantuntijalle, itse kun olen jo vuosia miettinyt pääni puhki mitä ihmettä voisin tehdä.

Mitkä ovat rajoitteesi? 

En ole se kenelle tämän kysymyksen osoitit, mutta kysyn sinulta, mitä teet tiedolla? Mikä on pätevyytesi käsitellä ja analysoida tätä tietoa? Ai niin, uteliaisuus ja ilkeämielisyys.

Nykyään auttaminen on ilkeämielisyyttä? 

En ala kaikkia rajoitteita tänne nettiin luettelemaan. Minulla on paniikkihäiriö pitkän koulukiusaamisen seurauksena. Siitä huolimatta löysin ammatin mitä pystyin tekemään ja kouluttautumaan uudelleen erittäin hyvin työllistävälle alalle kun se ensimmäinen ammattini ei enää työllistänyt. Tällä hetkellä suurin rajoite on käteni. Olin tapaturmassa ja loukkaannuin pahasti, leikattiin tuntikausia. Olen muuten toipunut ihan ok mutta käteni ovat mennyttä, pystyn niillä tekemään hyvin vähän. Oikea käsi on huomattavasti pahempi. Pienikin liike on kivulias. Keksisin vaikka mitä töitä jos mulla olis ongelma vaikka jalassa koska se jättäisi toimistotyöt ja sellaisen saisin heti. Ja tosiaan sen ammatin olisi myös työllistettävä, tällaisessa kunnossa en voi opiskella jotain kivaa ammattia jolla ei ole hyvää työllisyystilannetta.

Jalkasi kuitenkin toimivat? Pystyisitkö niillä tekemään jotain työtä? On ihmisiä jotka mm. Kirjoittavat jaloillaan, maalaavat jaloillaan jne. Sinun kannattaa olla Kelaan yhteydessä ja kysyä mitä alaa ja koulutusta he suosittelevat.

Työstä pitää saada palkkaa.

Meillä ei taida olla suurta tarvetta nyt Suomessa jalkamaalareille.

Vierailija
404/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pelko mikä saa ihmisen käyttäytymään näin että aletaan hauukua sairaita ihmisiä ties miksi lusmuiksi. Pelottaa se oma tulevaisuus. Mitä jos nämä tarinat sairaista pitävätkin paikkansa? Mitä jos mä itse sairastun taikka loukkaannun vakavasti enkä saa enää rittävästi rahaa yhtikäs mistään. Pelkoa puretaan näin.

sairas voi olla mutta se ei ole sama työkyvytön.

ovat kaksi eri asiaa.

esim. flunssainen on sairas mutta ei työkyvytön

Näinhän se on, Lääkäri päättää kuka on sairas, mutta laki määrää kuka on työkyvytön.

Liikaa ihmisiä siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle.

Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden määrä kasvoi viime vuonna

Eläketurvakeskuksen 4.4.2019 julkaisema tiedote kertoo, että vuosia kestänyt positiivinen kehitys katkesi viime vuonna, kun myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä kääntyi kasvuun. Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden määrä nousi noin 7 prosenttia.

https://www.kt.fi/uutiset-ja-tiedotteet/2019/tyokyvyttomyyselakkeelle-s…

Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden määrä kääntyi kasvuun 2018

https://www.etk.fi/blogit/tyokyvyttomyyselakkeelle-siirtyneiden-maara-k…

Vierailija
405/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee ilman kuntoutustukivaihettakin, jos tilanne on ilmiselvä eli esim. tapaturmainen, raju vammautuminen tai nelirasjahalvaus aivoverenvuodon seurauksena.

- Työkyvyttömyyden toteamisessa otetaan huomioon koulutus ja ammatti. Jos työkykyä ei ole nykyiseen ammattiin, mietitään uuteen ammattiin kouluttautumista ammatillisena kuntoutuksena (maksetaan tukea koko opiskeluajan), jos opiskeluedellytyksiä on eikä henkilö ole liian vanha palatakseen työelämään uudessa ammatissa.

- Yksi sairaus, joka vie pysyvästi työkyvyn, riittää. Diagnoosien keräily ei kannata, sillä esimerkiksi LS-rangan kipu tai keskivaikea masennus katsotaan sairauksiksi, joista yleensä toivutaan.

- Päihdeongelma huonontaa työkyvyttömyyseläkkeen saamisen todennäköisyyttä, koska se sotkee diagnostista arviointia, heikentää työmotivaatiota ja siitä voi päästä eroon.

- Krooninen väsymysoireyhtymä ja fibromyalgia ovat esimerkkejä oireilusta, jota on vaikea todentaa eli diagnoosin varmuus jää epäselväksi. Siksi k.o. diagnoosit ovat vakuutuslääkärille usein ns. punainen vaate.

- Vakuutuslääkärit saavat hakijasta paljon muutakin tietoa kuin hänen hakemuksensa ja hoitavan lääkärin lausunnon. Jos esimerkiksi lääkärin lausunnossa kerrotaan, että käytössä on ollut koko ajan mielialalääkitys riittävällä annoksella, mutta apteekista tullut tieto kertoo, että reseptejä ei ole lunastettu, on tällä seikalla merkitystä.

- Jos hakija on ollut säännöllisessä hoitosuhteessa, on käytetty asianmukaisia hoitokeinoja riittävän pitkään, on kokeiltu erilaisia kuntoutustoimia (esim. fysioterapiaa, psykoterapiaa, Kelan kuntoutuskursseja, työkykyselvityksiä, työkokeiluja) huonolla menestyksellä, eikä työkyky ole palannut, voidaan katsoa, että työkykyä ei enää pysyvästi ole ja silloin työkyvyttömyyseläke myönnetään. Tuollainen päätös saattaa olla yhteiskunnalle hyvin kallis, jos hakija on vielä nuori. Siksi on ihan perusteltua, että prosessi on tarkka ja vaativa.

Mulla alkoi juuri ammatillisen kuntoutuksen selvittely. Asiantuntija arvioi että tarvitsen täysin uuden koulutuksen, minulla on jo 2 ammattia. Ikävä kyllä olen muiden hakijoiden kanssa samalla viivalla hakuvaiheessa ja ala jota pystyisin tekemään työkseni tulevaisuudessa on niin suosittu että menee todennäköisesti vuosia ennen kuin pääsisin edes sisään jos edes koskaan pääsisin. Koulutus suosii nuoria ensikertalaisia. Aikuisen on todella vaikeaa päästä opiskelemaan tällaista suosittua alaa. Todella harmi koska tuota työtä pystyisin fyysisesti tekemään ja työllistyisinkin erittäin todennäköisesti jos valmistuisin. On hirveää että on vamma joka rajaa lähes kaikki työt pois.

On varmasti muitakin ammatteja, joita pystyisit tekemään. Ei aina tarvitse miettiä sitä kaikista suosituinta.

Sepä siinä juuri onkin kun ei oikein ole, asiantuntijankin on erittäin haastavaa keksiä työ jota a) pystyisin tekemään ja b) työllistää. Koska sen ammatin täytyy myös työllistää minut. Tottahan toki voisin opiskella vaikka runonlausuntaa mutta asiantuntijan mukaan tämmöisissä ei ole mitään järkeä kun ne eivät työllistä ja sitten roikun loppuikäni kortistossa. Erittäin haastavaa, onneksi myös asiantuntijalle, itse kun olen jo vuosia miettinyt pääni puhki mitä ihmettä voisin tehdä.

Mitkä ovat rajoitteesi? 

En ole se kenelle tämän kysymyksen osoitit, mutta kysyn sinulta, mitä teet tiedolla? Mikä on pätevyytesi käsitellä ja analysoida tätä tietoa? Ai niin, uteliaisuus ja ilkeämielisyys.

Nykyään auttaminen on ilkeämielisyyttä? 

En ala kaikkia rajoitteita tänne nettiin luettelemaan. Minulla on paniikkihäiriö pitkän koulukiusaamisen seurauksena. Siitä huolimatta löysin ammatin mitä pystyin tekemään ja kouluttautumaan uudelleen erittäin hyvin työllistävälle alalle kun se ensimmäinen ammattini ei enää työllistänyt. Tällä hetkellä suurin rajoite on käteni. Olin tapaturmassa ja loukkaannuin pahasti, leikattiin tuntikausia. Olen muuten toipunut ihan ok mutta käteni ovat mennyttä, pystyn niillä tekemään hyvin vähän. Oikea käsi on huomattavasti pahempi. Pienikin liike on kivulias. Keksisin vaikka mitä töitä jos mulla olis ongelma vaikka jalassa koska se jättäisi toimistotyöt ja sellaisen saisin heti. Ja tosiaan sen ammatin olisi myös työllistettävä, tällaisessa kunnossa en voi opiskella jotain kivaa ammattia jolla ei ole hyvää työllisyystilannetta.

Jalkasi kuitenkin toimivat? Pystyisitkö niillä tekemään jotain työtä? On ihmisiä jotka mm. Kirjoittavat jaloillaan, maalaavat jaloillaan jne. Sinun kannattaa olla Kelaan yhteydessä ja kysyä mitä alaa ja koulutusta he suosittelevat.

Tai toki, voithan palkata kädettömän. Siten voit tehdä työmarkkinoille tilaa kädettömälle.

Tarjoa töitä, maksa palkka ja työeläke kertyy.

Vierailija
406/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktahan on se, että Suomessa saa liian helposti työkyvyttömyyseläkkeen, jos

3/4 tai vähintään 2/3 hakijoista myönnetään pysyvä tk-eläke

-  pysyvän eläkkeen saa vaikka olisi 40 % (lähes puolet) työkykyä jäljellä

En silti valita!

T. pysyvällä TK-eläkkeellä oleva 40v

Tämä

Vierailija
407/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pelko mikä saa ihmisen käyttäytymään näin että aletaan hauukua sairaita ihmisiä ties miksi lusmuiksi. Pelottaa se oma tulevaisuus. Mitä jos nämä tarinat sairaista pitävätkin paikkansa? Mitä jos mä itse sairastun taikka loukkaannun vakavasti enkä saa enää rittävästi rahaa yhtikäs mistään. Pelkoa puretaan näin.

ovat kaksi eri asiaa.

Näinhän se on, Lääkäri päättää kuka on sairas, mutta laki määrää kuka on työkyvytön.

Eläketurvakeskuksen 4.4.2019 julkaisema tiedote kertoo, että vuosia kestänyt positiivinen kehitys katkesi viime vuonna, kun myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä kääntyi kasvuun. Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden määrä nousi noin 7 prosenttia.

Nämä vielä väittää kuinka on vaikea päästä eläkkeelle.

Vierailija
408/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovat kaksi eri asiaa.

Lopeta jo, toi alkaa käydä hermoon.

Vierailija
409/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovat kaksi eri asiaa.

Mee leikkaussaliin huutamaan, että liikaa potilaita leikattavana! Liikaa sairaita! Jos ette parane asukaa kadulla!

Vierailija
410/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En silti valita!

Tämä

Niinpä. Kun pätkitään ihminen prosenteiksi niin saadaan kaikkia kivoja lukuja.

Mieti mitä se käytännössä tarkoittaa, kun on 39% työkykyä.

Vierailija
411/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä diagnoosi aloittajalla on?

Tai siis mikä sairaus on noin vaikea, että paareilla avustettuna vain pystyy likkumaan?

Ja kuitenkaan ei pääse siitä sairaudesta eläkkeelle.

Jos Kela on todennut, ettei voi kuntouttaa tai kuntoutua niin 8n kyllä ihmeellistä ettei Kelan lääkärit puolla eläkettä.

Onko tuo mainittiu lääkärintodistuksessa selkeästi, ettei potilas pysty liikkumaan muualla kuin sairaaloissa ja lääkäreissä ja sielläkin paareilla ja avustettuna?

Onhan se nyt selvää ettei paaripotilas ole työkykyinen.

En ihan usko tähän ap:n paareilla liikkumiseen. Todennäköisesti pystyy myös kävelemään. Oma poikani joutui auto onnettomuuden jälkeen makaamaan kuukausia (ensin teholla ja sitten osastolla) ja siitä kuntoutui pyörätuoliin. Eläkkeen sai heti.

Erikoista on, miksi aina siirretään paareilla jos on pyörätuolissa? Lanssiin kun pääsee tuolillakin.

Vierailija
412/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovat kaksi eri asiaa.

Lopeta jo, toi alkaa käydä hermoon.

Olen eri, mutta miksi totuus käy hermoon.

Vierailija
413/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyä tutkii kela itse. Nimi on kuntoutustutkimus. Hae siihen ja siellä he tutkivat työkykysi.

Vierailija
414/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton kela? Mitä kelasta haet, kansaneläkettäkö? Normaalisti eläke haetaan työeläke vak.yhtiöstä. Ellet sitten ole mamma joka on ollut aina lasten kanssa kotona.

Vierailija
415/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovat kaksi eri asiaa.

Mee leikkaussaliin huutamaan, että liikaa potilaita leikattavana! Liikaa sairaita! Jos ette parane asukaa kadulla!

Miksi  kukaan menisi. Mene sinä, kun sait noin älykkään idean.

RAUTALAGASTA sinulle:

Tuossa on idea, että saitaseläkkeelle pääsee/joutuu lähes kaikki hakijat ja myönteisen päätöksen saaneet vaan lisääntyy niin ei silloin voida puhua, että sairaselekkeelle on vaikea päästä, kuten täällä väitetään (jo aloituksin näin tekee).

Miten olet näin va-jaa, ette tätä ideaa ymmärtänyt. Tähänhän ideaan koko ketju liittyy. Missä vaiheesssa tipuit kärryiltä? Ensimmäisen viestin jälkeen? Oletko mt-eläkkeellä? 

Vierailija
416/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En silti valita!

Tämä

Niinpä. Kun pätkitään ihminen prosenteiksi niin saadaan kaikkia kivoja lukuja.

Mieti mitä se käytännössä tarkoittaa, kun on 39% työkykyä.

Jonkin verran, mutta ei ole kokonaan kyvytön tekemään töitä vaan lähes puoliksi terve ja silti on tk.eläkkeellä.

Oletteko te tosiaan näin tyh miä.

Vierailija
417/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyyyy en saa eläkettä eikä kukaan saa on niin vaikea päästä eläkkeelle

Vierailija
418/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolme vuotta kävin jotain kursseja joista otin sairaslomaa, työkkäristä, kelasta, tai tutkimuksista ei ollut puhetta, lääkäri itse ehdotti eläkettä. En ole nähnyt b-lausuntoa jolla eläkettä haettiin mutta läpi meni.

Työkkäristä soitti kahden vuoden eläkkeelläolon jälkeen joku ynseä akka että miksi et ole hakenut töitä, sanoin että älä soita mulle enää uudestaan.

Vierailija
419/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin tsemppiä työnhakuun ap! Jossain kohtaa systeemi tuntuu toimivan.

Vierailija
420/622 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos psyyke menee niin siihenkin saa kelalta terapiaa. Hae sitä ja sano ettet jaksa enää.