Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, jolla on hyvä itsetunto.
Itsetunnolla ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa. Sillä ei oikeastaan ole tekemistä minkään muunkaan kanssa, paitsi itsetunnon.
Henkilö, jolla tunneilmaisu ei ole liian voimakasta, sanoisinkin joka on kylmäpäinen. Tunteilla on helppo saada ihminen mukaan asioihin. Toinen on älykkyys. Ei ole liian sosiaalinen vaan enemmänkin havainnoiva. Lopuksi kokemus.
Äitini oli narsisti. Vapaus ja riippumattomuus on aina ollut minulle tärkeää. Olen ehkä ollut hiukan "erikoinen" luonteeltani. Lähdin opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle. Viikkoa myöhemmin olin muuttanut opiskelija-asunnosta omaan vuokra-asuntoon ja mennyt töihin. Vuosia myöhemmin menin opiskelemaan alaa mitä ei oltu pidetty minulle sopivana ;)
Viimeksi olen ollut yhteyksissä perheeseeni, kaksi viikkoa sen jälkeen kun muutin synnyinkodistani.
Tietenkin on vuosien varrella ollut kaikenlaista yritystä puuttua elämääni (aika törkeitäkin juttuja) eikä sukulaiset pidä yhteyttä koska maineeni on pilattu, mutta en ole antanut asian häiritä. Pitää vaan muistaa kerätä todisteet talteen ja ottaa tarvittaessa yhteyttä poliisiin.
Varmaan sellaista joka ei alun perinkään luota häneen / ihmisiin yleensä. Sellainen ihminen ei anna narsistille itsestään mitään sellaista tietoa, jota tämä voisi käyttää häntä vastaan ja jota hyödyntämällä voisi manipuloida.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Itseään älykkäämpää, jolla on jo kokemusta narsisteista.
Silloin kun narsisti vihdoin tajuaa, ettet ole lopulta kertonutkaan hänelle mitään itsestäsi, vaikka olet puhunut näennäisesti paljon, haluisin olla kärpäsenä katossa.
1)itsevarmaa omantien kulkijaa (näitä on todella vähän)
2) entistä narsistin uhria, joka on löytänyt keinot operoida narsistin kanssa.
Sellaista, joka tunnistaa ja jättää narsistin ajoissa. Minä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo, että "uhri" ei reagoi tai yrittää olla kuin mitään ei ole tapahtunut, on käytännössä narstistin käytöksen hyväksymistä. Kova kovaa vastaa eli aika tiukka keskustelu olisi paikallaan. En usko, että lammasmaisesta nysväyksestä on tässä tapauksessa mitään hyötyä. Monet mahdollistavat itse tuon huonon käytöksen jatkumisen.
Nähty on, vaikka narsku itse tekee väärin, hän silti käskyttää muita. Sanot mitä tahansa, hän löytää aina vasta-argurmentin. Kova kovaa vastaan ei auta. Koska muut puolustavat narskua. Yksi olennainen syy miksi jatkuu, ihmiset uskovat tekevänsä hyvin kun pitävät itseään sidottuna.
Machiavellisti saattaa manipuloida narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteilla on matala tai jopa onneton libido.
Päinvastoin. Narsisti käyttää seksiä manipuloinnin ja hallinnan välineenä ja seksi narsistin kanssa on aluksi maailman parasta ja sitä on paljon. Myöhemmin narsisti alkaa käyttää sitä joko palkitsemiseen tai rankaisuun.
Joka tapauksessa se on hänelle pelkkä näytös, jossa hän on pääroolissa. Ja näytteleminenhän ei toki ole hänelle vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, joka ei välitä hänestä tuon taivaallista.
Juuri näin. Suhtautuu kun lapseen.. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. Ei noteeraa mitenkään sen yrityksiä... 👍
Olemalla narsistille narsisti. Pidän käsivarren mitan päässä. Jos hän on hyödyllinen, käytän surutta hyväksi. Narsistin tunnistaa mm. siitä, että kun manipuloi ja jää kiinni, ei häpeä. Lähes mahdoton päästä eroon.
Niille jos vastaa, se on kuin bensaa heittäisi liekkeihin. Itse en vastaa paukapäille, se niitä eniten ärsyttää. Kokemus on opettanut, elä alennu samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo, että "uhri" ei reagoi tai yrittää olla kuin mitään ei ole tapahtunut, on käytännössä narstistin käytöksen hyväksymistä. Kova kovaa vastaa eli aika tiukka keskustelu olisi paikallaan. En usko, että lammasmaisesta nysväyksestä on tässä tapauksessa mitään hyötyä. Monet mahdollistavat itse tuon huonon käytöksen jatkumisen.
On loputon suo lähteä tuollaiseen ja kokonaan väärä taktiikka.
Narsistin kanssa pärjää siten, että ei provosoidu mistään. Kannattaa siirtyä ei paikkakunnalle ja katkaista välit kokonaan.
Jos on pakko olla yhteydessä virallisten asioiden takia, pitää hoitaa ne virallisesti.lyhyesti ja puhua niin vähän kuin mahdollista.
Jos tällaisia asioita ei ole, ei olla missään tekemisissä.
Salainen puh.nro yms.
Henkisesti itsenäinen ihminen on myrkkyä narsistille.
Valistunut joka osaa operoida narsistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähty on, vaikka narsku itse tekee väärin, hän silti käskyttää muita. Sanot mitä tahansa, hän löytää aina vasta-argurmentin. Kova kovaa vastaan ei auta. Koska muut puolustavat narskua. Yksi olennainen syy miksi jatkuu, ihmiset uskovat tekevänsä hyvin kun pitävät itseään sidottuna.
Kova kovaa vastaan ei toimi ja se johtaa väistämättäkin siihen, että uhrin tunteet nousevat keskustelussa pintaan. Uhrin tunteet ovat narsistille kuin veri vampyyrille.
Grey rock on paras tekniikka ja ärsyttää narsistia. Kunnes luovuttaa.
No, minun äitini eli sen vähän päälle 60 vuotta narsistin kanssa, joka hakkasi, pilkkasi, nöyryytti ja käytti kaikkia mahdollisia keinoja, joilla yritti murtaa äitini. Itsemurhaan ajaminen olisi ollut se lopullinen voitto.
Lopputulos: äitini oli vielä 70-vuotiaanakin iloinen, optimistinen, lastensa ja muiden ihmisten pitämä, jolla ei ollut mt-ongelmia, eikä päihdeongelmia. Isäni oli 70-vuotiaana katkera, epäluuloinen, lastensa vihaama, ei ystäviä, avutonkin.
Äiti - niin uskovainen ihminen kuin olikin (ja tämä usko antoi voimaa) - taisi antaa isälle potut pottuina tämän viime vuosina. Mutta se oli ymmärrettävää. Me lapset pelkäsimme jossain vaiheessa oikeasti, että narsisti-isämme - ymmärtäessään sen, että oli pariskunnan heikoin lenkki, hermoheikko pikkusielu, pienemmilleen ja heikommilleen rähisijä - yrittää tappaa äidin. Näin oli pari kertaa uhkaillut, mutta äiti sai puolustajia veljistäni tyyliin, jos yhtään mustelmaa tai nirhamaa näkyy äidissä, niin saat niin turpaasi, ettet peilistä itseäsi tunne. Ja paljonhan tuohon aikaan äiti vietti paljon aikaa meidän lapsiensa perheissä.
Miten äiti jaksoi? Usko tosiaan varmaan auttoi paljonkin, mutta sellainen positiivisuus ja iloisuus tuli sieltä hänen lapsuudenkodistaan, hänen sisaruksensa oli samanlaisia. Äitiäni oli kuitenkin kiusattu niin perheen piirissä kuin koulussakin hieman. Hän oli varmaan sieltä oppinut puremaan hampaansa yhteen ja antamaan mennä kaikki piikittelyt ohi - tällä tavalla hän jumittui myös isäni kanssa yhteen, eikä osannut lähteä pois ja hukkasi mahdollisuuden rakkauselämässä onneen (kyllä hänellä muuta onnea oli) - mutta ei myöskään murtunut tai muuttunut kyyniseksi pskaksi.
Miksi narsistin kanssa kukaan haluaisi pärjätä? Eikö ole parempi ettei ole tekemisissä ollenkaan? Narsisti, jos kuka, on toksinen persoona, itse en haluaisi sellaisen kanssa olla missään tekemisissä, koska sehän toisi vain ongelmia elämään. Tietenkin pitää ensin tunnistaa narsisti, ennen kuin voi sulkea hänet elämästään pois - ehkä se ei ole aivan yksinkertaista, koska hehän ovat hurmaavia ensi vaiheessa ja kun ovat saaneet jonkun sinisilmäisesti uskomaan hurmaavuuteensa, sitten aloittavat sen päiväisetkin konnankoukut, joiden jäljiltä ei enää olekaan niin iisiä toipua.
Tuli mieleen kuitenkin, että jos on hyvin vahva ihminen ja tietoinen narsistin toimintatavoista, voisi yrittää höynäyttää hänet näyttelemällä itsekin narsistia. Sitten jossakin vaiheessa antaa kunnolla (henkisesti) köniin, niin että narsu luikkisi häntä koipien välissä toisille apajille.
Minulla on siten, etten paljasta itseäni koskaan kokonaan kenellekään. Tämä tarkoittaa, ettei kukaan täysin tiedä todellisia aikomuksiani, tavoitteita tai unelmia. Saatan olla sopeutuvainen hyvinkin pitkään.
Alentuvaan, loukkaavaan käytökseen saatan reagoida yllättävällä tavalla. Otan esimerkiksi yhteyttä esihenkilöihin narsistin työpaikalla ja muutoinkin kerron kaikille, mitä hän on tehnyt. Minua ei nimittäin voi häpeällä sitoa.