Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?
Kommentit (391)
En jaksa lukea koko ketjua, mutta vastuas on: ei se nujerru joka osaa juosta! Eli pois vaikutuspiiristään. Lue nut lehteä.
Ehkä sellainen, joka on niin masentunut ettei välitä enää mistään.
Sellainen, joka ei välitä, vaikka narsisti kääntäisi koko maailman tätä vastaan.
Ei narsistin kanssa pärjää kukaan tervejårkinen. Narsisti ajaa toisen hulluuden ja masennuksen partaalle.
Ihmistä, jota ei ymmärrä, on mahdoton murskata. Yksikään narsisti ei tule ymmärtämään minua, koska meidät erottaa juuri se ja juuri se suojelee minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaat ovat narsistin kauhu; mistään maineesta/statuksesta välittämättömän varttihullun totaaliraivarit ovat heille kauhistus!
Epävakaathab ovat pikemmin kaikkein altteimpia uhreja.
Niinpä, narsistin ja epävakaan suhde on hyvin tyypillinen. Useimmiten niin, että mies narsisti ja nainen epävakaa. Narsisti kiinnostuu usein myös huomionhakuista pershäiriöitä sairastavasta.
Persoonallisuushäiriö on häiriö persoonallisuudessa, särö, rikkinäisyys. Epävakaa, vaativa, huomionhakuinen persoona on kukin läheisriippuvainen, mahdollistaja. Sinänsä normaalit piirteet ovat korostuneita.Jotakin puuttuu itsestä ja narsisti täyttää sen, jotakin puuttuu itsestä narsistilla, joka saa sen jonkin joltain persoonallisuushäiriöiseltä. Jollakin kieroutuneella tavalla he vetävät toisiaan puoleensa.
Jostain luin, että läheisriippuvuus olisi vain yksi narsismin, vahingoittuneen itsetunnon muoto. Alkoholistit ovat useinkin suhteessa vaativan, epävakaan tai huomionhakuisen kanssa. Läheisriippuvainen ei varmastikaan tietoisesti hae suhdetta narsistin tai alkoholistin kanssa, jotkut silti kerta toisensa jälkeen.
Narsistisia persoonallisuuspiirteitä voi olla ihmisessä enemmän tai vähemmän. Psykopatiassa taitaa olla eniten. Psykopatia ei ilmeisesti aina ole tuhoavaa, jos siihen yhdistyy moraali. Kirurgeilla, poliiseilla, korkean tason johtajilla psykopaattiset piirteet ovat eduksi tällä kombolla.
Erityisherkäksi tai empaatikoksi itsensä mieltäviä olen pitänyt keskimääräistä narsistisempina.Tavallinen herkkä ja empaattinen ei yleensä tuo tätä piirrettä esille tai ylpeile erinomaisuudellaan tai voimallaan. Toisaalta; tietysti ihminen vahvistuu ja saa tuntea itsensä voimakkaaksi onnistuttuaan pyristelemään itsensä irti haitallisesta ihmissuhteesta.
Olen joskus aprikoinut, mahtaako narsismi näyttäytyä miehessä ja naisessa eri tavalla. Onko narsistinen nainen manipuloivampi ja käyttää enemmän toisia aseena tai työkaluina, ja narsistinen mies taas aktiivisena tekijänä, itse suoraan muita vahingoittaen. Karkeaa yleistystä ehkä, koska olen nähnyt naisenkin käyvän kynnet ojossa silmille, kun manipulointi ei ole tehonnut.
Mitä mieltä? Nämä pohdinnat eivät kohdistu kehenkään aiemmin kirjoittaneeseen, enkä vihjaa mihinkään kirjoitettuun sinänsä, kirjoitukset vain herättivät pohdiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Laiskaa.
Voi miten typerä olet
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo, että "uhri" ei reagoi tai yrittää olla kuin mitään ei ole tapahtunut, on käytännössä narstistin käytöksen hyväksymistä. Kova kovaa vastaa eli aika tiukka keskustelu olisi paikallaan. En usko, että lammasmaisesta nysväyksestä on tässä tapauksessa mitään hyötyä. Monet mahdollistavat itse tuon huonon käytöksen jatkumisen.
Todellakin se, ettei reagoi on, on ainoa viisas tapa suhtautua. Kaikkein paras tapa on jättää kun nallin kalliolle.
Narsistin kanssa ei toimi mitkään keskustelut. Uhri joutuu vielä pahempiin vaikeuksiin jos alkaa vaatia vastuuta tai edes olettaa, että narsistille voi sanoa tiukasti vastaan tai olettaa järkipuheen menevän perille. Tätä seuraa vain totaalinen draamashow, josta narsku kertoo oman versionsa eteenpäin.
Kun ilmoitin, että nyt riittää, hyvin lyhyesti, ja narsisti tiesi paljantuneensa, hän ei enää välittänyt. Alkoi suora hyökkäys ja tuli sellaista tekstiä, ettei kukaan ole päälleni heittänyt. Valheita ja koukkuja, joihin toivoi minun lankeavan. En vastannut mitään. Yksikin vastaus olisi johtanut myrskyn silmään.
Loppupeleissä suurummalla osalla uhreista on selviytymis- ja paranemismahdollisuus, jälkikäteen.
Itseään narsisti ei sen sijaan pääse pakoon, ja hän musertuu lopulta vanhana itsensä alle. Tämä on oma heikko kohtani, tunnen sääliä narsisteja kohtaan, koska ovat hukassa itsensä kanssa, tietämättömiä vääristä toimintatavoistaan, tai täysin tietoisia omasta pahuudestaan, mutta kyvyttömiä muuttaa itseään. Surullinen, ankea elämä.
Kun ymmärtää että narsismi on häpeä trauma pysyy narsistin vaikutuspiirin ulkopuolella.
Narsisti on hyväksikäyttäjä ja valehtelija aina. Jos ihmisellä ei ole läheisiä ihmissuhteita on se suuri merkki ihmisen narsistisuudesta.
Narsisti luo uhriinsa traumasuhteen, tämänkin ymmärtäminen auttaa pysymään erossa narsististista.
Narsistin kanssa ei pärjää kukaan normi ihminen. Narsisti on todella taitava nujertamaan uhrinsa manipuloimalla. Kuka tahansa voi joutua narsistin uhriksi.
Sellaista, joka häipyy. Näin olen itse tehnyt ja aina on toiminut. Kaikki yhteydet poikki, puhelinnumero vaihtoon, muutto.
Kaksi narsistia ottaa yhteen, on jälki rumaa. Normaalit ihmiset, paitsi narsistien hoviin kuuluvat, voivat huokaista helpotuksesta ja ottaa popcornit esiin kun narsut listivät toisensa.
Käsite traumasuhde selvisi itselleni vasta pari vuotta sitten. Englanniksi trauma bond. Narsisti koukuttaa kehumalla, lahjomalla, kannustamalla. Tätä enemmän alussa.
Vähitellen alkaa alistaminen, huomauttelu, kontrollointi. Sitten taas väliin kehuja ja kannustamista. Lopulta uhri on täysin pyörällä päästään ja alkaa epäillä itseään ja käsityksiään. Ikävät kommentit voivat tulla "yrityksenä auttaa", tai "kun olen niin huolissani sinusta". Toiseen haluaa uskoa ja on vaikea myös hyväksyä se, että lankesi narsistiin. Traumasuhde on syntynyt.
Kun joku kertoo sinulle pyytämättä, miten kannattaisi pukeutua tai käyttäytyä ollaksesi riittävä, olet tekemisissä narsistin kanssa.
Ei narsisti pärjää yli-ihmiselle. Yli-ihminen on niin fiksu, että naurava psykopaattikin lopulta itkeä pillittää kuin pikkuvauva yli-ihmisen käsittelyssä.
Ole ystävällinen ja huomaavainen kaikille. Ole kuin et huomaisi narskun toimintoja, mutta ignooraa ne ja jätä tekemättä. Älä provosoidu.
Kun huomasin tämän piirteen, niin jätin sen mouokan kättelyssä.