Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sofia Tuomea kuvattiin salaa kuukausia: Vakuutusyhtiön mukaan videot osoittavat hänen teeskennelleen vakavasti sairasta

Vierailija
19.04.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12352555

Mitä mieltä tästä ?
Minusta outoa että voivat noiden lyhyiden videoiden perusteella väittää naisen valehdelleen, kun lääkärit nimenomaan ovat painottaneet että toimintakyky vaihtelee tuossa sairaudessa.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän erityissuoja on paparazzeilla muuten julkkisten kuvaamiseen kun vielä julkaisevat ne kuvat? 

Laki pitäisi olla selkeä että jos kuvataan selkeästi yksittäistä ihmistä ilman lupaa noin seuraillen, niin se olisi rangaistavaa. Aikamoista yksityisyyden loukkaamista, onhan se suositus että "kysy lupa" ja että julkaista ei saa, mutta jos ei siitä tule seurausta että lupaa ei kysy niin eipä sitä noudateta.. 

Vierailija
122/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tila vaihtelee, voi aivan hyvin tehdä sopeutettua työtä. Miten muuten se muillakaan menisi? Ikää alle 30v.

Missä on tarjolla sellaista työtä, jota voi tehdä, jos on hyvä päivä? Eli ei tarvitse luvata kenellekään mitään. Ei voi olla aikatauluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on jänniä asioita. Mulla on EDS ja nivelet lähtevät sijoiltaan. Voin vaikuttaa ihan hyvävointiselta ja olenkin ihan normaali ihminen. Mutta sitten jokin nivel lähteekin sijoiltaan ja olen työkyvytön kunnes nivel on taas toimintakykyinen. Musta ei päälle päin uskoisi mitään.

EDS ilman geenimarkkeria on taas näitä tämän ajan muotidiagnooseja (usein itse tehtyjä). Vrt. amalgaamioireet, sähköallergia, fibromyalgia, krooninen väsymysoireyhtymä, ..

Tämän muotidiagnoosin on todennut ihan alan lääkärit. Kului monta vuotta ja useita leikkauksia jotka oli ihan turhaan. Mikä on kirjoituksesi tarkoitus

?

Trolli haluaa leimata mielisairaaksi.

Amalgaamista irtoaa pieniä määriä hopeaa ja on löydetty myös saastunut amalgaanierä jossa seoksessa oli nikkeliä.

Vierailija
124/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on jänniä asioita. Mulla on EDS ja nivelet lähtevät sijoiltaan. Voin vaikuttaa ihan hyvävointiselta ja olenkin ihan normaali ihminen. Mutta sitten jokin nivel lähteekin sijoiltaan ja olen työkyvytön kunnes nivel on taas toimintakykyinen. Musta ei päälle päin uskoisi mitään.

EDS ilman geenimarkkeria on taas näitä tämän ajan muotidiagnooseja (usein itse tehtyjä). Vrt. amalgaamioireet, sähköallergia, fibromyalgia, krooninen väsymysoireyhtymä, ..

Amalgaamista voi saada elohopeamyrkytyksen, joka näkyy kokeissa. fibromyalgia on nykyään hyväksytty diagnoosiksi, eli nämä ihmiset ovat oikeasti sairaita. Uskon, että jossakin vaiheessa löytyy selitys mistä se johtuu. Sähköallergia lienee huuhaata. Väsymysoireyhtymäänkin uskon löytyvän selityksen aikanaan. Kela etuuksia ei varmaan saa millään näillä diagnooseilla

Vierailija
125/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amalgaamista voi saada elohopeamyrkytyksen, joka näkyy kokeissa. fibromyalgia on nykyään hyväksytty diagnoosiksi, eli nämä ihmiset ovat oikeasti sairaita. Uskon, että jossakin vaiheessa löytyy selitys mistä se johtuu. Sähköallergia lienee huuhaata. Väsymysoireyhtymäänkin uskon löytyvän selityksen aikanaan. Kela etuuksia ei varmaan saa millään näillä diagnooseilla

Tunnen kaksi ihmistä, joilla oli yhdellä fibromyalgiadiagnoosi ja toisen kohdalla puhuttiin väsymysoireyhtymistä. Molemmilla nämä oireet olivat jonkin sortin esiaste autoimmuunisairauteen, joka myöhemmin sitten diagnosoitiin. Fibromyalgiapotilaalle puhkesi reuma, ja väsymysoireyhtymäpotilaalla todettiin Sjögrenin syndrooma.

Vierailija
126/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity suoraan tähän keissiin, mutta monelle osatyökykyiselle sopisi varmasti sellainen tietotyö jota voisi tehdä joustavasti kotoa käsin. Kuitenkin kaikki kuntoutusvaihtoehdot on lähinnä jotain pajatoimintaa tai suorittavaa työtä paikan päällä. Eikö tässä ole ristiriita?

Uudelleenkouluttautuminenkin hyväksytään vain amisaloille, joilla ei etätöitä paljon voi tehdä. Tietotyössä palkkakin on usein parempi, jolloin parhaassa tapauksessa osatyökykyinen voisi elättää itsensä pienemmällä tuntimäärällä.

Nyt meillä terveet tekee chillisti etänä ja ottaa powernappeja samalla kun sairaita patistellaan lähihoitajiksi vanhuksia nostelemaan. Ja sitten ihmetellään miksei ne kykene.

Vakuutusyhtiön pitää kustantaa entisen koulutustason mukainen uusi koulutus mikäli ylipäätään annataan lupa uudelleenkoulutukseen. Jos edellinen koulutuksesi oli perustasoa, ei helposti lähdetä amk tason koulutusta kustantamaan. Vakuutusyhtiö kylmästi laskee mikä tulee heille halvimmaksi: maksaa koulutusajan tuki ja sitten työntekijä alkaa taas tienata ja maksaa eläkemaksuja vai maksaa eläkettä kuolemaan asti.

Vierailija
127/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi ihmistä, joilla oli yhdellä fibromyalgiadiagnoosi ja toisen kohdalla puhuttiin väsymysoireyhtymistä. Molemmilla nämä oireet olivat jonkin sortin esiaste autoimmuunisairauteen, joka myöhemmin sitten diagnosoitiin. Fibromyalgiapotilaalle puhkesi reuma, ja väsymysoireyhtymäpotilaalla todettiin Sjögrenin syndrooma.

Juuri näin miäkin uskon. Esim sjögren saattaa kypsyä monta vuotta ennenkuin vasta-aineet näkyy verikokeessa.

Vierailija
128/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän noista videoistakin, että tila vaihtelee. Mitä käy esimerkiksi koiralenkin jälkeen, sitähän nuo videot eivät kerro. Makaako henkilö mahdollisesti päivän pystymättä mihinkään.

Oleellistahan tässä on se millaiseksi ihmisen toimintakyky on arvioitu. Jos se on arvioitu tasolle nolla ja korvauksia ja eläke maksetaan sen mukaan, mutta oireisto vaihtelee ja todellinen toimintakyky onkin 50, on korvauksia ja eläkettä maksettu väärin perustein.

Vakuutusyhtiö ei hänenkään kohdallaan kiistä etteikö hänellä olisi kipuja.

Mä olen ollut monta kertaa lausumassa potilaan toimintakyvystä ja pari kertaa potilas on vaikuttanut todella toimintakyvyttömältä vastaanotolla, mutta sit autolle juostessa unohtanut että mulla on näköyhteys parkkikselle.

Nää on vaikeita juttuja ja selväähän se on että ihminen korostaa oireitaan halutessaan eläkkeelle tms. eikä tällainen ihminen toki töihin kykene.

Samaa mieltä sen suhteen, että pitäisi olla sellaisia työpaikkoja, joihin voi mennä joustavasti silloin kun työkykyä on, sillä monissa sairauksissa vointi tosiaan vaihtelee. Sellaisia töitä, joissa voisi toimia täysin voinnin mukaan 0-80% työajalla, ja joilla voisi myös elättää itsensä, ei kuitenkaan ole olemassa. Ja niin kauan kuin niitä ei ole, ei voida tehdä muuta kuin maksaa 100% korvaukset sellaisille, joilla joinain päivinä olisikin vaikka 10-50% työkykyä.

En usko että olet missään lausumisasemassa, kun et näin perusasiaan ole törmännyt. Sinänsä ei yllätä, että valehtelija epäilee muitakin valehtelemisesta.

Kummallista, ettei keskustelijoille tunnu tulevan mieleen, että eihän esimerkiksi työvuorojakaan voi jakaa mitenkään, jos on arpapeliä, minä aamuina työntekijä X herää työkykyisenä ja milloin ei.

olin kerran työpaikassa, jonne sai mennä tekemään ihan vain ex-tempore hiukan lisätöitä. Siellä asiat oli hoidettu niin, että jokaiselle päivälle oli ns. normaali vakikattaus työntekijöitä (jotta päivän työt varmasti tulisi tehtyä sen päivän aikana) ja sitten ne yllärityöntekijät tekivät bonustöitä - vaikkapa auttoivat vakkarityöntekijöitä sen päivän duuneissa tai sitten aloittivat tekemään seuraavan päivän duuneja.   Ei varmasti toimi kaikilla työsektoereilla, mutta monella toimii. Suomessa vain ei aina oikein osata tehdä työpaikoista joustavia eikä nähdä miten paljon se parantaa työntekemisen laatua ja ihmisten halua tsempata töissään ja työpaikkansa hyväksi.

No kerro ihmeessä mitä siellä tehtiin!

Vierailija
129/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tila vaihtelee, voi aivan hyvin tehdä sopeutettua työtä. Miten muuten se muillakaan menisi? Ikää alle 30v.

Missä on tarjolla sellaista työtä, jota voi tehdä, jos on hyvä päivä? Eli ei tarvitse luvata kenellekään mitään. Ei voi olla aikatauluja.

Minulle lääkäri sanoi, että terveen ihmisen raja menee siinä, että jaksaa tehdä työt mutta myös elää vapaa-aikana eikä kaikki aika mene palutumiseen.

Itselläni mt-ongelmaa, jota kompensoin olemalla muille iloinen, pirteä ja reipas. Ei se silti minusta työkykyistä tee. Viittaan siis siihen kiinteistövälittäjäjuttuun. Jos ongelmat ovat ajaneet lapsena, ihminen on saattanut elää kulissia koko ikänsä.

Vierailija
130/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle lääkäri sanoi, että terveen ihmisen raja menee siinä, että jaksaa tehdä työt mutta myös elää vapaa-aikana eikä kaikki aika mene palutumiseen.

Itselläni mt-ongelmaa, jota kompensoin olemalla muille iloinen, pirteä ja reipas. Ei se silti minusta työkykyistä tee. Viittaan siis siihen kiinteistövälittäjäjuttuun. Jos ongelmat ovat ajaneet lapsena, ihminen on saattanut elää kulissia koko ikänsä.

Eli mä pääsen sit eläkkeelle, koska en töiden ohella kauheasti jaksa? Enpä usko, eiköhän mun pitäisi vaan korjata ajattelumallejani, ja siten saada itseni jaksamaan.

Vierailija
131/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et saakaan vakuutusyhtiöltä korvauksia vaan olet ihan vain saikulla. Täysin eri asia.

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä nykyään. 

Vierailija
132/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen silloin tällöin töitä ihmisten parissa pari tuntia. Olen pirteä, reipas asiakaspalvelija. Nautin että saan tehdä vain sen pari tuntia.

Seuraavana päivänä se reippaus on muisto vaan kun makaan sängyssä koko päivän. Vaan on tässä parantumista tapahtunut, aikaisemmin makasin sängyssä palautumassa 3 päivää, nyt parhaimmillaan riittä vain yksi!

Vierailija
133/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mä pääsen sit eläkkeelle, koska en töiden ohella kauheasti jaksa? Enpä usko, eiköhän mun pitäisi vaan korjata ajattelumallejani, ja siten saada itseni jaksamaan.

Laiskuuden voi ajattelumallilla korjata mutta sairautta ei.

Kun olin terve, olin todella aktiivinen töiden lisäksi, harrastin ja liikuin paljon ja tein kakkosduunia.

Nyt olen kuin toinen ihminen, ikävä sitä vanhaa minää.

-eri

Vierailija
134/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity suoraan tähän keissiin, mutta monelle osatyökykyiselle sopisi varmasti sellainen tietotyö jota voisi tehdä joustavasti kotoa käsin. Kuitenkin kaikki kuntoutusvaihtoehdot on lähinnä jotain pajatoimintaa tai suorittavaa työtä paikan päällä. Eikö tässä ole ristiriita?

Uudelleenkouluttautuminenkin hyväksytään vain amisaloille, joilla ei etätöitä paljon voi tehdä. Tietotyössä palkkakin on usein parempi, jolloin parhaassa tapauksessa osatyökykyinen voisi elättää itsensä pienemmällä tuntimäärällä.

Nyt meillä terveet tekee chillisti etänä ja ottaa powernappeja samalla kun sairaita patistellaan lähihoitajiksi vanhuksia nostelemaan. Ja sitten ihmetellään miksei ne kykene.

Vakuutusyhtiön pitää kustantaa entisen koulutustason mukainen uusi koulutus mikäli ylipäätään annataan lupa uudelleenkoulutukseen. Jos edellinen koulutuksesi oli perustasoa, ei helposti lähdetä amk tason koulutusta kustantamaan. Vakuutusyhtiö kylmästi laskee mikä tulee heille halvimmaksi: maksaa koulutusajan tuki ja sitten työntekijä alkaa taas tienata ja maksaa eläkemaksuja vai maksaa eläkettä kuolemaan asti.

Minulla amk pohjalla sekä avoimen opintoja joiden pohjalta voisin tehdä yliopisto maisterin. Siihen menisi n.4vuotta voinnista riippuen, koska 50% tahti varmaankin maksimi mihin kykenisin ja sen jälkeen osa-aikatyö. Jos kaikki siis menisi hyvin ja kuntoutuisin opintojen aikana ja ansiosta lisää. Ei kuulemma onnistu, koska ei saa olla yliopistotutkinto, vaikka tuolla maisterialalla olisi täysi työllisyys. Eli mielummin maksavat 30v täyttä eläkettä kuin 4vuotta eläkettä ja sitten puolikasta.. heillä ihan oma matematiikka jos tuo ensimmäinen on muka edullisempi. Toki voi olla että pitävät epävarmana saisinko edes koulua tehtyä loppuun.. mutta eikö kannattaisi edes yrittää?

Vierailija
135/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Sofia halua edes kokeilla osapäivätyötä/kuntouttavaa? Siinähän sen näkisi parhaiten pärjääkö vai onko liian raskasta. Vakuutusyhtiökin varmasti olisi suopeampi asialle jos edes yrittäisi. Samalla nuori aviomies pääsisi normityöhön.

Vierailija
136/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on isossa toimistossa kaksikin osatyökykyistä ollut töissä useampia vuosia. Toinen kulkee taksilla töihin ja käyttää kyynärsauvoja kulkiessaan. Työtuoli on säädettävä. Hän tekee puhelintyötä, neuvontaa ja tikettejä. Ja toinen kulkee pyörätuolilla ja on arkistossa. En tarkoita nyt semmoista perinteistä, missä isoihin kaappeihin laitetaan paperia, vaan vähän erilaista, arkiston muodostusta, skannausta sähköiseen arkistoon ja vastaavaa. Molemmat tekee mielestäni puolikasta työaikaa.

Tuo kuulostaa hyvältä ratkaisulta sellaiselle joka pääsee poistumaan kotoaan ja suoriutuu aikataulutetusta työstä. Monelle ongelma on juuri se, että vointi on mitä ja milloin sattuu, eikä siinä silloin taksit tai säädettävät pöydät auta.

Sellainen työ olisi hyvä jossa annettaisiin tehtävä ja sille dedis esim kuukauden päähän ja sen voisi sitten pikkuhiljaa jaksujen mukaan etänä suorittaa. Toki saisi mennä toimistollekin jos puhti riittäisi. Joskus menisi viikko ja joskus koko kuukausi, mutta saisi tehdä työtä ja sitä kautta onnistumisen ja osallisuuden kokemuksia.

Vierailija
137/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Sofia halua edes kokeilla osapäivätyötä/kuntouttavaa? Siinähän sen näkisi parhaiten pärjääkö vai onko liian raskasta. Vakuutusyhtiökin varmasti olisi suopeampi asialle jos edes yrittäisi. Samalla nuori aviomies pääsisi normityöhön.

Niin näkisi. Kukaan ei jaksa vispata jalkaa 8h jossei se ole pakkoliikettä. Kamera päälle ja siinä on. Ei tarttis tapella enää, kummankaan osapuolen

Vierailija
138/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla amk pohjalla sekä avoimen opintoja joiden pohjalta voisin tehdä yliopisto maisterin. Siihen menisi n.4vuotta voinnista riippuen, koska 50% tahti varmaankin maksimi mihin kykenisin ja sen jälkeen osa-aikatyö. Jos kaikki siis menisi hyvin ja kuntoutuisin opintojen aikana ja ansiosta lisää. Ei kuulemma onnistu, koska ei saa olla yliopistotutkinto, vaikka tuolla maisterialalla olisi täysi työllisyys. Eli mielummin maksavat 30v täyttä eläkettä kuin 4vuotta eläkettä ja sitten puolikasta.. heillä ihan oma matematiikka jos tuo ensimmäinen on muka edullisempi. Toki voi olla että pitävät epävarmana saisinko edes koulua tehtyä loppuun.. mutta eikö kannattaisi edes yrittää?

Yliopistoonhan nimenomaan pyritään saamaan opiskelijoita, jotka todennäköisimmin suoriutuvat opinnoistaan.

Vierailija
139/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ainoana kysymyksenä voisi olla kunto, pystyykö osallistumaan osapäivätyöhön jos on ollut esim kipeä edellisen yön. Lisäksi moni työnantaja ei halua palkata vaivaisia. En minä ainakaan halua sellaista työntekijää josta en tiedä tuleeko huomenna, ensi viikolla vai kuukauden päästä. Muutoinhan ajatus on hyvä.

Vierailija
140/148 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keikkatyötä. Jos aamulla tuntuu että nyt on hyvä päivä, niin nappaa jonkun sopivan viimetipan vuoron itselleen. Tämä ei tietystikään sovellu sellaiselle, jonka tila vaihtelee päivän sisälläkin, vaan pitää pystyä arvioimaan, että tänään tulee olemaan energiaa tehdä töitä klo x-y. Mutta jos tämä onnistuu, ja ala on sellainen jolla keikkatyö ja lyhyet sijaisuudet ovat iso juttu (esim. hoitoala, ravintola), niin tuolla pelillä voisi saada osa-aikaisesti tehtyä hommia voinnin mukaan. Noihin viime hetkellä aukeaviin vuoroihin kun on yleensä aina vaikea saada ihmisiä.