Sofia Tuomea kuvattiin salaa kuukausia: Vakuutusyhtiön mukaan videot osoittavat hänen teeskennelleen vakavasti sairasta
https://yle.fi/uutiset/3-12352555
Mitä mieltä tästä ?
Minusta outoa että voivat noiden lyhyiden videoiden perusteella väittää naisen valehdelleen, kun lääkärit nimenomaan ovat painottaneet että toimintakyky vaihtelee tuossa sairaudessa.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
hmmmmm kirjoitti:
sairauseläke ja aviomies töihin.
No aviomies kyllä töihin mutta nainen hoitoon, ei eläkkeelle.
Mitä hoitoja suosittelet? Taidat olla "lääkäri".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit kielivät mielenterveysongelmista psykiatrien mukaan. Tuomen lääkäri selittää ongelmia paljolti vaikeilla lapsuuden kokemuksilla. Miksi noista ongelmista ei puhuttu mitään? Ei ole kaikki asiat kunnossa Tuomen yläpäässäkään.
Mitä ihmettä sä selität, ei niitä diagnooseja tatuointien perusteella tehdä.
Ei, mutta tatuoinnit liittyvät vaikeisiin lapsuuden kokemuksiin jotka taas ovat nyt vaikuttamassa tuohon koko prosessiin.
Vaikea case... selvästi vakuutusyhtiöllä on jokin syy jatkaa asian pitkittämistä.
Onhan maailmassa vaikka ja mitä sepittäjää...
https://www.duodecimlehti.fi/duo95577
Ja ne jutut menee läpi monilta ammattilaisilta. Harmi vaan, että syyttömät kärsivät.
Tämä case olisi selvitetty juksaamalla potilasta, niin harmilliselta kuin se kuulostaakin... Mutta se ei ole laillista.
Tiedän millainen on elää kipujen kanssa.
Se on yhtä helvettiä. Särkylääkkeitä ja geeli eivät auta. Aamuisinn kivuliasta ja kun myöhemmin helpottaa niin heti mennä lenkille koirani kanssa ennen kuin kivut tulee takaisin. Istuminen ja liikkuminen tekee kipeitä mutta lääkäri sanoi pakko liikkua kun liikkumattomuus ei tee hyvää. Olen käynyt fysioterapissa useita kertoja, ei auttanut. Monesti olen itkenyt ja jalka tärisee kivuista. Monet eivät ymmärrä ennen kuin saa kivut itselleen.
Tästä keissistä tuli sellainen olo, että Sofialla on käynyt monta kertaa tosi huono tuuri: ensimmäinen epäonni tietenkin itse loukkaantuminen, toinen se, kun joku vakuutusyhtiöstä on päättänyt kohdistaa etsiväresursseja juuri häneen, ja kolmas se, että 4kk:n seurantajakson aikana toimintakykyä on ollut sen verran seurantapäivinä, että tuo puolen tunnin video on saatu kasaan. Huonompana jaksonahan olisi voinut käydä juuri niin kuin etsivä sanoi, että "kaikki on kuten pitääkin" eli toimintakykyä ei ole, jolloin Sofia olisi jätetty rauhaan.
Todella paha mieli nuoren parin puolesta. Ei kukaan teeskentelijä suostuisi halvaantumisriskiä sisältävään leikkaukseen! Ihan kieroutunutta edes spekuloida jonkun olevan niin patologinen valehtelija!! Ja jos Sofia olisikin niin kaistapää, että antaisi itsensä lihoa teeskentelemällä liikuntakyvytöntä ja altistaisi itsensä jopa halvaantumiselle saadakseen leikkauksesta uskottavuuspisteitä, niin eihän hän silloin olisi henkisen vointinsa puolesta edes työkykyinen!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä luottaisi vakuutusyhtiöön näissä jutuissa yhtään, ajattelevat pelkästään rahaa.
Ei kai ne nyt olisi palkannut mitään salapoliisia kuvaamaan 2 kuukaudeksi, jos eivät olisi varmoja, että jotain käyttökelpoista kuvamateriaalia saadaan. Oli potilas sitten sairas tai ei lienee sivuseikka.
Olen itse tsempannut nyt pari viikkoa itseäni osallistumaan kaverin syntymäpäiville, kun missään en ole lähes vuoteen jaksanut käydä. Olen kuitenkin työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen takia, ja juuri jatkoa haettu, joten tämä Sofian keissi saa kyllä ajattelemaan, että ei kannata riskeerata, jos sattuu etsivät perään juuri sinä päivänä.
Ilmeisesti näillä vainoamistarinoilla halutaan viestiä meille sairaille, että jos et tee työtä, niin et kyllä saa nauttiakaan elämästä, vaan silloin tulee maata vain kotona kunnes kuolema korjaa?
Sofialla jännästi liikkuminen oli aina vaikeaa kotiovella mutta aina kauempana meno muuttui normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Jopa toimittaja myönsi että Sofia oli haastattelujen aikana paljon huonommassa kunnossa kuin videoilla. Toi juttu haisee ja pahasti.
Millä pätevyydellä ja testeillä toimittaja mittaa Sofian todellisen kunnon vs mitä Sofia kykenee toimittajalle näyttelemään.?
aikoinaan minua seurasi noin viikon ajan tv-lupa(/maksu)tarkastaja. Se alkoi siitä, kun en päästänyt häntä kotiini tarkastamaan että minulla ei ole televisiota. Siellä se istui pihalla autossaan aina aamulla, kun lähdin töihin ja iltapäivällä kun tulin töistä. Lopulta paloi pinnani ja lähetin virastoon tulikivenkatkuisen kirjeen toiminnastaan ja kysyin siinä sitten myös, että tämänkö vuoksi tv-lupamaksut ovat kalliita, kun laitatte tarkastajanne istumaan kyttäämässä milloin kohde tulee kotiin ja kurkkimaan ikkunoista näkyykö tv:n kajastusta. Myönsivät, että minua oli tosiaan tarkastaja kytännyt ja pyysivät anteeksi.
Nyt jo naurattaa, että kaikenlaiseen turhuuteen suomessa rahaa tuhlattiin.
En tarvinnut tv:tä, sillä talomme kerhohuoneessa oli tv eikä tuohon aikaan telkasta nyt tullutkaan kuin ehkä yksi ohjelma illassa, jota kiinnosti katsoa....
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän noista videoistakin, että tila vaihtelee. Mitä käy esimerkiksi koiralenkin jälkeen, sitähän nuo videot eivät kerro. Makaako henkilö mahdollisesti päivän pystymättä mihinkään.
Oleellistahan tässä on se millaiseksi ihmisen toimintakyky on arvioitu. Jos se on arvioitu tasolle nolla ja korvauksia ja eläke maksetaan sen mukaan, mutta oireisto vaihtelee ja todellinen toimintakyky onkin 50, on korvauksia ja eläkettä maksettu väärin perustein.
Vakuutusyhtiö ei hänenkään kohdallaan kiistä etteikö hänellä olisi kipuja.
Mä olen ollut monta kertaa lausumassa potilaan toimintakyvystä ja pari kertaa potilas on vaikuttanut todella toimintakyvyttömältä vastaanotolla, mutta sit autolle juostessa unohtanut että mulla on näköyhteys parkkikselle.
Nää on vaikeita juttuja ja selväähän se on että ihminen korostaa oireitaan halutessaan eläkkeelle tms. eikä tällainen ihminen toki töihin kykene.
Mua häiritsee se, että monessa videossa, jossa nainen liikkuu vaikeasti, joko hän, puoliso, tai molemmat, vaikuttavat vilkuilevan kameraan.
Näyttäisi siis siltä, että seuranta ei ole tullut yllätyksenä.
En ole kyllä lukenut koko juttua. Nyt vaan vilkaisin tuon video-otoksen.
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee se, että monessa videossa, jossa nainen liikkuu vaikeasti, joko hän, puoliso, tai molemmat, vaikuttavat vilkuilevan kameraan.
Näyttäisi siis siltä, että seuranta ei ole tullut yllätyksenä.
En ole kyllä lukenut koko juttua. Nyt vaan vilkaisin tuon video-otoksen.
Mä olen joskus aikoja sit katsonut sen koko dokkarin ja kysymyksiä se herätti, pakko myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän noista videoistakin, että tila vaihtelee. Mitä käy esimerkiksi koiralenkin jälkeen, sitähän nuo videot eivät kerro. Makaako henkilö mahdollisesti päivän pystymättä mihinkään.
Oleellistahan tässä on se millaiseksi ihmisen toimintakyky on arvioitu. Jos se on arvioitu tasolle nolla ja korvauksia ja eläke maksetaan sen mukaan, mutta oireisto vaihtelee ja todellinen toimintakyky onkin 50, on korvauksia ja eläkettä maksettu väärin perustein.
Mä olen ollut monta kertaa lausumassa potilaan toimintakyvystä ja pari kertaa potilas on vaikuttanut todella toimintakyvyttömältä vastaanotolla, mutta sit autolle juostessa unohtanut että mulla on näköyhteys parkkikselle.
Nää on vaikeita juttuja ja selväähän se on että ihminen korostaa oireitaan halutessaan eläkkeelle tms. eikä tällainen ihminen toki töihin kykene.
Mäkin voin juosta, mutta kärsin siitä sitten tulevana iltana, yöllä, seuraavina päivinä kovat kivut.
Ihmisillä on kummallinen käsitys sairauksista ja vammoista. Ne vaikuttaa arkeen vaihtelevasti. Mun on pakko liikkua, etten sairastuisi pahemmin ja sitten kärvistelen seuraavat yöt ja päivät kivuissani.
Terveisin Invakortillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä sen suhteen, että pitäisi olla sellaisia työpaikkoja, joihin voi mennä joustavasti silloin kun työkykyä on, sillä monissa sairauksissa vointi tosiaan vaihtelee. Sellaisia töitä, joissa voisi toimia täysin voinnin mukaan 0-80% työajalla, ja joilla voisi myös elättää itsensä, ei kuitenkaan ole olemassa. Ja niin kauan kuin niitä ei ole, ei voida tehdä muuta kuin maksaa 100% korvaukset sellaisille, joilla joinain päivinä olisikin vaikka 10-50% työkykyä.
En usko että olet missään lausumisasemassa, kun et näin perusasiaan ole törmännyt. Sinänsä ei yllätä, että valehtelija epäilee muitakin valehtelemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, niin tiedän naisen, joka on hankkinut itselleen valheellisilla väitteillä mm. invalidin statuksen ja miehensä on omaishoitaja. Se mitä kotona tapahtuu ei tosiaan aina näy ihmisestä ulospäin. Joskus toimintakyky voi olla kotioloissa ihan eri luokkaa kuin ihmisten ilmoilla liikkuessa.
Kuitenkaan tuollaista statusta ja omaishoitajaa ei pelkästään millään omilla väitteillä saa. Jonkun lääkärin - yleensä useamman - on täytynyt jokin diagnoosi tehdä. En tiedä mikä diagnoosi tuttavallasi on, mutta mitenkään helpolla ei kukaan eläkkeelle yms. pääse. Lähtökohtaisesti ketään lääkäriä ei kiinnosta esimerkiksi subjektiivinen kokemuksesi kivusta, ellei sinussa ole jotain objektiivisesti todettavaa vikaa.
Itsekin tiesin joskus nuoren ihmisen, joka teeskenteli halvaantunutta (en tiedä oliko kyseessä halu päästä varhaiseläkkeelle jo parikymppisenä vai kenties Münchhausen-oireyhtymä). Hyvin nopeasti se selvisi sairaalatutkimuksissa, ettei hänessä ollut oikeasti mitään vikaa.
Lääkäreitä on todella vaikea huijata. Useimmiten lääkärit eivät usko todellisia oireitakaan.
"Joskus toimintakyky voi olla kotioloissa ihan eri luokkaa kuin ihmisten ilmoilla liikkuessa" sitten taas... no niin varmasti, koska kotona voi esimerkiksi levätä vähän väliä ja kävelymatka sohvalta vessaan on lyhyempi kuin työmatka bussipysäkille. Onko tällainen ihminen sitten työkykyinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä sen suhteen, että pitäisi olla sellaisia työpaikkoja, joihin voi mennä joustavasti silloin kun työkykyä on, sillä monissa sairauksissa vointi tosiaan vaihtelee. Sellaisia töitä, joissa voisi toimia täysin voinnin mukaan 0-80% työajalla, ja joilla voisi myös elättää itsensä, ei kuitenkaan ole olemassa. Ja niin kauan kuin niitä ei ole, ei voida tehdä muuta kuin maksaa 100% korvaukset sellaisille, joilla joinain päivinä olisikin vaikka 10-50% työkykyä.
En usko että olet missään lausumisasemassa, kun et näin perusasiaan ole törmännyt. Sinänsä ei yllätä, että valehtelija epäilee muitakin valehtelemisesta.
Kummallista, ettei keskustelijoille tunnu tulevan mieleen, että eihän esimerkiksi työvuorojakaan voi jakaa mitenkään, jos on arpapeliä, minä aamuina työntekijä X herää työkykyisenä ja milloin ei.
Täysi työkyvyttömyyseläke vaatii sen, että työkyky on maksimissaan 2/5 eli 40%. Jos kerran pari viikossa kykenee puoleen työpäivään, niin ollaan vielä kaukana tuosta tasosta. Puhumattakaan, että ne työvuorot pitää pystyä tekemään määrättyinä aikoina, ei ainoastaan silloin kun vointi sallii. Aiemmin kirjoittava selitti siis läpiä päähänsä, kun väitti että sinne tänne sijoittuvat paremmat hetket voitaisiin jotenkin laskea yhteen ja niistä sitten määritellä työkyvyksi vaikka 50%. Ei työelämä toimi niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, ettei keskustelijoille tunnu tulevan mieleen, että eihän esimerkiksi työvuorojakaan voi jakaa mitenkään, jos on arpapeliä, minä aamuina työntekijä X herää työkykyisenä ja milloin ei.
JUURI NÄIN
No aviomies kyllä töihin mutta nainen hoitoon, ei eläkkeelle.