Selviätkö jos asuntolainan korko raketoi 1,5 prosenttiin.
Asuntolainaajan kissanpäivät jatkuu.
Kommentit (181)
Up
Meillä nousi korko 0,65% 1,8%!
Nyt menee siis vuodessa 1300e enempään korkoihin maksuja
Lainaa toki jäljellä maltillinen 90t e
Hirvittää vaan et miten jotkut selviää ens talvesta ja kaikki hinnat nousee raketin lailla
No voi helvetti. Mulla on lainaa kahdesta talosta, toisessa korko 1.8 ja toisessa 3.8. Ai kauhee, miten sitä oikeen kukaan voi selvitä jos korko nousee vaikka prosenttiin, huh huh.
Kyllä 10% korko pitää vielä kestää.
80-luvun alussa vastaavan oloisessa globaalissa stagflaatiossa jenkkien inflaatio saatiin pysähtymään vasta 18% koroilla.
Kyllähän sen varmasti koron nousun kestää
Mut jos lainaa vaikka se 300t vuodessa menee 3000e enemmän korkoihin sähkön hinta 5-6 kertaa kalliimpi siihen saman verran vaikka lisää
Polttoaineeseen 500-1000e enemmän vuodessa
Ruoka on kallistunut
Ei se 1% tosiaan tunnu missään
Vierailija kirjoitti:
1,5% ei ole rakettia nähnytkään.
Meille esitettiin aikanaan 2,85 % korkokattoa, mistä kieltäydyimme. Olisi maksanut 10 vuodeksi useita tuhansia euroja.
Onneks tuli otettua joulukuussa 5v kiinteä alle 1%. Nyt voi korot nousta
Stressitestin perusteella meillä menee vielä 10% korko, sen jälkeen joutuisi rukkaamaan maksuaikataulua.
Stressitestissä tosiaan kaikki muut tekijät ovat vakioita, pelkästään korkokulujen nousu katsotaan. Nyt kallistuu energia rakettimaisesti ja inflaatio on lähellä 10 prosenttia, eli varmasti tulee kotitalouksia, joiden persaus ei kestä lähellekään 6 prosentin korkoja vaikka kuinka olisi testattu.
Aikanaan stressitestattu 7 % mukaan ja nyt on lainapääomaa enää 1/3 jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille esitettiin aikanaan 2,85 % korkokattoa, mistä kieltäydyimme. Olisi maksanut 10 vuodeksi useita tuhansia euroja.
Luojan kiitos, että ei tullut otettua korkokattoa. Olisi voinut harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti on laina-asiat mietitty jos ei sellaisesta koronnoususta selviä. Itse olen 2000-luvulla maksanut reilun 3 % korkoa ja se oli silloin maltillinen korko. Ihmiset ovat nyt tottuneet epänormaaliin korkotilanteeseen, ei sen varaan voi laskea että nollakorot pysyvät ikuisuuden.
Niinpä. Toisaalta asunnot olivat tuolloin tosi paljon halvempia.
Niinpä, mutta pitää suhteuttaa myös palkkoihin🤓
Kyllä, mutta sähkölaskujen kanssa emme meinaa pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäsivät kun lainakorot oli 16-18&, niin.
Tämä ilmiö oli -90 luvun laman aikaa. Pankki ilmoitti uuden koron olevan 18% ja silloin alkoi pelkän koron maksu. Sen päälle sitten vielä YTt ja kenkää. Tiukkaa oli, mutta siitäkin noustiin ja kämppä saatiin maksettua.
Lainaa oli suhteessa vähemmän. Ei ollut nykyisenlaisia 200t jättilainoja.
Suhteuta myös palkkoihin ja hintoihin, jos suhteista puhut.
Olen itse pienituloinen 2800e/kk bruttopalkallani mutta velkaa minulla on enää noin 45t euroa joten korkojen nousu ei minua enää kovinkaan paljon hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti on laina-asiat mietitty jos ei sellaisesta koronnoususta selviä. Itse olen 2000-luvulla maksanut reilun 3 % korkoa ja se oli silloin maltillinen korko. Ihmiset ovat nyt tottuneet epänormaaliin korkotilanteeseen, ei sen varaan voi laskea että nollakorot pysyvät ikuisuuden.
-90 - luvun lopulla talon rakentaminen maksoi 100 000 euroa, nyt niistä maksetaan 200 000 - 300 000 euroa, eläkeläiset tekevät voittoa, nuoret maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan koron sai täysimääräisenä vähentää verotuksesta, muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-90 - luvun lopulla talon rakentaminen maksoi 100 000 euroa, nyt niistä maksetaan 200 000 - 300 000 euroa, eläkeläiset tekevät voittoa, nuoret maksavat.
Meillä sukulaiset myi eläkkeellä pois ja nyt heillä on kerrostalokolmio, kesämökki ja paljon ulkomaanmatkarahaa.
Tulemme selviytymään. Asunnon arvo noin 350000,lainaa jäljellä 4200 euroa. Säästötilillä tänään 32000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Lainasummat ja -ajat taisivat olla varsin erilaisia?
Laitoin huvikseni OP:n lainalaskuriin luvut. 100 000 euroa asuntolainaa 20 vuodeksi.
Lainakorolla 1,25% kuukausierä 471 euroa. Arvioitu kokonaiskustannus 114 072 euroa.
5% korolla kuukausierä 660 euroa ja kokonaiskustannus 159 389 euroa.
10% korolla kuukausierä 965 euroa, kokonaiskustannus 232 605 euroa.
10% korko on maksimi mitä laskuri antaa asettaa.