Selviätkö jos asuntolainan korko raketoi 1,5 prosenttiin.
Asuntolainaajan kissanpäivät jatkuu.
Kommentit (181)
Kyllä, koska velka on maltillinen.
Miten ihmiset pärjäsivät kun lainakorot oli 16-18&, niin.
Meillä on päälle 300 000 e velkaa, mutta kiinteä korko alle tuon ennusteen. Hirvittää kyllä, jos olisimme valinneet toisin. Toisaalta jännittää uudessa taloyhtiössä myös muiden osakkaiden puolesta ja ylipäänsä mietityttää, että mitähän tästä seuraa. Lainamäärät ovat nykyään niin suuria, että korkojen nousu tuntuu pahemmin, kuin ennen.
Aika heikosti on laina-asiat mietitty jos ei sellaisesta koronnoususta selviä. Itse olen 2000-luvulla maksanut reilun 3 % korkoa ja se oli silloin maltillinen korko. Ihmiset ovat nyt tottuneet epänormaaliin korkotilanteeseen, ei sen varaan voi laskea että nollakorot pysyvät ikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Lainamäärät olivat silloin huomattavasti pienempiä.
Raketoi? Mun ekassa asuntolainassa oli marginaali 4,5% joka siihen aikaan oli ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti on laina-asiat mietitty jos ei sellaisesta koronnoususta selviä. Itse olen 2000-luvulla maksanut reilun 3 % korkoa ja se oli silloin maltillinen korko. Ihmiset ovat nyt tottuneet epänormaaliin korkotilanteeseen, ei sen varaan voi laskea että nollakorot pysyvät ikuisuuden.
Niinpä. Toisaalta asunnot olivat tuolloin tosi paljon halvempia.
Ei raketoi minulla. Kiinteä korkoprosenttini alkaa nollalla. Velka on muutenkin maltillinen, mutta silti en voinut vastustaa kiinteän koron houkutusta vuosi sitten, kun epäilin korkojen lähtevän maailman talouden epävarmuuksien vuoksi vielä nousuun. Tämän jälkeen alkoi vielä Ukrainan sota.
Mieluummin kiinteäkorkoinen laina kuin vaihtuvakorkoisen korkokatosta maksaminen, kun korot ovat naurettavan alhaalla. Mielestäni terveen talousjärjestelmän normaalikokotaso olisi noin 4 %, mutta sellaista maailmaa ei ole ollut piiitkään aikaan.
Velkaa on asunnostani enää 35 000e joten koron nousu ei minun velkamäärään vaikuta enää kovinkaan paljoa ja minulla on asp laina joten jos korot nousee hirmuisesti niin valtio maksaa korkoni. Minun pitäisi olla velaton 5-10 vuoden päästä ja sitten asuntoni on minun oma!
M31
Teiltä aiempina vuosikymmeninä asunnon ostaneilta tuntuu unohtuvan asuntojen hintojen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Ei raketoi minulla. Kiinteä korkoprosenttini alkaa nollalla. Velka on muutenkin maltillinen, mutta silti en voinut vastustaa kiinteän koron houkutusta vuosi sitten, kun epäilin korkojen lähtevän maailman talouden epävarmuuksien vuoksi vielä nousuun. Tämän jälkeen alkoi vielä Ukrainan sota.
Mieluummin kiinteäkorkoinen laina kuin vaihtuvakorkoisen korkokatosta maksaminen, kun korot ovat naurettavan alhaalla. Mielestäni terveen talousjärjestelmän normaalikokotaso olisi noin 4 %, mutta sellaista maailmaa ei ole ollut piiitkään aikaan.
Kiinteä korko ei ole viimeisinä vuosina alkanut nollalla. Tarkoitatko, että laina-aikasi kasvaa korkojen noustessa yli tuon?
Vierailija kirjoitti:
Raketoi? Mun ekassa asuntolainassa oli marginaali 4,5% joka siihen aikaan oli ihan normaalia.
En ole kuullut noin korkeista marginaaleista, vaan ainoastaan koroista. Marginaalit ovat vaihdelleet eri lainoissani noin 0,3 % ja 0,6% välillä.
Vierailija kirjoitti:
Teiltä aiempina vuosikymmeninä asunnon ostaneilta tuntuu unohtuvan asuntojen hintojen kehitys.
Ja tällä hetkellä asunnon ostajilta unohtuu että nykyinen, jopa miinuskorot on todella poikkeuksellinen tilanne, normitaso kirjoille olisi siellä muutamassa prosenttissa plus marginaali.
Vierailija kirjoitti:
Silloin otettiin pienempi lainoja ja asuntojen hinnat oli matalampia. Korko vaikuttaa suoraan. Näihin molempiin
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Nyt on käsillä pirullinen tilanne, koska asunnot ovat niin kalliita juuri sen takia, että korot on pidetty luonnottoman alhaalla, joten asuntojen hinnat ovat nousseet aivan liian korkeiksi. Eivät ihmiset huvikseen ole ottaneet ylisuuria lainoja, vaan siksi, että sellainen vaan vaaditaan säälliseen asumiseen kasvukeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Toisaalta asunnot olivat tuolloin tosi paljon halvempia.
Eivät suhteessa keskimääräisiin tuloihin.
Ei vaikuta. Ollaan koko ajan maksettu huomattavasti enemmän kuin mitä minimilyhennys on ollut. Samalla linjalla jatketaan edelleen, korko-osuus vain kasvaa hieman ja lyhennysosuus pienenee. Ei kaada maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällä hetkellä asunnon ostajilta unohtuu että nykyinen, jopa miinuskorot on todella poikkeuksellinen tilanne, normitaso kirjoille olisi siellä muutamassa prosenttissa plus marginaali.
Valitettavasti ihan totta. Toisaalta sitten asuntoa ei voisi ostaa, koska hintataso on määräytynyt nollakoroille.
Laskettu kestämään 5% joten enköhän tuon kestä