Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Vierailija kirjoitti:
En ihan saa kiinni näistä kommenteista, joissa tullaan kertomaan, että joku homma ei vie kuin 5 min tai tunnin. Ei kai ap:n pointti ollut se, että ne yksittäiset tehtävät olisivat hänelle ylivoimaisen stressaavia hoidettavia, vaan se, että nyt on miehen vuoro ottaa työt vastuulleen.
Luulisi, ettei miehelläkään ole valittamista, kun työtaakka ei synttäreistä, treeneistä ym. juurikaan kasva. Ja voisin kuvitella, että ap on ihan valmis auttamaan miestä, kunhan mies huolehtii siitä, mitä pitää tehdä ja milloin. Ei ole vaikeaa.
Ei tilanne yhdessä yössä muutu jos toinen on jo vuosia uhrannut itsensä muiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa mieheen. Ostat ja teet ruokaa vain itselle ja lapsille "oho, en yhtään muistanut, että sinäkin syöt ". Et pese miehen vaatteita, et muistuta miestä yhtään mistään. Jos mies kysyy, missä meillä on se tai tämä, et ole kuullutkaan niistä vaikka tietäisit.
Tuo ei ole metatyöstä irrottautumista vaan ilkeilyä.
Miten niin? Miksei mies voi hoitaa noita itse?
Tietysti voi hoitaa, jos ootte sopinut niin. Mutta miksi ihmeessä ei samalla vaivalla tekisi ruokaa myös miehelle jos kerran teet joka tapauksessa itselle ja lapsille? Mikä tavoite tällä on tarkoitus saavuttaa? Ei ruoanlaitto ole metatyötä. Aloituksessa puhuttiin nimenomaan halusta päästä eroon metatyöstä ja vetovastuusta, minkä merkitystä mies ilmeisesti vähättelee. Ap on täysin oikeilla jäljillä jättäessään tuon suunnittelutyön tekemättä, mutta Ap:n pitäisi viedä nyt tämä loppuun asti eli olla muistuttamatta miestä asioista, jotka on hoitamatta. Ja antaa asioiden olla hoitamatta. Ja kun asiat on hoitamatta niin seuraamuksetkin korjaa toki mies, Ap ei pelasta tilannetta siinä vaiheessa vaan mies hoitaa.
Metatyötä on miettiä, kuinka paljon kaupasta pitää ostaa, että koko perhe tulee ruokittua. Jos ei mieti, ei sitten osta tarpeeksi ja ruokaa ei riitä kaikille. Lapset pitää syöttää ja toinen aikuinen syö sen vähän, mitä jää jäljelle. Hmm... jätänkö miehelle, jonka mielestä metatöitä ei ole, vai syönkö itse?
Lapset näkee nälkää, jos nainen unohtaa kokonaan kaiken ruokaan liittyvän.
Höpsistä. Mä jätin pääsiäisenajan ruuat suunnittelematta. Sunnuntaina jääkaappi oli aika tyhjä. Mies vei lapset pitsalle ja pois tullessa kävivät kaupassa. Hyvin se meni noinkin.
Mikä se tavoite on tossa että tekee ruokaa kaikille muille paitsi miehelle? Mitä sillä on tarkoitus saavuttaa? Seuraava kommentoija taas pyrkii pääsemään eroon metatyöstä: Jättää tekemättä ja antaa miehen hoitaa -> Mies ratkaisee pitsalla ja kauppareissulla. Pääsiäisenruokahuolto siis järjestyi ilman että vaimon tarvitsi tehdä sitä työtä. Tää todnäk oli myös etukäteen sovittu, eli mies tiesi että ruokavastuu on hänellä. Mutta jos vaimo ois tehnyt pääsiäisruoat kaikille muille paitsi miehelle kertomatta siitä miehelle edes etukäteen, niin mitä muuta se on kuin ilkeilyä?
Oman työn näkyväksi tekemistä? Mun pääsiäiseen sisältyi kyllä myös "ilkeilyä". Söin jääkaapista herkkuja välittämättä siitä, että viimeiset meni mun suuhun. Samoin join ainoan oluen saunaoluena. Yleensä oon jakanut. Nyt mies kysyi, eikö hälle ole? On itsekin monesti juonut ja syönyt viimeisen tuotteen muita miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa mieheen. Ostat ja teet ruokaa vain itselle ja lapsille "oho, en yhtään muistanut, että sinäkin syöt ". Et pese miehen vaatteita, et muistuta miestä yhtään mistään. Jos mies kysyy, missä meillä on se tai tämä, et ole kuullutkaan niistä vaikka tietäisit.
Tietysti voi hoitaa, jos ootte sopinut niin. Mutta miksi ihmeessä ei samalla vaivalla tekisi ruokaa myös miehelle jos kerran teet joka tapauksessa itselle ja lapsille? Mikä tavoite tällä on tarkoitus saavuttaa? Ei ruoanlaitto ole metatyötä. Aloituksessa puhuttiin nimenomaan halusta päästä eroon metatyöstä ja vetovastuusta, minkä merkitystä mies ilmeisesti vähättelee. Ap on täysin oikeilla jäljillä jättäessään tuon suunnittelutyön tekemättä, mutta Ap:n pitäisi viedä nyt tämä loppuun asti eli olla muistuttamatta miestä asioista, jotka on hoitamatta. Ja antaa asioiden olla hoitamatta. Ja kun asiat on hoitamatta niin seuraamuksetkin korjaa toki mies, Ap ei pelasta tilannetta siinä vaiheessa vaan mies hoitaa.
Metatyötä on miettiä, kuinka paljon kaupasta pitää ostaa, että koko perhe tulee ruokittua. Jos ei mieti, ei sitten osta tarpeeksi ja ruokaa ei riitä kaikille. Lapset pitää syöttää ja toinen aikuinen syö sen vähän, mitä jää jäljelle. Hmm... jätänkö miehelle, jonka mielestä metatöitä ei ole, vai syönkö itse?
Höpsistä. Mä jätin pääsiäisenajan ruuat suunnittelematta. Sunnuntaina jääkaappi oli aika tyhjä. Mies vei lapset pitsalle ja pois tullessa kävivät kaupassa. Hyvin se meni noinkin.
Onneksi sinun mies ei lähtenyt heti aamusta koko päiväksi pois kotoa. Ties vaikka olisi unohtanut sanoa siitä sinulle ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako mies myös sitten päättää sitten synttäreiden ohjelman ja menun? Itse ainakin vihaan niitä tylsiä perussynttäreitä jonkun kotona missä pöytä on täynnä kaikkea epäterveellistä sokerimössöä ja lapset sokerihumalassa sönköttävät jotain.
Minun johdolla lapset lähtisivät kunnolla urheilemaan ja sen jälkeen kasvisravintolaan syömään hyvin.
M32
Sinulla on sitten isompi budjetti käytössä mitä vaimollasi, kun hommaat lasten kavereille kyydin ravintolaan ja ruuat. Mutta vaimosi kiittää, kun saa vapaaillan.
Minä mitään kyytejä järjestä, urheilulliset lapset osaavat kyllä pyöräillä ja minä johdan laumaa esimerkilläni. Ravintolasafkat nyt ei niin älyttömästi maksa etteikö sitä kerran vuodessa voisi tuollaisen vähän isomallekin joukolle kustantaa.
M32
Sen haluaisin nähdä, kun pyöräilet kaupunkiliikenteessä kymmenen alle kouluikäisen kanssa.
Ja mitenhän nuo lapset saavat tietää ilman M32 tekemää metatyötä, että paikalle pitää tulla pyörällä? Jota välttämättä ei edes omista tai rengas on rikki, eikä juuri sillä hetkellä ole sitä pyörää käytössä.
Lapsenkaan toivella synttäreidensä suhteen ole mitään väliä isukille, toivottavasti isukki ei odota isänpäivänä mitään muuta kuin sokerimössökermakakun naamaansa lasten kirkumiskiukkuhuutokohtauksen kera. Omasta syntymäpäivästä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyötä miehellä: miettiä paljonko bensaa laitetaan tankkiin jotta pääsee töihin eikä jää tien poskeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mikään noista ei ole kovin pakollista. Perhepäivään ei ole kenelläkään velvoitetta osallistua ja lapset voivat harrastaa esim. lukemista tai muuta, jota voi tehdä kotona tai itsenäisesti muuten. Kevätvaatteiden oston voi hoitaa vaikka netissä, kun tietää lasten mitat. Otat aivan ylenpalttista ja turhaa stressiä.
Kuka ne lasten vaatteet tilaa, lapsetko itse?
Vanhemmille lapsille voi antaa vaaterahat kouraan ja käskeä itse kaupoille. Nuoremmille voi tilailla vaatteet vaikka yhdessä tai käväistä kaupassa.
Niin, kuka ne vaatteet tilaa tai käväisee kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan saa kiinni näistä kommenteista, joissa tullaan kertomaan, että joku homma ei vie kuin 5 min tai tunnin. Ei kai ap:n pointti ollut se, että ne yksittäiset tehtävät olisivat hänelle ylivoimaisen stressaavia hoidettavia, vaan se, että nyt on miehen vuoro ottaa työt vastuulleen.
Luulisi, ettei miehelläkään ole valittamista, kun työtaakka ei synttäreistä, treeneistä ym. juurikaan kasva. Ja voisin kuvitella, että ap on ihan valmis auttamaan miestä, kunhan mies huolehtii siitä, mitä pitää tehdä ja milloin. Ei ole vaikeaa.
Ei tilanne yhdessä yössä muutu jos toinen on jo vuosia uhrannut itsensä muiden eteen.
Ap:llä voi olla haasteita joo, mutta ketjuun kommentoineet miehet lienevät toista maata, koska heidän mukaansa metatöiden tekeminen on helppo juttu.
Kas kun kukaan ei ole sanonut sitä ilmeistä: Jätä se sika.. Selvästikään miehestä ei ole sinulle mitään hyötyä, eli miksi ihmeessä pidät sitä vielä nurkissa rasitteena?
Tätä se on, kun otetaan jänskämies lasten isäksi alkuhuuman kiimoissa. Et varmasti edes kiinnittänyt huomiota minunlaisiin mukaviin miehiin, jotka vilkkuilivat sinua nopeasti ison puun takaa välitunnilla 50m päässä koulun pihalla.
Minä otin sen miehen tasavertaiseksi vanhemmaksi ekasta parkaisusta. Mikä siinä on, että ensin pitää omia se lapsi kokonaan itselleen? Ja tehdä vielä toinen, kolmas, jne vaikka toinen ei ole vuosiin kun ollut se pikku äidin apuri? Sano vielä, että teillä on koirakin? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mikään noista ei ole kovin pakollista. Perhepäivään ei ole kenelläkään velvoitetta osallistua ja lapset voivat harrastaa esim. lukemista tai muuta, jota voi tehdä kotona tai itsenäisesti muuten. Kevätvaatteiden oston voi hoitaa vaikka netissä, kun tietää lasten mitat. Otat aivan ylenpalttista ja turhaa stressiä.
Miksi sinun kaltaisesi ihmiset eivät vain pysy lapsettomina? Kun ei teitä se lapsi eikä lapsen hyvinvointiin vaikuttavat asiat kiinnosta niin sama olla ilman, mutta mukavampaa sille lapselle joka ei joudu kärsimään välinpitämättömistä vanhemmista.
Järjestetäänkö tämä perhepäivä illalla? Itse en ainakaan ennen klo 18 pääsisi paikalle, koska työt velvoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinun mies ei lähtenyt heti aamusta koko päiväksi pois kotoa. Ties vaikka olisi unohtanut sanoa siitä sinulle ollenkaan.
Ois kyllä saanut kuulla. Tuollaisesta miehestä harkitsisin kyllä jo eroa.
No joo, mä ilmotin miehelle että hän on jatkossa vastuussa lasten neuvoloista yms. Tästä on nyt kolme vuotta eikä nuorin ole kertaakaan käynyt neuvolassa tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä voi olla haasteita joo, mutta ketjuun kommentoineet miehet lienevät toista maata, koska heidän mukaansa metatöiden tekeminen on helppo juttu.
Mistä te tiedätte kuka kirjoittajista on esim mies? Jos ei kylvä naisiin uhri asennetta kirjoittaja on mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole ymmärtänyt homman ydintä. Nyt et tee mitään, jätät nuo hommat tekemättä.
Aurinko nousee silti.
Tämä. Metatyö on täysin turhaa ja keksitty termi äidin egon kiillottamiseksi. Lapseen tai mieheen hyvinvointiin ne "metatyöt" ei liity millään tapaa.
No, olet väärässä. Onneksi nykyään iso osa isistä hoitaa oman osansa ilman että niitä täytyy "kannustaa".
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kun mies jättää metsätyöt tekemättä:
-Auton renkaat jää ostamatta ja öljyn vaihto varaamatta
-Talon huoltoon liittyvät seikat jää tekemättä (esim. Ilmastoinnin / ilmalämpöpumpun suodattimen vaihto kerran kuukaudessa)
- vakuutukset jäävät kilpailuttamattaTässä nyt ensimmäisen minuutin miesten metatyöt.
Meillä mies vaihtaa suodattimet kerran vuodessa, jos silloinkaan.
Ei ole ikinä kilpailuttanut yhtään vakuutusta, sähkösopimusta eikö puhelinsopimusta…
Vierailija kirjoitti:
-Talon huoltoon liittyvät seikat jää tekemättä (esim. Ilmastoinnin / ilmalämpöpumpun suodattimen vaihto kerran kuukaudessa)
- vakuutukset jäävät kilpailuttamattaTässä nyt ensimmäisen minuutin miesten metatyöt.
Ei mun mies huolehdi mun auton huollosta, itse sen sinne vien. Eikä meillä oo omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
- aina voi kulkea bussilla. Jos asuu jossain syrjässä, niin autoja on kaksi, joista toisesta nainen on huolehtinut
- omakotitalossa asuminen on oma valinta, kerrostalokin on vaihtoehto
- kun vakuutukset on kerran otettu, ne on voimassa ellei tule muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuka kirjoittajista on esim mies? Jos ei kylvä naisiin uhri asennetta kirjoittaja on mies?
Päättelin siitä, että kirjoittaja sanoi olevansa mies.
Kaikessa ei ole kyse hänestä vai pikemminkin missään ei ole kyse hänestä?
Jos yksi lapseen liittyvä erikoispäivä tai lapselle harrastuksen järjestäminen on ylivoimaista ja tarkoittaa että "kaikessa on kyse lapsesta" niin todellakin edelleen suosittelen noin ajattelevia keskittymään itseensä ja olemaan hankkimatta niitä elämää häiritseviä lapsia.