Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisin itse perheen elättäjänä yhtä hämmentynyt kysymyksestä, kun en voi ymmärtää, miten kotona lorvaileva vaimo ei kykene edes noita asioita hoitamaan
😄😄😄Väsynyt provo. Suomalainen mies, elättäjä? 😄😄😄
Katsoppas joskus sitä omaa tiliäsi, mitä jää viivan alle ja sitten laske, mitä elantoon menee. Sun tuloilla jäätäis rankasti miinukselle. Ai niin, mutta taikaseinästä saa rahaa.
Oma mies ei omalla palkallaan pystyisi maksamaan meidän elämää. Me maksetaankin kulut puoliksi.
eri
Meillä taas mies maksaa kaiken, koska nainen on työtön.
Eikö nainen saa mitään työttömyyspäivärahaa? Jos ei, niin miksi?
Työttömyyskorvaus ei ihan riitä vastikkeeseen + vaimon kuluttamaan ravintoon + muihin hyödykkeisiin, kuten shampoo.
Ai vaimo on pitkäaikaistyötön ja ansiosidonnainen päiväraha on jo loppunut. Teillä on kyllä iso hoitovastike teidän asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset on kyllä sekaisin. Sellainen latino nainen kenen kanssa voi poltella pilveä kaikessa rauhassa ja olla streessaamatta olisi paljon parempi. Bob marley soi, everything is gonna be alright!
Mikäs siinä poltellessa, kun lastensuojelu on vienyt lapset pois.
Tuskin vie. Tai sitten myös kaikkien alkoholia kuluttavien lapset kuuluisi viedä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisin itse perheen elättäjänä yhtä hämmentynyt kysymyksestä, kun en voi ymmärtää, miten kotona lorvaileva vaimo ei kykene edes noita asioita hoitamaan
😄😄😄Väsynyt provo. Suomalainen mies, elättäjä? 😄😄😄
Katsoppas joskus sitä omaa tiliäsi, mitä jää viivan alle ja sitten laske, mitä elantoon menee. Sun tuloilla jäätäis rankasti miinukselle. Ai niin, mutta taikaseinästä saa rahaa.
Oma mies ei omalla palkallaan pystyisi maksamaan meidän elämää. Me maksetaankin kulut puoliksi.
eri
Meillä taas mies maksaa kaiken, koska nainen on työtön.
Eikö nainen saa mitään työttömyyspäivärahaa? Jos ei, niin miksi?
Saa, mutta mies maksaa silti kaiken. Naisen raha menee säästöön pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sinkkumies niin ei ole mitään metatöitä. Voin keskittyä täysillä oikeisiin töihini ja vapaa-aikani on rentouttavaa.
On sinulla. Et vain kiinnitä niihin huomiota, koska sinulla ei ole kumppania joka kasaa ne kaikki sinun tehtäväksesi koko ajan.
Olen myös sinkkumies, mutta eri kuin jolle vastasit. Ja ei niitä metatöitä tosiaan ole. Ainakaan tässä ketjussa ei ole mainittu vielä yhtäkään asiaa, mitä minun pitäisi erikseen miettiä ja suunnitella.
Minullakaan, sinkkunaisella, ei yleensä ole koska useimmiten on aikaa tehdä asiat heti. Jos olisi muksuja, kaikkea ei ehtisi tai voisi tehdä heti kun vain tulee mieleen. Olisi pakko myös esimerkiksi suunnitella ruoat useammalle henkilölle ja varautua paremmin etukäteen. Nykyään ei ole niin justiinsa jos vaikka ruoka loppuu, mutta en haluaisi nälkää huutavien muksujen kanssa joutua yhtäkkiä kauppareissulle.
Minäkin sain tarpeekseni ja sanoin miehelle joskus helmikuussa että saa ottaa hoitaakseen lapsen synttärit, koska mulla on superkiireinen kevät duunissa.
No lapsen synttärit oli lauantaina, ei ollut juhlia, kakkua ja lahjakin vain siksi että minä sen hankin. Harmitti lapsen puolesta ja miehen saamattomuutta peitellen sanoin lapselle ettei pääsiäisen aikaan kannata pitaa juhlia joten pidämme ne nyt sitten kahden viikon päästä. Tilaan kaikki tarjottavat valmiina, mies maksakoon viulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa mieheen. Ostat ja teet ruokaa vain itselle ja lapsille "oho, en yhtään muistanut, että sinäkin syöt ". Et pese miehen vaatteita, et muistuta miestä yhtään mistään. Jos mies kysyy, missä meillä on se tai tämä, et ole kuullutkaan niistä vaikka tietäisit.
Peseekö niaset yleisesti miesten vaatteet? Mistä häntä pitäisi muistuttaa? Miksi ihmeessä naiset seurustelee sellaisten miesten kanssa, jotka tuovat heille noin paljon murheita arjessa?
Näinpä. Mä pesen joskus miehen vaatteita. Siis samalla kun pesen omiani, voin kysäistä, onko hänellä saman värisiä. Mies ei pese mun vaatteita, koska mulla on herkempiä vaatteita joiden kanssa on tarkempaa, millä ohjelmalla pesee.
Miten ap:n kaltaisilla ihmisillä voi olla lapsia?
Meillä isä hoiti lapset ja metatyöt ja äiti teki uraa. Eipä tuntunut mitenkään olevan asiat eri tavalla kuin muillakaan perheillä. Samalla tavalla sitä hommat hoituu isältä kuin äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä taas. Hyvin meillä sujui nuo kaikki kun isä hoiti. Siis omassa lapsuudessani. Isän kanssa kasvoimme, minä ja veljeni, kolmen hengen perhe.
Meillä oli kanssa pelkkä isä. Jäimme henkiin. Ruokaa oli, koti oli puhdas ja synttärit saatiin pystyyn.
Ymmärsinkö oikein, että te lapset huolehditte ruokahuollosta, siivouksesta ja synttäreistä ihan itse?
Lapsena oli kiva käydä sukulaisissa kauempana, kun ei tarvinnut tehdä muuta kuin istua auton etupenkillä. Isä ajoi. Äiti hoiti ihan kaiken muun reissuun liittyvän alkaen jääkaapin tyhjentämisestä pakkaamiseen ja naapurin kanssa sopimiseen, että naapuri tyhjentää postilaatikon. Isä oli vihainen, jos äiti unohti jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kun mies jättää metsätyöt tekemättä:
-Auton renkaat jää ostamatta ja öljyn vaihto varaamatta
-Talon huoltoon liittyvät seikat jää tekemättä (esim. Ilmastoinnin / ilmalämpöpumpun suodattimen vaihto kerran kuukaudessa)
- vakuutukset jäävät kilpailuttamattaTässä nyt ensimmäisen minuutin miesten metatyöt.
Jotenkin huvittava ajatus, että joku vakuutusten kilpailuttaminen olisi miesten työ. Useimmat kuitenkin ovat eläneet aikuisen sinkkuelämää ennen parisuhdetta, joten eiköhän suurin osa myös ole kilpailuttanut vakuutuksia. Naiset osaa kyllä pääsääntöisesti lukea, laskea, käyttää internettiä ja puhelinta. En ole koskaan kuullut, että vakuutukset olisi joku miesten työ.
Muutenkin tuntemissani pariskunnissa naiset kyllä hoitaa talon kunnossapitoon ja autoon liittyviä toimenpiteitä siinä missä miehetkin. Sen sijaan läheskään kaikki miehet eivät osallistu tasapuolisesti niihin kodin askareisiin, joita pitää oikeasti tehdä joka päivä tai viikko. Jotenkin sun kaltaiset ihmiset ajattelee, että jos pari kertaa vuodessa vie auton huoltoon ja renkaat vaihdettavaksi, niin tämä sitten kompensoi sen, ettei laita ruokaa tai pese vessaa kuin satunnaisesti, puhumattakaan noista lapseen liittyvistä metatöistä.
Siis mitä vakuutuksia edes tarvii? Matkavakuutus tietenkin jos matkailee, mutta nyt on ollut korona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sinkkumies niin ei ole mitään metatöitä. Voin keskittyä täysillä oikeisiin töihini ja vapaa-aikani on rentouttavaa.
On sinulla. Et vain kiinnitä niihin huomiota, koska sinulla ei ole kumppania joka kasaa ne kaikki sinun tehtäväksesi koko ajan.
Olen myös sinkkumies, mutta eri kuin jolle vastasit. Ja ei niitä metatöitä tosiaan ole. Ainakaan tässä ketjussa ei ole mainittu vielä yhtäkään asiaa, mitä minun pitäisi erikseen miettiä ja suunnitella.
Minullakaan, sinkkunaisella, ei yleensä ole koska useimmiten on aikaa tehdä asiat heti. Jos olisi muksuja, kaikkea ei ehtisi tai voisi tehdä heti kun vain tulee mieleen. Olisi pakko myös esimerkiksi suunnitella ruoat useammalle henkilölle ja varautua paremmin etukäteen. Nykyään ei ole niin justiinsa jos vaikka ruoka loppuu, mutta en haluaisi nälkää huutavien muksujen kanssa joutua yhtäkkiä kauppareissulle.
Miksi te sinkut tulette kertomaan tähän ketjuun, että olette sinkkuja? Ihan ihmetellen kysyn? Miksi velat tulee vauva ketjuun kertomaan, että ovat veloja ja auta armias jos kysyt liharuokavinkkiä niin vegaani tulee kertomaan ettei syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset on kyllä sekaisin. Sellainen latino nainen kenen kanssa voi poltella pilveä kaikessa rauhassa ja olla streessaamatta olisi paljon parempi. Bob marley soi, everything is gonna be alright!
Mikäs siinä poltellessa, kun lastensuojelu on vienyt lapset pois.
Tuskin vie. Tai sitten myös kaikkien alkoholia kuluttavien lapset kuuluisi viedä ;)
Aika monelta ne viekin, jos vanhemmat juovat päivät. Alkoholi on sentään sallittu huume.
Meidän tulevan ekaluokkalaisen iltapäiväkerhopaikasta ei ole mitään tietoa, koska luotin miehen sanaan siitä, että ilmoittautuminen on "joskus maalis-huhtikuussa". No olisi ollut helmikuun alussa. Varmaan ei olisi vieläkään haettu sitä kerhopaikkaa jos en olisi sitten itse vienyt sitä lappua postiin (joo myöhästyneet piti laittaa postilla). Kun kysyin mieheltä että mitä ajattelit että tehdään jos sitä paikkaa ei saakaan, hän oli sitä mieltä että 7v on sitten sen 4-5 tuntia yksin kotona iltapäivisin. Lapsi joka ei ole vielä halunnut olla yksin kotona pikaista koiranpissityslenkkiä kauempaa...
Jotkut asiat se kyllä hoitaa hyvin, mutta on kyllä inhottavaa kun ei vaan uskalla luottaa tuleeko asiat hoidettua ilman varmistelua. Jokunen homma on jäänyt kokonaan jos en varmistele.
Musta kaikista tympein kotityö on miettiä mitä syödään. Yritin nakittaa tätä suunnitteluvastuuta lapsille, mutta ekan ranskalaisia+makkaraa+makaronia -kuukauden jälkeen heidän intonsa lopahti ja vastaus alko olla "emmä tiiä mut ei ranskiksia eikä makkaraa eikä makaronia". Toisaalta kuukauden ranskis+makkara+makaroni -kuurin jälkeen mulla oli taas intoa miettiä ruokia, joten sinänsä kokeilu oli menestys.
Kuukausia kului ja mulla alkoi taas tympiä ruoan miettiminen. Nyt nakitin mieheni tähän suunnitteluhommaan. Hän tekee pitkiä päiviä töissä, ja mä siis kyllä mielelläni teen ruoan ja haen aineet kaupasta, mutta en vaan halua päättää mitä tänään syödään. Kokeilu on sujunut hyvin, sillä kun mun ei enää tarvitse joka päivä miettiä mitä syödään, saan välillä INSPIRAATION tehdä jotain ruokaa, mitä ei ole kyllä tapahtunut vuosiin. Koska miehellä on ruoanpäätäntävastuu, kysyn häneltä minä päivänä hänen suunnitelmaansa mahdollisesti tää mun inspiraatioruoka sopisi. Mutta kyllä mä huomaan, että häntäkin on alkanut nyt tympiä tää miettiminen mitä millonkin on ruoaksi. Mä luulen, että paras ois jakaa tää kaikille: Ma-ke päättää toinen, to-la päättää toinen, ja sunnuntaina lapset. Mutta mies saa pitää ruoanpäätäntävastuun niin kauan kuin pitää, sitten mietitään seuraava systeemi.
Onneksi systeemin ei tarvitse olla vakio. Me varmaan otetaan jossain kohtaa valmiita ruokalistoja netistä. Tän esimerkin tavoitteena on inspiroida teitä muitakin kyllästyneitä kokeilemaan eri juttuja. Ei sillä ole väliä mistä kotityöstä tai metatyöstä on kysymys. Koittakaa erilaisia ratkaisuja pariskuntana. Te kuitenkin teette työtä yhteisen hyvän eteen, ette ole kilpailijoita tai taistelijoita vaan työpari. Ja tehkää kokeiluista määräaikaisia ja sopikaa ne selvästi sanallisesti etukäteen. Niin voi löytää ratkaisuja jotka sopivat teille paremmin tai ainakin toinen saa hengähtää omista vastuistaan välillä. Suurin osa vastuista kuitenkin on ok, yleensä se on aika pieni juttu mikä hiertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synttäreiden järjestäminen = ehtii hoitamaan samana päivänä/quote]
Joo, kutsupa kaikki kaverit muutaman tunnin varoitusajalla synttäreille. Hyvä tulee.Eikö kavereiden kutsuminen ole lapsen homma eikä vanhempien? Sanoo lapselle tarpeeksi ajoissa, että kutsu kaveris päivänä X meille synttäreille. Vanhempien rooliksi jää lähinnä kaupassa käynti ja lasten kirkumisen sietäminen parin tunnin ajan päivänä X.
Lapsi kutsuu kaverit eikä vieraille ole järjestetty mitään.
Mitä niille pitäisi ruuan lisäksi järjestää? Tuollaiset ala-asteikäiset ovat siinä iässä, että lapsen kekseiliäisyydellä kyllä kehittelevät itse tekemistä. Menevät vaikka ulos leikkimään piilosta tai rakentamaan majaa.
Kuka sen ruuan järjestää?
Vaikka mies. Ei se nyt kovin vaikeaa ole tehdä pari voileipää lapsille ja laittaa jäätelöä pakastimesta pöytään.
Ja kaikilla on tietenkin aina jäätelöä jemmassa pakastimessa?
No kai se mieskin osaa ostaa jäätelöä pakastimeen.
Osaa toki ja osaa myös syödä jäätelön kertomatta kellekään tai ostamatta uutta tilalle.
Nimim. Kiva yllätys synttäripäivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä taas. Hyvin meillä sujui nuo kaikki kun isä hoiti. Siis omassa lapsuudessani. Isän kanssa kasvoimme, minä ja veljeni, kolmen hengen perhe.
Meillä oli kanssa pelkkä isä. Jäimme henkiin. Ruokaa oli, koti oli puhdas ja synttärit saatiin pystyyn.
Ymmärsinkö oikein, että te lapset huolehditte ruokahuollosta, siivouksesta ja synttäreistä ihan itse?
Lapsena oli kiva käydä sukulaisissa kauempana, kun ei tarvinnut tehdä muuta kuin istua auton etupenkillä. Isä ajoi. Äiti hoiti ihan kaiken muun reissuun liittyvän alkaen jääkaapin tyhjentämisestä pakkaamiseen ja naapurin kanssa sopimiseen, että naapuri tyhjentää postilaatikon. Isä oli vihainen, jos äiti unohti jotain.
Itse ymmärsin, että isä huolehti ruoat, siivouksen, synttärit ja kaiken. Ainakin niin omassa perheessä meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin isä ajoi. Ja sitä tympäisi se. Omassa perheessä on helpompaa, kun ei oo tuollaista pakollista jakoa. Kumpi vaan voi pakata lapset ja tavarat kyytiin ja ajaa sukuloimaan. Ja toinen saa viikonloppuna levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole ymmärtänyt homman ydintä. Nyt et tee mitään, jätät nuo hommat tekemättä.
Aurinko nousee silti.
Tämä. Metatyö on täysin turhaa ja keksitty termi äidin egon kiillottamiseksi. Lapseen tai mieheen hyvinvointiin ne "metatyöt" ei liity millään tapaa.
Uuh niin sun mielestä nämä esimerkit kuten lapsen synttärien järjestäminen tai harrastusvälineiden hankinta eivät millään tapaa liity lapseen.
Miten vaikeaa harrastusvälineiden hankinta voi olla? Menkää Stadiumiin, ostakaa jalkapallo, polvisuojat, joku treenikassi, vesipullo ja hyvät nappikset. Ei mene tuntia kauempaa eli mitä turhaan stressaat.
M32
Ainakin minun lapsuudessani harrastusvälineiden hankinta hoidettiin siinä samalla kun tehtiin muita arkisia ostoksia. Ei tarvinnut tästäkään tehdä erillistä "metatyötä". Tosin vanhempani edustavatkin old schoolia eivätkä ole mitään näitä nykyajan kolmekymppisiä suorittajavanhempia, jotka saavat burnoutin itsekeksimistään "metatöistä".
Itselläni ei ole varaa ostaa kaikkea tuosta noin vain. Etsin ja yritän löytää esim.käytettynä.
Jos mieheltä kysyttäisiin niin mikäli pari ekaa paikkaa ei tärppää lapsi jääköön harrastamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap:n kaltaisilla ihmisillä voi olla lapsia?
alemmalla sosiaaliluokalla yleensä on paljon lapsia, kun ei ole muuta tekemistä kuin lisääntyä ja juoda siideriä
Paha $anoa, $€ jää aina $€lvittämättä