Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ukrainalaisille koronan tyhjentämät arvoasunnot Töölöstä

Vierailija
18.04.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12402013

Hienoa, että tulee hyvään käyttöön. Normisti olisivat opiskelijoilla.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perseestä. Moni Suomalainen joutuu asumaan pienessä itsariyksiössä ja maksamaan hävytöntä vuokraa siitä. Voi vain haaveilla kantasuomalainen pienituloinen duunari tuollaisista Töölön arvoasunnoista 😡

Voi voi. Lähde kuule vaikka sotaa ja pommituksia pakoon ja kitise sitten kuinka hirveetä on kun autetaan.

Ukraina on 2 kertaa Suomen kokoinen maa ja siellä ei ole pommituksia joka paikassa.Ehkä näitä pakenijoita tarvittasi myös siellä omassa maassa?Ainakin nuoria miehiä?

Vierailija
142/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no, onhan se tietysti ukrainalaisillekin vähän epäreilua: yksi päätyy Töölöön luksuskämppään, toinen sinne jonnekin Kiteelle halpisasuntoon.

Kuvastaa toki ihan hyvin sitä, että elämä on itsessään melkoista lottovoittoa. Tietysti sitä jotenkin luulisi, että tällaisissa massiivisia järjestelyitä vaativissa majoitusasioissa pyrittäisiin jonkinlaiseen tasapuolisuuteen.

Töölön luksuskämppä. 😂 Pieni opiskelija-asunto Töölöstä.

No on se 300 000 euron yksiö Töölössä luksuskämppä verrattuna 30 000 euron yksiöön jossain keskellä muuttotappiolähiötä.

Mutta ihan sama, jos ei ymmärretä että tasapuolisuudella (tai edes mielikuvalla tasapuolisuudesta) olisi vähän muutakin väliä kuin että "öhö öhö junteilla ja putintrolleilla menee tunteisiin kun joku säätiö tekee hyvää".

Oliko Neuvostoliitossa tämäkin paremmin? Onneksi Suomessa on yksityisomaisuuden suoja, joten säätiöt saavat tehdä mitä haluavat känpillään.

Netissä keskustelu alkaa mennä tosi rasittavaksi, kun mistään ei voi mitään mieltä ilman, että joku on sitä mieltä, että olet putintrolli. Minä haluaisin kyllä tietää millä logiikalla sellainenkin ihminen on putintrolli, joka nimenomaan toivoisi, ettei vastakkainasettelu Ukrainan pak*laisten ja tavallisten suomalaisten välillä lisääntyisi.

Minä en kyllä ole siihen törmännyt ollenkaan. Kaikki suomalaiset kannattavat ukrainalaisia ja ovat heidän puolellaan, siis mitä itse tiedän. Ja lapsellista nillittää siitä, että sotaa pakoon lähtenyt saa asunnon.

Niin, se on merkillistä. Kaikki minun tuntemani ihmiset kannattavat myös Ukrainaa, mutta osa on myös sitä mieltä, että pak*laisia kohdellaan paremmin kuin suomalaisia. Ja tämä on ihan mielikuvista kiinni, ja niistä mielikuvista olen tässä ketjussa puhunutkin. Varmasti yhteiskuntaluokallakin on tässä asiassa iso merkitys, esimerkiksi yksi tuttu paikallisen asukasyhdistyksen työllistetty nurisi siitä, että tuon paikan asukkailta kerätyt käyttämättömät ja vähänkäytetyt hyvät vaatteet ja tavarat eivät kelvanneet, vaan toivottiin lahjoituksiksi lahjakortteja liikkeisiin. Eihän tuossa edes käynyt selväksi, oliko kukaan asianosaisista kieltäytynyt lahjoitetuista tavaroista, vai loivatko yhdistykset itse mielikuvaa siitä, että ainoastaan lahjakortit kelpuutetaan.

Mutta sinä et varmaan edes tunne ketään takapajulan asukasyhdistyksen työllistettyä (lol), joten kuulet ihan erilaisia mielipiteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no, onhan se tietysti ukrainalaisillekin vähän epäreilua: yksi päätyy Töölöön luksuskämppään, toinen sinne jonnekin Kiteelle halpisasuntoon.

Kuvastaa toki ihan hyvin sitä, että elämä on itsessään melkoista lottovoittoa. Tietysti sitä jotenkin luulisi, että tällaisissa massiivisia järjestelyitä vaativissa majoitusasioissa pyrittäisiin jonkinlaiseen tasapuolisuuteen.

No on se 300 000 euron yksiö Töölössä luksuskämppä verrattuna 30 000 euron yksiöön jossain keskellä muuttotappiolähiötä.

Mutta ihan sama, jos ei ymmärretä että tasapuolisuudella (tai edes mielikuvalla tasapuolisuudesta) olisi vähän muutakin väliä kuin että "öhö öhö junteilla ja putintrolleilla menee tunteisiin kun joku säätiö tekee hyvää".

Oliko Neuvostoliitossa tämäkin paremmin? Onneksi Suomessa on yksityisomaisuuden suoja, joten säätiöt saavat tehdä mitä haluavat känpillään.

Netissä keskustelu alkaa mennä tosi rasittavaksi, kun mistään ei voi mitään mieltä ilman, että joku on sitä mieltä, että olet putintrolli. Minä haluaisin kyllä tietää millä logiikalla sellainenkin ihminen on putintrolli, joka nimenomaan toivoisi, ettei vastakkainasettelu Ukrainan pak*laisten ja tavallisten suomalaisten välillä lisääntyisi.

Vastakkainasettelu on ainoastaan sinun pääsi sisällä.

Eli kukaan tylsä Suomi-juntti ei siis oikeasti olekaan heille kateellinen? Tämä "Only in Finland" -naureskelu oli pelkkää läppää? No sepä hienoa sitten.

Voi se sinun pääsi sisällä oleva vastakkainasettelu kateudestakin johtua, en minä sitä sanonut. Ja nyt tuon viestisi jälkeen se on jopa hyvin ilmeistä että se johtuu juuri siitä.

Täh? Joku muuhan tuossa edellisillä sivuilla naureskeli, että "Only in Finland" ollaan kateellisia sotaa pakeneville. En minä sitä keksinyt.

Vierailija
144/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säätiö sai miljardiomaisuuden myymällä Nokia-osakkeet oikeaan aikaan. Eipä olekaan helppo temppu, koettakaas tehdä perässä.

Ensin ne osakkeet piti kai ostaakin.

Vierailija
145/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään hinkua muuttaa Töölöön, mutta ihmettelen, miten moni ei tässä ketjussakaan ymmärrä, että jonkin verran on merkitystä myös sillä, miltä asiat näyttävät.

Pöyristyminen siitä, että joku julkenee tuntea katkeruutta tai kateutta sotaa pakenevia kohtaan, ei muuta sitä, että tällaiset uutiset nimenomaan tekevät sitä katkeruutta ja kateutta sellaisissakin ihmisissä, joilla ei olisi ollut mitään ukrainalaispak*laisia vastaan.

Kyseinen säätiö voi ehkä taputella itseään selkään hyvyydestään, mutta ketään muuta ei palvele se, että synnytetään mielikuvia, että muualta tulevat saavat elää luksuksessa, josta tavallinen suomalainen voi vain haaveilla.

Yhtenä toisena esimerkkinä lähipiiristä, yksi tuttu oli ihan hämillään, kun muutama vuosi takaperin tp-h*kijoiden hampaita hoidettiin kalliilla yksityisellä hammasklinikalla samalla, kun hän itse oli odottanut monta kuukautta aikaa hampaan paikkaukseen julkisella. Varmaan tuollekin systeemille oli jokin syynsä, mutta ei se edelleenkään tarkoita sitä, etteikö se olisi epäreilu ja katkeruutta synnyttävä systeemi. Ja kateus ja katkeruus ei tosiaan poistu sillä, että ihmistä moititaan huonoksi ihmiseksi, kun tuntee kateutta ja katkeruutta epäreilusta systeemistä.

Ehkä tällä säätiöllä ei ole asuntoja Juuassa ja Kiteellä. Sieltä on annettava, missä asuntoja omistaa.

Juuasta ja Kiteestä en ole sanonut mitään. Mutta onko jokin itseisarvo majoittaa paenneita juuri tämän säätiön omistamiin asuntoihin?

Kuten sanottua, säätiö saa tietysti tehdä asunnoillaan mitä haluaa, ja joku toinen säätiö voisi halutessaan vaikkapa lahjoittaa pak*laisille ilmaiset Louis Vuittonin laukut ja tuntea itsensä suureksi hyväntekijäksi. Minä puhun pelkästään siitä, millaisia mielikuvia tällaiset tempaukset tavallisissa ihmisissä synnyttävät, ja että ovatko ne siltä kantilta kovin hyvä idea.

Mitä sä sössötät? Säätiö haluaa auttaa näihin ukrainalaisia ja omistaa ne asunnot. Onko sun ajatus kieltää säätiötä tekemästä näin vI mikä se sinun konkreettinen ongelma on

"Säätiö saa tietysti tehdä asunnoillaan mitä haluaa", sanoo edellinen viesti.

Minulla ei ole mitään konkreettista ongelmaa, vaan sanon vain, että on ihan turha syyllistää tavallisia ihmisiä kateudesta, jos tällaisilla tempauksilla ihan tieten tahtoen ylläpidetään mielikuvaa, että pak*laiset ovat korkeampaa kastia ja saavat/ansaitsevat lähtökohtaisesti enemmän kuin tavalliset suomalaiset pulliaiset.

Kateus ja katkeruus ovat vahvana sinussa.

Oletko Yoda?

Tietysti!

Vierailija
146/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ole siihen törmännyt ollenkaan. Kaikki suomalaiset kannattavat ukrainalaisia ja ovat heidän puolellaan, siis mitä itse tiedän. Ja lapsellista nillittää siitä, että sotaa pakoon lähtenyt saa asunnon.

Niin, se on merkillistä. Kaikki minun tuntemani ihmiset kannattavat myös Ukrainaa, mutta osa on myös sitä mieltä, että pak*laisia kohdellaan paremmin kuin suomalaisia. Ja tämä on ihan mielikuvista kiinni, ja niistä mielikuvista olen tässä ketjussa puhunutkin. Varmasti yhteiskuntaluokallakin on tässä asiassa iso merkitys, esimerkiksi yksi tuttu paikallisen asukasyhdistyksen työllistetty nurisi siitä, että tuon paikan asukkailta kerätyt käyttämättömät ja vähänkäytetyt hyvät vaatteet ja tavarat eivät kelvanneet, vaan toivottiin lahjoituksiksi lahjakortteja liikkeisiin. Eihän tuossa edes käynyt selväksi, oliko kukaan asianosaisista kieltäytynyt lahjoitetuista tavaroista, vai loivatko yhdistykset itse mielikuvaa siitä, että ainoastaan lahjakortit kelpuutetaan.

Mutta sinä et varmaan edes tunne ketään takapajulan asukasyhdistyksen työllistettyä (lol), joten kuulet ihan erilaisia mielipiteitä.

Ne tavaralahjoitukset ovat hankalia, kun ensinnäkin ne edellyttävät isot tilat, johon ne saadaan varastoitua ja ison määrän työvoimaa, joka ne käsittelee. Käytännössä näitä pyöritetään vapaaehtoisilla työntekijöillä, joista harva innostuu purkamaan jotain vaatelahjoituksia ja tutkimaan ovatko vaatteet edes käyttökelpoisia. Käytännössähän on uutisoitu, että ihmiset kiikuttavat näihin myös likaisia, rikkinäisiä lumppuja, jotka kuuluisivat kaatopaikalle. Jos yhdistyksellä on sitten vain pieni tila käytössään, ei sinne mahdu mitään Veikko-vaarin talvikenkä -lahjoituksia, vaan toivotaan sitä mistä on enin kysyntä. Käytännössä tuo mielikuva -ajattelusi on hankalaa kun se vähän niinkuin tarkoittaa sitä, että rikkaat eivät saisi antaa mitään ettei suomalaiselle köyhälle tule paha mieli. Miten tuo suomalaisen köyhän mielenpahoittaminen sitten auttaa niitä ukrainalaisia?

Vierailija
147/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säätiö sai miljardiomaisuuden myymällä Nokia-osakkeet oikeaan aikaan. Eipä olekaan helppo temppu, koettakaas tehdä perässä.

Ensin ne osakkeet piti kai ostaakin.

Kyllä, näin osakemarkkinat käsittääkseni toimivat. On aika vaikea myydä jotain jos ei omista sitä ensin. 

Vierailija
148/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkellyttävää miten moni ei käsitä mikä on säätiö. Säätiö on könttä rahaa, joka on kertynyt aikojen kuluessa varmasti pitkälti testamenttilahjoituksina, jota on sitten tuottavasti sijoitettu aikojen kuluessa. Säätiön varallisuudella on aina tarkoitus. Kyseisen säätiön tarkoitus on ylläpitää ruotsinkielistä kulttuuria. Yksi muoto siinä on ollut tarjota ruotsinkielisille opiskelijoille asuntoja. Koronan vuoksi opiskelijoilla ei ole ollut tarvetta säätiön asuntoihin. Säätiö ei voi tarjota asuntoja kantasuomalaisille köyhille, koska se ei vastaa sen säätiön perimmäistä tarkoitusta. Sen sijaan määräaikainen avustaminen sotaa pakeneville on aivan ok.

Vierailija
149/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on joka tapauksessa oma maa ja yhteiskunta, joka ei ole sodassa eikä sen kaupunkeja ole pommitettu paskaksi, joten en voi mitenkään ymmärtää asukasyhdistyksen työllistetyn nurinaa. Hämmästyttävän epäempaattista ja typerää, häpeän hänen puolestaan.

Vierailija
150/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Saavat asunnot Ainakin vuodeksi, ilman Mitään Kuluja!!". Suomeen kannattaa pa kolaisen tulla!

Mistä noilla rahaa olisi?  Kerro se meille kaikille.

Ei heillä ollut mukana astioita, lakanoita, mattoja, verhoja, ei huonekaluja.

Ei yhtään mitään muuta kuin pari matkalaukkua.

Miten nämä pystyisivät vuokraa maksamaan, sähköt maksamaan ja muut vastaavat?

Kommentoija vois selittää sen meille muillekin palstalaisille.

Kirpputorilta näyttävät ostavan itselleen ja lapsilleen vaatteet.

Minkä verran kommentoija voi ottaa mukaansa tavaraa kotoaan, jos joutuu äkkiä pakenemaan Suomesta sotaa Ruotsiin tai vaikka Espanjaan?

Joo, tää on se juttu mitä tämän palstan tyypit eivät käsitä.

Että tänne tulijat joutuvat hankkimaan kaiken alusta alkaen, jokaisen lusikan ja veitsen ja kattilan jossa ruokaa tekevät.

Tyhjin käsin ja tulevat, eivätkä mahdolliset pienet säästöt mihinkään riitä näin kalliissa maassa.

Ukrainan keskipalkka kuussa kun on jotain 300 euroa.

Se helpottaa tietenkin kun ja jos töihin pääsee täällä.

Maalle asumaan menneillä on vähän helpompaa, kuten niillä jotka menevät marjatiloille, he pääsevät heti töihin, ja niissä asunnoissa on jo valmiina työnantajan puolesta perustarvikkeita.

Isossa osassa Suomea on vielä hanget. Ei marjatiloilla ole vielä mitään töitä.

Vierailija
151/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne tavaralahjoitukset ovat hankalia, kun ensinnäkin ne edellyttävät isot tilat, johon ne saadaan varastoitua ja ison määrän työvoimaa, joka ne käsittelee. Käytännössä näitä pyöritetään vapaaehtoisilla työntekijöillä, joista harva innostuu purkamaan jotain vaatelahjoituksia ja tutkimaan ovatko vaatteet edes käyttökelpoisia."

Suomessa on vaikka kuinka tyhjillään olevia varastoja ja liiketiloja. Ja vapaaehtoisia on riittänyt yllin kyllin lajittelemaan ja käsittelemään lahjoitustavaroita, joita on jaettu ukrainalaisille pakolaisille jo melkoisia määriä ja tullaan jakamaan jatkossakin.

Vierailija
152/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tavaralahjoitukset ovat hankalia, kun ensinnäkin ne edellyttävät isot tilat, johon ne saadaan varastoitua ja ison määrän työvoimaa, joka ne käsittelee. Käytännössä näitä pyöritetään vapaaehtoisilla työntekijöillä, joista harva innostuu purkamaan jotain vaatelahjoituksia ja tutkimaan ovatko vaatteet edes käyttökelpoisia. Käytännössähän on uutisoitu, että ihmiset kiikuttavat näihin myös likaisia, rikkinäisiä lumppuja, jotka kuuluisivat kaatopaikalle. Jos yhdistyksellä on sitten vain pieni tila käytössään, ei sinne mahdu mitään Veikko-vaarin talvikenkä -lahjoituksia, vaan toivotaan sitä mistä on enin kysyntä. Käytännössä tuo mielikuva -ajattelusi on hankalaa kun se vähän niinkuin tarkoittaa sitä, että rikkaat eivät saisi antaa mitään ettei suomalaiselle köyhälle tule paha mieli. Miten tuo suomalaisen köyhän mielenpahoittaminen sitten auttaa niitä ukrainalaisia?

Niin siis tuo tuttu työllistetty oli itse niitä lahjoituksia käsittelemässä ja karsimassa, ennen kuin selvisi, ettei niitä haluttu. Kyseessä ei ollut mikään suuri asukasyhdistys, ja lahjoituksia kerättiin vain tuolle alueelle sijoitettavia ihmisiä varten, joten ei niitä mitään älyttömiä määriä ollut - ei niiden käsittely ja laatu ollut tässä tapauksessa ongelma, vaan se, että puolestaan pak*laisia auttava yhdistys toivoi pelkästään lahjakortteja.

Re: "rikkaat eivät saisi antaa mitään ettei suomalaiselle köyhälle tule paha mieli" - no ei se nyt tietenkään noin ole. Mutta kai se sama ilmiö toistuu hieman eri muodossa niissä jokavuotisissa joululahjakeräyksiä, joissa jotkut toivovat ihan poskettomia lahjoja, ja sitten toisaalta puolestaan jotkut varakkaammat kertovat toteuttavansa mieluummin niitä poskettomia toiveita, jotta saavat jonkun yksittäisen ihmisen ihan toden teolla iloiseksi kerralla. Ja se vahvistaa sitten taas mielikuvaa siitä, että nuo keräykset ovat lähinnä niille joilla on pokkaa pyytää tosi epärealistisia asioita, eikä tavallisten ihmisten budjettiin sopivia lahjoituksia edes kaivata. Mikä saa ihmiset ajattelemaan, ettei noiden keräysten saajapuolella kenellekään mitään oikeata tarvetta ole, jne.

(Pakko selventää, etten ole itse saamassa minkäänlaisia lahjoituksia ja avustuksia mistään, joten en pohdi näitä reiluus-, tasapuolisuus- ja mielikuva-asioita mitenkään oma lehmä ojassa. Tällä palstalla kun ei ikinä saisi pohtia mitään yleisellä tasolla.)

Vierailija
153/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu!

Mutta sitä en ymmärrä että jos vuokralaisia ei aiemmin löäytynyt, vuokrapyyntöä ei vaan laskettu reippaasti? Tässä näkyy kirkkaasti Helsingin hintakupla.

Mutta hyvä näin!

Vierailija
154/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häkellyttävää miten moni ei käsitä mikä on säätiö. Säätiö on könttä rahaa, joka on kertynyt aikojen kuluessa varmasti pitkälti testamenttilahjoituksina, jota on sitten tuottavasti sijoitettu aikojen kuluessa. Säätiön varallisuudella on aina tarkoitus. Kyseisen säätiön tarkoitus on ylläpitää ruotsinkielistä kulttuuria. Yksi muoto siinä on ollut tarjota ruotsinkielisille opiskelijoille asuntoja. Koronan vuoksi opiskelijoilla ei ole ollut tarvetta säätiön asuntoihin. Säätiö ei voi tarjota asuntoja kantasuomalaisille köyhille, koska se ei vastaa sen säätiön perimmäistä tarkoitusta. Sen sijaan määräaikainen avustaminen sotaa pakeneville on aivan ok.

Tosin mielestäni se että jäädään odottelemaan jotain ruotsinkielistä opiskelijaa kun kaupungissa on asuntopula, on jotenkin tosi vinksahtanutta. Säätiökin voi muokata sääntöjään ja tehdä poikkeuksia aikojen muuttuessa.

Mutta hienoa että ukrainalaisille saadaan asuntoja.

Vierailija
155/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perseestä. Moni Suomalainen joutuu asumaan pienessä itsariyksiössä ja maksamaan hävytöntä vuokraa siitä. Voi vain haaveilla kantasuomalainen pienituloinen duunari tuollaisista Töölön arvoasunnoista 😡

Voi voi. Lähde kuule vaikka sotaa ja pommituksia pakoon ja kitise sitten kuinka hirveetä on kun autetaan.

Ukraina on 2 kertaa Suomen kokoinen maa ja siellä ei ole pommituksia joka paikassa.Ehkä näitä pakenijoita tarvittasi myös siellä omassa maassa?Ainakin nuoria miehiä?

Nehän enimmäkseen sinne jäävätkin? Suurin osa tulijoista on naisia ja lapsia.

Vierailija
156/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on joka tapauksessa oma maa ja yhteiskunta, joka ei ole sodassa eikä sen kaupunkeja ole pommitettu paskaksi, joten en voi mitenkään ymmärtää asukasyhdistyksen työllistetyn nurinaa. Hämmästyttävän epäempaattista ja typerää, häpeän hänen puolestaan.

Siis eihän hän nurissut siitä, että he saavat apua, vaan siitä, että pelkästään lahjakortit kelpuutettiin.

Minä en jaksa hävetä, koska en koe olevani tuntemieni ihmisten mielipiteistä mitenkään vastuussa. Kirjoitin asiasta ihan vain siksi, kun olen väsynyt tämän palstan asenteeseen, että tosielämässä Ihan Kaikki(tm) ovat vain yhtä mieltä, ja kaikki mielipiteiltään vähänkin eroavat ovat putintrolleja. Tosielämästä kyllä löytyy kaikenlaisia mielipiteitä - niidenkin joukosta, jotka tukevat ukrainalaisia.

Vierailija
157/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itätrollin tekemä aloitus. Tarkoitus on haukkua ukrainalaisia ja yllyttää jotakin älytöntä vihaa. Säätiö päättäköön asunnoistaan ihan vapaasti.

Ei onnistu vihanlietsonta. Suomalaiset toivottavat tervetulleiksi ukrainalaiset, joita Putin sikamaisesti vainoaa.

Voiko olla säälittävämpää ihmistä kuin Putinin asialla oleva? Minkälainen ihminen kannattaa diktaattoria, jolle ihmishenki ei ole mitään?

Mitä siitä saa (rahan lisäksi)?

Älkää nyt jaksako aina tätä. Aloitushan on linkki Ylen uutiseen.

Vierailija
158/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ne tavaralahjoitukset ovat hankalia, kun ensinnäkin ne edellyttävät isot tilat, johon ne saadaan varastoitua ja ison määrän työvoimaa, joka ne käsittelee. Käytännössä näitä pyöritetään vapaaehtoisilla työntekijöillä, joista harva innostuu purkamaan jotain vaatelahjoituksia ja tutkimaan ovatko vaatteet edes käyttökelpoisia."

Suomessa on vaikka kuinka tyhjillään olevia varastoja ja liiketiloja. Ja vapaaehtoisia on riittänyt yllin kyllin lajittelemaan ja käsittelemään lahjoitustavaroita, joita on jaettu ukrainalaisille pakolaisille jo melkoisia määriä ja tullaan jakamaan jatkossakin.

Ja höpöhöpö. Lahjoitetaan parittomia kenkiä, homeisia vaatteita ja kuka lahjoittaa tilat ilmaiseksi?

Vierailija
159/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin mielestäni se että jäädään odottelemaan jotain ruotsinkielistä opiskelijaa kun kaupungissa on asuntopula, on jotenkin tosi vinksahtanutta. Säätiökin voi muokata sääntöjään ja tehdä poikkeuksia aikojen muuttuessa.

Mutta hienoa että ukrainalaisille saadaan asuntoja.

Asuntopula? Helsingissä on vapaana yli 5000 vuokra-asuntoa julkisilla markkinoilla.

Vierailija
160/212 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpöhöpö. Lahjoitetaan parittomia kenkiä, homeisia vaatteita ja kuka lahjoittaa tilat ilmaiseksi?

Nimenomaan. Jos Lievestuoreella olisikin vanha navetta pilkkahintaan saatavilla avustusten säilyttämiseen, ei se poista mitään ongelmaa, jos avustettavat ja vapaaehtoiset ovat esim. Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme