Mikä huonekasvi kannattaisi valita aloittelevalle viherpeukalolle?
Kommentit (56)
Palmuvehka lienee helpoin. Se ei juuri tarvitse valoa ja pärjää pitkiä aikoja ilman kastelua.
Yksi joka meillä pärjäsi ja kasvoi nopeasti melkein ilman hoitoa oli clusia. Ei kaivannut aurinkoakaan. kasvoi nopeasti suureksi ja annettiin tuttavalle jolla on enemmän tilaa.
Pylvästyräkki. Kestää kuukausiakin ilman kastelua. Komea, kun leikkaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Palmuvehka lienee helpoin. Se ei juuri tarvitse valoa ja pärjää pitkiä aikoja ilman kastelua.
Palmuvehka on helppo, olin just tulossa sanomaan. Ei varmasti tuo kultaköynnöskään vaikeimmasta päästä ole, tai rönsylilja.
Minuakin kiinnostaisi, toivottavasti joku asiasta tietävä kommentoisi. Mielellään vielä jokin kasvi, joka ei olisi myrkyllinen kissoille. Kovasti haluaisin kotiin jotain vihreää, mutta tietämystä ei löydy ja yksi kissoista ei suostu jättämään kasveja rauhaan. Kaikissa kyläily- ja hoitopaikoissa on käynyt järsimässä kasveja.
Rahapuu pärjää sellaisellakin ikkunalla johon ei osu aurinko eikä sitä kastella kuin harvoin. Sopii sisustuksellisestikin mihin tahansa.
Anopinkieli taitaa olla yksi helpoimpia. Väitetään ettei sitä saa hengiltä muuten kuin pakkasella ja liialla kastelulla. Viihtyessään kukkiikin muutaman vuoden ikäisenä, kukat ovat hyväntuoksuiset. Kastellaan kunnolla parin viikon välein, aurinkoisessa paikassa kesällä vähän useammin. Mietoa lannoitetta silloin tällöin kasvuaikana maalis-syyskuussa.
Anopinkieli. Mutta ei sovi jos on kissoja, myrkyllinen. Kissat kyllä järsii kaikki vihreän, eilen annoin kaalin ulompia lehtiä ja hyvin kelpasi.
Eräs kasvi joka tuntuu kestävän huonoakin hoitoa on rönsylilja. Sen voi jättää oman onnensa nojaan pitkäksikin aikaa. Riittävästä kastelusta täytyy kuitenkin huolehtia. Rönsytaimista voi kasvattaa uusia yksilöitä.
Missä asut,rivi,kerrostao. Onko vetoa,vai aina kuuma? Mihin kasvit asetaist näkyville? Jos ikkunaladalle,amppeliin ? Ratkaseen valon määrä kuin mihin suuntaan ikkunasi on ? Etelä,pohjoinen jne?
Mulla nuo traakkipuut pärjäilevät ihan itsekseen. Niitä on erinäköisiä, isoja ja pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Anopinkieli. Mutta ei sovi jos on kissoja, myrkyllinen. Kissat kyllä järsii kaikki vihreän, eilen annoin kaalin ulompia lehtiä ja hyvin kelpasi.
Sellaisia tuholaisia ne tosiaan ovat. Itse olen ratkaissut kissaongelman amppeleilla. Kattoon asti eivät sentään pääse kasveja järsimään.
Kultaköynnös kestää vaikka ydinpommin. Muitakin helppoja täällä on jo mainittu, kuten palmuvehka, anopinkieli ja rönsylilja. Vähän yllättäen myös perhosorkideat tuntuvat pärjäävän minimaalisilla hoidolla ja jopa kukkivat välillä laiminlyönneistä huolimatta.
Juorut on melko helppoja, kasvavatkin melko nopeasti myös varjopaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kasvi joka tuntuu kestävän huonoakin hoitoa on rönsylilja. Sen voi jättää oman onnensa nojaan pitkäksikin aikaa. Riittävästä kastelusta täytyy kuitenkin huolehtia. Rönsytaimista voi kasvattaa uusia yksilöitä.
Liian aurinkoiseen paikkaan ei kannata laittaa. Mä siirsin just omani kylpyhuoneeseen, jossa on pieni ikkuna, ja se virkistyi heti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nuo traakkipuut pärjäilevät ihan itsekseen. Niitä on erinäköisiä, isoja ja pieniä.
Traakkipuita on monenlaisia. Osa esimerkiksi viihtyy varjossa ja osa tarvitsee aika paljonkin valoa.
Joskus väitetään ettei palmujen kanssa pärjää, mutta kultapalmu on melko helppo hoidettava. Ei suoraan aurinkoon, vettä kohtuudella. Tykkää suihkutuksesta.
Meillä kiinanruusu kasvoi yllättävänkin varjoisassa nurkassa ja teki tosi suuria lehtiä. Uusia kukkia ei kyllä enää muodostunut mutta kasvi on nätti ihan viherkasvinakin. Keväällä kannattaa mullan vaihdon yhteydessä leikata reilusti.
Herttaköynnösvehka. Siinä on tumman vihreät lehdet. Helppo hoitoinen mutta vaatii tukikepin, voi myös istuttaa riippuvaan koriin.
Kaktus, Pelargoonia, Peikonlehti