Mikä huonekasvi kannattaisi valita aloittelevalle viherpeukalolle?
Mielellään sellainen jonka hoidossa ei tarvitse olla tarkkana.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Herttaköynnösvehka. Siinä on tumman vihreät lehdet. Helppo hoitoinen mutta vaatii tukikepin, voi myös istuttaa riippuvaan koriin.
Siis amppeliin?
Vierailija kirjoitti:
Palmuvehka lienee helpoin. Se ei juuri tarvitse valoa ja pärjää pitkiä aikoja ilman kastelua.
Mutta kasvaa niin hirveää tahtia että minulla se kuolee aina siihen. En jaksa ostella joka vuosi isompaa ruukkua. Kauhea homma.
eri
Itse en enää ole ihan täysin aloittelija mutta jotenkin huvittaa nämä vinkit kun ne on aina enemmän tai vähemmän epämääräisiä, ennenkaikkea tuon kastelun suhteen, se kun on niin yksilöllistä mitä kokematon luulee, ilman mitään tietoa, vähäksi tai paljoksi kasteluksi. Jä tämä ei siis ollut mitään tuittuilua ketään kohtaan vaan että viralliset ohjeetkin aina sanoo noin. Tarkkaa määrääkään ei ikinä voi sanoa kun joka tuvassa haihtuvuuskin on eri.
Tämän aasinsillan kautta siis minun vinkkiini, minkä tahansa kasvin päätätkin hankkia, hanki sille altakasteluruukku, siis sellainen missä on se koroke ja putki jonka kautta vettä annostellaan. Putkessa yleensä on myös mittatikku josta voi tarkistaa vieläkö siellä on vettä. Kasvin hoito-ohjeiden mukaan sitten siellä pidetään aina vettä tai annetaan kastelujen välissä kuivua kokonaan. Nämä eivät ole yleensä kauneimpia ruukkuja, vaan niitä muovisia, mutta voit laittaa sen ruukun jonkun kivemman sisään.
Henkilökohtaisesti olen huomannut että janoiset kasvit on jopa helpompia, varsinkin näissä altakasteluruukuissa. Harvoin kasteltavissa meinaa jo vaatia intuitiota milloin on oikea aika, helposti unohtuu kokonaan ja sitten onkin ruukussa jo kituva kasvi.
Vierailija kirjoitti:
Rahapuu pärjää sellaisellakin ikkunalla johon ei osu aurinko eikä sitä kastella kuin harvoin. Sopii sisustuksellisestikin mihin tahansa.
Onnistun tappamaan rahapuun ennätysajassa aina. Puolivarjossa on, kastelen kerran viikkoon. 3 kk meni ja pudotti lehdet, jotka oli rutikuivat. Eikä ollut ensimmäinen kerta rahapuun kanssa kun käy näin.
Ei ap
Tosi nopeakasvuinen ja helppo on sellainen kasvi kuin viirivehka. Valkoiset kukinnot kestävät kauan ennen kuin muuttuu vihreiksi. Luin kasvioppaasta että kasvaa yhden kasvukauden aikana kaksinkertaiseksi mutta meillä taisi ehtiä kasvaa kolminkertaiseksi. Heti seuraavana keväänä oli pakko vaihtaa isompi ruukku.
Ihmettelen omaa palmuvehkaani, joka on ikkunan lähellä ja silti kurkottaa kaikki vartensa aurinkoon.
Palmuvehjanhan pitäisi viihtyä varjoisassa.
Vierailija kirjoitti:
Kultaköynnös kestää vaikka ydinpommin. Muitakin helppoja täällä on jo mainittu, kuten palmuvehka, anopinkieli ja rönsylilja. Vähän yllättäen myös perhosorkideat tuntuvat pärjäävän minimaalisilla hoidolla ja jopa kukkivat välillä laiminlyönneistä huolimatta.
Vaan ei kestä minun hoitoani. Olen tänä vuonna saanut hengiltä kilpipiilean, kultaköynnöksen, rahapuun, kultapalmun ja yukkapalmun. Kalliiksi käy.
Yritin kasvattaa hedelmien siemenistä viherkasveja. Ei ne vaan kasva. Minä en tätä hommaa osaa ja se harmittaa. Viherkasvit tuo kodikkuutta ja viihtyvyyttä. Kalliiksi tulee aina ostaa uusia.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapuu pärjää sellaisellakin ikkunalla johon ei osu aurinko eikä sitä kastella kuin harvoin. Sopii sisustuksellisestikin mihin tahansa.
Onnistun tappamaan rahapuun ennätysajassa aina. Puolivarjossa on, kastelen kerran viikkoon. 3 kk meni ja pudotti lehdet, jotka oli rutikuivat. Eikä ollut ensimmäinen kerta rahapuun kanssa kun käy näin.
Ei ap
Rahapuu tarvitsee viikoittaisen kastelun varmaankin vain kesäkuumalla aurinkoisella ikkunalla kasvaessaan. Muina vuodenaikoina viikon kasteluväli on ehdottomasti liian tiheä. Lehdet saattavat kuivua myös siksi, että juuret tukahtuvat liiasta kastelusta. Omaa rahapuutani olen talvella kastellut neljän viikon välein, nyt kastelen runsaan kahden viikon välein, ja kesällä ehkä vajaan parin viikon välein riippuen lämpötilasta. Kasvi on ikkunalla, johon keskikesällä osuu ilta-aurinko klo 21:n jälkeen.
Viirivehka, kultaköynnös, peikonlehti (kannattaa laittaa heti tukikeppi minkä varaan se kasvaa koska peikonlehti alkaa tursuilla ulos ruukusta ja kasvista voi tulla aika laajalle levittynyt).
Jos ei ole ylikastelijan vikaa
Palmuvehka, anopinkieli, rahapuu
Helppohoitoisimmaksi viherkasviksi nostaisin kultaköynnöksen. Olen unohtanut kastella, ja olen ylikastellut eikä se siihen ole kuollut. Hyvin anteeksiantavainen kasvi. Esimerkiksi herttaköynnösvehkan unohdin kastella ja pääsi kuivumaan liikaa ja heti kuoleman partaalla.
Viirivehka on myös helppo. Nauttii kosteasta mullasta muttei ole kupsahtanut hetkelliseen kuivuuteenkaan. Saattanut hiukan lehdet roikkua mutta virkistyneet heti kastelun jälkeen. Palmuvehka on todella helppo kanssa.
Kannattaa aina valita kasvit sen mukaan mitkä valo-olosuhteet kämpässä on. Ellei sitten käytä kasvivaloja.
Traakkipuusta sanotaan että se on helppo mutta olen tappanut niitä useita. Veikkaan syyksi valon puutteen ja ylikastelun sekoitelmaa. Mehikasveja joita voisi pitää helppona olen myös tappanut useita ja joka kerta syy on ylikastelu, vettä lorahtaa liikaa kerralla ja lehdet imee sen veden, muuttuu lötköksi ja kasvi kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Rahapuu tarvitsee viikoittaisen kastelun varmaankin vain kesäkuumalla aurinkoisella ikkunalla kasvaessaan. Muina vuodenaikoina viikon kasteluväli on ehdottomasti liian tiheä. Lehdet saattavat kuivua myös siksi, että juuret tukahtuvat liiasta kastelusta. Omaa rahapuutani olen talvella kastellut neljän viikon välein, nyt kastelen runsaan kahden viikon välein, ja kesällä ehkä vajaan parin viikon välein riippuen lämpötilasta. Kasvi on ikkunalla, johon keskikesällä osuu ilta-aurinko klo 21:n jälkeen.
Jo menee vaikeaksi! Kasvi kuivuu, kun juuret on liian märät?!!? Jollen kastele, koko kasvi kuolee kuitenkin.
Mä oon myös tappanut monta rahapuuta. Mutta nyt mulla on joku mehikasvi, joka on pysynyt hyvänä jo pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Jo menee vaikeaksi! Kasvi kuivuu, kun juuret on liian märät?!!? Jollen kastele, koko kasvi kuolee kuitenkin.
Jos kasvi on umpinaisessa astiassa pelkässä mullassa niin näin voi tosiaan käydä, umpinaisiin astioihin kannattaa aina laittaa pohjalle ruukkusoraa tms maatumatonta ainesta joka ei ole liian tiivistä.
Meillä parhaiten on eläneet rönsylilja, traakkipuu ja palmuvehka. Tosin palmuvehka vasta kellastutti ja tappoi suurimman osan vanhoista, isoista varsistaan ja kasvatti tilalle minivarsia. Ei kuitenkaan kokonaan kuollut :D kultapalmu kuoli muutamassa kuukaudessa, kultaköynnös kasvoi tosi isoksi, mutta viime aikoina on tiputtanut puolet lehdistään. Anopinhammas, mehikasvi ja posliinikukkakin kuolivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaköynnös kestää vaikka ydinpommin. Muitakin helppoja täällä on jo mainittu, kuten palmuvehka, anopinkieli ja rönsylilja. Vähän yllättäen myös perhosorkideat tuntuvat pärjäävän minimaalisilla hoidolla ja jopa kukkivat välillä laiminlyönneistä huolimatta.
Vaan ei kestä minun hoitoani. Olen tänä vuonna saanut hengiltä kilpipiilean, kultaköynnöksen, rahapuun, kultapalmun ja yukkapalmun. Kalliiksi käy.
Yritin kasvattaa hedelmien siemenistä viherkasveja. Ei ne vaan kasva. Minä en tätä hommaa osaa ja se harmittaa. Viherkasvit tuo kodikkuutta ja viihtyvyyttä. Kalliiksi tulee aina ostaa uusia.
Ei ap
Ennen mullakin oli noin, nykyään on parisenkymmentä kasvia jotka pääosin oysyy hengissä.
Harva kasvi kestää tätä: valonpuutteen ja ylikastelun yhdistelmä. Erityisesti talviaikaan kannattaa olla varovainen ylikastelun kanssa. Kasvit on monesti lepotilassa talviaikana. Kasvit tarvii säännöllisen kastelun. Tietenkin liika kuivuuskin voi tappaa mutta väittäisin että useimmiten se on epäsäännöllisen kastelun ja ylikastelun yhdistelmä. Tärkeää on oikean kasvin ostaminen oikealle paikalle, liian hämärässä ne kuolee. Osa viihtyy hämärämmässäkin, osa tarvii paljon valoa. Jotkut kärsii liiasta valosta. Kannattaa aina googlata kasvi hoito-ohjeineen ennenkuin sen kotiinsa kantaa ja miettiä jo etukäteen paikka. Kun kastelee kannattaa ensin tunkea sormi multaan ja tunnustella tarviiko kasvi vettä. Kesken kastelun multaa voi kokeilla sormella jottei ylikastele. Sen kyllä huomaa milloin multa on jo liian märkää, semmoinen ylimärkä mössöinen multa ei hyvä. Jotkut kasvit ei tarvi kuin pikku lorauksen vettä. Jos se on seuraavanakin päivänä kastelusta tosi märkää niin on tullut ylikasteltua. Kasvien juuret voi homehtua. Kasvien ulkonäöstä voi tehdä johtopäätöksiä onko hoito oikeaa ja mitä pitäisi tehdä toisin.
Kasvit kärsii kuivasta huoneilmasta eritoten kuumat patterit talvella. Tuholaisetkin iskee helpommin. Ne tykkää sumuttelusta ja monet suihkuun viemisestä(kannattaa suojata multa vaan jollain ettei kasvi tule ylikastelluksi) jolla mahdolliset tuholaisetkin pysyy paremmin poissa.
Mullan valinta on tärkeää, mehikasveille mehikasvimultaa jne. Lannoitus voi poiketa kasveilla paljon toisistaan. Kun ostaa kasvin ei kannata pitää kiirettä siinä että istuttaa sen multaan. Antaa kasvin ensin tottua uuteen paikkaansa, kasveja ei kannata liikutella kokoajan paikasta toiseen.
Itselläni on paljon huonekasvia joilla erilaiset tarpeet ja ne pysyy hengissä niin että minulla on lista mihin kirjaan minä päivänä kastellut ja tiivistetysti hoito-ohjeet (kastelu ja lannoitusohjeet).
Itselläni rahapuu pysyy hengissä kun kastelen monen viikon välein. Kerran 3-4 vko. Talvella aina vähempi. Jos lehdet muuttuu ruttuiseksi on syytä kastella. Rahapuu tarvii valoa, olen tappanut rahapuita hämärällä kasvupaikalla. Pidän kasvia sisäruukussa ruukun sisällä. Multa päästää hyvin vettä läpi kun kastelee ruukun pohjasta eikä juuret jää lillumaan veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Jos kasvi on umpinaisessa astiassa pelkässä mullassa niin näin voi tosiaan käydä, umpinaisiin astioihin kannattaa aina laittaa pohjalle ruukkusoraa tms maatumatonta ainesta joka ei ole liian tiivistä.
Ei ollut umpinaisessa vaan aluslautasella, josta kaadoin aina ylimääräiset vedet pois.
Rönsylilja sopii monenlaiseen paikkaan ja on myrkytön. Sitä ilmeisesti kissat oikein tykkääkin maistella.