Mitä tietoja hoitaja näkee?
Esimerkiksi hammashoitolassa jos hoitajalle annetaan sotu ajanvarausta varten sekä potilastietojen kirjausta varten ja jos on laittanut tietojenluovutuskiellon niin näkeekö yhtään mitään?
Kommentit (17)
Et sinä voi estää hammashoitolaa katsomasta siellä tehtyjä merkintöjä.
Kantaan ei ole mitään tarvetta mennä. Eikä edes terveyskeskuksen muiden osastojen merkintöjä.
Mitä vain, kun vain haluaa.
Luovutuskielto ei vaikuta samassa potilastietojärjestelmässä yhtään mitään. Kuka tahansa voi nähdä sun tiedot kun vaan haluaa.
Ajattelepa kuinka paljon lääkäreiden sanelujen purkajana minä näen! Ilman minkäänlaista terveydenhuollon koulutustakaan!
Kantaanhan ne tulee ne kirjauksetkin mm hammashoidosta. Eli pääseekö se hoitaja sinne vai ei?
Tottakai pääsee. Ja kun tekee ajanvarauksen potilaalle niin potilaskertomukseen täytyy käydä kirjaamassa hoidon tarpeen arvio. Pitää olla näkyvissä syy ajanvaraukselle. Tämäkin tieto näkyy kyllä Kannassa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelepa kuinka paljon lääkäreiden sanelujen purkajana minä näen! Ilman minkäänlaista terveydenhuollon koulutustakaan!
Tämä on totta, näet ihan KAIKEN, kuinka ei oo muistettu sua haukkua😅
Tuota minäkin ihmettelen. Tilasin ajan äskettäin tk.sta pitkittyneeseen liman eritykseen keuhkoista ja kylkikipuun.
Hän, siis hoitaja alkoi kertomaan....niin sinullahan on ollut tämä ...s...ä.
En sanonut mitään. Mutta jälkeenpäin tuntuu että olisi pitänyt nyt sanoa: NIIN? Tuli paljastunut olo. Yksityisasia kuitenkin kyseessä.
Mietin voiko tietoja peittää niin, että VAIN hoitava lääkäri vain näkee sen.
Olen kyllä aikoinaan näin toiminutkin, mutta siitä on vuosia. Onko joku voinut muuttaa sitä?
Olin eteläsuomalaisen pikkukaupungin sairaalassa päiväkirurgisessa toimenpiteessä. Siihen tarvittiin pubiksen ajelu, minkä tuli suorittamaan yksi hoitajista. Hän kysyi: Myönnättekö luvan potilastietojenne katseluun? Myönsin, mutta ihmettelin itseksesi esilääkityksessä, mihin karvojen ajelija tarvitsi potilaskertomustani ja diagnoosia. Kertokaa?
Vierailija kirjoitti:
Olin eteläsuomalaisen pikkukaupungin sairaalassa päiväkirurgisessa toimenpiteessä. Siihen tarvittiin pubiksen ajelu, minkä tuli suorittamaan yksi hoitajista. Hän kysyi: Myönnättekö luvan potilastietojenne katseluun? Myönsin, mutta ihmettelin itseksesi esilääkityksessä, mihin karvojen ajelija tarvitsi potilaskertomustani ja diagnoosia. Kertokaa?
Varmaan siihen, että pääsee kirjaamaan. Se on vaikeeta , ilman että näkee tietoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siihen, että pääsee kirjaamaan. Se on vaikeeta , ilman että näkee tietoja
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Tämä on just tätä kun porukalla ei ole mitään hajua mitä esim. leikkausosastolla tehdään ja sitten vedetään omia johtopäätöksiä. Ei ole olemassa sellaista nimikettä terveydenhuollossa kuin "karvojen ajelija". Hän oli leikkaussalisairaanhoitaja joka työskentelee leikkaussalissa esim. instrumenttihoitajana tai valvovana hoitajana. Hänen tehtäviinsä kuuluu mm. kaiken hoitotyön kirjaaminen mitä potilaalle on tehty ennen leikkausta, leikkauksen aikana, ja heti leikkauksen jälkeen, jopa se karvojen ajelu kirjataan sinun tietoihisi. Minä leikkaussalisairaanhoitajana otan aina ennen leikkausta kyseisen leikkauspotilaan tiedot esiin ja selvitän huolellisesti mitä toimenpiteitä ja leikkauksia kyseiselle potilaalle on tarkoitus tehdä. Silloin joudun lukemaan potilaskertomusta aika tarkkaan sekä etsimään sieltä kirurgin määräykset. Ja ne diagnoosit ja toimenpiteet joutuu se sairaanhoitaja kirjaamaan sinne sinun potilastietoihin leikkauksen aikana, kun se kirurgi ei itse viitsi.
Minulle on useampikin lääkäri kirjoittanut tärkeänä potilastietona. että olen asiallinen mies ja pystyn puhumaan pitkiäkin lauseita hengästymättä. Toivottavasti kaikki minua hoitavat henkilöt lukevat ja muistavat tämän kohdan hoitotoimenpiteissään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on useampikin lääkäri kirjoittanut tärkeänä potilastietona. että olen asiallinen mies ja pystyn puhumaan pitkiäkin lauseita hengästymättä. Toivottavasti kaikki minua hoitavat henkilöt lukevat ja muistavat tämän kohdan hoitotoimenpiteissään.
🤣
Minulla on kannassa luovutuskiellot. Olin yks vuosi menossa Kalasataman tarkistuttamaan hampaita. Hammaslääkäri ei suostunut tarkastamaan hampaitani, koska oli kannassa luovutuskiellot päällä. Passitti minut pois paikalta ja lasku tuli perässä.
Ei hän näe mitään muuta kuin sen ajanvarauskirjan. Hänellä ei ole tarvetta mennä katselemaan niitä aiempia hoitotietoja. Ja se mitä hän nyt voisi katsoa, olisi siinä hammashoitolassa tehdyt merkinnät jonne olet menossa.
Se sairauskertomusjärjestelmä. Hänellä ei ole mitään tarvetta mennä katsomaan Kanta-tietoja. Ymmärrätkö, se ajanvarauskin tehdään siihen terveyskeskuksen käytössä olevaan järjestelmään, ei Kantaan. Kantaan ei tarvitse mennä minkään syyn vuoksi.
Ajanvarauksessa hän näkee sinun osoite- ja puhelintietosi, syntymäaikasi.
Ei tarvitse mennä edes hoitotietoihin, ja ne mitä olis aihetta mahdollisesti jossain tilanteessa katsoa, ovat ne hammashoitolassa tehdyt merkinnät, käyntitiedot... No, tiettty voi olla että katsoo, mitä edellisellä kerralla on määrätty vaikkapa suuhygienistin käyntien suhteen.
Pitäytyy kuitenkin niissä tiedoissa, jotka on tehty siellä hammashoidossa.