Mikä huonekasvi kannattaisi valita aloittelevalle viherpeukalolle?
Mielellään sellainen jonka hoidossa ei tarvitse olla tarkkana.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapuu pärjää sellaisellakin ikkunalla johon ei osu aurinko eikä sitä kastella kuin harvoin. Sopii sisustuksellisestikin mihin tahansa.
Onnistun tappamaan rahapuun ennätysajassa aina. Puolivarjossa on, kastelen kerran viikkoon. 3 kk meni ja pudotti lehdet, jotka oli rutikuivat. Eikä ollut ensimmäinen kerta rahapuun kanssa kun käy näin.
Ei ap
Rahapuu tarvitsee viikoittaisen kastelun varmaankin vain kesäkuumalla aurinkoisella ikkunalla kasvaessaan. Muina vuodenaikoina viikon kasteluväli on ehdottomasti liian tiheä. Lehdet saattavat kuivua myös siksi, että juuret tukahtuvat liiasta kastelusta. Omaa rahapuutani olen talvella kastellut neljän viikon välein, nyt kastelen runsaan kahden viikon välein, ja kesällä ehkä vajaan parin viikon välein riippuen lämpötilasta. Kasvi on ikkunalla, johon keskikesällä osuu ilta-aurinko klo 21:n jälkeen.
Jo menee vaikeaksi! Kasvi kuivuu, kun juuret on liian märät?!!? Jollen kastele, koko kasvi kuolee kuitenkin.
Jos kasvi on umpinaisessa astiassa pelkässä mullassa niin näin voi tosiaan käydä, umpinaisiin astioihin kannattaa aina laittaa pohjalle ruukkusoraa tms maatumatonta ainesta joka ei ole liian tiivistä.
Ei ollut umpinaisessa vaan aluslautasella, josta kaadoin aina ylimääräiset vedet pois.
Sitten veikkaan että multa ei ehkä ole ollut riittävän ilmavaa, ellei vettä ole ole tosiaan lotrattu solkenaan. Ja tietysti on sekin mahdollisuus että sinulla on käynyt huono tuuri, niinkuin kaikissa meissä elävissä, kasveissakin on geeniloton häviäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapuu pärjää sellaisellakin ikkunalla johon ei osu aurinko eikä sitä kastella kuin harvoin. Sopii sisustuksellisestikin mihin tahansa.
Onnistun tappamaan rahapuun ennätysajassa aina. Puolivarjossa on, kastelen kerran viikkoon. 3 kk meni ja pudotti lehdet, jotka oli rutikuivat. Eikä ollut ensimmäinen kerta rahapuun kanssa kun käy näin.
Ei ap
Rahapuu tarvitsee viikoittaisen kastelun varmaankin vain kesäkuumalla aurinkoisella ikkunalla kasvaessaan. Muina vuodenaikoina viikon kasteluväli on ehdottomasti liian tiheä. Lehdet saattavat kuivua myös siksi, että juuret tukahtuvat liiasta kastelusta. Omaa rahapuutani olen talvella kastellut neljän viikon välein, nyt kastelen runsaan kahden viikon välein, ja kesällä ehkä vajaan parin viikon välein riippuen lämpötilasta. Kasvi on ikkunalla, johon keskikesällä osuu ilta-aurinko klo 21:n jälkeen.
Jo menee vaikeaksi! Kasvi kuivuu, kun juuret on liian märät?!!? Jollen kastele, koko kasvi kuolee kuitenkin.
Jos kasvi on umpinaisessa astiassa pelkässä mullassa niin näin voi tosiaan käydä, umpinaisiin astioihin kannattaa aina laittaa pohjalle ruukkusoraa tms maatumatonta ainesta joka ei ole liian tiivistä.
Ei ollut umpinaisessa vaan aluslautasella, josta kaadoin aina ylimääräiset vedet pois.
Sitten veikkaan että multa ei ehkä ole ollut riittävän ilmavaa, ellei vettä ole ole tosiaan lotrattu solkenaan. Ja tietysti on sekin mahdollisuus että sinulla on käynyt huono tuuri, niinkuin kaikissa meissä elävissä, kasveissakin on geeniloton häviäjiä.
Rahapuu, samoin kuin kaktukset ja anopinkielet tarvitsee hiekkapitoisen, kevyen mullan, joka ei pitkään pysy märkänä kastelun jälkeen. Jos käyttää tavallista kukkamultaa, on siihen lisättävä hiekkaa joukkoon. Tuntuu hullulta, mutta juurien jatkuva märkyys voi tosiaan kuihduttaa lehdet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Rahapuu, samoin kuin kaktukset ja anopinkielet tarvitsee hiekkapitoisen, kevyen mullan, joka ei pitkään pysy märkänä kastelun jälkeen. Jos käyttää tavallista kukkamultaa, on siihen lisättävä hiekkaa joukkoon. Tuntuu hullulta, mutta juurien jatkuva märkyys voi tosiaan kuihduttaa lehdet!
Tässä mainituille kasveille on kaktusmulta sopivinta.
Eipä noissa ammattilaisen silmin ole juuri mitään eroja. Jokaiselle on toki oma valo ja kasteluoptimi. Tauteja ja tuholaisia taas voi tulla huonolla tuurilla joka tapauksessa, jos viherkasveja harrastaa isommin.
Olen onnistunut tappamaan kolme rahapuuta, kaksi aloe veraa, kaksi tuntematonta mehikasvia, kaksi anopinkieltä, kultaköynnöksen, kolme traakkipuuta ja palmuvehkan. 😁 Jokainen orkidea minkä olen ostanut on hiljalleen alkanut kuhista jotain pikku öttiäisiä ja olen nakannut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaköynnös kestää vaikka ydinpommin. Muitakin helppoja täällä on jo mainittu, kuten palmuvehka, anopinkieli ja rönsylilja. Vähän yllättäen myös perhosorkideat tuntuvat pärjäävän minimaalisilla hoidolla ja jopa kukkivat välillä laiminlyönneistä huolimatta.
Vaan ei kestä minun hoitoani. Olen tänä vuonna saanut hengiltä kilpipiilean, kultaköynnöksen, rahapuun, kultapalmun ja yukkapalmun. Kalliiksi käy.
Yritin kasvattaa hedelmien siemenistä viherkasveja. Ei ne vaan kasva. Minä en tätä hommaa osaa ja se harmittaa. Viherkasvit tuo kodikkuutta ja viihtyvyyttä. Kalliiksi tulee aina ostaa uusia.
Ei ap[/quote
Paljonko jukkapalmua pitää kastella? Ostin tämmöisen. Olen kastellut vähän kerran kahdessa viikossa. Paljonko sitä vettä pitää laittaa kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaköynnös kestää vaikka ydinpommin. Muitakin helppoja täällä on jo mainittu, kuten palmuvehka, anopinkieli ja rönsylilja. Vähän yllättäen myös perhosorkideat tuntuvat pärjäävän minimaalisilla hoidolla ja jopa kukkivat välillä laiminlyönneistä huolimatta.
Vaan ei kestä minun hoitoani. Olen tänä vuonna saanut hengiltä kilpipiilean, kultaköynnöksen, rahapuun, kultapalmun ja yukkapalmun. Kalliiksi käy.
Yritin kasvattaa hedelmien siemenistä viherkasveja. Ei ne vaan kasva. Minä en tätä hommaa osaa ja se harmittaa. Viherkasvit tuo kodikkuutta ja viihtyvyyttä. Kalliiksi tulee aina ostaa uusia.
Ei ap[/quote
Paljonko jukkapalmua pitää kastella? Ostin tämmöisen. Olen kastellut vähän kerran kahdessa viikossa. Paljonko sitä vettä pitää laittaa kerralla?
Nyrkkisääntö kaikille kasveille on se, että kun kastelet, kastele perusteellisesti. Alakerran rouva ilmoitti antavansa puolimetriselle kahvipensaalle - sekin muuten helppo hoidettava - puoli juomalasillista vettä joka päivä. Meinasin sanoa että älä ihmeessä toimi noin vaan kastele kasvi harvemmin mutta kerralla aivan märäksi, mutta kun kasvi ainakin tuossa vaiheessa näytti olevan hengissä, pidin suuni.
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstalta olen oppinut, että peikonlehti on vaikealuonteinen, joten en suosittele aloittelijalle. Kultaköynnös on aika vaikea tappaa, mutta älä vie sitä pakkasella ulos.
Miten peikonlehti muka on vaikeahoitoinen? Ainoa vaikeahoitoisuus mitä siinä olen havainnut on se, että lehdissä oli ostohetkellä jotain laikkuja mitkä meinasivat levitä kokoajan. Mietin oliko se joku kasvitauti vai oliko kasvi muuten reagoinut johonkin. Leikkasin nuo lehdet pois. Kun pistin kasvilampun viereen sen kasvin ja olen kastellut kerran viikkoon se kasvattaa kokoajan uusia lehtiä ja on kauniin vihreä. Kasvin kasvua pitää ohjailla kukkakepin avulla kun muuten se alkaa sojottaa ihan mihin sattuu. Sumuttelen välillä.
Siis ihan tuolta ulkoako sitä hiekkaa haetaan rahapuun mullan sekaan? 😁 Vai saako sellaista multaa missä on hiekkaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan tuolta ulkoako sitä hiekkaa haetaan rahapuun mullan sekaan? 😁 Vai saako sellaista multaa missä on hiekkaa?
Kaktusmulta sisältää hiekkaa, ja sitä saa ostaa samoista puutarhamyymälöistä missä tavallistakin kukkamultaa myydään. Kaktusmulta sopii kaktuksille, mehikasveille (joihin mm. rahapuu kuuluu), anopinkielille sekä palmuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap[/quote
Nyrkkisääntö kaikille kasveille on se, että kun kastelet, kastele perusteellisesti. Alakerran rouva ilmoitti antavansa puolimetriselle kahvipensaalle - sekin muuten helppo hoidettava - puoli juomalasillista vettä joka päivä. Meinasin sanoa että älä ihmeessä toimi noin vaan kastele kasvi harvemmin mutta kerralla aivan märäksi, mutta kun kasvi ainakin tuossa vaiheessa näytti olevan hengissä, pidin suuni.
Kahvipensas on kaunis kasvi, varsinkin kun kasvavat oikein isoksi.😍 Eräs tuttuni kastelee erittäin harvoin kun muistaa kultaköynnöstä ja ilmeisesti niin paljon että se lilluu vedessä koska hän kastelee sitä niin paljon kerralla. Kasvi siis ensin on kuivuudessa ja alkaa roikkua sen näköisenä että heittää veivinsä ja sitten sitä ylikastellaan. Vielä on hengissä tuonkin jälkeen, ilmeisesti pysynyt yli vuosikymmenen hengissä näin.
Ajattelin kokeilla kasvattaa avokadoa siemenestä. En ole kokeillut aiemmin näitä hedelmästä kasvatettavia kasveja, ihan hauska kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Tässä mainituille kasveille on kaktusmulta sopivinta.
Ihan marketissakin myydään mehikasvi- ja kaktusmultaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin kokeilla kasvattaa avokadoa siemenestä. En ole kokeillut aiemmin näitä hedelmästä kasvatettavia kasveja, ihan hauska kokeilla.
Me kokeilimme kerran taatelin kasvatusta, ja onnistui mainiosti! Hioimme hiekkapaperilla taatelin kiveä ja liotimme sitä sitten haaleassa vedessä pari päivää. Sitten laitoimme tyhjään jogurttipurkkiin multaa ja painoimme kiven mullan alle. Mullan pidimme kosteana sumuttamalla. Muutaman viikon kuluttua mullan pinnasta ponnisti esiin pieni vaaleanvihreä verso. Tämä tapahtui joskus tammikuussa. Loppukeväästä ruukutimme kasvin, ja se rupesi kasvamaan oikein terhakkaasti viuhkoittuen melko nopeasti. Palmu oli meillä useamman vuoden.
Tältä palstalta olen oppinut, että peikonlehti on vaikealuonteinen, joten en suosittele aloittelijalle. Kultaköynnös on aika vaikea tappaa, mutta älä vie sitä pakkasella ulos.