Mitä järkeä on sähköpyörässä?
Kunto ei paljoa kohoa kun polkeminen kevyttä, mutta kuitenkin aika hidas kulkuneuvo ja joutuu huonokuntoisia pyöräteitä ajamaan.
Perinteisen pyörän ymmärrän, kunto kohoaa ja on todellista hyötyliikuntaa. Ymmärrän myös moottoripyörän, kunto ei kohoa mutta kätevä ja hauska tapa liikkua. Tuntuu luonnonläheiseltä kun ei peltipurkin sisällä istuta.
Kommentit (86)
Joillekkin sähköpyörä on ainoa mahdollisuus pyöräilyyn.
Itse en jaksaisi tavallisella pyörällä pyöräillä pitempiä lenkkejä tai nousta jyrkempiä tai pitkiä mäkiä. Sähköpyörän kanssa voi liikkua bensavapaasti hikoilematta. Siinä on mielestäni erittäinkin paljon järkeä. Jos haluaa kuntoilla sillä, voi täysin säätää tason. Raskas - normaali - kevyt ja silti mennä käytännössä missä vain maaston mäkisyyden ym. puolesta.
Itselle sen pointti eniten on toimia kunnon kohottajana, kun en voi kävellä runsaasti ja toiseksi vähentää bensalla ajamista.
Okei, eli liikuntarajoitteisille tosiaan voi olla vaihtoehto. Mutta miksi monet terveet ostaa sähköpyörän?
ap
Asun itse vuoristoseudulla (en siis suomessa) ja täällä sähköpyörä on aivan ehdoton. Jos asuisin mäkisellä seudulla suomessa niin aivan varmasti hankkisin sähköpyörän myös!
Madaltaa kynnystä lähteä muulla kuin autolla. Ekoteko ja tulee oltua ulkona. Mulla on ollut s-pyörä kolmisen vuotta ja ajokilometrit n. 12 000. Että kyllä siinä ihan järkeä on.
Minäkin ajattelin täysin ap:n tavoin, mutta kokeilin kerran sähköpyörää ja nyt minulla on sellainen.
Paras ostos :D
Työmatkalla pari veemäistä mäkeä. Sähköpyörällä vois olla helpompi mennä eikä tarvitsisi hikoilla puolta tuntia töihinpääsyn jälkeen.
Pyöräilen 40 kilometrin työmatkani sähköpyörällä viitenä päivänä viikossa, tavallisella fillarilla pyöräily jäi pariin kertaan viikossa. Auton Kautto on vähentynyt huomattavasti.
Jos ylämäet eli huono kunto ovat ongelma, eikö juuri silloin kannattaisi perinteisellä pyörällä polkea jotta kunto kohoaa?
Se on käytännössä moottoriajoneuvo josta ei kuitenkaan tarvitse maksaa veroja eikä vakuutusta tai ajokorttia tarvitse.
Pyörätiet ovat ongelma, mutta onneksi niiden suhteen on aika joustavaa suhtautumista ja lisäksi suuri osa niistä väylistä jotka ihmiset ymmärtävät pyöräteiksi eivät juridisesti kuitenkaan ole pyöräteitä koska kyltti puuttuu.
Pääsee pisteestä A pisteeseen B hikoilematta. Ei siis tarvitse käydä työpaikalla suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli liikuntarajoitteisille tosiaan voi olla vaihtoehto. Mutta miksi monet terveet ostaa sähköpyörän?
ap
Mikseivät ostaisi? Voi liikkua lyhyempiä matkoja ilman kallista autoa tai jos auto jo on niin maksamatta bensoista. Ei tule pakosta hiki. Varsinkin jos menee töihin, niin sehän on ehdoton ajan säästäjä, ettei tarvitse mennä suihkuun.
Kaikki terveet eivät ole myöskään hyvässä kunnossa tai elimistöltään kestävyysliikkujia, jolloin mikä tahansa useamman kilometrin matka normaalilla pyörällä ei ole miellyttävä..
Vierailija kirjoitti:
Jos ylämäet eli huono kunto ovat ongelma, eikö juuri silloin kannattaisi perinteisellä pyörällä polkea jotta kunto kohoaa?
Ei, koska ei se kohota kuntoa. Jos elimistö ei ole kestävyysliikkujan, tuollainen ponnistelu vain haittaa palautumista.
Monelle ”tavikselle” sähköpyörä on väline, jolla kynnys pidemmänkin matkan ajeluun madaltuu. Tai kynnys liikunnan/pyöräilyn aloittamiseen ylipäätään tai työmatkapyöräilyn aloittamiseen (hikoilu monelle ehdoton nou nou).
Ja tarkoitan taviksilla nyt meitä, joilla veri ei vedä urheilun pariin useita kertoja viikossa ja joille 10 km pyöräily ei ole vaan pikku iltalenkki. Meille sähköpyöräily on sellainen välimalli, jolla saa raitista ilmaa, maisema vaihtuu ja vähän ehkä kuntokin kasvaa, mutta ei hikihatussa ja jalat tulessa.
Voi se olla kätevä vaikka uuden paikkakunnan tutustumiseen, pidempi lenkki sopivalla nopeudella.
Ehkä jollekulle työmatkoille voi sopia.
Mutta en oikein kuntoiluun tajua. Parempi olla tavallinen hyvä polkupyörä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilen 40 kilometrin työmatkani sähköpyörällä viitenä päivänä viikossa, tavallisella fillarilla pyöräily jäi pariin kertaan viikossa. Auton Kautto on vähentynyt huomattavasti.
Siis oikeesti? Toi ois niin mun haave! Mulla olisi 20 km suuntaansa ja hankin juuri sähköpyörän. Mietityttää, että miten tuollainen on mahdollista? Minulla kipeytyy takamus nyt jo 40 minuutin ajosta. Samoin joutuisin menemään koko matkan maantien reunaa, pelottaa, että onko se turvallista ja se osaltaan voisi hidastaa matkantekoa 😩
Huvittaisi kyllä ihan hirveästi auton sijaan kyetä se pyöräilemään!!! Mutta olin juuri selkäleikkauksessa, joten epäilen ettei selkäkään heti kestäisi. :(
Monelle se on mahdollisuus voittaa maantiepyöräilijät omassa elementissään.
Ostin sähköpyörän työmatkoja varten. 4 km on sen verran mitätön matka, etten viitsi ajaa sitä autolla, mutta merenrantakaupungissa tuuli on välillä sietämätöntä ja talvella pakkanen nousee helposti -30 asteeseen. Sähköpyörällä tiedän, että matkaan kuluu maks vartti, olipa sää millainen tahansa. Inhoan pyöräilyä, mutta matkan pituuden takia se on ainoa järkevä siirtymistapa kotoa töihin. Minulla on sähköpyörä puhtaasti mukavuuden takia. Kuntoilut sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kunto ei paljoa kohoa kun polkeminen kevyttä, mutta kuitenkin aika hidas kulkuneuvo ja joutuu huonokuntoisia pyöräteitä ajamaan.
Perinteisen pyörän ymmärrän, kunto kohoaa ja on todellista hyötyliikuntaa. Ymmärrän myös moottoripyörän, kunto ei kohoa mutta kätevä ja hauska tapa liikkua. Tuntuu luonnonläheiseltä kun ei peltipurkin sisällä istuta.
Kunto ei tietenkään kohoa niin paljon kuin perinteisellä fillarilla, mutta sekin riippuu siitä, kuinka suurella avustuksella ajat. Eli avustustasoja on useita, joissa pienin on hyvin lähellä tavan fillaria, kun taas isoimmalla poljet istualtaan jyrkemmätkin mäet.
Se mikä näin herkästi hikoilevalle sähkövillarissa on parasta, että sillä voit fillaroida sellaisiin paikkoihin, joissa ei sovi olla perillä hiestä likomärkänä, esim töihin. Itselläni ei siis vielä sähköfillaria ole, mutta pojallani on ja sillä usempia lenkkejä ajanut, joten tiedän mistä puhun. Tunnen myös perinteisen fillaroinnin kuin omat taskuni, sillä ajan polkupyörällä kesät-talvet ja kilometrjä tulee noin 5000-6000 vuodessa.
Sähköpyörässä tavallaan yhdistyy perinteisen pyörän ja moottoripyörän huonot puolet.
On vähän kuin tabletti, yhdistetty läppärin ja puhelimen huonot puolet.