Saako kristitty ottaa avioeron?
Olen kuullut, että ainoastaan aviorikos oikeuttaa Raamatun mukaan ottamaan eron puolisosta. Haluaisin tietää, miten te ns tosikristityt suhtaudutte asiaan?
Esim jos puoliso on väkivaltainen tai alistava/hänen kanssa ei tule toimeen? Onko asumusero sallittu ja missä tilanteissa?
Viime aikoina on kristinusko alkanut kiinnostaa minua ja haluaisin kuulla nimenomaan uskovien mielipiteitä asiasta
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole eronnut, joten olen kai vähän "jäävi" asian suhteen. Kuitenkin pelastuskysymys se ei ole, siitä ole varma. Me pelastumme vain ja yksinomaan Jeesuksen täytetyn työn tähden. Jossain Paavali sanoo suurinpiirtein: me vaellamme "oikein" omantunnon tähden. Jokaisessa kultuurissa jne omatunto on eri tavoin viritetty.
Siis kevein perustein uskova ei saisi mielestäni erota, ja harvoin kai niin toimitaan. Jos olet eronnut ja luonteesi puolesta et osaa elää yksin tms parempi kai silloin on etsiä se uusi loppuelämän kumppani. Nämä ovat siis omia, yhden uskiksen aatoksia.
Sitä en oikein osaa siunata jos on menossa 3s tai 4s yritys.
Ja todellakin apua on saatavissa niin hengellisissä kuin maallisissakin piireissä, eli sitä tulisi hakea jos elämä tuntuu todella vaikelle avioliitossa.
No mulla eessä kolmas avioliitto.
Eka ja toka alkoholiongelmaisia. Joren miksi en ois saanu erota ja miksi en saisi ottaa uutta hyvää miestä. Luonteeni puolesta yksin elo ei ole hyvä mulle ja irtosuhteiden houkutus liian suuri
Onko niin, että avioero on suurempi synti Jumalan mielestä kuin esim puolison väkivaltaisuus? Jos kerran pettäminen oikeuttaa eroon, mutta väkivalta ei? Kaipaisin tähän vastauksia nimenomaan teiltä, jotka olette sitä mieltä, että väkivallan takia saa ottaa asumuseron, mutta ei avioeroa...
Miksi esim väkivaltasen narsisti miehen vaimo ei saisi erota? Miksi hänen täytys kärsiä?
Miksi hänen täytys olla asumuserossa eikä saisi koskaan mahollisuutta onneen?
Jos hän saisi erota muttei uudelleen naimisiin mennä niin miksi?
Miksi häntä rangaistaisiin siitä että teki virheen ku luuli toisen olevan hyvä kumppani?
Miksi hänet on tuomittu koko loppuelämäksi elämään yksin?
Vain kusipään tähden?
Miksi?
Missä siinä näkyy armo ja rakkaus.
Jos hän menis uuelleen naimisiin miksi joutus kadotukseen? Missä siinä olis Jeesuksen armo ja rakkaus?
Kyllä saa erota ja mennä uuestaan avioon.
Olemme pelastettuja ja armahdettuja. Armpn saa ottaa vastaan
Kirkonmiehen oikeastaan pitää katsoa, että uskonasioissa ei ole sananvapautta. Jumala sanelee, ja ihmiset noudattavat. Ja kirkko (omasta mielestään) ilmoittaa, mitä jumala sanelee.