Saako kristitty ottaa avioeron?
Olen kuullut, että ainoastaan aviorikos oikeuttaa Raamatun mukaan ottamaan eron puolisosta. Haluaisin tietää, miten te ns tosikristityt suhtaudutte asiaan?
Esim jos puoliso on väkivaltainen tai alistava/hänen kanssa ei tule toimeen? Onko asumusero sallittu ja missä tilanteissa?
Viime aikoina on kristinusko alkanut kiinnostaa minua ja haluaisin kuulla nimenomaan uskovien mielipiteitä asiasta
Kommentit (104)
Saa jos on hyvä syy, mutta uudelleen ei saa avioitua.
Vierailija kirjoitti:
Ja uudelleen avioitumisen estäisi mikä?
Minkä Jehova Jumala on yhteen liittänyt, sitä ihminen älköön erottako.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sen voisi estää?
Halu noudattaa Jumalan tahtoa.
Onko Jumalalle ok jos mies esim hakkaa/rais kaa vaimoa ja lapset kärsivät tuossa perhe hel vetissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mikään estä, mutta uskovaisella äidilläni on tuttuja, jotka ovat kerran erottuaan tuota mieltä. Uskonnoista on tulkintoja yhtä paljon kuin on uskovaisia.
Riippuu todellakin ihan kristitystä, miten kukin Raamattua tulkitsee ja ottaako kyseisen käskyn kirjaimellisesti. Osa ottaa, osa ei...
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkaan Ruutin ja Boasin liitto ei tainnut olla ongelma vaikka Ruut oli aiemmin naimisissa ollutkin.
Ruut 4:13-17
Vierailija kirjoitti:
Riippuu todellakin ihan kristitystä, miten kukin Raamattua tulkitsee ja ottaako kyseisen käskyn kirjaimellisesti. Osa ottaa, osa ei...
Niinpä. Jumala ilmoittaa Raamatussa tahtonsa. Osa noudattaa sitä, ja osa ei noudata.
Ilmeisesti puolison väkivaltaisuus ei oikeuta avioeroa, näin olen ymmärtänyt...Mutta asumusero lienee mahdollinen, ei Jumalan mieleen varmastikaan ole vaimon hakkaaminen
Uskonnoton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mikään estä, mutta uskovaisella äidilläni on tuttuja, jotka ovat kerran erottuaan tuota mieltä. Uskonnoista on tulkintoja yhtä paljon kuin on uskovaisia.
Jaa että on ihan yksi lysti, mitä uskoo, kun tulkintoja löytyy loputtomasti?
No minulle tuo vala "kunnes kuolema meidät erottaa" on pyhä, joten menen vaan kerran naimisiin ja kuolema saa lopulta erottaa.
Vierailija kirjoitti:
No minulle tuo vala "kunnes kuolema meidät erottaa" on pyhä, joten menen vaan kerran naimisiin ja kuolema saa lopulta erottaa.
Mitä jos puoliso osoittautuu luonnevikaiseksi hakkaajaksi, onko ero myös silloin mahdoton ajatus? Sellaisia ihmisiä on paljon...
Vierailija kirjoitti:
Uskonnoton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on uskontoja ja niiden sisällä vaikuttavia suuntauksia täynnä. Ja tämä tuli sinulle ihan yllätyksenä?
Uskonnoton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnoton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on uskontoja ja niiden sisällä vaikuttavia suuntauksia täynnä. Ja tämä tuli sinulle ihan yllätyksenä?
Ajatteletko, että Jumala hyväksyy kaikki uskonnot ja suuntaukset yhtä lailla?
Tämä minuakin kiinnostaa, joutuuko eron ottava kadotukseen jos ottaa eron muun kuin uskottomuuden takia, miten tuota sääntöä tulkitaan uskovien piirissä noin yleisesti ottaen? Esim helluntailaiset?
Tunnen yhden luterilaisen papin, joka on eronnut ja uudestaan naimisissa. En ole kyllä kysynyt, oliko ensimmäisessä liitossa uskottomuutta.
Saako uskottomuuden takia erota, jos on itse se uskoton osapuoli?
Osa uskovista ottaa käskyn kirjaimellisesti kun taas ns liberaalimmat hyväksyvät eron mikäli siihen on tarpeeksi painava syy, kuten perheväkivalta tai vakava päihderiippuvuus