Meeri, 39: ”Sain lapsen, joka särki sydämeni”
Raskasta luettavaa, todella ahdistavaa suorastaan. Voin vain kuvitella miten rankkaa tuo on.
Kommentit (568)
Meillä ihan sama tilanne, mutta en ymmärrä mikä kauhea ongelma tässä nyt on. Lapselle pitää vaatia diagnoosi oli miten vanha tahansa. Kotona selkeät struktuurit. Vanhemman pitää olla koko ajan kuulolla mitä tapahtuu. Mä kuulen jo äänenpainosta, että kohta alkaa tapahtua ja menen väliin. 99% pystyy estämään nämä aggressiot. Ovat ennakoitavissa. Tosin vaatii läsnäoloa ja ymmärtämystä.
Pari asiaa mitä olen oppinut kroonisesti sairaana....
Rahalla saa. Jos haluaa nopeasti ja tehokkaasti apua, niin siihen pitää paiskata kasa rahaa ja oltava valmis pistämään sitä jatkuvasti lisää. Ikävä kyllä, mutta usein niin saa esim diagnoosit.
Jos haluaa apua julkiselta, on oltava valmis tappelemaan tosissaan. Vaadittava tiukasti omat oikeudet ja valitettava välittömästi ylöspäin, jos ei saa mitä tarvitsee. Selvitettävä tarkasti ne omat oikeudet, lainkohdat jne. Ja sitten vaan oltava oikea bitch.
Sen verran on nyt pakko sanoa takaisin näihin kommentteihin 'huonoista geeneistä', että autistit on kuitenkin ihmiskunnalle tärkeitä. Ilman autisteja tämä ihmiskunta eläisi vieläkin luolamiehen elämää. Autisteilla on heikkoutensa, mutta myös vahvuutensa.
Vaikka nykyajan työelämä tuntuu painottavan sosiaalisia taitoja, niin totuus on kuitenkin se, että ne sosiaalisesti taitavat on niitä, jotka juttelevat ja pitävät hauskaa nuotiolla luolan suulla. Autistit ovat niitä, jotka keksivät sähkön ja sen myötä ties sun mitä hilavitkuttimia.
Kyllä niitä sosiaalisesti taitavia ihmisiä tarvitaan myös, kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Yhteistyöllä se kehitys tapahtuu ja hyvä niin. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset puhuko niin loukkaavasti siitä ihmisryhmästä, jonka kautta kaikki ihmiskunnan tärkeät keksinnöt ja teknologia ovat syntyneet! Ilman autisteja lähettäisitte vieläkin savumerkkejä, prkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai autismi selitä yksin tuota käytöstä?
Et ole tosissasi!🤦♀️😂
No oletatko että kaikki ihmiset on erikoistuneet autismiin? Voin sanoa, että ei ole. Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä mitä autismi tarkoittaa. Ei ne normaalit ihmiset jaksa tuollaisia miettiä. Se, että sinä omassa kuplassasi tiedät asioista, ei tarkoita että tavikset tietäisivät. Eikä heidän tarvitsekaan, jos se ei omaa elämää kosketa. Tuskin sinäkään mikään syöpä-spesialisti olet.
No miksi kommentoida jos ei asiasta mitään tiedä?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Sen verran on nyt pakko sanoa takaisin näihin kommentteihin 'huonoista geeneistä', että autistit on kuitenkin ihmiskunnalle tärkeitä. Ilman autisteja tämä ihmiskunta eläisi vieläkin luolamiehen elämää. Autisteilla on heikkoutensa, mutta myös vahvuutensa.
Vaikka nykyajan työelämä tuntuu painottavan sosiaalisia taitoja, niin totuus on kuitenkin se, että ne sosiaalisesti taitavat on niitä, jotka juttelevat ja pitävät hauskaa nuotiolla luolan suulla. Autistit ovat niitä, jotka keksivät sähkön ja sen myötä ties sun mitä hilavitkuttimia.
Kyllä niitä sosiaalisesti taitavia ihmisiä tarvitaan myös, kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Yhteistyöllä se kehitys tapahtuu ja hyvä niin. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset puhuko niin loukkaavasti siitä ihmisryhmästä, jonka kautta kaikki ihmiskunnan tärkeät keksinnöt ja teknologia ovat syntyneet! Ilman autisteja lähettäisitte vieläkin savumerkkejä, prkl.
No me kehitämme uusinta teknologiaa emmekä ole autisteja, vaan sosiaalisesti taitavia ja hauskaa pitäviä.
En ymmärrä miksi jotkut epäilevät artikkelin perheen kokemuksia. Oma nepsylapsi oli päiväkodissa kuin enkeli, mutta järjesti kaaoksen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me kehitämme uusinta teknologiaa emmekä ole autisteja, vaan sosiaalisesti taitavia ja hauskaa pitäviä.
Niin, kovaa työtähän se vaatii vuosikymmeniä. Ja sitten laiskemmat selittelevät että "se on noille helpompaa ja mukavampaa koska ahkerat ovat autisteja", prkl.
Tämä on ikävä kyllä hyvin tyypillinen tarina tässä maassa; lapsi on vaaraksi itselleen ja muille, on väkivaltainen ja käytöksessä selviä neurooseja jne. mutta neuvolassa asiaa vähätellään, ja tutkimuksissa (jos niihin edes ennen kouluikää pääsee..) kaikki on aina perheen vuorovaikutuksen syytä. Aivan kaikki.
Suomessa on outo periaate, että neurologisenkin diagnoosin saaneita lapsia hoidetaan psykiatrian puolella. Lopputuloksen voi arvata. Jos vanhemmat ilmaisevat väsymystä lapseen, vedetään johtopäätös että vanhempien tunneilmaisun takia lapsi oireilee. Kun kertoo lapsen pakkomielteisestä käytöksestä jollakin osa-alueella, siitä vedetään johtopäätös, että äiti ei ole ottanut tarpeeksi syliin. Lapsi kertoo yhden huonon muiston, jonka seurauksena vanhemmuus on leimattu muunkin ajan osalta. Minua ja miestäni haukkuivat kilpaa psykiatrian poliklinikalla työpari, joka ei ollut tavannut lastamme kertaakaan. Kuulemma vika on meissä ja lapsemme on "ihana pieni", jolla ei ole keinoja selviytyä niistä kauheuksista, joita olemme hänen tielleen kasanneet.
Kouluvuosina tuli sitten autismin diagnoosi. Juu-u.
Kaikista vaikeinta mun on ymmärtää, että miten noi vanhemmat ei tajunneet Iidan olevan autisti. Mä tajusin sen jo ennen kuin olin lukenut edes puoleen väliin artikkelia. En ymmärrä miten ihmiset voi olla noin aaseja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista vaikeinta mun on ymmärtää, että miten noi vanhemmat ei tajunneet Iidan olevan autisti. Mä tajusin sen jo ennen kuin olin lukenut edes puoleen väliin artikkelia. En ymmärrä miten ihmiset voi olla noin aaseja.
Eivät ilmeisesti ole itsekään saanet diagnoosia.
Pakko vielä jatkaa, että ehkä se on vaan niin kova pala ajatella ettei oma lapsi ole neurotyypillinen, että siltä haluaa sulkea silmänsä. Tässä tapauksessa vanhemmat sekä etenkin Iida ois päässeet helpommalla myöntämällä asian.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä, että edes ammattilaiset eivät aina tajua asiaa.
Minäkin tiesin oman lapseni autismista jo tämän ollessa taapero, käytös oli niin selvää. Hän sai diagnoosin vasta 9-vuotiaana. Ramppasimme perheneuvolat, Lastenlinnat, sairaalat, you name it.
Vierailija kirjoitti:
En pysty ymmärtämään miksi tekevät lapsen kärsimään ja sitten uhriutuvat siitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta :D Eihän noi vanhemmat tosiaan ihan täyspäisiltä vaikuta, kun eivät kaikkien vuosien aikana ole huomanneet/kyenneet hyväksymään. Autismi ei kuitenkaan ole sairaus ja usein se voi lieventyä iän myötä.
Tuo jutun lapsi ei ehkä ollut ilmiselvä tapaus, koska hän kuitenkin pyrki kontaktiin muiden lasten kanssa ja ymmärsi sen verran tunnepuoltakin, että tiesi muita harmittavan, jos hän heitä haukkuu. Yleensä autisteja ajatellaan paitsi pojiksi, mutta myös kyvyttömiksi manipuloimaan tms. muita (ei pidä paikkaansa), eikä tiedetä että valtaosa heistäkin haluaisi olla muiden seurassa vaikkei siinä onnistukaan (tai näytä haluaan).
Onko sitten helpompaa olla #pfeiffersyndrome lapsen vanhempi 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta :D Eihän noi vanhemmat tosiaan ihan täyspäisiltä vaikuta, kun eivät kaikkien vuosien aikana ole huomanneet/kyenneet hyväksymään. Autismi ei kuitenkaan ole sairaus ja usein se voi lieventyä iän myötä.
Autismi periytyy...
Ihme, että diagnoosin saaminen kesti noin kauan. Mietin heti, kun äiti kuvasi lapsen käytöstä, että kyseessä on asperger/autismin kirjon lapsi. Toivottavasti tytön oireet lievenevät, kun autistin erityistarpeet osataan ottaa paremmin huomioon. Aina niin ei tosin valitettavasti käy.
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että diagnoosin saaminen kesti noin kauan. Mietin heti, kun äiti kuvasi lapsen käytöstä, että kyseessä on asperger/autismin kirjon lapsi. Toivottavasti tytön oireet lievenevät, kun autistin erityistarpeet osataan ottaa paremmin huomioon. Aina niin ei tosin valitettavasti käy.
Ovatko vanhemmat saaneet sitä vieläkään?
Aivan, empatiakyvyttömäksi voi myös kasvaa.