Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona tuhosi ennen niin aktiivisen sosiaalisen elämän ja ystäväpiirin - ihmiset oköttävät vain omien perheidensä kanssa kotona

Vierailija
16.04.2022 |

Ei tätä enää kestä. Luulin, että rokotukset muuttavat tilanteen mutt ei.
Kukaan ei enää ole kutsunut mihinkään juhliin eikä bileisiin eikä edes illalliselle.

Olemme lapseton pariskunta ja kaipaisimme kovasti entistä elämää ennen koronaa.

Kenestäkään ei edes viesteih kuulu enää mitään eikä koskaan tai tosi harvoin ja silloinkin niin, että kysyn mitä kuuluu.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Kommentit (273)

Vierailija
121/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KUTSU ITSE KAVERIT KYLÄÄN!!!

On sullakin ongelma...

Tuntuu, etten enää uskalla pyytää ketään olen muutaman kerran vihjaissut vuoden aikana että voitas kokoontua meille, mutta kun ei vastakaikua kuulu niin lopetin sitten vihjailun.

AP

Älä vihjaile vaan järjestä esimerkiksi vappubileet. Esität selkeän kutsun, moneltako teillä ja tarviiko omat juomat mukaan vai tarjoatko sinä. 

No näin ajatetelin pyytää Vappuna ystäviä syömään meille, jos nyt heitä ystäviksi voi enää kutsua.

Jännittää tuleeko ketään. Olishan se nolo jos vaikka vain 2 ilmoittautuu…

Mitäs vikaa niissä kahdessa on?

Sikäli nolo, että ajattelin tavalliseen tapaan kutsuessa ilmoittaa ketkä kaikki on kutsuttu. Jos 12:sta kutsutusta tulisi vain kaksi niin olisi kyllä noloa.

No mitäpä jos kutsuisit vain kaksi? Jos nyt et trollaa vaan olet tosissasi ja ystäviesi suhtautuminen on muuttunut nimenomaan koronan vuoksi, vain yhden perheen/parskunnan kutsuessasi saattaisi olla jopa todennäköisempää, että he tulevat kuin jos kutsut 12. Siinähän sulle olisi kuudeksi viikonlopuksi kaipaamaasi sosiaalista elämää, kun kutsuisit aina kaksi kerrallaan. Et tosin kertonut, milloin muutit kaueammas ystävistäsi...monta vuotta sitten vai vähen ennen pandemian alkua. Onhan sekin mahdollista, ettei syynä ystäviesi muutokseen olekaan korona vaan se, että muutit muualle. 

Emme ole muuttaneet yli kymmeneen vuoteen. Nyt sekoitat minut toiseen keskustelijaan.

AP

Okei. Jos siis syy on koronaviruksen pelko, suosittelen sua aloittamaan kutsumalla vain yhden perheen/pariskunnan kerrallaan. 

Olemme sairaataneet koronan kahteen kertaan, emme pelkää. Epäilen, että ystävät pelkäävät kun on loppunut tapaamiset kokonaan.

Vierailija
122/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ajatus baariin menemisestä ja krapulamorkkiksesta on kyllä todella vieras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma ja asenteet ovat muuttuneet pysyvästi. Paluuta entiseen ei ole vaikka päivittäiset tartunnat olisi nollassa. Ehkä nuoret vielä jaksaa mutta muutoin juhlat on juhlittu. Kotona on kivaa kun on internet. Introvertteja on syrjitty tarpeeksi kauan, nyt on aika kokeilla heidän elämäntapaansa.

Miten se ekstroverttiä auttaa, että hän väsyy ja masentuu yksinäisyydessä? Olet kovin kostonhimoinen.

Suosittelen että menet luostariin erakoitumaan!

Vierailija
124/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut elämäni aikana ainoastaan kolme ystävää joiden luona on ollut kiva vierailla. On saanut olla rennosti ja omana itsenään.

Olen mieluummin omassa rauhassa kuin tönötän jossain puoliväkisin.

Vierailija
125/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun näiltä "perheeseen keskittyjiltä" kuolee tai häippäsee puoliso ja lapset lähtevät maailmalle, niin alkaa kummasti ystävien seura kiinnostaa. Jos silloin ei ole enää yhtään ystävää jäljellä, niin sehän on kovin ikävää sitten.

Vierailija
126/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa seurata kun itsekkäät ekstrovertit kiemurtelevat huomion puutteessa :) Olisipa aina korona.

Näh, me ekstrovertit löydämme aina seuraa ja tutustumme helposti uusiinkin ihmisiin paikassa kuin paikassa. Ei siihen mitään "huomion puutetta" tarvita, kyse on ihan perusseurallisuudesta. Jos ei muuta, niin naapurirapun mummolta (jonka kanssa tulee aina muutenkin juteltua) voi kysyä, kelpaako seura vesijuoksuun tms.

Enemmän tämä taitaa olla introverttien ongelma - introverteilla on yleensä hyvin pieni sosiaalinen piiri ja vaikeuksia solmia uusia ystävyyksiä ja tuttavuuksia, joten jos kyseinen sosiaalinen piiri ei enää toimikaan, jää introvertti täysin yksin.

Vierailija
127/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun näiltä "perheeseen keskittyjiltä" kuolee tai häippäsee puoliso ja lapset lähtevät maailmalle, niin alkaa kummasti ystävien seura kiinnostaa. Jos silloin ei ole enää yhtään ystävää jäljellä, niin sehän on kovin ikävää sitten.

Osa menee tähän keskittymisvaiheeseen jo seurusteluvaiheessa. Mies menee menojaan ja nainen järjestää aikansa sen mukaan, että saisivat vietettyä mahdollisimman paljon aikaa yhdessä.

Järjestäen näissä tapauksissa mies ei ole normaali suomalainen kunnon mies, vaan kusipää-Keijo, joka on muutenkin perseestä. Vituttaa sitten kun ainoa tapa nähdä tätä kaveria on "tuplatreffit" ja pitää sietää Keijon sikailua. Jos kaveri ei ole TODELLA tärkeä, kaveruus hiipuu aika nopeasti.

Kohta sitten Keijo on porsastellut uuden naisen kainaloonsa ja kaveri jää rannalle ruikuttamaan, ilman yhtäkään jäljellä olevaa kaveria. 

Vierailija
128/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset tykkäävät olla kotona ilmankin koronaa. Ehkä tänä taipumus on viime aikoina vain vahvistunut, kun on suotavaakin olla "vain" kotona. Lisäksi useimmat tietävät, etteivät rokotukset estä tartuntoja. Koronan ja long covidin voi saada rokotettukin, ja ihmiset ymmärrettävästi pelkäävät yhä.

Suomalaiset tykkää öllöttää kotona ja katsoa kun elämä valuu ohi. Hienoa

Miten se elämä kotona ollessa ohi valuis? Onko tietynlainen elämä arvokkaampaa kuin toisenlainen?

Tää on musta todella outoa, ettei ymmärretä mitä kohtaamiset tuo tullessaan. Keskusteluja, pohdintaa. Sivistys ja oivallukset on lähtöisin siitä että ihmiset vuorovaikuttavat, olkoon sitten vaikka baarissa. Yksin mölläämisessä ja muiden seuran vihaamisesta ei ole mitään kunnioitettavaa eivätkä nämä ihmiset opi mitään itsensä ulkopuolelta. Se ei ole hienoa vaikka suomalainen miten haluaisi tai vaikka miten pitäisi omaa perhettään luomakunnan multihuipentumana.

Vierailija
129/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sullakin ongelma...

Tuntuu, etten enää uskalla pyytää ketään olen muutaman kerran vihjaissut vuoden aikana että voitas kokoontua meille, mutta kun ei vastakaikua kuulu niin lopetin sitten vihjailun.

AP

Älä vihjaile vaan järjestä esimerkiksi vappubileet. Esität selkeän kutsun, moneltako teillä ja tarviiko omat juomat mukaan vai tarjoatko sinä. 

No näin ajatetelin pyytää Vappuna ystäviä syömään meille, jos nyt heitä ystäviksi voi enää kutsua.

Sikäli nolo, että ajattelin tavalliseen tapaan kutsuessa ilmoittaa ketkä kaikki on kutsuttu. Jos 12:sta kutsutusta tulisi vain kaksi niin olisi kyllä noloa.

No mitäpä jos kutsuisit vain kaksi? Jos nyt et trollaa vaan olet tosissasi ja ystäviesi suhtautuminen on muuttunut nimenomaan koronan vuoksi, vain yhden perheen/parskunnan kutsuessasi saattaisi olla jopa todennäköisempää, että he tulevat kuin jos kutsut 12. Siinähän sulle olisi kuudeksi viikonlopuksi kaipaamaasi sosiaalista elämää, kun kutsuisit aina kaksi kerrallaan. Et tosin kertonut, milloin muutit kaueammas ystävistäsi...monta vuotta sitten vai vähen ennen pandemian alkua. Onhan sekin mahdollista, ettei syynä ystäviesi muutokseen olekaan korona vaan se, että muutit muualle. 

Emme ole muuttaneet yli kymmeneen vuoteen. Nyt sekoitat minut toiseen keskustelijaan.

AP

Okei. Jos siis syy on koronaviruksen pelko, suosittelen sua aloittamaan kutsumalla vain yhden perheen/pariskunnan kerrallaan. 

Olemme sairaataneet koronan kahteen kertaan, emme pelkää. Epäilen, että ystävät pelkäävät kun on loppunut tapaamiset kokonaan.

No tuossahan se syy sitten tulikin. Ystäväsi tietävät, että te olette potentiaalisia tartuttajia. Ja koska eivät itse halua saada tartuntaa, sen vuoksi eivät kutsu teitä kyläilemään. Teidän tapauksessanne ei taida auttaa edes se, että kutsuisitten yhden perheen kerrallaan kyläilemään. Koska teillä on jossain vaiheessa kolmas koronatartunta, sitten neljäs jne. Mitä jos koittaisitte kutsua sellaisia, joilla on myös ollut jo korona ainakin yhden kerran ja jotka eivät välitä siitä, vaikka saisivat tartunnan uudestaankin.

Vierailija
130/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse terveydenhuoltoalalla töissä ja luulen, että ihmiset pelkäävät saavansa minulta koronan, jos vaikka olisin oireeton kantaja. Sikai kai ne ei meitä kutsu mihinkään.

AP

Ihan aiheellinen pelkohan tuo on. Olette jo kahteen kertaan sairastaneet koronan ettekä pelkää saavanne sitä uudestaan ja tartuttavanne muita. On ihmisiä, jotka eivät halua sairastaa sitä ollenkaan ja sen vuoksi teidän seuranne ei ole nyt erityisen toivottua. Jotkut saattavat kuulua itse riskiryhmiin tai joku heidän läheisensä kuuluu, joten koittavat tehdä kaikkensa, jotta eivät saisi tartuntaa. Ja sen vuoksi eivät halua tavata teitä. 

Vierailija
131/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sullakin ongelma...

AP

AP

No tuossahan se syy sitten tulikin. Ystäväsi tietävät, että te olette potentiaalisia tartuttajia. Ja koska eivät itse halua saada tartuntaa, sen vuoksi eivät kutsu teitä kyläilemään. Teidän tapauksessanne ei taida auttaa edes se, että kutsuisitten yhden perheen kerrallaan kyläilemään. Koska teillä on jossain vaiheessa kolmas koronatartunta, sitten neljäs jne. Mitä jos koittaisitte kutsua sellaisia, joilla on myös ollut jo korona ainakin yhden kerran ja jotka eivät välitä siitä, vaikka saisivat tartunnan uudestaankin.

Olen saanut molemmilla kerroilla tartunnan töistä työkaverilta kahvi tai lounastauolta, vaikka olen todella tarkkaan noudattanut työnantajan ohjeita.

Vierailija
132/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta tässä ajassa on juuri ollut se, että ei ole tarvinnut tavata ihmisiä.

Ai että, viimeisen kahden vuoden aikana olen ollut yksissä juhlissa (yo-juhlat) ja kerran kylässä.

Yhtään enempää en olisi kaivannutkaan.

Vierailija
133/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sullakin ongelma...

AP

AP

Olen saanut molemmilla kerroilla tartunnan töistä työkaverilta kahvi tai lounastauolta, vaikka olen todella tarkkaan noudattanut työnantajan ohjeita.

Niin? Juuri samalla tavalla koronavirus tarttuisi ystäviisi päivällisillä tai illanistujaisissakin. Jos he eivät halua saada tartuntaa, ei heidän ole mitään järkeä tavata sua päivällisillä tai illanistujaisissa. 

Vierailija
134/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kavereilla vaan tullut ruuhkavuodet? Tai koronan aikana tajunneet, mistä menoista on ihan mukavakin karsia?

Vierailija
135/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei vaikuta omaan elämääni, kun ei ole ystäviä ollut aiemminkaan. Minusta on vaan tullut entistä enemmän kotona viihtyvä. Se on vähän huono juttu.

Vierailija
136/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikä itseäni kyllä mietityttää on se etten taida tällä menolla enää edes ystäviä saada jos ihmiset viettävät vaan kotona aikaa ja ovat vain perheensä seurassa. Samoin jos olen itse ujo ihminen ja en helposti tutustu niin sitten vikaa minussakin. Näin sitä jää helposti yksin. Tietysti moni tykkää ollakin yksin. Itsellä tulee raja silti jo välillä vastaan.

Vierailija
137/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se iloinen ja edes osoittain huoleton elämä oli ja meni. Nykyään en jaksa enää innostua enkä motivoitua mistään.

Mediakin pelotteli mut ihannhengettömäksi.

Huoleton elämä päättyi jo vuonna 2008 kun iski talouskriisi. Hyvä työpaikka loistavilla eduilla meni alta ja sen jälkeen olen tehnyt pätkätöitä, kouluttautunut, tehnyt lisää pätkätöitä, palkatonta harjoittelua yms. Kaipaan sitä huoletonta elämää vuosituhannen alusta, mutta aika se ei koskaan enää palaa. Motivaatio ja into elämään hävisi minun maailmastani jo kauan ennen mitään koronaa.

N45

Vierailija
138/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia mikä itseäni kyllä mietityttää on se etten taida tällä menolla enää edes ystäviä saada jos ihmiset viettävät vaan kotona aikaa ja ovat vain perheensä seurassa. Samoin jos olen itse ujo ihminen ja en helposti tutustu niin sitten vikaa minussakin. Näin sitä jää helposti yksin. Tietysti moni tykkää ollakin yksin. Itsellä tulee raja silti jo välillä vastaan.

Edelleenkin suurin osa ihmisistä viettää erittäin mielellään aikaansa muuallakin kuin vain kotona. Nyt vaan oli sellaiset pari vuotta, että ihmisten piti keksiä itselleen muuta tekemistä kuin mihin olivat aiemmin tottuneet. Kun koronarajoitukset olivat tiukimmillaan, monet paikat olivat yksinkertaisesti kiinni. Ei niihin päässyt, vaikka olisi miten halunnut. Harrastuksiin yms on kuitenkin palattu sitä mukaa, kun rajoituksia on poistunut. Ellei sitten pandemian aikana ole löytynyt sellaisia uusia harrastuksia, ettei pandemiaa edeltävät harrastukset enää kiinnosta. 

Vierailija
139/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua surettaa miten koville tää koronatilanne on monilla ottanut. Nimittäin tämä on itselleni ihan arkipäivää. Ei ole oikein ketään ketä tavata, ei ole paikkaa mihin mennä. Yksin päivästä toiseen kotona, joskus on töitä, joskus käyn kaupassa. Siinä se. 

Kun ihmiset valittaa tästä, niin oon vaan entistä enemmän tajunnut miten huono ja epänormaali mä oon.

Vierailija
140/273 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä auta kai kuin suoraan kysyä ja/tai lähteä keskenään menoihin. Laittaa sieltä päivitystä someihin, jos sitten muutkin uskaltaisivat taas elää..

Erikoinen ajatus, että muut ei uskaltaisi elää kun ei kiinnosta mikään rymyäminen baarissa tai kotibileet jonkun kämpillä. 

Tai mikään muukaan joutava ja teennäinen yhdessäolo ihan vain siksi, koska niin kuuluu tehdä jotta eläisi.

Tuollainen jatkuva meneminen vaikuttaa enemmänkin tarpeelta paeta itseä ja sitä omaa elämää.

No aiemmin se teennäinen meno on kelvannut, eivät sitten tainneetkaan olla oikeita kavereita/ystäviä jos vain omat asiat kiinnostavat ja muu on joutavaa..

No eihän silloin olla puolin eikä toisin oikeita ystäviä jos ainoastaan silloin seura kelpaisi, kun olisi halu päästä puolison kanssa jonkun luo viettämään aamuyöhön asti venyvää kosteaa iltaa.

Oikeastaan kaikilla on nuoruudessaan vastaavia bilekavereita joiden kanssa tekemisissä ollaan vain viihteellä.

Nämä sitten vaan jää pois samalla kun se viihteilykin vähenee/unohtuu ja elämässä alkaa olla muuta sisältöä ja kiinnostusta muunlaiseen elämäntapaan. Ja tämä käy ihan ilman koronaakin. No big deal.

Vaikuttaa ihan siltä, että tuttavanne on alkaneet elää elämäänsä uudella tavalla eivätkä ole jääneet nyyhkimään katkerina kuinka kamalia nämä rajoitukset ym ja kuinka elämä jää elämättä niiden (ja pelkääjien) takia. Te sen sijaan olette jääneet jumiin siihen entiseen elämäntapaanne ja unohtaneet, että elämä on tässä ja nyt eikä sen "entisen  normaalin" odottamiseen kannata aikaansa tuhlata. Mennyttä aikaa kun ei takaisin saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi