Lapsiperheet ja maidon juonti
siis olen aivan järkyttynyt.
Luodaanko joissain perheissä todella litroittain maitoa päivässä?
Suomalaiset lihoo ja kärsii kansantaudeista, suolistosairauksista enenevässä määrin ja ”syytä ei tiedetä”.
Jos kasvaa juoden maitoa litran päivässä en ihmettele yhtään jos saa suolistosairauden.
Oon aivan järkyttynyt että tässä aamulehden jutussa pidetään jotenkin sankarillisena ja normaalina että terveydelle ei-välttämätöntä, jopa haitallista litkua litkitään litrakaupalla?
Lasin maitoa päivässä vielä ymmärrän mutta että joka ruoalla maitoa ja maitoa janoon ja ja..
Facebookissa erehdyin lukemaan jutun kommenteja ja siellä 4-henkiset perheet ylpeydellä vertailee maitomääriään. 20 litraa viikossa.. siis sairasta touhua sanon minä.
Herätys .
Ja sitten se kysymys: miten paljon teillä maitoa juodaan ja miksi ihmeessä, jos juotte sitä litratolkulla ? Maito estää raudan imeytymistä ja on neutralisoiva, rasva-ja sokeripitoinen elintarvike.
Linkki uutiseen kommentissa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Joku fiksu vois tutkia maidon ja metabolisen oireyhtymän yhteyttä. Maidon aiheuttama elimistön tulehdustila vois olla osa-aiheuttaja monessa suomalaisessa kansansairaudessa.
Monet autoimmuunitauditkin ovat suoraan linjassa maidonjuonnin ja tautien välillä. Esim 1 tyypin diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tiesitkö tätä, mutta pienien vauvojen ravinto koostuu pelkästään maidosta!! Mikä yleensä tarkoittaa myös sitä, että se lehmän maito on yleenaä melko suuressa roolissa siinä siirtymävaiheessa. Tästä syystä meillä menee myös litroittain maitoa, 1v juo sitä paljon, eikä hän esimerkiksi kipeänä suostu syömään mitään, vain maito kelpaa.
4v taas ei juo enää kuin sen yhden mukillisen ruuan kanssa. 7v ei juo enää maitoa ollenkaan, mutta monelle se jää kuitenkin jossain muodossa ruokavalioon.
Etkö muuten itse käytä lainkaan maitotuotteita, vai onko se mielestäsi jotenkin terveellisempää ruuan seassa?
En käytä lainkaan. Hyi 🤢
En minäkään. Ymmärrän silti, että ihmisillä on erilaisia makumieltymyksiä ja on epäkohteliasta niitä yökötellä.
apsesta asti olen himoinnut maitoa.En ymmärrä mistä se johtuu ,mutta maitovasikaksi kutsuu suku. Ja ymmärrän.En vaan voi olla juomatta!
Mitä ne lapset sitten joisivat?
Pelkkää vettäkö, vaiko sokerisia mehuja ja tai makeutusaineella kyllästettyjä mehujako.
Vaiko limsaa ja coca-colaa.
Maidosta lapset saavat proteiinia ja d-vitamiinia. Monta kertaa parempaa ruokajuomaa kasvavalle lapselle kuin pelkkä vesi.
Ja lapset eivät pidä maustamattomasta jogurttista, eivät he niitä syö.
Mistä se kasvava lapsi muualta saisia saman proteiinimäärän kuin maidosta, ja niin helposti.
Kun lapset kerran pitävät maidosta, he juovat sitä luontojaan, ilman jonkun proteiinin pakollista tyrkyttämistä.
Negatiivisuus se vasta vaarallista terveydelle onkin, miksei siihen kukaan puutu!?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se teiltä on pois, jos minä juon maitoa litran päivässä?
Sen verran on tullut veroja maksettua, että aika pitkälle selviän omillakin sairaudenhoidosta, jos sellaista sattuu vielä tässä kuudenkympin ja kuoleman välillä tulemaan.
On eräillä asiat hyvin, jos ei ole muuta murehtimista kuin toisten ihmisten maidon juonti.
Se että niin järkyttävät määrät maitoa joudutaan tuottamaan koskettaa kyllä ihan kaikkia, kun kaikki joudutaan kärsimään maidontuotannon haitoista esim. ympäristölle.
Mihin ihmisiltä on unohtunut kohtuus?
Eniten ihmettelen näitä perheitä jossa ei mikään viisari värähdä että kun sitä maitoa menee 20litraa viikossa, ei tule missään kohtaa mieleen, että riittäisikö vähempikin?
4 henkiselle perheelle 20 litraa on 5 litraa per nenä. 5 litrassa maitoa on kalsiumia 6050mg.
700-900mg päivässä on kalsiumin saantisuositus.:
6–9-vuotiaat 700 mg. 10–17-vuotiaat 900 mg. Aikuiset 800 mg. Raskaana olevat ja imettävät 900 mg
Eli esim lapselle max 9v tuo 6050mg on reippaasti yli, kalsiumia kun saa muualtakin kuin maidosta. Ja yli on aikuisellekin ja jopa raskaanaolevalle. Vai eikö nämä perheet syö mitään muita kalsiumin lähteitä ???
Pidän yksinkertaisena maalaismölliäisenä jokaista yli 10v joka maitoa juo.
Siis tämähän on muinaisjäänne ajoilta kun kouluissa aivopestiin lapsia että maito on jotenkin hyväksi kun haluttiin tukea suomalaista maidontuotantoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se teiltä on pois, jos minä juon maitoa litran päivässä?
Sen verran on tullut veroja maksettua, että aika pitkälle selviän omillakin sairaudenhoidosta, jos sellaista sattuu vielä tässä kuudenkympin ja kuoleman välillä tulemaan.
On eräillä asiat hyvin, jos ei ole muuta murehtimista kuin toisten ihmisten maidon juonti.
Litra, se on about 500 kcal. Joko sä oot läski tai syöt liian vähän ruokaq ton maitomäärään takia.
Sitäpaitsi se maito haisee ihmisestä läpi.
Sinulla taitaa olla pahasti vikaa jossakin, eikä se joku ehkä ole hajuaisti jos luulet ihmisten haisevan maidolle. Aika monen kohdalla kaalin syönti haisee "läpi" paljon pahemmin.
Unohdin mainita että siitä maidosta suurin osa on rasvatonta. Laskisitko kalorimäärän uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon noin 4 itraa viikossa.Ikä vanha, terveys tosi hyvä, vitivalkoiset hampaat, hyvä luusto.
4 litraa on alle 0,7 l päivässä. Laitatko myös kahviin ? Tuon pystyy vielä joten kuten ymmärtämään. Maito itsessään ei vahvista luustoa vaan D-vitamiini ja Kalsium. Niitä saa muualtakin. D-vitamiini on lisätty maitoon.
Desilitrassa käsittelemätöntä raakamaitoa on 123mg kalsiumia.
Saman määrän kalsiumia saa 50g lehtikaalia.
Kalsium imeytyy eri ruuista eri tavoilla. Sitä kaalia pitää syödä paljon tuota enemmän, jotta siitä imeytyisi sama määrä mitä saa lasillisesta maitoa.
Eikö nämä perheet laske, että he saavat kalsiumia reippaasti yli suositusten??
Vielä maitorasvasta, maassa jossa kansantautina verisuonitaudit.
Kuka arvaa minne se kalkki herkästi menee?
Aivan oikein, verisuonten seinämiin.
Kalsiumsuositukset:
6–9-vuotiaat 700 mg. 10–17-vuotiaat 900 mg. Aikuiset 800 mg. Raskaana olevat ja imettävät 900 mg
Desissä maitoa on 123mg kalsiumia . Jos vetää litran päivässä niin paukkuu suositukset yli niin että heilahtaa
Vierailija kirjoitti:
Siis tämähän on muinaisjäänne ajoilta kun kouluissa aivopestiin lapsia että maito on jotenkin hyväksi kun haluttiin tukea suomalaista maidontuotantoa
Olen oikein ilomielin sinun silmissäsi yksinkertainen maalaismölliäinen, joka saa juoda maitoa sekä tehdä juhliin voileipäkakkua ja kermakakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon noin 4 itraa viikossa.Ikä vanha, terveys tosi hyvä, vitivalkoiset hampaat, hyvä luusto.
4 litraa on alle 0,7 l päivässä. Laitatko myös kahviin ? Tuon pystyy vielä joten kuten ymmärtämään. Maito itsessään ei vahvista luustoa vaan D-vitamiini ja Kalsium. Niitä saa muualtakin. D-vitamiini on lisätty maitoon.
Desilitrassa käsittelemätöntä raakamaitoa on 123mg kalsiumia.
Saman määrän kalsiumia saa 50g lehtikaalia.
Kalsium imeytyy eri ruuista eri tavoilla. Sitä kaalia pitää syödä paljon tuota enemmän, jotta siitä imeytyisi sama määrä mitä saa lasillisesta maitoa.
Saisinko tähän väittämään lähteen ?
Vierailija kirjoitti:
Toki. Maalainen. Pahin loukkaus ikinä, vai onko sittenkään? Olen alkanut arvostamaan maalaisia paljon enemmän kuin pääkaupunkiseudun juntteja, jotka pönkittää egoaan niin typerillä ja naurettavilla asioilla ja jatkuvalla muiden arvostelulla, ihme menoa.
Laitan punaista maitoa aamukahviin lorauksen. Teinit ei huo maitoa, mutta tyttö käyttää joskus leivontaan. Sen sijaan maitotuotteita kuten juustoa ja jäätelöä meillä menee.
Vierailija kirjoitti:
Kuka välittää ? Itse maitoni maksan.
En ole koskaan oikein ymmärtänyt maidon juojia. Maitokaakaon vielä ymmärrän, ja sen että maitoa laitetaan kahviin tai teehen tms, mutta että PELKKÄÄ maitoa kaadetaan sinne kitusiin?? Itselläni on vielä jopa ihan aikuisia ystäviä, jotka juovat ruuan kanssa maitoa esim. veden tai vissyn tai vaikka jonkun muun virvoitusjuoman sijasta. Mielestäni maito on enemmän raaka-aine, eikä juoma mitä juodaan pelkiltään. Eikös se kalsiumjuttukin ole ihan pelkkää maitofirmojen hölynpölyä? Itse en ole juonut maitoa ala-asteen jälkeen ja olen ihan terve ja saan näemmä ihan tarpeeksi kalsiumia muusta ruokavaliostani.
Mitä tarkoitat sillä että maito on "neutralisoiva"? Ihan mielenkiinnosta kysyn, maitoa en juo itse yhtään. Lapsena jo aina kieltäydyin koska en vaan pitänyt siitä enkä saanut alas kun maku alkoi oksettaa, ja tästähän kouluterveydenhoitaja oli HYVIN huolissaan. Päiväkodissa jo olivat huolissaan kun en suostu juomaan, ja koulussa sitten äärimmäisen huolissaan kun en VIELÄKÄÄN juo maitoa! Kummasti tässä on 30 vuotta pärjätty ilman, eikä ole mitään puutostiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tiesitkö tätä, mutta pienien vauvojen ravinto koostuu pelkästään maidosta!! Mikä yleensä tarkoittaa myös sitä, että se lehmän maito on yleenaä melko suuressa roolissa siinä siirtymävaiheessa. Tästä syystä meillä menee myös litroittain maitoa, 1v juo sitä paljon, eikä hän esimerkiksi kipeänä suostu syömään mitään, vain maito kelpaa.
4v taas ei juo enää kuin sen yhden mukillisen ruuan kanssa. 7v ei juo enää maitoa ollenkaan, mutta monelle se jää kuitenkin jossain muodossa ruokavalioon.
Etkö muuten itse käytä lainkaan maitotuotteita, vai onko se mielestäsi jotenkin terveellisempää ruuan seassa?
Aivan ymmärrettävää ja loogista on maidon käyttö elintarvikkeena niissä asioissa mihin se kuuluu. Mutta ei sitä silloin 20 litraa viikossa mene. Kauhistelen sitä miten ihmiset litkii maitoa litrakaupalla nimenomaan muuhun kuin ruoanlaittoon. En kauhistele sitä jos joku laittaa kalakeittoon 2dl maitoa koska se kuuluu reseptiin. Kauhistelen sitä että aikuinen ihminen tai kasvavan lapsen keho liotetaan sisältäpäin maidossa , ajatus on todella ällöttävä. Suolistoparka.
Ällöttääkö myös juustot, rasvat, jogurtit ja jäätelöt, kermat?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä perheet laske, että he saavat kalsiumia reippaasti yli suositusten??
Vielä maitorasvasta, maassa jossa kansantautina verisuonitaudit.
Kuka arvaa minne se kalkki herkästi menee?
Aivan oikein, verisuonten seinämiin.Kalsiumsuositukset:
Desissä maitoa on 123mg kalsiumia . Jos vetää litran päivässä niin paukkuu suositukset yli niin että heilahtaa
Maitorasvasta ei kyllä ole väestotutkimuksissa löydetty odotettuja haittoja, on vain teoretisoitu sen haittoja. Kysehän on muutenkin siitä hapettuuko kolesteroli vai ei.
Ihmiset on kauheita nipoja nykyään. Joka asiasta tehdään hirveen iso numero. Ai että ihan maitoa juodaan lapsiperheessä, vai onkohan kenties kyse siitä, että kysyjä on niin huono vanhempi, että hakemalla hakee hyvästä vanhemmasta ja kivasta perheestä jotain negatiivista sanottavaa. Jo aihe kertoo, että mitään ongelmia ei ole, jos pahinta mitä keksii on se, että juovat liikaa maitoa! Voi luoja!