Alkaako kaikilla nykyään kuukautiset nuorina?
Usein puhutaan, että nykyään menkat alkaa jo n.9-12-vuotiaana. Tyttöni on kohta 15v,’eikä ole vieläkään alkanut. Onko tämä nyt harvinaista näin perin? Muuten on kehittynyt jo normaalisti, melko myöhään kylläkin.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minulla 60+ äijällä alkoi pari vuotta sitten kun vihervasemmisto oivalsi miehillä olevan kuukautiset.
Kannattaa käydä näyttämässä niitä peräpukamia lääkärille jos noin paljon vuotavat verta.
Missä vaiheessa tytölle kannattaa puhua kuukautisista? Minkä ikäisille olette puhuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 60+ äijällä alkoi pari vuotta sitten kun vihervasemmisto oivalsi miehillä olevan kuukautiset.
Kannattaa käydä näyttämässä niitä peräpukamia lääkärille jos noin paljon vuotavat verta.
Luulin sairastavani syöpää mutta kiitos vihervasemmiston minulla onkin kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa tytölle kannattaa puhua kuukautisista? Minkä ikäisille olette puhuneet?
Meillä puhuttiin heti, kun huomasivat, että äidiltä tulee välillä punaista pissaa. Pienenä kutsuttiin sitä noin. Kouluiässä sitten selitin asian oikean laidan.
Mun tyttärellä alkoi 15v6kk iässä, tyttö ollut aina hoikka. Itselläni alkoi 15v.
Olin 9 v, kun menkat alkoi. Nyt olen 50 v ja on hormonikierukka. Kerran kuukaudessa on pientä vuotoa eli ilman kierukkaa olisi edelleen normaalit vuodot.
Onhan siitä ollut vaihtelua ennenkin. Äidillä alkoi 11v, tyttärillään siinä 13v kieppeillä. Ystäväni sai ekat kuukautiset 9v aikoinaan. Saa nähdä miten Itselläni alkaa menopaussi, 44v alkoi selvät muutokset kierrossa, nyt 46 täyttäessä edelleen sama tilanne, tulevat tai eivät ja vähän miten sattuu. Ja ei, ei ollu rokotetta tahi tautia kun muutokset alkoivat.