Alkaako kaikilla nykyään kuukautiset nuorina?
Usein puhutaan, että nykyään menkat alkaa jo n.9-12-vuotiaana. Tyttöni on kohta 15v,’eikä ole vieläkään alkanut. Onko tämä nyt harvinaista näin perin? Muuten on kehittynyt jo normaalisti, melko myöhään kylläkin.
Kommentit (27)
Minulla alkoi menkat 10 vuotiaana ja loppui 42 joten tuossa voi olla perää.
Minulla kuukautiset alkoivat 15 vuotiaana ja nyt ikää 53. Koko ajan tulleet säännöllisesti, odotan milloin loppuisivat.
Nykyään alkaa suurella osalla aikaisin. Ilmeisesti ympäristön estrogeneja syytetään tästä. Minulla alkoi vissiin joskus 10 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuukautiset alkavat myöhään, ne myös kestävät yleensä pitempään, yli 50+ ennenkuin loppuvat kokonaan. Jos kuukautiset alkavat aikaisin, alle 12-vuotiaana, ne myös loppuvat usein aikaisemmin, alle 45 ja säästyy vaihdevuosioireilta. Terveisin terveydenhoitaja
Vaihdevuodet tarkoittavat kuukautisten loppumiseen liittyviä hormonimuutoksia, ei ikää. Ei aikaisin loppuvat kuukautiset tarkoita vaihdevuosioireiden pois jäämistä : D
Vierailija kirjoitti:
Jos kuukautiset alkavat myöhään, ne myös kestävät yleensä pitempään, yli 50+ ennenkuin loppuvat kokonaan. Jos kuukautiset alkavat aikaisin, alle 12-vuotiaana, ne myös loppuvat usein aikaisemmin, alle 45 ja säästyy vaihdevuosioireilta. Terveisin terveydenhoitaja
Mitä ihmettä terkkari nyt selittää?
Menopaussi = kuukautisten loppuminen. Jos loppuvat alle 45-vuotiaana, millä logiikalla ei tule oireita?
Alkaa kyllä nykyään aikaisemmin kuin joskus 50 vuotta sitten, mutta on myös normaalia jos alkavat vasta 15-16v. Ihan yksilöllistä, miten kukin kehittyy. Myös ruokavalio, paino ja kovatasoinen urheilu voi vaikuttaa. Ei tosin aina, esim omalla tyttärelläni menkat alkoivat jo 10v vaikka hän tuohon aikaan oli todella pienikokoinen ja harrasti telinevoimistelua.
"Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen. Tupakointi varhentaa menopaussia 1–2 vuotta. Vaihdevuodet voivat tulla aiemmin munasarjojen poiston, sädehoidon tai solunsalpaajahoidon seurauksena.
Vaihdevuosioireet liittyvät munasarjojen estrogeenituotannon vähenemiseen. Oireet voivat alkaa jo ennen kuukautisvuotojen loppumista, mutta vaikeimmillaan ne yleensä ovat vuoden sisällä menopaussista. Joillakin naisilla ne voivat jatkua pitkäänkin, toisaalta kaikille ei oireita tule lainkaan. Mitä aikaisemmin oireet alkavat, sitä pidempään ne näyttävät kestävän." Duodecim
Vierailija kirjoitti:
" Mitä aikaisemmin oireet alkavat, sitä pidempään ne näyttävät kestävän." Duodecim
Tämän mukaan varhain alkaneissa vaihdevuosissa oireita pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Missä helvetissä sä oot oppis saanut?
Vierailija kirjoitti:
Pilailetko?
Nuorilla miehillä ei ala kuukautiset.
Olen syntynyt 1984 ja kuukautiset alkoivat, kun olin 9v.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhoillakaan miehillä ala.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei alkaisi? Johan mies on synnyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska miehillä ei ole kohtua. Siksi mies ei myöskään synnytä. Nainen, joka leikkii olevansa mies, ei ole mies.
Minun kuukautiseni alkoivat kun olin 10v ja aina vaan näyttävät jatkuvan. Ovat koko ajan olleet hyvin säännölliset ja runsaat (ja kivuliaat). Täytän pian 43.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yksikään mies synnyttänyt. Mies=biologinen mies.
Minulla 60+ äijällä alkoi pari vuotta sitten kun vihervasemmisto oivalsi miehillä olevan kuukautiset.