Mikä siinä on niin kauheaa jos saapuu, vaikka kahville 5-15 minuuttia yli sovitun?
Minä ainakin yritän lähteä ajoissa, mutta en vain pääse.
Kello tikittää liian nopeasti ja aina jossain kohtaa tajuan ajan "loppuneen" kesken.
Onko se niin hirveää?
Kommentit (199)
Kyse on vallankäytöstä. Odottajan aika ei ole tärkeää, joten hänelle voi osoittaa ettei arvosta tapaamista. 5minuuttia on eri asia kuin vartti.
Pari kaveria oli tällaisia myöhästelijöitä. Saattaa myös ilmoittaa varttia ennen tapaamista, ettei nyt pääsekään. Toinen suuttuu jos hän joutuu itse odottamaan. Toisen kohdalla olen kerran odottanut yli tunnin kahvilassa, koska en saanut kyytiä kotiinkaan. Juuri kun olin lähdössä seuraavalle bussille , tyyppi saapuu kuin ei mitään. Ikinä en näiden kanssa enää sovi mitään tapaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sovittuun aikaan saapumisessa on vaikeaa?
Jos on esim.automatka kyseessä ,voi matkalla sattua jotain mikä viivästyttää,ei 15 min.silloin ole paljon.
Pahin esimerkki myöhästelystä on, kun yks meidän ystävä myöhästyi vaimonsa hautajaisista. Hänen piti myös saada äitinsä hommattua sinne, mutta tuntia ennen hautajaisia rupes miettimään miten sais sen haettua. Arvatkaa kerkesikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, näen kavereita yleensä illallisella ravintolassa. Meistä on kukin vuorollaan ollut myöhässä, tyypillisesti n. vartin. Ilmeisesti ollaan vähän rennompia tässä, kukaan ei ole koskaan ollut moksiskaan.
Korreloikohan tämä jotenkin siihen millaista työtä tekee? Meillä on kaikilla liukuvat työajat eikä mitään minuuttiaikatauluja. Tehdään töitä omaan tahtiin, harvoin mitään tapaamisiakaan.
Eräs asiakaspalvelutyössä oleva taas oli minuutin tarkka kaikessa vapaa-ajallakin.
Mulla on liukuva työaika, mutta olen aina ajallaan. Onko teillä tapana myöhästyä myös kokouksista?
Jos sinne kokouksiin osaa mennä ajallaan, niin miksi ei sitten kaverin tapaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim.automatka kyseessä ,voi matkalla sattua jotain mikä viivästyttää,ei 15 min.silloin ole paljon.
Joka kerta automatkalla sattuu jotain yllättävää, joka vie vähintään vartin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi matkaa varten pitää varata riittävästi aikaa ettei pienet odottamattomat tapahtumat kaada koko aikataulua. Tai jos oikeasti on vaikka koko tie poikki ja meneekin pitkään, niin silloin ilmoitetaan odottajalle pahoittelut siitä että tulee myöhästymään. Tämä siis jo ennen sovittua ajankohtaa.
Töissä menen aina kahville 15-minuuttia ennen kuin muut tulevat. Olen kahvilla sitten vielä vähintään 15-minuuttia sen jälkeen kun muut ovat lähteneet. Näin olen siellä varmuuden vuoksi jos joku mattimyöhäinen vielä tulisi:D Sanovatkin että olen todella säntillinen:D
Vierailija kirjoitti:
Siis minä en ainakaan esimerkiksi aamuisin ehdi tapaamisiin ajoissa sillä en meinaa jaksaa nousta ylös.
Lopulta nousen ja teen aamutoimet todella nopeasti. Kuitenkin liian hitaasti.
Ymmärrän ap:ta hyvin. Minullakin on tietty raja jota enempään en yleensä myöhästy.
Tämä ei ole mitenkään kivaa todellakaan ja meinaan juuri myöhästyä myös tärkeistä jutuista.
Paranna tapasi. Työnantaja ei kauaa katsele, jos menee asiakastapaamisiin myöhässä.
5-10 min ihan ok. Yleensä sovin muutenkin tuollaiset että "viiden aikaan" enkä että "nähdään klo 17:00", ellei toki ole pöytävaraus jossain.
Mutta tiedän olevani tässä vähemmistössä, jostain syystä moni on sitä mieltä että pitäisi mieluummin olla etuajassa.
Ikivanha ja ikävä tapa käyttää valtaa. Eräskin presidentti tunnetusti odotuttaa epämieluisia vieraitaan tunninkin, jotta oppivat olemaan.
Miten ihmisistä on tullut näin nipottavia,onko kaikilla aina niin hirveä kiire.Ei kai kukaan voi minuutilleen järjestää yhtään mitään.Miten voisi voi olla kauhea katastrofi jos ovikello soi 2 minuuttia vailla tai vähän yli sovitun ajan.Mikä meitä ihmisiä vaivaa.Voi sopia tuttujen kanssa tapaamisajan esim.2 paikkeilla tai kyläillessä 2-3 välillä jne.eikä koskaan millään tarkalla kellonlyömällä.Ei tule kenellekkään paineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta automatkalla sattuu jotain yllättävää, joka vie vähintään vartin?
Jollain kerralla voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Etiketin mukaan toisen kotiin mentäessä ei saa olla yhtään etuajassa.
Siis ihan kavereitten kesken joku etiketti,älä nyt viitsi,eihän tuollaista kukaan kestäisi,jotain minuuttipeliä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisistä on tullut näin nipottavia,onko kaikilla aina niin hirveä kiire.Ei kai kukaan voi minuutilleen järjestää yhtään mitään.Miten voisi voi olla kauhea katastrofi jos ovikello soi 2 minuuttia vailla tai vähän yli sovitun ajan.Mikä meitä ihmisiä vaivaa.Voi sopia tuttujen kanssa tapaamisajan esim.2 paikkeilla tai kyläillessä 2-3 välillä jne.eikä koskaan millään tarkalla kellonlyömällä.Ei tule kenellekkään paineita.
Itsekin ihmettelen sitä, että ihmiset katkaisevat ystävyyssuhteen viiden minuutin takia. Itse olen paikalla ajoissa tai tasan sovittuna ajankohtana, mutta en todellakaan revi pelihousujani tai laita välejä poikki, jos joku myöhästyy. Juon vaikka ensimmäisen kupin kahvia, selaan puhelinta, luen lehteä, katselen maisemia tai tilaan kaljan. Rauhoittukaa hyvät ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut, että parempi olla sopimatta mitään näiden kellonkyttäjien kanssa. Jos on niin nipo, että joku 5 minuutin myöhästyminen saa repimään hiukset päästään, niin meillä tuskin on paljon muutakaan yhteistä. Miksi elämän pitäisi olla yhtä suorittamista? Eikö edes ystävyyssuhteissaan voisi ottaa vähän rennommin?
Normaalille ihmiselle ei ole suorittamista saapua sovittuun aikaan paikalle
Monella ihmisellä on ajanhallinnan ongelmia, jotka johtuvat heidän synnynnäisistä ominaisuuksistaan. He voivat suurella vaivalla olla ajoissa, usein siten että varaavat aivan ylimitoitetun määrän aikaan että eivät ole varmasti myöhässä. Tämä on suorittamista, ylimääräistä vaivannäköä. Et siis halua olla tällaisten "epänormaalien" ihmisten kanssa tekemisissä? Sinulle kelpaa vain neurotyypillisten seura?
Tällaisten vastausten takia en valitettavasti ihmettele, miksi neuroepätyypillisiin ihmisiin suhtaudutaan usein ennakkoluuloisesti. He eivät vaan "voi" mitään ajanhallinnan ongelmilleen, jatkuvalle myöhästelylle, sosiaaliselle töksöydelle, mitä näitä nyt onkaan. Kaikkien pitäisi vain ymmärtää heitä, vaikka käyttäytymis- ja toimintatapansa aiheuttaisivat kuinka paljon ylimääräistä vaivaa ja epämiellyttäviä tilanteita.
Kärjistin siis tuossa eivätkä kaikki neuroepätyypilliset todellakaan mene ominaisuuksiensa ja mahdollisten diagnoosien taakse piiloon. Mutta varsinkin täältä saa usein lukea kommentteja sellaisilta kirjoittajilta, joiden mielestä neuroepätyypillisyys ja neurokirjon diagnoosit ovat vapaalippu piittaamattomaan ja itsekeskeiseen käytökseen. "Kun mä en vaan voi sille mitään!"
Vierailija kirjoitti:
Kyse on vallankäytöstä. Odottajan aika ei ole tärkeää, joten hänelle voi osoittaa ettei arvosta tapaamista. 5minuuttia on eri asia kuin vartti.
Ei kyllä minun kokemukseni mukaan. Olen itse tapamyöhästelijä. Joka kerta hävettää enkä pidä siitä, mutta kun ei saa lähdettyä ajoissa. Ei ole muuttunut paremmaksi 30+ vuoden aikana. Paikkaan sitten huonot tapani yleisellä anteliaisuudella. Kaveripiirissä on meitä useampi, niin jonkinlainen keskinäinen ymmärrys myöhästelystä vallitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen sitä, että ihmiset katkaisevat ystävyyssuhteen viiden minuutin takia. Itse olen paikalla ajoissa tai tasan sovittuna ajankohtana, mutta en todellakaan revi pelihousujani tai laita välejä poikki, jos joku myöhästyy. Juon vaikka ensimmäisen kupin kahvia, selaan puhelinta, luen lehteä, katselen maisemia tai tilaan kaljan. Rauhoittukaa hyvät ihmiset!
ei nyt olekaan kyse yhdestä tai kahdesta myöhästymisestä vaan jatkuvasta.
se on piittaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei nyt olekaan kyse yhdestä tai kahdesta myöhästymisestä vaan jatkuvasta.
se on piittaamattomuutta.
Pidättekö kirjaa ihmisten saapumisajoista vai treffaatteko näitä joka päivä? Miten voi edes muistaa kuka on saapunut milloinkin?
Vierailija kirjoitti:
Kännykät on keksitty. Jos bussi on myöhässä tai myöhästyi bussista tai osuu autokolaripaikalle tms, siitä on kohteliasta laittaa tekstari. 2-3 min sinne tänne ei merkitse mitään eikä tuo 15 minuuttiakaan, jos on sovittu tapaaminen kotonani. Mutta jos on sovittu tapaaminen jossain kahvilassa tms, niin jo vartti on sellainen myöhästymisaika, että mikäli saa viestin myöhästymisestä, voi käydä vaikka jossain vaatekaupassa katselemassa eikä seisoskella kahvilan ovella odottamassa. Lankapuhelinten aikaan tilanne oli toinen, koska ei edes pystynyt ilmoittamaan matkalla tapahtuneesta viivästyksen aiheuttavasta asiasta.
Mä asun miljoonakaupungissa ulkomailla, jossa matkat tapaamisiin on yleensä pitkiä ja junat ja metrot ovat usein myöhässä, mutta silti hyvin harvoin myöhästyn sovitusta tapaamisesta. Kun tiedän jo valmiiksi, että junien kanssa on usein ongelmia osaan varautua ja ottaa sen aikaisemman junan, jottei toisen tarvitse odottaa koska junani on myöhässä. Jos juna saapuu ajallaan ja jää hieman ylimääräistä aikaa niin katselen vaikka sitten lähiseudun kauppoja kunnes on sen tapaamisen aika.