Mikä siinä on niin kauheaa jos saapuu, vaikka kahville 5-15 minuuttia yli sovitun?
Minä ainakin yritän lähteä ajoissa, mutta en vain pääse.
Kello tikittää liian nopeasti ja aina jossain kohtaa tajuan ajan "loppuneen" kesken.
Onko se niin hirveää?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Krooninen ajanhallintavaikeus viitaa adhd:hen.
En minä viitsisi lähteä kahville myöhästelijän kanssa toista kertaa. Varastat toisen elämää.
Jos kerran myöhästyy ja pyytää kauniisti anteeksi, saa anteeksi. Jos myöhästyy toisen kerran, se oli siinä.
Olen add jolla oli ennen tapana lähteä viime tingassa kaikkialle mikä joskus riitti, joskus johti myöhästymiseen. Inhoan edelleen odottamista, mutta jossain vaiheessa aloin mennä mieluummin vähän ajoissa. Yritän kunnioittaa muiden aikaa ja toisaalta on rennompaa kun kaikki ei ole minuuteista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jos tunnistaa itsessään sen, että aika ei yleensä riitä ja karkaa käsistä, miksei vaan varaa vaikka extrapuolituntisen tai tunnin lisää itselleen pelivaraa? Tätä en ymmärrä.
Koska se ekstra-aika katoaa ihan samalla tavalla. Katson kelloa että oho mulla on vielä puoli tuntia aikaa, ehdin tehdä tämän ja tuon ja sitten olenkin taas myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Se että on myöhässä (oikeasti) esim junan tai bussin hitauden takia on asia erikseen mutta yleensä ne ovat myöhässä vain muutamia minuutteja, koska niitä kulkee yleensä 5-15 min välein joten se ei voi olla syynä. Jos itse jatkuvasti sössii aikataulunsa niin sitten on päässä vikaa, eli ei ymmärrä kelloa tai aikaa oikein. Voi toki olla kyse täydestä kunnioituksen puutteestakin, sellainen tuskin on hyvä ystävä muutenkaan joten hei hei.
Ei kyllä ainakaan Oulua pohjoisemmassa kulje bussit noin tiheään. Oulussakin vain ehkä Tuira/Oys-keskusta välillä.
Sä tiedät ite olevasi aina myöhässä, voit siis muuttaa itseäsi.
Ei muitten tarvi kärsiä sun takia.
Mitä niin tärkeää sä siinä lähtöhetkellä alat tehdä?
Muut on ajoissa paikalla, koska he lähtevät hyvissä ajoissa kotoaan, jos vaikka matkalla sattuu jotain. Jos on vaikka ruuhkaa, bussi on myöhässä tai pyörän kumi puhkeaa. Se on järkevää ennakointia.
Työparini on joka ainoa kerta myöhässä, kun meidän olisi tarkoitus työskennellä yhdessä. Parhaimmillaan myöhästyminen on vain viisi minuuttia, pahimmillaan hän soittaa minulle töiden jo alettua että hän on paikalla vasta tunnin päästä.
Raivostuttavaa, koska koko työpäivä menee pilalle kun aikataulu ei pidä ollenkaan. Pomo ei välitä, koska hänellä itselläänkin on taipumusta myöhästelyyn ja työparini on hänen vanha tuttunsa. Myöhästeleviä kavereita ei minulla luojan kiitos ole.
Vierailija kirjoitti:
Se että on myöhässä (oikeasti) esim junan tai bussin hitauden takia on asia erikseen mutta yleensä ne ovat myöhässä vain muutamia minuutteja, koska niitä kulkee yleensä 5-15 min välein joten se ei voi olla syynä. .
Joo, kaikki asuu Helsingissä 😂
Meillä menee bussi 1-2 tunnin välein. Ja talvikeleillä monesti ollut myöhässä puolikin tuntia. Ja ei, en asu Lapissa vaan Etelä-Suomessa.
Toinen ärsyttävä ryhmä on nämä jotka tulee liian aikaisin kun on kutsuttu toisen kotiin.
Esim. mun mies olisi ihan pokkana mennyt puoli tuntia etuajassa synttäreille. Eieiei. Pahimmillaan synttärisankari voi olla vasta vaatteita pukemassa.
Vierailija kirjoitti:
No ei varsinaisesti mikään, mutta aika loppuu vain kesken. En voi sille mitään.
Ap
Eli saavut paikalle myöhässä kiusallasi, kun ajallaan saapumisessa ei ole mitään vaikeaa.
Itse ikuinen myöhästelijä.On väärin jos ei voi pitää sovittuja aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tunnistaa itsessään sen, että aika ei yleensä riitä ja karkaa käsistä, miksei vaan varaa vaikka extrapuolituntisen tai tunnin lisää itselleen pelivaraa? Tätä en ymmärrä.
Koska se ekstra-aika katoaa ihan samalla tavalla. Katson kelloa että oho mulla on vielä puoli tuntia aikaa, ehdin tehdä tämän ja tuon ja sitten olenkin taas myöhässä.
Pointti tässä onkin se, että ei pidä aloittaa niiden tämän ja tuon tekemistä, vaikka aikaa olisikin. Voit ihan hyvin lähteä jo silloin, kun olet valmis.
Äläkä vain sano, että sitten joutuisit odottamaan jossain kaupungilla, koska NIIN ME MUUTKIN JOUDUTAAN.
Pystyn kyllä olemaan aina ajoissa jos päätän niin. Se vaatii kuitenkin minulta enemmän kuin keskivertoihmiseltä. Tiedän sen, koska olen muuten luonteeltani tunnollinen ja muut huomioon ottava, enemmänkin kuin moni helposti aikatauluja noudattava. Kavereiden kanssa matkustaessa olen aina se, jolla menee lähdössä pisimpään. Koska he näkevät ihan itse että lähteminen on minulle hidasta eikä pelkkää epäkunnioitusta he ovat ymmärtäväisempiä kuin täällä päivystävät palstaänkyrät.
Se tarkoittaa että sinä et kunnioita tapaamaasi ihmistä.
Minä taas teen aina sillain että odottelen viimeisen vartin kulman takana, oot idiootti jos et osaa laskea matkaan kuluvaa aikaa ja pitää aina olla varasuunnitelma jos omasta autosta poksahtaa jotain, silloin laitat vaikka viestin että ongelmia, tulen myöhässä koska julkiset.
"Ok, sovitaan siis, että nähdään perjantaina viideltä. Ja moneltako olet sitten oikeasti paikalla?"
5 minuuttia voi odotella hyvillä mielin. 10 minuutin jälkeen poistun paikalta. Todella loukkaavaa, että joku katsoo voivansa tuolla tavalla kontrolloida ajankäyttöäni.
Mielestäni myöhästely on vallankäyttöä, jolla myöhästelijä pompottaa muita ihmisiä.
Aika hauska. Mulla on jo ihan nuoresta ollut sellanen systeemi, että juurikin vartin päästä lähen menemään jos toista ei ala kuulua.
Kokonaan toinen juttu sitten vielä on nämä Teams-palsuista myöhästelijät. Se on "melko" kiusallista odotella asiakkaan kanssa myöhässä olevaa kollegaa linjoille.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn kyllä olemaan aina ajoissa jos päätän niin. Se vaatii kuitenkin minulta enemmän kuin keskivertoihmiseltä. Tiedän sen, koska olen muuten luonteeltani tunnollinen ja muut huomioon ottava, enemmänkin kuin moni helposti aikatauluja noudattava. Kavereiden kanssa matkustaessa olen aina se, jolla menee lähdössä pisimpään. Koska he näkevät ihan itse että lähteminen on minulle hidasta eikä pelkkää epäkunnioitusta he ovat ymmärtäväisempiä kuin täällä päivystävät palstaänkyrät.
Jos hidas lähtijä on fiksu, hän alkaa valmistautumaan ajoissa, eikä aina odotuta muita.
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa olevat vasta ovatkin ärsyttäviä.
Mistä voit tietää, että joku on ollut etuajassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole ”vielä puoli tuntia aikaa” - se on matka-aikaa tapaamispaikkaan.
Tajua, että et saa ryhtyä tekemään siinä enää mitään muuta. Niin ne toimii, jotka on tapaamisessa ajoissa.
Just tollasen välinpitämättömyyden takia ehdotan muutamille ihmisille aikasempaa tapaamisaikaa mikä on hyvä. Eli jos pitäisin hyvänä tapaamisaikana (esim. töistä pääsyn kannalta) klo 16.30 ehdotan ajaksi 16.15.
Se myöhästymisaika on poissa tapaamisen ajasta. Todella itsekästä, etenkin jos ei ilmota mitään (joskushan voi vaikka bussi olla myöhässä).