Mikä vika sanassa "vanhemmat" on, miksi pitää puhua porukoista?
Hävettääkö vanhemmat vai mistä tuo tulee? Kutsutaanko hyviä ystäviä samalla logiikalla "tyypeiksi"?
Kommentit (76)
Onko kielellisen ilmaisun rikkaus sinulle laajemminkin ongelma?
Kielen rikkaus. Onhan vaimokin nopeampi sanoa kuin hallitus, mutta silti jälkimmäistä käytetään.
Nolottaa myöntää että on jonkun aikaansaama.
Porukat ei ole sama kuin vanhemmat.
En tiedä mikä nykynuorisoa riski, sanovat Porukka, ihan kun ois Vain tuttu ystävä piiri.
Eikä sanota Isä, isi pappa( ruotsiksi)
Vaan sanotaan Etunimellä !
Minä menen nyt" Kallen luo"
( Nimi muutettu )
Kaisa soittaa, pitää lähteä( siis ei enää sanota , Äiti, mamma, mutsi vaan Etunimellä.
sama tässäkin nimi on keksitty.
Kuitenkin että ei enää ole Isää eikä Äitiä .
Minun käyttämään 'porukat' joukkoon kuuluu vanhempien lisäksi pikkusisko. Siksi.
Nuorempana sitä kai haluaa erottua muista ja kuulua ikätovereihinsa, ja aletaan käyttää vanhoja tuttuja sanoja uusissa merkityksissä, tai jopa keksitään uusia. Vanhemmiten ilmiö kai vähän tasoittuu.
Muistan joitakin ilmaisuja, sanoja ja sanontoja, joita käytimme samanikäisten kesken, ja ihmettelen näitä seuraavien sukupolvien sanojen vääntelyä, jossa itselle tuttuja sanoja käytetään ihan eri merkityksissä.
No, kieli elää kai.
Meidän sukupolvi ainakin kaveripiirissä käytti sanaa "porukat," nimenomaan omasta perheestä, tai lähinnä omista vanhemmista.
Ymmärrän tuon sanan käytön jos on isompi perhe, koska sanaan porukat kuuluu sisaruksetkin. Vähän ohiksen puolelle menee mutta minusta on huvittavaa kun pari hyvää ystävääni jotka tietävät kyllä minun olevan yksinhuoltajan ainoa lapsi ovat käyttäneet joskus vanhemmastani sanaa porukat. :D
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä nykynuorisoa riski, sanovat Porukka, ihan kun ois Vain tuttu ystävä piiri.
Eikä sanota Isä, isi pappa( ruotsiksi)
Vaan sanotaan Etunimellä !
Minä menen nyt" Kallen luo"
( Nimi muutettu )
Kaisa soittaa, pitää lähteä( siis ei enää sanota , Äiti, mamma, mutsi vaan Etunimellä.
sama tässäkin nimi on keksitty.Kuitenkin että ei enää ole Isää eikä Äitiä .
Minä olen kutsunut vanhempiani etunimillä jo ennen kun menin kouluun.
Äiti- ja isä-nimikkeet jäivät pois joskus esikoulussa _äidin_ tahdosta.
Minä sanon välillä porukat, kun tarkoitan vanhempiani. En tiedä yhtään mistä olen sen sanan vetänyt, mutta en sano sitä minkään häpeän tms. vuoksi.
N35
Se on murretta eikä siis tarkota vanhempia vaan koko perhettä/sukua. Ilmaus on ollut ainakin Raahen ja Oulun seudulla käytössä nuorison keskuudessa ainakin 70-luvulta asti.
"Porukat" kattaa samat ihmiset kuin "kotiväki" eli vanhemmat ja kotona asuvat sisarukset ja jopa muita sukulaisia samalla paikkakunnalla.
Vanhemmat on vain vanhemmat.
Tyhmänä oot vanhemmat tarkoittaa vain vanhempia mutta porukat tarkoittaa koko perhettä ja sukua ystäviä. Älä enää ole ole kielitaidoton tyhmä Johan sana VANHEMPI antaa ymmärtää mistä on kyse. Entä NUOREMMAT SITTFN ?
Porukat sisältää ainakin minulle myös sisarukset, vanhemmat ovat eronneet joten kun sanon että näen porukoita viikonloppuna, tarkoitan että näemme äidin luona ja isä sekä sisarukset on myös paikalla.
Ihan yhtä paljon ”vikaa” kuin siinä, että toisille äiti ja isä ovat ”mutsi ja faija”.
Tai siinä, kuinka jotkut 25-vuotiaat sanovat ”kävin eilen mieheni kanssa…”, kun taas toiset puhuvat poikaystävästä.
Porukat oli äiti ja hänen miehensä, isäni ei kuulunut joukkoon.
Mä aloin käyttää sanaa porukat sen jälkeen, kun mun ihana käytti sitä. Heti tarttui :D
Joillekin yhdeksänkirjaiminen sana on liian pitkä.