Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vika sanassa "vanhemmat" on, miksi pitää puhua porukoista?

Vierailija
15.04.2022 |

Hävettääkö vanhemmat vai mistä tuo tulee? Kutsutaanko hyviä ystäviä samalla logiikalla "tyypeiksi"?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat kattaa parhaiten koko modernin uusioperhekuvion: uudet sisaruspuolet ja äidin polyamorisen suhteen kolmen miehen kanssa ja isän uuden poikaystävän, joka on äidin entinen täti. 

Vierailija
22/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Mä aloin käyttää sanaa porukat sen jälkeen, kun mun ihana käytti sitä. Heti tarttui :D

Ihana mikä? Ihana on adjektiivi ja vaatii subjektin, johon viittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin käyttää sanaa porukat sen jälkeen, kun mun ihana käytti sitä. Heti tarttui :D

No se yks :D

Vierailija
24/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukat kattaa parhaiten koko modernin uusioperhekuvion: uudet sisaruspuolet ja äidin polyamorisen suhteen kolmen miehen kanssa ja isän uuden poikaystävän, joka on äidin entinen täti. 

Minä kasvoin ihan perinteisessä ydinperheessä 90-luvulla ja kutsuin silti vanhempiani porukoiksi. Ja nimenomaan niitä vanhempia. Veljeni ei ollut "porukat". 

Vierailija
25/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat = vanhemmat,+sisarukset ja muut lähi-ihmiset.

Vierailija
26/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kutsun ystäviäni välillä tyypeiksi. Mielestäni siinä ei ole mitään outoa. 

Vierailija
27/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukat = vanhemmat,+sisarukset ja muut lähi-ihmiset.

Ei ainakaan minun lapsuudessani ollut. Porukat oli vanhemmat. Esim. "Pitää kysyä porukoilta saanko tulla teille yöksi". Ei siinä koko suvulta lähdetty lupia kyselemään. 

Vierailija
28/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kasvoin ihan perinteisessä ydinperheessä 90-luvulla ja kutsuin silti vanhempiani porukoiksi. Ja nimenomaan niitä vanhempia. Veljeni ei ollut "porukat". 

Ehkä hän ei edes ollut veljesi.

Vierailija
29/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei edes ollut veljesi.

Kyllä oli. Siitä on ihan todisteetkin olemassa :D

Vierailija
30/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kielellisen ilmaisun rikkaus sinulle laajemminkin ongelma?

Todella nolo ilmaisu. Ne on meikäläiset,teikäläiset ja höikäläiset vanhemmista. 

Vierailija
31/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänteisesti: Mikä vika porukoissa? Miksi pitäisi puhua kirjakielisesti vanhemmista?

Vierailija
32/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä v...un "porukat" porukka tarkoittaa epämääristä lössiä ihmisiä. Ne on meikäläiset jos omista vanhemmista puhutaan.

Vierailija
33/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhteydessä ihana esiintyy substantiivina (nimisanana). Suomi ei ole englanti.

Asiayhteys on olennainen osa kieltä. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, älä leiki opettajaa.

Vierailija
34/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käänteisesti: Mikä vika porukoissa? Miksi pitäisi puhua kirjakielisesti vanhemmista?

Miksi ei? Porukka tarkoittaa epämääräistä lössiä ihmisiä, ei vanhempia.

Vierailija
35/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Porukka tarkoittaa epämääräistä lössiä ihmisiä, ei vanhempia.

Porukka onkin eri asia kuin porukat. Ja suomen kielessä sanoilla on enemmän kuin yksi merkitys. Mene peruskouluun takaisin, jos sitä et hahmota. 

Vierailija
36/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä v...un "porukat" porukka tarkoittaa epämääristä lössiä ihmisiä. Ne on meikäläiset jos omista vanhemmista puhutaan.

En puhunut v'un porukoista, vaan ihan omista porukoistani. Minulle porukat=isä ja äiti. Meikäläinen taasen tarkoittaa minua itseäni. 

Vierailija
37/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

porukat nuorison käyttämä nimitys vanhemmistaan

Opetelkaa suomea. 

Vierailija
38/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat menee, mutta se häiritsee ja oksettaa, kun aikuinen (yli 18 -vuotias) saa iskä.

Tai toki vastaavasti äiskä, mutta enemmän kuulee iskän käyttöä. Jopa perheellinen tytär näin, harvemmin poika.

Siinä on jotain, joka ei mene kaaliini.

Vierailija
39/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedetään, että porukoilla pääsääntöisesti tarkoitetaan vanhempia/sisaruksia jne, niin miten se auttais estämään häpeää tms? Tuskin kukaan nyt äitiä/isää sanana häpeää, vaikka sen kyllä myönnän, että jos aikuinen ihminen puhuu isistä, niin se kuulostaa hieman hassulta :D

Vierailija
40/76 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Porukat" kattaa samat ihmiset kuin "kotiväki" eli vanhemmat ja kotona asuvat sisarukset ja jopa muita sukulaisia samalla paikkakunnalla.

Vanhemmat on vain vanhemmat.

Ei kata, ainakaan Tampereella. Porukat tarkoittaa vain ja ainoastaan henkilön omia vanhempia.