Kannattaako käydä tutkituttaan rintansa lääkärissä. Olen nuori nainen, joten hätää ei pitäisi olla. Oireita kuitenkin on.
Tiedän, että tämä on turhaa palstalla pohtia moisia. Olen kuitenkin niin epävarma, että saattaako tämä olla vain jotain hormonaalista vai olisiko syytä tutkia.
Olen kuukausia jo tuntenut toisessa rinnassani pistoksia. Ne ovat inhottavia, kuin neulaa työntäisi suoraan keskeltä nänniä syvälle rintaan. Tuntuu epämiellyttävältä ja joskus se kestää pitkän aikaa ja tulee useamman kerran päivässä. Pistotuntemukset ovat lisääntyneet tässä ajan kuluessa mutta voivat olla myös poissa pitkän aikaa. Toisessa rinnassani tällaista ei ole ollut.
No sitten kutina, rintoja siis molempia kutittaa! Erityisesti nännit kutisevat. Ei koko aikaa eikä edes joka päivä mutta häiritsevän usein. Silloin kun kutina alkaa niin se myös kestää muutaman tunnin.
Ei kai oikein muuta. Toinen rinta käyttäytyy jotenkin oudosti. Tai sitten luulen vain, tuo nänni joskus menee kuopalle (sisään vetäytyy keskeltä tuo nouseva nännikohta) mutta toisaalta myös kohoaa nopeasti taas ulospäin, joten voi olla, että kuvittelen vain sen olevan epänormaalia.
Rintani ovat olleet aina aika muhkuraiset, siis, että kun kunnolla tunnustelee niin onhan siellä vaikka mitä tuntemuksia, joten en osaa sanoa onko siellä jotain epänormaalia vai ei.
Ikää 27-vuotta, hormonikierukka ollut muutaman vuoden.
Muuten ei häiritsisi paitsi tuo pistely toisessa rinnassa on alkanut mietiyttään, olisiko syyta käydä lääkärissä.
Kommentit (60)
Voi herranjestas taas tätä typeryyttä tällä palstalla...
Lisään vielä tuohon, että tuo rinta, jossa on sitä pistelyäkin ollut. Niin varmasti tiedätte, että kun on kylmä tai tarpeeksi hiplaa nänniä niin kovettuu ja nännit ovat koholla. Tuo rinta joka pistelee, niin siinä olen huomannut sen, että vaikka nänni kyllä kohoaa niin se jää paljon pienemmäksi kun toinen rinta. Se käyttäytyy oudosti, saa "herätellä" paljon enemmän, jotta kohoaa ja siitä huolimatta on kutistuneen näköinen verrattuna toiseen puoleen.
Vähän on tämä minun selitykseni typerän kuuloista varmaan.. :D
Onko minulla syytä huolestua?
Ap
Ehdottomasti kannattaa. Mitään et menetä mutta todella paljon voit voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tiedän kyllä, ettei minun pitäisi edes miettiä kahta kertaa otanko lääkäriin yhteyttä vai en. Olen vain niin epävarma ihminen enkä halua turhaan "vaivata". Tarvitsen rohkaisua näissä lääkäriasioissa. Tällainen minä vain olen, pahoittelut jos se ärsyttää..
Ap
Kannattaa käydä lääkärissä. Yleensäkään ei kannata jäädä pitkäksi aikaa miettimään tuntemuksia, koska se kuormittaa. Toivottavasti epäily on aiheeton.
Jos itsekin tiedät, että tämä palsta on väärä paikka, mikset mene vaan sinne lääkäriin?
KYLLÄ!
JA HETI ensimmäisenä Arkipäivänä!
Varaa siis heti lääkäri - aika!
Tutkivat kuvaavat rintasi,
Jospa pääsisit rintasyöpä seulontaan!
Toivottavasti Ei ole !
🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tiedän kyllä, ettei minun pitäisi edes miettiä kahta kertaa otanko lääkäriin yhteyttä vai en. Olen vain niin epävarma ihminen enkä halua turhaan "vaivata". Tarvitsen rohkaisua näissä lääkäriasioissa. Tällainen minä vain olen, pahoittelut jos se ärsyttää..
Ap
Ei ketään ajattelevaa ihmistä ärsytä. Käy lääkärissä. Lääkärit ovat asiantuntijoina valmiina palvelemaan.
Koko kehon magneettikuvaus ja 3d röntgen pitäisi olla aina eka asia nykyaikaisen terveydenhoidon aloituksessa, sellaisia pitäisi olla paljon nykyistä enemmän, joka terkkarissa, neuvolassa ja lääkäriasemalla, kuin myös toki kaikissa sairaaloissakin useita koneita.
Se olisi paljon fiksumpaa yhteisten rahojen käyttöä kuin nykyinen systeemi hulppeine palkankorotuksineen muihin nähden.
Miettinyt kuukausia ja nyt kysyt täältä!
Listaa nuo asiat ylös paperille mitä kerroit täällä ja ota lista mukaan. Huomaat itsekin että mietityttäviä asioita on paljon joten saat siitä ehkä voimia mennä puhumaan noista asioista. Jos mitään ei löydy niin käynti ei ole turha vaan tosi tärkeä silti - ajattele kuinka paljon sinulta vapautuu energiaa ihan silkan helpotuksen vuoksi. Ja jos jotain olisi on hyvä havaita mahdollisimman varhain.
Muhkuraiset rinnat minulla olivat mastopatiaa eli ei mitään vaarallista. Kuopalle painunut nänni pitäisi ymmärtääkseni tutkia. Voi toki olla rakenteellistakin jos on aina sellainen ollut.
Mutta en ole lääkäri ja mahdoton muiden sanoa lukemalla vaan. Tsemppiä lääkäriin, varaa aika jo tänään!
Hei,
Minulla on ollut samanikäisenä ihan täsmälleen samoja oireita yhdessä rinnassa. Kaikki kuvailemasi olisi voinut olla minun kirjoittamani. Kävin lääkärissä ultrassa eikä mitään onneksi löytynyt. Lääkäri sanoi, että hedelmällisessä iässä olevilla naisilla nuo rinnan pistelyt ja kutinat ovat tosi yleisiä ja yleensä hormoneista johtuvia.
Toivottavasti tämä toi sulle vähän mielenrauhaa. Voithan toki käydä lääkärissä tarkistuttamassa asian, mutta uskon, että sullakin nuo oireet ovat harmittomia.
N32
Jotain vikaa sulla on. Ei toi ole normaalia. Onko se syöpä vai jotain muuta, niin lääkäri selvittää.
Okei, kiitos tosi paljon näinkin nopeista vastauksista ja rohkaisusta.
Hävettää aina varata lääkärille aikaa. Etenkin tällaisen asioiden kanssa kun on arka paikka kehossa kyseessä. Inhoan alastomuutta enkä ole koskaan halunnut näyttäytyä alasti kenenkään seurassa. Niin ehkä sekin on ollut kynnys ja olen sivuuttanut asian ja ajatellut, että tuskin syytä huoleen.
Tiedän kuitenkin, että tämä asia vaivaa niin kauan kun annan sen vaivata. Joten varaan nyt lääkäriin ajan.
Ap
Lääkärin kanssa laitettu viestiä digiklinikalla. Ei ollut hänen mielestään kiireellistä hoitoa vaativaa mutta vastaanotolla tutkitaan kun vaan ensin hoitaja joku päivä ottaa yhteyttä ja varaillaan aikaa.
Nyt on ainakin asia hoidossa!
Ap
Hyvä ap! Rintojen muutokset kannattaa aina tutkia vaikka ne olisivat omasta mielestä vähäpitoisia. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä, joten hyvä tutkituttaa mielummin varmuuden vuoksi kuin ei ollenkaan.
Haluaisiko joku kertoa oireistaan kun jouduitte menemään rintojen tutkimukseen? Minua nyt ahdistaa tämä asia, pyörii mielessä enemmän kuin ennen. Tuossa soittelin äidille ja yritin kertoa, että alkoi huolestuttamaan tällaiset oireet mutta en saanut kysyttyä muuta kuin, että onko suvussamme rintasyöpää sairastaneita ja se keskustelu jäi siihen ja hän vaihtoi puheenaihetta. Ehkei ole mitään syytä huolestua mutta silti tämä asia nyt mietityttää kovasti.
Ap
Käy lääkärissä.