Kannattaako käydä tutkituttaan rintansa lääkärissä. Olen nuori nainen, joten hätää ei pitäisi olla. Oireita kuitenkin on.
Tiedän, että tämä on turhaa palstalla pohtia moisia. Olen kuitenkin niin epävarma, että saattaako tämä olla vain jotain hormonaalista vai olisiko syytä tutkia.
Olen kuukausia jo tuntenut toisessa rinnassani pistoksia. Ne ovat inhottavia, kuin neulaa työntäisi suoraan keskeltä nänniä syvälle rintaan. Tuntuu epämiellyttävältä ja joskus se kestää pitkän aikaa ja tulee useamman kerran päivässä. Pistotuntemukset ovat lisääntyneet tässä ajan kuluessa mutta voivat olla myös poissa pitkän aikaa. Toisessa rinnassani tällaista ei ole ollut.
No sitten kutina, rintoja siis molempia kutittaa! Erityisesti nännit kutisevat. Ei koko aikaa eikä edes joka päivä mutta häiritsevän usein. Silloin kun kutina alkaa niin se myös kestää muutaman tunnin.
Ei kai oikein muuta. Toinen rinta käyttäytyy jotenkin oudosti. Tai sitten luulen vain, tuo nänni joskus menee kuopalle (sisään vetäytyy keskeltä tuo nouseva nännikohta) mutta toisaalta myös kohoaa nopeasti taas ulospäin, joten voi olla, että kuvittelen vain sen olevan epänormaalia.
Rintani ovat olleet aina aika muhkuraiset, siis, että kun kunnolla tunnustelee niin onhan siellä vaikka mitä tuntemuksia, joten en osaa sanoa onko siellä jotain epänormaalia vai ei.
Ikää 27-vuotta, hormonikierukka ollut muutaman vuoden.
Muuten ei häiritsisi paitsi tuo pistely toisessa rinnassa on alkanut mietiyttään, olisiko syyta käydä lääkärissä.
Kommentit (60)
Onkohan se nännilääkäri vielä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku kertoa oireistaan kun jouduitte menemään rintojen tutkimukseen? Minua nyt ahdistaa tämä asia, pyörii mielessä enemmän kuin ennen. Tuossa soittelin äidille ja yritin kertoa, että alkoi huolestuttamaan tällaiset oireet mutta en saanut kysyttyä muuta kuin, että onko suvussamme rintasyöpää sairastaneita ja se keskustelu jäi siihen ja hän vaihtoi puheenaihetta. Ehkei ole mitään syytä huolestua mutta silti tämä asia nyt mietityttää kovasti.
Ap
Jos asia ahdistaa (minuakin ahdistaisi), niin mene ihmeessä pikaisesti yksityiselle lääkäriasemalle. Pyydä lähete mammografiaan ja jos on rahasta tiukkaa (niinkuin nuorilla ymmärrettävästi yleensä on), niin sano että sinulla ei ole varaa käydä mammografiassa/ultrassa yksityisellä puolen. Ymmärtävät kyllä ja lähete käy varmasti myös julkkaripuolelle. Voit kysyä lääkäriltä tarkempia ohjeita.
Yksityisellä puolen tuo peruskäynti maksaa n 70€ paikasta riippuen.
Kiitos neuvosta mutta olen opiskelija tällä hetkellä, joten en kyllä helpolla yksityiselle mene...
Luotan omaan terveyskeskukseen, olen saanut ainakin ennen sieltä hyvää hoitoa pieniin vaivoihin, joten käytän mielellään heidän palveluitaan. Jos kuitenkaan en pääse sinne mammografiaan niin onneksi on kesätöitä ja jos asia vielä silloin huolettaa niin täytyy miettiä yksityistä palvelua siinä vaiheessa. Kyllä ahdistaa ja varmaan turhaan. On vain tunne, ettei kaikki ole kunnossa tai siis ollut jo pidemmän aikaa mutta pitää nyt vain rauhoittua ja olla miettimättä niitä pahimpia skenaarioita :D
Ap
Eikö opiskelijoilla ole oma terveydenhuolto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa ei rintasyöpää ollut, eikä minullakaan muita oireita, kuin kyhmy. Lääkäri laittoi kiireettömänä mammoon ja vastaustani sain odottaa 3vko siitä. Ja syöpähän se siellä oli. Aika järkytys juuri 33 v täyttäneelle.
Mina kavin vuosittaisessa mammossa USAssa. Seuraavana paivana sain tietaa etta tulos ei ollut puhdas. Sita seuraavana paivana taas mammoon ja siella piti odotella sen aikaa etta radiologi tutki kuvat. Vahva syopaepaily, viikon paasta oli jo leikattu pois. God Bless America.
Jatkan viela etta minulla ei ollut mitaan kipuja ja syovan loytymisen jalkeenkaan en itse loytanyt pattia tunnustelemalla vaikka tiesin millilleen missa se oli. Ei naissa sairauksissa aina ole oireita tai kaikilla samoja oireita. Kehoitan kaikkia naisia kaymaan saannollisesti mammossa, vuosi ennen diagnoosiani sain puhtaat paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku kertoa oireistaan kun jouduitte menemään rintojen tutkimukseen? Minua nyt ahdistaa tämä asia, pyörii mielessä enemmän kuin ennen. Tuossa soittelin äidille ja yritin kertoa, että alkoi huolestuttamaan tällaiset oireet mutta en saanut kysyttyä muuta kuin, että onko suvussamme rintasyöpää sairastaneita ja se keskustelu jäi siihen ja hän vaihtoi puheenaihetta. Ehkei ole mitään syytä huolestua mutta silti tämä asia nyt mietityttää kovasti.
Ap
Jos asia ahdistaa (minuakin ahdistaisi), niin mene ihmeessä pikaisesti yksityiselle lääkäriasemalle. Pyydä lähete mammografiaan ja jos on rahasta tiukkaa (niinkuin nuorilla ymmärrettävästi yleensä on), niin sano että sinulla ei ole varaa käydä mammografiassa/ultrassa yksityisellä puolen. Ymmärtävät kyllä ja lähete käy varmasti myös julkkaripuolelle. Voit kysyä lääkäriltä tarkempia ohjeita.
Kiitos neuvosta mutta olen opiskelija tällä hetkellä, joten en kyllä helpolla yksityiselle mene...
Luotan omaan terveyskeskukseen, olen saanut ainakin ennen sieltä hyvää hoitoa pieniin vaivoihin, joten käytän mielellään heidän palveluitaan. Jos kuitenkaan en pääse sinne mammografiaan niin onneksi on kesätöitä ja jos asia vielä silloin huolettaa niin täytyy miettiä yksityistä palvelua siinä vaiheessa. Kyllä ahdistaa ja varmaan turhaan. On vain tunne, ettei kaikki ole kunnossa tai siis ollut jo pidemmän aikaa mutta pitää nyt vain rauhoittua ja olla miettimättä niitä pahimpia skenaarioita :D
Ap
No on, tässä tapauksessa valitettavasti. Haluaisin ehdottomasti pitää etenkin tässä asiassa koulun ja muun elämään erillään. Kouluni on eri paikkakunnalla, ensin joutuisin kenties sinne terveydenhoitajalle, siitä lääkärille (joka on paikalla vain maanantaisin) ja siitä vielä tämän kaupungin terveyskeskukseen.
Siksi otin yhteyttä tähän kaupunkini ja lähialueeni terveysasemalle. Haluan hoitaa tämän asian siellä, jos vain mahdollista. Voi kyllä olla, että sieltä tulee vielä kommenttia, että pitää mennä tuonne toisen kaupungin terveysasemalle opiskelijaterveydenhuollon vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tuohon, että tuo rinta, jossa on sitä pistelyäkin ollut. Niin varmasti tiedätte, että kun on kylmä tai tarpeeksi hiplaa nänniä niin kovettuu ja nännit ovat koholla. Tuo rinta joka pistelee, niin siinä olen huomannut sen, että vaikka nänni kyllä kohoaa niin se jää paljon pienemmäksi kun toinen rinta. Se käyttäytyy oudosti, saa "herätellä" paljon enemmän, jotta kohoaa ja siitä huolimatta on kutistuneen näköinen verrattuna toiseen puoleen.
Vähän on tämä minun selitykseni typerän kuuloista varmaan.. :D
Onko minulla syytä huolestua?
Ap
Mulla on ollut vuoskymmeniä kuvailemiasi oireita silloin tällöin. Ovat normaaleja. Joskus kysynytkin lääkärissä (gyne).
Jos nännistä valuu jotain niin silloin kireesti lääkäriin.
Mutta mene ihmeessä lääkäriin, jos vaivaa ja mietityttää. onhan se hyvä tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas taas tätä typeryyttä tällä palstalla...
Niin, tiedän kyllä, ettei minun pitäisi edes miettiä kahta kertaa otanko lääkäriin yhteyttä vai en. Olen vain niin epävarma ihminen enkä halua turhaan "vaivata". Tarvitsen rohkaisua näissä lääkäriasioissa. Tällainen minä vain olen, pahoittelut jos se ärsyttää..
Ap
Ymmärrän että pelottaa mutta ovat normaaleja tuntemuksia mitä kuvasit. Täällä pelotellaan ja puhutaa pas kaa.
Käy oman mielenrauhasi takia lekurissa.
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ!
JA HETI ensimmäisenä Arkipäivänä!
Varaa siis heti lääkäri - aika!
Tutkivat kuvaavat rintasi,
Jospa pääsisit rintasyöpä seulontaan!
Toivottavasti Ei ole !
🙏
Siinä tapauksessa mulla on ollut jo 30v syöpä rinnoissa kun mulla on ollut täysin samoja "oireta" kuin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaa sulla on. Ei toi ole normaalia. Onko se syöpä vai jotain muuta, niin lääkäri selvittää.
HÖPÖ HÖPÖ
Minulla samaa. Kävin ultraäänessä eikä ollut mitään poikkeavaa. Lääkärin mielestä hormonaalista ja ehkäisypillerit pahentavat oireita. Pyydä lähete kuvantamuseen. Sinuna en kuitenkaan olisi huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Minulla on ollut samanikäisenä ihan täsmälleen samoja oireita yhdessä rinnassa. Kaikki kuvailemasi olisi voinut olla minun kirjoittamani. Kävin lääkärissä ultrassa eikä mitään onneksi löytynyt. Lääkäri sanoi, että hedelmällisessä iässä olevilla naisilla nuo rinnan pistelyt ja kutinat ovat tosi yleisiä ja yleensä hormoneista johtuvia.
Toivottavasti tämä toi sulle vähän mielenrauhaa. Voithan toki käydä lääkärissä tarkistuttamassa asian, mutta uskon, että sullakin nuo oireet ovat harmittomia.
N32
Sama täällä. Ollut nuoretsta asti samoja tuntemuksia:
- rintoja raavituttaa
- pistää kuin neulalla työnnettäisiin syvälle
- nännistö puolet vetäytyy ja toinen puoli turpoaa hetkellisesti, palautuu pian
Ei sairautta, lapsia, imettänytkin täysin normaalisti (hyvä, paksu ravinteikas maito hoitajien mielestä) ja ikää nyt jo 50v.
AP; ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No on, tässä tapauksessa valitettavasti. Haluaisin ehdottomasti pitää etenkin tässä asiassa koulun ja muun elämään erillään. Kouluni on eri paikkakunnalla, ensin joutuisin kenties sinne terveydenhoitajalle, siitä lääkärille (joka on paikalla vain maanantaisin) ja siitä vielä tämän kaupungin terveyskeskukseen.
Siksi otin yhteyttä tähän kaupunkini ja lähialueeni terveysasemalle. Haluan hoitaa tämän asian siellä, jos vain mahdollista. Voi kyllä olla, että sieltä tulee vielä kommenttia, että pitää mennä tuonne toisen kaupungin terveysasemalle opiskelijaterveydenhuollon vuoksi.
Ap
Eikös opiskelijat mene YTHS:lle?
Käy vaan lääkärissä. Nuo samanlaiset oireet aiheuttivat itselleni unettomia öitä ja pääsin lääkärin lähetteellä tarkempiin tutkimuksiin mammografiaan ja rintojen ultraukseen. Kaikki hyvin, kiinteät rinnat vaan ja terveet hormonit.
Kiitos kovasti teille, jotka olette tässä ketjun lopuilla vastanneet. Okei, eli ei minun todellakaan tarvitse olla huolissani. Se on ihan lohduttavaa ja tavallaan myös mietin, että oliko oikeasti turhaa varata aikaa sinne lääkärille. On se kuitenkin nyt tärkeää. Oireilu kuitenkin alkoi niin yhtäkkiä jja paheni sekä lisääntyi kuukausien mittaan. Tunnen myös monenlaisia patteja rinnoissani ja tuo toisen rinnan nännimuutos hieman ihmetyttää. Luulen, että minun rintojen rakenne on aika myhkyräinen ja nännikin on normaali vaikka onkin vähän nuuntuneen näköinen toiseen verrattuna. Ei voi tietää. Täytyy tutkia kuitenkin vaikka voi olla aivan normaaliakin. Tiedän ainakin jatkossa sitten, että kipuilut ja pistokset voivat viitata tosiaan normaaliin hormonitason vaihteluun. Tätä ei vain ole ennen ollut(ellei näitä useita kuukausia lasketa), joten on pistänyt ihmetyttämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mammografiasta koskaan kuullut?
Lääkäri tutkinut rinnat
Mammografiassa käynyt
Rintojen ultrassa käynyt
Ja vuosia samoja oireita kuin AP
EIKÄ MITÄÄN VIKAA RINNOISSA. Aivan normaaleja tuntemuksia.
Ymmärretty?
eri
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti teille, jotka olette tässä ketjun lopuilla vastanneet. Okei, eli ei minun todellakaan tarvitse olla huolissani. Se on ihan lohduttavaa ja tavallaan myös mietin, että oliko oikeasti turhaa varata aikaa sinne lääkärille. On se kuitenkin nyt tärkeää. Oireilu kuitenkin alkoi niin yhtäkkiä jja paheni sekä lisääntyi kuukausien mittaan. Tunnen myös monenlaisia patteja rinnoissani ja tuo toisen rinnan nännimuutos hieman ihmetyttää. Luulen, että minun rintojen rakenne on aika myhkyräinen ja nännikin on normaali vaikka onkin vähän nuuntuneen näköinen toiseen verrattuna. Ei voi tietää. Täytyy tutkia kuitenkin vaikka voi olla aivan normaaliakin. Tiedän ainakin jatkossa sitten, että kipuilut ja pistokset voivat viitata tosiaan normaaliin hormonitason vaihteluun. Tätä ei vain ole ennen ollut(ellei näitä useita kuukausia lasketa), joten on pistänyt ihmetyttämään.
Ap
Täällä on ollut niin monta kokemusta oireettomista oireellisiin, että kyllä sinuna kävisin lääkärillä tarkistuttamassa. Parempi katsoa kuin katua. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rinnoissa on normaalistikin muhkuroita, irtonaisia. Jos kovia ja kiinni jossakin niin silloin on syytä huoleen. Kannattaa tutkia omat rinnat säännöllisesti niin tiedät mitkä muhkurat sinne kuuluu normaalisti ja mikö on joku uusi/tuntematon muhku.
Ja hyvä varmasti mennä lääkäriin, kun sua selvästi mietityttää nuo tuntemukset. Lääkärissä on muutenkin hyvä välillä käydä vaikka säännöllisesti gynellä ja pyytää hantä tutkimaan samalla rinnat, että huomaako lääkäri mitään huolestuttavaa. Itsellni samanlaisia tuntemuksia ollut pitkään eikä mitään vikaa ole ollut.
Moikka!
Oon saman ikäinen kuin sinä, ja olen käynyt nyt 2 kertaa lääkärillä juuri samojen oireiden takia. Rinnat on kolme kertaa tutkittu painelemalla ja kerran ultrattu, mitään ei ole onneksi löytynyt. Ensi viikolla lääkäri soittaa, kun on moniammatillisen tiimin kanssa jutelleet, että tarviiko vielä käydä esim. Mammossa.
Nyt kaikki tutkimukset ainakin ollut ok. Mutta MENE lääkäriin ehdottomasti! Rintatuntemukset kannattaa aina tutkia. Minulla myös muhkurainen kudos, joten parempi että lääkäri vielä tutki.
Tuon oirekuvan perusteella ei oikein voi jättää menemättäkään lääkäriin.