Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi juuri sinä olet kristitty/ateisti/agnostikko/johonkin muuhun uskontoon uskova?

Vierailija
13.04.2022 |

Kerro mikä se on mikä on saanut sinut juuri uskomaan niin kuin uskot/olet uskomatta? Uskotko samalla lailla kuin lapsuuden perheessäsi opetettiin? Oletko koskaan epäillyt uskoasi?

Kommentit (260)

Vierailija
181/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää sitten kutsuko sitä faktaksi ,vaan teoriaksi.

Ymmärrätkö, että nuo tarkoittavat eri asiaa. Fakta on se, että kappaleet tippuvat maata kohden. Newton pohti asiaa ja kehitteli siitä teorian painovoimasta. 

Kaikki tieteelliset teoriat perustuvat faktoihin. Ja monesti teoriat muuttuvat, kun saadaan uusia faktoja. Se kuuluu tieteeseen. Uskonnossa pyritään kieltämään faktat viimeiseen asti, jos ne eivät sopi uskonnon oppeihin. Esimerkkinä mainittakoon Galilei. 

Vierailija
182/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on Jumala ,Luoja ,Korkein joka on tehnyt maailmankaikkeuden ja ihmiset ja ylläpitää niiden olemassaolon.

Hän omistaa kaiken ja hänellä on oikeus kaikkeen.

Hän saa ilmoittaa mielipiteensä kirjallisessa muodossakin         Jesaja

45:21 Ilmoittakaa ja esiin tuokaa - neuvotelkoot keskenänsä - kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta, aikoja sitten ilmoittanut? Enkö minä, Herra! Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä.

45:22 Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole.

45:23 Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. 

45:24 Ainoastaan Herrassa - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan.

Oliko tämä nyt joku vastaus ap:n kysymykseen? [/quote

Kyllä on vastaus siihen että on kristitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on toteutunut Raamatun ennustusten mukaisesti.

Jumalan mukaan jos ennustus ,lupaus toteutuu ,se on Jumalasta .

Jos ei se on väärä.

No ei ole.

Vierailija
184/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei se on väärä.

No ei ole.

Riittää kun annat 1 esimerkin Raamatun ennustuksesta ,joka ei ole toteutunut.

Vierailija
185/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et usko pääsiäispupuun, Zeukseen ja Aku Ankkaan?

Kaikki näistä ovat IHMISEN luomia käsitteitå.

Kuten myös jumala.

Vierailija
186/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei se on väärä.

No ei ole.

Riittää kun annat 1 esimerkin Raamatun ennustuksesta ,joka ei ole toteutunut.

Eipä taida Raamatussa olla ensimmäistäkään ennustusta. Muistetaan taas ennustuksen kriteerit:

- Yksiselitteinen, pitää olla määritelty mitä ennustetaan.

- Aikaan sidottu, ennustuksella pitää olla jokin "deadline" eikä se voi roikkua määrittelemättömästi.

- Falsifioitavissa, pitää voida selkeästi osoittaa että ennustus ei ole käynyt toteen.

Eli, esitä sinä minulle yksikin ennustus Raamatusta, niin katsellaan sen jälkeen onko se toteutunut vai ei.

Vierailija
187/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mitä sanotte, agnostikot ovat kaikista älykkäimpiä mitä tulee uskon asioihin. Jos olette eri mieltä, että ajattele tarpeeksi.

Miten se voisi olla mahdollista, kun agnostismi ei ylipäätään ole kanta uskon asiohin vaan tietoon?

Vierailija
188/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole uskonto. Ja on ihan käsittämätöntä, että tätä pitää vielä vuonna 2022 selittää.

Olen ateisti ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en usko mihinkään yliluonnolliseen.

Mutta uskot ateismiin.

Ateismi tarkoittaa uskon puutetta. Mihin ateismiin uskova mielestäsi uskoo?

Siihen, että Jumalaa ei ole olemassa.

ei ole ateismia vaan denialismia.

Kristitty on ihan yhtä denialistinen - se kieltää 5998 jumalaa, ateisti 5999 jumalaa.

lähde noille jumalille?

Noin 4000 uskontoa, joissa kaikissa ei ole jumalaa ja monissa on useampi. https://nationaldaycalendar.com/world-religion-day-third-sunday-in-janu….

Otavan Uskonnot maailmassa - kurssimateriaalin mukaan maailmassa arvioidaan olevan noin 10 000 uskontoa, ja että niiden määrä on sadan viime vuoden aikana lisääntynyt. 

Mutta tuo lainauksessa mainittu määrä oli vain esimerkki, ja siitä kyllä selviää että yhden jumalan uskoja kieltää aikasen monta jumalaa. Täytyy olla vahva uskossaan (aivopesty) että luottaa valinneensa sen oikean.

uskookohan ateisti tähän tietoon kun ei usko muihinkaan tietoihin?

Ateisti ei usko jumalien olemassaoloon. Tieto on aivan eri asia. Nyt jumaluskova nilli tt ää kun jäikin toiseksi väittelyssä.

miten niin tieto ja usko on eri asia? nehän on ateistille sama asia! he tietävät ettei ole jumalaa olemassa he ovat itse sen näin järkeilleet vuosien tutkimuksen jälkeen.

Lähde tälle? 

joku ateisti jo vastasi:
"Ei jumalan olemassaolemattomuutta voi todistaa. Kuitenkin kaiken saatavilla olevan tieteellisesti koetellun tiedon varassa on huomattavasti todennäköisempää, että jumalaa ei ole olemassa."

Jumalasta ei voi saada tieteellistä tietoa, koska se on USKON asia. En näe tarkoituksenmukaisena sotkea uskoa ja tiedettä, koska niillä ei ole mitään yhtymäkohtaa. Ei, vaikka Amerikassa ID-hössötystä onkin, ja eräät kreatismitahot yrittävät tieteellisesti todistaa Älykkään Suunnittelijan luoneen elämän. 

tiede etsii vastauksia ja muuttuu koko ajan. olemme kehittyneet koko ajan tieteen osalla. kun joku löytää uuden asian hän hakee sille yhteistä hyväksyntää. näin mielipiteestä tulee tieteellinen fakta.

kuitenkaan tiede ja uskonto ei ole toisten vasta kohtia eikä sulje toisiaan pois.

kuitenkin yksilö voi etsiä tietoa joka liittyy uskontoon.

Yleinen hyväksyntä ,ei riitä tieteelliseksi faktaksi.

jos tieteellinen yhteisö hyväksyy sen. esimerkiksi kiistätkö painovoiman olemassa olon?

Tieteellinen yhteisö ei hyväksy asiaa ennen perusteellisia tutkimuksia, kokeita ja vertaisarviointia.

niin? eli mielipide jota puntaroidaan. lopulta luodaan teoria. voidaan todeta että kaikki mitä tiedämme on oikeasti teorioita pohjautuen tän hetkiseen käsitykseen.

"Puntaroidaan" eli tutkitaan ja tehdään kokeita kokeiden perään. Tiedätkö mikä ero on tieteellisellä teorialla ja teorialla?

tiesitkö että ihminen oppii koko ajan uutta? mm. olemme saaneet koko ajan selville lisää avaruudesta? siinä on monikin tieteellinen teoria romuttunut.

Kerro yksikin tieteellinen teoria joka olisi "romuttunut?"

Vierailija
189/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole uskonto. Ja on ihan käsittämätöntä, että tätä pitää vielä vuonna 2022 selittää.

Olen ateisti ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en usko mihinkään yliluonnolliseen.

Mutta uskot ateismiin.

Ateismi tarkoittaa uskon puutetta. Mihin ateismiin uskova mielestäsi uskoo?

Siihen, että Jumalaa ei ole olemassa.

ei ole ateismia vaan denialismia.

Kristitty on ihan yhtä denialistinen - se kieltää 5998 jumalaa, ateisti 5999 jumalaa.

lähde noille jumalille?

Noin 4000 uskontoa, joissa kaikissa ei ole jumalaa ja monissa on useampi. https://nationaldaycalendar.com/world-religion-day-third-sunday-in-janu….

Otavan Uskonnot maailmassa - kurssimateriaalin mukaan maailmassa arvioidaan olevan noin 10 000 uskontoa, ja että niiden määrä on sadan viime vuoden aikana lisääntynyt. 

Mutta tuo lainauksessa mainittu määrä oli vain esimerkki, ja siitä kyllä selviää että yhden jumalan uskoja kieltää aikasen monta jumalaa. Täytyy olla vahva uskossaan (aivopesty) että luottaa valinneensa sen oikean.

uskookohan ateisti tähän tietoon kun ei usko muihinkaan tietoihin?

Ateisti ei usko jumalien olemassaoloon. Tieto on aivan eri asia. Nyt jumaluskova nilli tt ää kun jäikin toiseksi väittelyssä.

miten niin tieto ja usko on eri asia? nehän on ateistille sama asia! he tietävät ettei ole jumalaa olemassa he ovat itse sen näin järkeilleet vuosien tutkimuksen jälkeen.

Lähde tälle? 

joku ateisti jo vastasi:
"Ei jumalan olemassaolemattomuutta voi todistaa. Kuitenkin kaiken saatavilla olevan tieteellisesti koetellun tiedon varassa on huomattavasti todennäköisempää, että jumalaa ei ole olemassa."

Jumalasta ei voi saada tieteellistä tietoa, koska se on USKON asia. En näe tarkoituksenmukaisena sotkea uskoa ja tiedettä, koska niillä ei ole mitään yhtymäkohtaa. Ei, vaikka Amerikassa ID-hössötystä onkin, ja eräät kreatismitahot yrittävät tieteellisesti todistaa Älykkään Suunnittelijan luoneen elämän. 

tiede etsii vastauksia ja muuttuu koko ajan. olemme kehittyneet koko ajan tieteen osalla. kun joku löytää uuden asian hän hakee sille yhteistä hyväksyntää. näin mielipiteestä tulee tieteellinen fakta.

kuitenkaan tiede ja uskonto ei ole toisten vasta kohtia eikä sulje toisiaan pois.

kuitenkin yksilö voi etsiä tietoa joka liittyy uskontoon.

Yleinen hyväksyntä ,ei riitä tieteelliseksi faktaksi.

jos tieteellinen yhteisö hyväksyy sen. esimerkiksi kiistätkö painovoiman olemassa olon?

Tieteellinen yhteisö ei hyväksy asiaa ennen perusteellisia tutkimuksia, kokeita ja vertaisarviointia.

niin? eli mielipide jota puntaroidaan. lopulta luodaan teoria. voidaan todeta että kaikki mitä tiedämme on oikeasti teorioita pohjautuen tän hetkiseen käsitykseen.

Älkää sitten kutsuko sitä faktaksi ,vaan teoriaksi.

uskaltaisin väittää että maailmanlaajuisesti ei haluta olla yhtämieltä termien muutoksesta.

Fakta ja teoria on eri asia.

on. mutta kaikki mitä me tiedämme varmasti on faktoja. kuitenkin se on tämän hetkistä tietämystä joka voi muuttua. toisin sanoen mikään ei ole faktaa.

No ei. Fakta = jokin mikä on totta.

Vierailija
190/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska "Jeesus on tie, totuus ja elämä."

Haluan olla voittajan puolella ja päästä kerran perille.

Taivas ja helvetti ovat ovat totta, kuten raamatussa kerrotaan, vaikka harva siihen enää uskoo.

Raamatun mukaan myöskin: kerran jokainen polvi on notkistuva ja sanova Jeesus Kristus on Herra.

Vierailija
191/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on Jumala ,Luoja ,Korkein joka on tehnyt maailmankaikkeuden ja ihmiset ja ylläpitää niiden olemassaolon.

Vaan kun ei ole.

Vierailija
192/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin hyvin uskonnollisessa suvussa, vanhemmat eivät olleet kovin julkiuskovaisia, mutta mummo ja sedät ja tädit kyllä. Pienenä opin raamatun tarinoita ja uskoin niihin jollain tavalla kun aikuisetkin kerran uskoi, en ajatellut niistä sen kummempia. Myöhemmin aloin ihmetellä miten kaikki ne ihmeet ja kummat on tapahtuneet kauan aikaa sitten mutta ei jumala juuri nykyään merkkejä itsestään anna tai juttele mukavia. Yritin kovasti uskoa, mutta totesin että ei vaan pysty. Minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista uskonnollista kokemusta, ei mitään muutakaan yliluonnollista kokemusta. Pysyn siis ateistina niin kauan kunnes oikeasti saan sellaisen kokemuksen joka on täysin vastaanväittämättömästi lähtöisin jumalasta. En kyllä ajatellut pidättää henkeä sitä odotellessa.

Vierailija
193/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Raamattu on Jumalan sana. Näin sanotaan Raamatussa.

Täydellistä kehäpäättelyä.

Miksi muuten jumalaa ei mainita missään teoksessa Raamatun ulkopuolella muuten kuin kuriositeettina?

Luulisi noin tärkeän olennon saaneen huomiota laajemminkin.

Vierailija
194/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et usko pääsiäispupuun, Zeukseen ja Aku Ankkaan?

Kaikki näistä ovat IHMISEN luomia käsitteitå.

Se ei kuitenkaan estää niiden olemassaoloa toisella planeetalla. Jostain luin mielenkiintoisen teorian, että kaikki mitä me kuvittelemme tässä omassa ulottuvuudessamme käy jollain tavalla toteen toisessa ulottuvuudessaa. Eli jos minä kuvittelen, että taivaalta sataa jäätelöä niin jossain toisessa ulottuvuudessa todellakin tulee taivaalta satamaan jäätelöä. En nyt väitä, että välttämättä uskon tuohon teoriaan, mutta toisaalta mistä me oikeasti tiedämme miten tämä ääretön universumi toimii. Ainakin koitan ajatella mukavia asioita.

Vierailija
195/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti, ja tärkein syy miksi olen ateisti, on se että minulta puuttuu kokonaan tarve uskoa. Olen täysin sinut kuoleman kanssa, ja pystyn hyväksymään sen että tämä maanpäällinen elämä on kaikki mitä minulla on, ja sen jälkeen koittaa sama tyhjyys joka vallitsi ennen syntymää. Tuo ikuinen tyhjyys on mielestäni ihan armollinen olotila, eihän minulla ole yhtään huonoa muistoa syntymää edeltäneestä tyhjyydestäkään. Ihan leppoisaa aikaa tuo mielestäni oli. Ymmärrän toki mistä johtuu joidenkin tarve uskoa, mutta kuten sanottu, minulta tuo tarve puuttuu kokonaan.

Ja kun tuo tarve minulta puuttuu, pystyn suhtautumaan uskonasioihin ja jumaltarinoihin kriittisesti. Yhdestäkään jumalasta kun ei ole koskaan havaittu minkäänlaisia todisteita. Tiedän että ihmiset ovat kautta aikojen palvoneet kymmeniä tuhansia eri jumalia, ja kaikkialla ympäri maapalloa ihmisillä on ollut eri jumalat palvonnan kohteina. Siitä huolimatta yksikään jumala ei ole koskaan tehnyt elettäkään ilmoittaakseen että hän on se ainoa oikea olemassa oleva jumala. Ymmärrän myös sen että jokainen uskoo siihen jumalaan, johon hänet on opetettu uskomaan. Jos sama ihminen olisi syntynyt eri aikakaudelle tai toiselle puolelle maapalloa, hän uskoisi johonkin toiseen jumalaan. Se jos mikä todistaa sen että kaikki jumalat ovat vain ihmisen mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
196/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopunajan ihmiset , millaisia ovat.raamatun ennustus

Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. 

Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, 

he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman

Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina. Kelvottomat ihmiset ja petkuttajat menevät pahuudessa yhä pitemmälle, eksyttäen muita ja eksyen itse.

Vierailija
197/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Raamattu on Jumalan sana. Näin sanotaan Raamatussa.

Täydellistä kehäpäättelyä.

Miksi muuten jumalaa ei mainita missään teoksessa Raamatun ulkopuolella muuten kuin kuriositeettina?

Luulisi noin tärkeän olennon saaneen huomiota laajemminkin.

Jumala on ilmoittanut Raamatussa sanallisesti kaiken tarvittavan. Raamattu on runsaslukuisin ja levinnein kirja koko maailmassa. Sitä saarnataan miljoonissa kirkkotiloissa ja kokouksissa.

Vierailija
198/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun ei ole.

mutta todisteita ei ole antaa.

Vierailija
199/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen kristitty, mutta en vaan ymmärtänyt sitä että kaikki yrittää kovasti uskoa mutta kaikkivoipa jumala ei viitsi edes sanoa Moi joskus. Sitten kaikki keksii kaikenlaisia tarinoita jotka on valheita. Olen agnostikko nykyään.

Vierailija
200/260 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen jumala teille olisi sopiva?