Miksi juuri sinä olet kristitty/ateisti/agnostikko/johonkin muuhun uskontoon uskova?
Kerro mikä se on mikä on saanut sinut juuri uskomaan niin kuin uskot/olet uskomatta? Uskotko samalla lailla kuin lapsuuden perheessäsi opetettiin? Oletko koskaan epäillyt uskoasi?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, ja tärkein syy miksi olen ateisti, on se että minulta puuttuu kokonaan tarve uskoa. Olen täysin sinut kuoleman kanssa, ja pystyn hyväksymään sen että tämä maanpäällinen elämä on kaikki mitä minulla on, ja sen jälkeen koittaa sama tyhjyys joka vallitsi ennen syntymää. Tuo ikuinen tyhjyys on mielestäni ihan armollinen olotila, eihän minulla ole yhtään huonoa muistoa syntymää edeltäneestä tyhjyydestäkään. Ihan leppoisaa aikaa tuo mielestäni oli. Ymmärrän toki mistä johtuu joidenkin tarve uskoa, mutta kuten sanottu, minulta tuo tarve puuttuu kokonaan.
Ja kun tuo tarve minulta puuttuu, pystyn suhtautumaan uskonasioihin ja jumaltarinoihin kriittisesti. Yhdestäkään jumalasta kun ei ole koskaan havaittu minkäänlaisia todisteita. Tiedän että ihmiset ovat kautta aikojen palvoneet kymmeniä tuhansia eri jumalia, ja kaikkialla ympäri maapalloa ihmisillä on ollut eri jumalat palvonnan kohteina. Siitä huolimatta yksikään jumala ei ole koskaan tehnyt elettäkään ilmoittaakseen että hän on se ainoa oikea olemassa oleva jumala. Ymmärrän myös sen että jokainen uskoo siihen jumalaan, johon hänet on opetettu uskomaan. Jos sama ihminen olisi syntynyt eri aikakaudelle tai toiselle puolelle maapalloa, hän uskoisi johonkin toiseen jumalaan. Se jos mikä todistaa sen että kaikki jumalat ovat vain ihmisen mielikuvituksen tuotetta.
Kommentoija 194 tässä, paljolti samoja ajatuksia. Mitä tulee elämän jälkeen, en muuta halua kuin ikuisen olemattomuuden. Uskontoa myyvät paljolti tyypit jotka hyötyvät siitä itse ja kun palkkio alamaisille tulee vasta kuoleman jälkeen niin ymmärrettävästi reklamaatioita ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, ja tärkein syy miksi olen ateisti, on se että minulta puuttuu kokonaan tarve uskoa. Olen täysin sinut kuoleman kanssa, ja pystyn hyväksymään sen että tämä maanpäällinen elämä on kaikki mitä minulla on, ja sen jälkeen koittaa sama tyhjyys joka vallitsi ennen syntymää. Tuo ikuinen tyhjyys on mielestäni ihan armollinen olotila, eihän minulla ole yhtään huonoa muistoa syntymää edeltäneestä tyhjyydestäkään. Ihan leppoisaa aikaa tuo mielestäni oli. Ymmärrän toki mistä johtuu joidenkin tarve uskoa, mutta kuten sanottu, minulta tuo tarve puuttuu kokonaan.
Ja kun tuo tarve minulta puuttuu, pystyn suhtautumaan uskonasioihin ja jumaltarinoihin kriittisesti. Yhdestäkään jumalasta kun ei ole koskaan havaittu minkäänlaisia todisteita. Tiedän että ihmiset ovat kautta aikojen palvoneet kymmeniä tuhansia eri jumalia, ja kaikkialla ympäri maapalloa ihmisillä on ollut eri jumalat palvonnan kohteina. Siitä huolimatta yksikään jumala ei ole koskaan tehnyt elettäkään ilmoittaakseen että hän on se ainoa oikea olemassa oleva jumala. Ymmärrän myös sen että jokainen uskoo siihen jumalaan, johon hänet on opetettu uskomaan. Jos sama ihminen olisi syntynyt eri aikakaudelle tai toiselle puolelle maapalloa, hän uskoisi johonkin toiseen jumalaan. Se jos mikä todistaa sen että kaikki jumalat ovat vain ihmisen mielikuvituksen tuotetta.
Kommentoija 194 tässä, paljolti samoja ajatuksia. Mitä tulee elämän jälkeen, en muuta halua kuin ikuisen olemattomuuden. Uskontoa myyvät paljolti tyypit jotka hyötyvät siitä itse ja kun palkkio alamaisille tulee vasta kuoleman jälkeen niin ymmärrettävästi reklamaatioita ei tule.
Tee sokeasti uskoen asioita minun, jumalan asiamiehen hyväksi ja anna runsas kolehti taskuihini tässä elämässä, niin sinut suuresti palkitaan sitten joskus kun elämä jättää.
Koske en usko jumaluuksiin, olen siksi ateisti. Ateismihan on uskonnottomuuden seuraus, eikä suinkaan syy.
Vierailija kirjoitti:
Lopunajan ihmiset , millaisia ovat.raamatun ennustus
Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat.
Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa,
he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman
Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina. Kelvottomat ihmiset ja petkuttajat menevät pahuudessa yhä pitemmälle, eksyttäen muita ja eksyen itse.
Kannattaa vaihtaa ystäväpiiriä jos tuo kuvaus on sinusta pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on Jumala ,Luoja ,Korkein joka on tehnyt maailmankaikkeuden ja ihmiset ja ylläpitää niiden olemassaolon.
Vaan kun ei ole.
mutta todisteita ei ole antaa.
Joo ei ole paljoa jumalista todisteita tosiaan näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei ole uskonto. Ja on ihan käsittämätöntä, että tätä pitää vielä vuonna 2022 selittää.
Olen ateisti ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en usko mihinkään yliluonnolliseen.
Mutta uskot ateismiin.
Ateismi tarkoittaa uskon puutetta. Mihin ateismiin uskova mielestäsi uskoo?
Siihen, että Jumalaa ei ole olemassa.
ei ole ateismia vaan denialismia.
Kristitty on ihan yhtä denialistinen - se kieltää 5998 jumalaa, ateisti 5999 jumalaa.
lähde noille jumalille?
Noin 4000 uskontoa, joissa kaikissa ei ole jumalaa ja monissa on useampi. https://nationaldaycalendar.com/world-religion-day-third-sunday-in-janu….
Otavan Uskonnot maailmassa - kurssimateriaalin mukaan maailmassa arvioidaan olevan noin 10 000 uskontoa, ja että niiden määrä on sadan viime vuoden aikana lisääntynyt.
Mutta tuo lainauksessa mainittu määrä oli vain esimerkki, ja siitä kyllä selviää että yhden jumalan uskoja kieltää aikasen monta jumalaa. Täytyy olla vahva uskossaan (aivopesty) että luottaa valinneensa sen oikean.
uskookohan ateisti tähän tietoon kun ei usko muihinkaan tietoihin?
Ateisti ei usko jumalien olemassaoloon. Tieto on aivan eri asia. Nyt jumaluskova nilli tt ää kun jäikin toiseksi väittelyssä.
miten niin tieto ja usko on eri asia? nehän on ateistille sama asia! he tietävät ettei ole jumalaa olemassa he ovat itse sen näin järkeilleet vuosien tutkimuksen jälkeen.
Lähde tälle?
joku ateisti jo vastasi:
"Ei jumalan olemassaolemattomuutta voi todistaa. Kuitenkin kaiken saatavilla olevan tieteellisesti koetellun tiedon varassa on huomattavasti todennäköisempää, että jumalaa ei ole olemassa."Jumalasta ei voi saada tieteellistä tietoa, koska se on USKON asia. En näe tarkoituksenmukaisena sotkea uskoa ja tiedettä, koska niillä ei ole mitään yhtymäkohtaa. Ei, vaikka Amerikassa ID-hössötystä onkin, ja eräät kreatismitahot yrittävät tieteellisesti todistaa Älykkään Suunnittelijan luoneen elämän.
tiede etsii vastauksia ja muuttuu koko ajan. olemme kehittyneet koko ajan tieteen osalla. kun joku löytää uuden asian hän hakee sille yhteistä hyväksyntää. näin mielipiteestä tulee tieteellinen fakta.
kuitenkaan tiede ja uskonto ei ole toisten vasta kohtia eikä sulje toisiaan pois.kuitenkin yksilö voi etsiä tietoa joka liittyy uskontoon.
Yleinen hyväksyntä ,ei riitä tieteelliseksi faktaksi.
jos tieteellinen yhteisö hyväksyy sen. esimerkiksi kiistätkö painovoiman olemassa olon?
Tieteellinen yhteisö ei hyväksy asiaa ennen perusteellisia tutkimuksia, kokeita ja vertaisarviointia.
Pätee luonnontieteisiin. Mutta nekin teoriat muuttuvat.
On myös humanistisia tieteitä, kuten sukupuolentutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Koske en usko jumaluuksiin, olen siksi ateisti. Ateismihan on uskonnottomuuden seuraus, eikä suinkaan syy.
öö siis uskonnottomuus tarkottaa että ei ole jumalauskomuksia. Sulla nimenomaan on ateismi.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei tarkoita uskonnottomuutta, vaan sitä, ettei usko jumaliin. Maailmassa on uskontoja, joiden oppiin harjoittajat eivät usko jumaliin, eli ovat ateisteja joilla on uskonto.
On myös yhteen tai useampaan jumalaan uskovia, jotka eivät harjoita minkäänlaista uskontoa, eivätkä kuulu mihinkään uskonnolliseen ryhmittymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öö siis uskonnottomuus tarkottaa että ei ole jumalauskomuksia. Sulla nimenomaan on ateismi.
Ateismi on uskonto siinä missä kaljuus on hiusten väri tai selibaatti on seksiasento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on uskonto siinä missä kaljuus on hiusten väri tai selibaatti on seksiasento.
Teismi on on jumalausko. Joten jos sulla ei ole jumalauskoa niin ehkä sun pitäisi kutsua itseäsi muuksi. Vaikka agnostikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teismi on on jumalausko. Joten jos sulla ei ole jumalauskoa niin ehkä sun pitäisi kutsua itseäsi muuksi. Vaikka agnostikoksi.
Agnostismi on kanta tietoon, ei uskoon. Joten ei, jos mulla ei ole jumaluskoa, olen ateisti.
Eipä ole minkään uskonnon jumala puuttunut tapahtumien kulkuun Ukrainassakaan. Ihan ihmiset sielläkin pelkästään toisiaan tappavat ja keskenään tolskaavat.
En pidä kovin todennäköisenä että maailman olisi joku tai jokin tarkoituksella luonut.
Vielä epätodennäköisemmäksi tai oikeastaan mahdottomaksi mennään jos pitäisi hyväksyä että mikään nykyinen uskonto olisi se totuus maailman synnystä. Monista näkee sokeakin että ne on luotu tiettyjä tarkoitusperiä varten, pohjimmiltaan ihmisten kontrolloimiseksi. Monista uskonnoista huomaa myös kumpi sukupuoli niitä juttuja on sepustanut ja miksi.
Vaikka teoriassa ei voidakaan ainakaan toistaiseksi mitenkään varmistaa että maailmaa vastaavasti ei olisi luotu tarkoituksella, todennäköisyyksien valossa en näe syytä julistautua agnostikoksikaan. Tuolla periaatteella kaikkien ei-uskovien pitäisi sitten olla agnostikkoja, mutta eihän negatiivista koskaan voida todistaa. Siksi olen ateisti jos pitäisi jotain valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän juuri itsekin sanot sen: teismi on jumalusko, henkilö jolla tuota jumaluskoa ei ole on teistin vastakohta eli ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Agnostismi on kanta tietoon, ei uskoon. Joten ei, jos mulla ei ole jumaluskoa, olen ateisti.
Öö, siis sinä uskot että jumalien määrä on nolla, joten se on sun jumalausko. Toiset uskoo että niitä on 1 toiset että monia. Ateismi on monella tavalla hölmöin jumalausko, koska jos jumala tai jumalat ilmaantuu monoteismi tai polyteismi voi osoittautua oikeaksi. Ateismi ei voi koskaan osoittautua oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, siis sinä uskot että jumalien määrä on nolla, joten se on sun jumalausko. Toiset uskoo että niitä on 1 toiset että monia. Ateismi on monella tavalla hölmöin jumalausko, koska jos jumala tai jumalat ilmaantuu monoteismi tai polyteismi voi osoittautua oikeaksi. Ateismi ei voi koskaan osoittautua oikeaksi.
Et sinä sanakikkailulla ateismin määritelmää muuta. Ateismi tarkoittaa jumaluskon puutetta. Toiset uskovat vahvemmin ettei jumalia ole eli että "jumalien määrä on nolla". Toiset eivät vain sen kummemmin usko että niitä on mutta eivät myöskään niin vahvasti usko vastakkaiseen, todisteita kumpaankaan suuntaan ei vain ole. Yhdistävä tekijä on se jumaluskon puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. En myöskään arvosta että sinä yrität kertoa minulle mitä minä uskon tai olen uskomatta. Ole hyvä ja lopeta se.
En ota mitään kantaa jumalten määrään, mutta toistaiseksi en ole nähnyt todisteita yhdestäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on monella tavalla hölmöin jumalausko, koska jos jumala tai jumalat ilmaantuu monoteismi tai polyteismi voi osoittautua oikeaksi. Ateismi ei voi koskaan osoittautua oikeaksi.
Mihin kaikkeen muuhun uskot varmuuden vuoksi kun et voi todistaa päinvastoin? Pystytkö todistamaan ettei maapallon sisällä ole sivilisaatiota? Aika hölmöä olla uskomatta tähän sivilisaatioon jos et pysty koskaan todistamaan että sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. En myöskään arvosta että sinä yrität kertoa minulle mitä minä uskon tai olen uskomatta. Ole hyvä ja lopeta se.
En ota mitään kantaa jumalten määrään, mutta toistaiseksi en ole nähnyt todisteita yhdestäkään.
En halua perseillä, enkä muuttaa kenenkään uskomuksia, mutta oikeasti olet agnostikko. Ateismi sanana tarkoittaa uskoa siihen että jumalia on 0.
Olen ollut kristitty, agnostikko ja panteisti. Miksi? Kristityksi kasvoin. Myöhempiä vaiheita ei voi järjellä selittää. Tuskin kukaan varsinaisesti valitsee, mihin uskoo. Päälleliimattua sitoutumista toki näkee, ja siksi vierastankin järjestäytyneitä uskontokuntia.
Uskonto merkitsee minulle sitä, mikä on järjen tuolla puolen. Siksi minun on myös vaikea kuvailla asiaa tai uskoa esimerkiksi Raamattuun, joka omasta näkökulmastani järkeistää ja yksinkertaistaa liikaa sitä, mitä sanoilla ei voi kuvata.
Itselleni kyse on siitä, että tunnen jonkin ”tuonpuoleisen” läsnäolon kaikkialla. En voi kiistää jotain, minkä niin selkeästi aistin. Kyse ei siis ole minulle valinnasta. Uskoni ei vastaa minulle ”miksi”-kysymykseen, vaan se tavallaan tekee sen tarpeettomasti.
Juuri tämän takia en yleensä avaa muille uskoani. En halua enkä edes oikein osaa perustella. Ihmiselle, joka ei usko korkeampaan voimaan, juttuni kuulostanevat haihattelulta. Pääasia on, että itse uskon ja saan siitä voimaa. Toki soisin saman edun kaikille muillekin.