Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri sinä olet kristitty/ateisti/agnostikko/johonkin muuhun uskontoon uskova?

Vierailija
13.04.2022 |

Kerro mikä se on mikä on saanut sinut juuri uskomaan niin kuin uskot/olet uskomatta? Uskotko samalla lailla kuin lapsuuden perheessäsi opetettiin? Oletko koskaan epäillyt uskoasi?

Kommentit (260)

Vierailija
41/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ignostikko ja en usko mihinkään uskoa vaativaan asiaan.

Vierailija
42/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin kirkkoon nelikymppisenä. Kasvoin puoliateistisessa perheessä, poikkesimme ympäristöstä. Voi ehkä sanoa vanhempani symppasivat kommunismia mikä oli 70luvun vasemmistopiireissä vastalause uskonnon jähmettävälle vallalle.

Mutta maailma on muuttunut noista ajoista ja ehkä halusin protestoida jotain kirkkoon liittymisellä. En tullut ns uskoon. Ehkä viime aikoina suhteeni nykyluterilaisuuteen on tullut yhä ongelmallisemmaksi. En ole siis koskaan ollut seurakunta-aktiivi. En pidä kirkon mielistelystä ja linjattomuudesta.

Minulle sopisi hyvin se että kirkko kulkisi uhmakkaasti omaa tietään ja uskaltaisi seisoa tiettyjen instituutioiden takana (ydinperhe). Toisaalta näyttää siltäkin, että miehet itse eivät välitä kasvaa aikuisiksi vaan syyllistävät naisia. Toki tämä toisinkin päin. Miten itsekeskeiset kakarat voivat muodostaa kestäviä avioliittoja? Eipä oikein mitenkään.

Löytän kristityistä paljon kuitenkin esikuvallisia ja inspiroivia ihmisiä kirjoista ja vaikuttajista. Siellä on monen alan ihmisiä, naisia ja miehiä. Nykyinen seksuaalivallankumouksen ties kuinka mones aalto tympäisee ja ahdistaakin. En varmaan kestäisi ilman vastapainoa sille. Arvostan ydinperheen ideaa vaikka vanhempieni oli varsin rikkinäinen enkä itse perustanut perhettä.

Stoalaisuus on myös sudäntäni lähellä ja yleensä filosofia.

Uskonto kurkottaa ajan yli ja historiaan. Ajattomaan ihmisyyteen. Siksi koetan lukea koko ajan jotakin mikä miettii ihmisen hengellistä ulottuvuutta.

Helppoina aikoina on helppo pilkata uskontoja ja Jumalaa. Ei tarvitse kauas mennä kun olosuhteet ovat aivan toiset. Ei järjellä pärjää pahimman tuskan keskellä, rukous on minullekin tuttua.

Ja se on ollut rukousta jaksaa elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole uskonto. Ja on ihan käsittämätöntä, että tätä pitää vielä vuonna 2022 selittää.

Olen ateisti ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en usko mihinkään yliluonnolliseen.

Mutta uskot ateismiin.

Ateismi tarkoittaa uskon puutetta. Mihin ateismiin uskova mielestäsi uskoo?

Ateismi ei tarkoita uskon puutetta, vaan ainoastaan sitä, että uskomusrakenteeseesi ei kuulu jumalolentoa.

Ateisti voi uskoa esimerkiksi vaikka minkälaisiin salaliittoteorioihin. Hän on silti ateisti, jos hän ei usko jumalan olemassaoloon.

Jumalauskoisten tuntuu olevan vaikea käsittää, että ihminen voi elää elämäänsä perustamatta sitä johonkin ulkoapäin annettuun "uskoon".  Ilmeisesti järkeilevät, että koska heillä on usko, muillakin on pakko olla. Että johonkin on pakko uskoa. 

Ei ole.

Vierailija
44/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uskoa on hieman kärsinyt suomessa merkityksenä. 

pitäisi puhua enemmän tietämisestä. eli pitää ensin saada tietoa jotta voi ymmärtää...

Tämä kommentti on saanut jälleen painoarvoa kun lukee ketjun viestejä. "ei uskota kun ei tiedetä".

Vierailija
45/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitäisi puhua enemmän tietämisestä. eli pitää ensin saada tietoa jotta voi ymmärtää...

Tämä kommentti on saanut jälleen painoarvoa kun lukee ketjun viestejä. "ei uskota kun ei tiedetä".

Kaikille ei jaeta tietoa, joten loppujen on pakko tulla toimeen uskomalla. Eikä kaikista ole uskomaan, jos ei tunnu siltä.

Vierailija
46/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei jaeta tietoa, joten loppujen on pakko tulla toimeen uskomalla. Eikä kaikista ole uskomaan, jos ei tunnu siltä.

jaeta? kaikki-mulle-nyt-heti!

miten jos näkis hieman itse vaivaa ja tänä päivänä ei edes ole mitään vaivaa kun on netti jolla voi opiskella kieliä ym. poistumatta kotoa. ennen muinoin piti raahautua kirjastoon ja toivoa että sen pikku kylän kirjastossa olisi jokin opus.

Vierailija
47/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole uskonto. Ja on ihan käsittämätöntä, että tätä pitää vielä vuonna 2022 selittää.

Olen ateisti ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en usko mihinkään yliluonnolliseen.

Mutta uskot ateismiin.

Siihen, että Jumalaa ei ole olemassa.

Vierailija
48/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

ei ole ateismia vaan denialismia.

Vierailija
49/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

Kristitty on ihan yhtä denialistinen - se kieltää 5998 jumalaa, ateisti 5999 jumalaa.

Vierailija
50/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

Kristitty on ihan yhtä denialistinen - se kieltää 5998 jumalaa, ateisti 5999 jumalaa.

lähde noille jumalille?

Vierailija
51/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ajatus että missä kaksi ihmistä kohtaa, siellä on Jeesus.

Diggaan siitä.

Vierailija
52/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

Ateismi ei tarkoita uskon puutetta, vaan ainoastaan sitä, että uskomusrakenteeseesi ei kuulu jumalolentoa.

Ateisti voi uskoa esimerkiksi vaikka minkälaisiin salaliittoteorioihin. Hän on silti ateisti, jos hän ei usko jumalan olemassaoloon.

Ateistit tilastollisesti uskovat salaliittoteoriohin paljon vähemmän kuin uskovaiset henkilöt. Uskonnollisuus altistaa tutkimusten mukaan uskomaan myös muihin asioihin ilman todisteita. 

Ateismi tarkoittaa jumaluskon puutetta. Siitä oli kyse aloituksessa. 

Vierailija
53/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

lähde noille jumalille?

Noin 4000 uskontoa, joissa kaikissa ei ole jumalaa ja monissa on useampi. https://nationaldaycalendar.com/world-religion-day-third-sunday-in-janu….

Vierailija
54/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti.

Miksi olen ateisti? Koska ajattelen ja järkeilen. En usko satuihin. Tiedän että asiat joista raamatussa kerrotaano on monet historiallisia tapahtumia, sitä en epäile. Henkimaailman asioihin en sen sijaan usko.

Olen ollut lapsesta asti ateisti, tai siis ainakaan en ole uskonut mihinkään uskonnolliseen höpinään.

Minut on kastettu mutta ripille en ole koskaan päässyt tai siis mennyt. Kastettiin koska se on suvussa ollut traditio, suvun kastepuvussa kastettu pitkä rivi lapsia. Siihen ei kuitenkaan ole liittynyt yhtään mitään uskonnollisuutta. Pappi kai sen on suorittanut mutta olisi voinut yhtä hyvin olla vaikka naapurin Lasse.

Teen heti selväksi jokaiselle joka yrittää uskontoa minulle tyrkyttää että en kuuntele. 

Olen pitkälle kouluttautunut ja seuraan aktiivisesti tiedejulkaisuja ja luentoja esim. netissä. 

Minun puolestani saa jokainen uskoa vaikka Pavosen Heskaan mutta pysykööt kaukana minusta niitten puheitten kanssa. Sen sijaan raamatun ajan historiasta voin keskustella, ilman minkäänlaista uskonnollista liiba-laabaa. Historia kiinnostaa kyllä.

Ajattelet ja järkeilet itsesi ateistiksi. Mistä tiedät, mikä on Raamatun sanoma ja voiko ja kannattaako siihen uskoa, jos et ole halunnut kuulla siitä mitään?

Tämä on hyvin yleistä, tuomita asioita, joista ei ole ottanut syystä tai toisesta edes selvää.

Hahhah, maailmassa on ja on ollut tuhansia uskontoja. Pitääkö niihin kaikkiin olla perehtynyt, jotta voisi sanoa, että ei usko niihin? Oletko itse perehtynyt kaikkiin ja sitten tehnyt valmistuneen valinnan? Höpöhöpö, jos olet kristitty, se johtuu tasan siitä, minne ja milloin olet sattunut syntymään. Jos olisit syntynyt Istanbulissa, olisit muslimi.

Eikä uskomisessa ole kyse siitä, kannattaako johonkin uskoa vaan siitä, mikä on käsityksesi mukaan totta tai ei. Minulle on ihan herttaisen yhdentekevää, kuinka kannattavaa voisi olla muslimina tai kristittynä oleminen, koska kaikki uskonnot ovat keksittyä puppua. Jokainen sukupuuttoon kuollut kansa kelteistä etruskeihin on vienyt uskontonsa mukanaan.

Vierailija
55/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

lähde noille jumalille?

Noin 4000 uskontoa, joissa kaikissa ei ole jumalaa ja monissa on useampi. https://nationaldaycalendar.com/world-religion-day-third-sunday-in-janu….

Otavan Uskonnot maailmassa - kurssimateriaalin mukaan maailmassa arvioidaan olevan noin 10 000 uskontoa, ja että niiden määrä on sadan viime vuoden aikana lisääntynyt. 

Mutta tuo lainauksessa mainittu määrä oli vain esimerkki, ja siitä kyllä selviää että yhden jumalan uskoja kieltää aikasen monta jumalaa. Täytyy olla vahva uskossaan (aivopesty) että luottaa valinneensa sen oikean.

Vierailija
56/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten jos näkis hieman itse vaivaa ja tänä päivänä ei edes ole mitään vaivaa kun on netti jolla voi opiskella kieliä ym. poistumatta kotoa. ennen muinoin piti raahautua kirjastoon ja toivoa että sen pikku kylän kirjastossa olisi jokin opus.

Kirjastosta tai netistä ei löydy tietoa siitä, onko Jumala olemassa vai ei. Se on Jumala itse, joka sitä tietoa jakaa kenelle haluaa.

Vierailija
57/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

lähde noille jumalille?

ja tässä on kaikki uskonnot mitä maailmalla on?

myös  syvältä amazoniasta ja afrikasta kuin myös mongoliasta jne?

Vierailija
58/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskot ateismiin.

lähde noille jumalille?

Otavan Uskonnot maailmassa - kurssimateriaalin mukaan maailmassa arvioidaan olevan noin 10 000 uskontoa, ja että niiden määrä on sadan viime vuoden aikana lisääntynyt. 

Mutta tuo lainauksessa mainittu määrä oli vain esimerkki, ja siitä kyllä selviää että yhden jumalan uskoja kieltää aikasen monta jumalaa. Täytyy olla vahva uskossaan (aivopesty) että luottaa valinneensa sen oikean.

alkaa pikkuhiljaa huomata mikä on uskovaisten ja ateistien ero.

ateistit alkaa huomaamaan että näkemyksensä perusteluksi joutuu uskovaisten tapaan etsimään tietoa...

Vierailija
59/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta tai netistä ei löydy tietoa siitä, onko Jumala olemassa vai ei. Se on Jumala itse, joka sitä tietoa jakaa kenelle haluaa.

kirjastossa kerrotaan kuka jumalan on. edes sitä perus tietoa et ole vielä löytänyt. jumala ei jaa tietoa vaan on luonut sinulle aivot. käytä niitä.

Vierailija
60/260 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti.

Miksi olen ateisti? Koska ajattelen ja järkeilen. En usko satuihin. Tiedän että asiat joista raamatussa kerrotaano on monet historiallisia tapahtumia, sitä en epäile. Henkimaailman asioihin en sen sijaan usko.

Olen ollut lapsesta asti ateisti, tai siis ainakaan en ole uskonut mihinkään uskonnolliseen höpinään.

Minut on kastettu mutta ripille en ole koskaan päässyt tai siis mennyt. Kastettiin koska se on suvussa ollut traditio, suvun kastepuvussa kastettu pitkä rivi lapsia. Siihen ei kuitenkaan ole liittynyt yhtään mitään uskonnollisuutta. Pappi kai sen on suorittanut mutta olisi voinut yhtä hyvin olla vaikka naapurin Lasse.

Teen heti selväksi jokaiselle joka yrittää uskontoa minulle tyrkyttää että en kuuntele. 

Olen pitkälle kouluttautunut ja seuraan aktiivisesti tiedejulkaisuja ja luentoja esim. netissä. 

Minun puolestani saa jokainen uskoa vaikka Pavosen Heskaan mutta pysykööt kaukana minusta niitten puheitten kanssa. Sen sijaan raamatun ajan historiasta voin keskustella, ilman minkäänlaista uskonnollista liiba-laabaa. Historia kiinnostaa kyllä.

Ajattelet ja järkeilet itsesi ateistiksi. Mistä tiedät, mikä on Raamatun sanoma ja voiko ja kannattaako siihen uskoa, jos et ole halunnut kuulla siitä mitään?

Tämä on hyvin yleistä, tuomita asioita, joista ei ole ottanut syystä tai toisesta edes selvää.

Hahhah, maailmassa on ja on ollut tuhansia uskontoja. Pitääkö niihin kaikkiin olla perehtynyt, jotta voisi sanoa, että ei usko niihin? Oletko itse perehtynyt kaikkiin ja sitten tehnyt valmistuneen valinnan? Höpöhöpö, jos olet kristitty, se johtuu tasan siitä, minne ja milloin olet sattunut syntymään. Jos olisit syntynyt Istanbulissa, olisit muslimi.

Eikä uskomisessa ole kyse siitä, kannattaako johonkin uskoa vaan siitä, mikä on käsityksesi mukaan totta tai ei. Minulle on ihan herttaisen yhdentekevää, kuinka kannattavaa voisi olla muslimina tai kristittynä oleminen, koska kaikki uskonnot ovat keksittyä puppua. Jokainen sukupuuttoon kuollut kansa kelteistä etruskeihin on vienyt uskontonsa mukanaan.

mun ystävä syntyi suomessa tapa kristittyyn ja ateistiseen perheeseen.

kääntyi aikuisena juutalaiseksi. että se siitä.