MTV: Terveyskeskuslääkäri: "Vastaanotolla voidaan hoitaa yksi asia hyvin, kaksi asiaa keskinkertaisesti, kolme huonosti, neljä asiaa: Varaa neljä erillistä aikaa".
-Yritin hoitaa yhdessä vastaanottoajassa kaiken mahdollisen. Vastaanottoaika oli puoli tuntia. Mietitään vaikka mummoa, jolla on kahdeksan lääkettä. Ensin hän kertoo 15 minuuttia, mikä häntä vaivaa, sitten hän riisuutuu 15 minuuttia, minkä jälkeen pukeutumiseen menee 15 minuuttia. Tietenkin välissä pitäisi ehtiä tutkimaan se mummo. Yhtälö on mahdoton. Terveysasemilla, joissa olin töissä, jono oli sen kolme kuukautta. Se on perustavanlaatuinen ongelma. Jos yritetään pitää hoidon jatkuvuutta, tilanne on älytön. Potilas käy laboratorioissa ja tulee takaisin kolmen kuukauden päästä. Ei järkeä, terveyskeskuslääkäri päivittelee
Ja Suomessa on maailman paras julkinen terveydenhuolto ainakin jos kysytään meidän päättäjiltä jotka itse käyttävät valtion tarjoamaa yksityistä terveydenhoitoa
Kommentit (27)
Tanskan malli olisi hyvä. Parempi pistää se sama raha omalääkäreihin, kuin terveyskeskusten ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ollut äkeitä jos on kysynyt kahta asiaa kerrallaan. Kävin otattamassa erään rokotuksen (ei korona) ja samalla sormessa oli joku huonosti parantuva iho-ongelma. Kysyin sitä samalla niin lääkäri oli hyvin penseä vaikkei edes antanut tuota rokotusta vaan hoitaja. Sain kuitenkin lääkevoide-reseptin sormeen. Lääkäri oli kyllä kiireinen mutta tuon sormen näyttäminen vei 2 minuuttia ja reseptin kirjoittaminen toiset 2 min.
Olisiko näille eri ajat pitänyt varata??
Kyllä.
Terveyskeskuslääkärin asiakas: vastaanotolla voidaan hoitaa myös se yksi asia päin h3lv3ttiä.
Eli sen neljännen vaivan saa sitten hoidettua arviolta vuoden kuluttua
Monisairaana tilanne on aina sama, olen suorastaan hengästynyt kun yritän hoitaa asiat 20min mikä on suositus. Viimeksi meni 45min ja silti täytyy yhä tilata uusi aika.
Nyt olen perunut ns. hoitajakäynnin jota taas pidän ajanhukkana kummallekkin, kun minkään lähetteen tai reseptin kirjoittamiseen sitä lääkäriä tarvitaan kuitenkin.
Asun keskisuomessa päin joten siis ei hesassa. Toisaalta välillä jo kaipaan taivaasseen, joten mitäpä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Tanskan malli olisi hyvä. Parempi pistää se sama raha omalääkäreihin, kuin terveyskeskusten ylläpitoon.
Niin olisi, mutta vakuutusyhtiöiden lobbarit tekee hartiavoimin töitä tätä vastaan. Nyt hoitoon haluavan täytyy ottaa kallis vakuutus. Köyhä ei voi sitä tehdä, joten hän joutaa jäämäänkin ilman hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Eli sen neljännen vaivan saa sitten hoidettua arviolta vuoden kuluttua
🤣🤣🤣
Sama kuin poliisissa, toinen osaa kirjoittaa ja toinen lukea.
Mä odotan jo toista päivää että saisi edes ajan varattua, ei kuulu takaisinsoittoa. Lääkäriin pääsen tällä vauhdilla ehkä ensi vuonna.
Lääkäreissä olen huomannut että hoidetaan vaan yhtä asiaa ei oteta kantaa muihin sairauksiin vaikka ne monesti sairaudet johtuu toisesta sairaudesta, olan kohautuksella keskitytään yhteen sairauteen ei ne lääkärit kovin kummosia neroja ole
EI syyttä ole sanontaa arvauskeskus pätee kaikkiin paikkoihin missä poppamies/nainen suosittelee pillereitä.
Mulla oli kolme eri asiaa hoidettavana. Periaatteessa kaikki kuitenkin nivoutuivat samaan asiaan. Eli oli hyvä että ne saatiin purettua yhdellä kerralla.
Minulla menee päivittäin 15 tablettia. Kun menen lääkäriin annan heti ajan tasalla olevan lääkelistan ja kysyn tarviiko riisua , koska minulla menee riisumiseen aikaa. Sillä aikaa kun riisuudun lääkäri tsekkaa lääkelistan. Senjälkeen luen mukanani olevasta listasta minua vaivaavat kysymykset. Aina on hyvin ehditty asiat hoitaa. Kyllä ongelma on potilaassa , ei lääkärissä.
Ja se tosiasia, että voi olla oireita ympäri kehoa, jotka voivat liittyä yhteen ja samaan sairauteen, mutta diagnoosin tekeminen viivästyy kun lääkäri keskittyy siihen yhteen asiaan. Seuraava lääkäri toiseen asiaan jne. Turhia lääkärikäyntejä, vääriä diagnooseja, rahanmenoa.
Lääkäreille tiedoksi, että useinmiten ne viisi eri oiretta ei ole viisi eri sairautta vaan yhden sairauden 5 ilmemistapaa. Tämä tuntuu olevan tk lääkäreille ihan käsityskyvyn ulottumattomissa oleva konsepti. Joten ei, sinulla ei ole neljää asiaa todennäköisesti hoidettavana vaan yksi sairaus. Keskity lääkäri, keskity.
Minä koetin kerran kysellä ihottumastani samalla käynnillä jolla koetettiin selvittää, miksi laihduin mystisesti. Lääkäri vastasi kiukkuisesti että siihen pitää varata oma aika!
Jos lääkäri olisi vilkaissut käsivarsiani diagnoosi olisi voinut tulla nopeammin. Ihokeliakia. Se oli päässyt niin pahaksi että paino alkoi tippua.
Vierailija kirjoitti:
Minä koetin kerran kysellä ihottumastani samalla käynnillä jolla koetettiin selvittää, miksi laihduin mystisesti. Lääkäri vastasi kiukkuisesti että siihen pitää varata oma aika!
Jos lääkäri olisi vilkaissut käsivarsiani diagnoosi olisi voinut tulla nopeammin. Ihokeliakia. Se oli päässyt niin pahaksi että paino alkoi tippua.
Mitä ihmettä ne siellä lääketieteellisessä opiskelee jos ne ei ymmärrä ihmisen olevan kokonaisuus. Vai johtuuko tämä siitä, että suomessa ei hoideta sairauksia vaan pelkästään oireita?
Epäselvän laihtumisen selvittely ei liene kovin yksinkertainen asia, kun syitä voi olla lukemattomia. Pitäisi ihan maalaisjärjellä ymmärtää, ettei se lääkäri yhden ajan puitteissa voi ihmeitä tehdä. Suomessa terveyskeskuksissa pyritään aika pitkälle myös selvittelemään diagnooseja eikä 5 min vastaanottoajalla vaan suoraan kirjoiteta lähetettä erikoissairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Epäselvän laihtumisen selvittely ei liene kovin yksinkertainen asia, kun syitä voi olla lukemattomia. Pitäisi ihan maalaisjärjellä ymmärtää, ettei se lääkäri yhden ajan puitteissa voi ihmeitä tehdä. Suomessa terveyskeskuksissa pyritään aika pitkälle myös selvittelemään diagnooseja eikä 5 min vastaanottoajalla vaan suoraan kirjoiteta lähetettä erikoissairaanhoitoon.
Ajat on 30-45 minuuttia ja niiden aikana ei saada mitään aikaiseksi, ei edes sitä ajatusta lähetteestä jollekin oikealle lääkärille. Tuhlataan vain potilaan aikaa ja aiheutetaan pitkittyvää kärsimystä. Ajan kuluessa erikoissairaanhoitoon tuotetaan erittäin sairas ihminen, jolla on kasaantuneita terveysongelmia, koska terveytensä rapautuessa ei ole kyennyt enää pitämään huolta liikkumisesta, ravinnostaan ja sosiaalisista suhteistaan, kun nämä tk pähkäilijät ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan meillä se ollutkin, mutta kaatui siihen, että lääkärit uupuivat, koska potilaita oli liikaa eli eivät ehtineet tehdä töitä kunnolla.
Yksityiseltäkin voisi ottaa esim. tehokkuudessa oppia. Kun kävin viimeisen rokotteeni hakemassa yksiyisellä, niin se sama hoitaja osasi naputella tietoni ja lopuksi pisti piikin. Julkisella oli aina kaksi hoitajaa, toinen kirjotti omakantaan ja toinen pisti piikin.
Tuokin asia, kuinka kauan aikaa menee vanhusten osittaiseen riisumiseen, voitaisiin varmaan jossain esihuoneessa hoitaa etukäteen tiettyyn asti vähemmän koulutetulla työvoimalla.
Olen törmännyt monesti myös siihen, että omainen ei saa olla paikalla edes sen aikaa, että kertoisi vanhuksen tilanteesta.
Dementikko voi sanoa, että ei minua mikään vaivaa, vaikka olisi tuotu lääkäriin ihan vakavasta oireesta. Oma äitini oli lähellä kuolemaa, vaikka lähettävä lääkäri kirjoitti, että potilaalla on dementia, niin lääkäri uskoi täysin tämän höpätykset ja käski meidän viedä hänet kotiin. Sitten kuitenkin vietiin viellä peruslabroihin ja tulikin kiire tiputukseen-muistan kun toisen saattajan kanssa jo pohdittiin, että jätetäänkö hänet sinne ja karataan pois. Niin tiukalle otti edes kuunnella omaisia tai uskoa lähettävää lääkäriä.
Kerran tungin mukaan tutkimukseen, kun äitini oli kaatunut ja satuttanut kätensä pahasti. Nuori lääkäri kuunteli minua ja jopa sanoi, että hyvä kun olitte mukana. Se käsi olisi jäänyt tutkimatta, koska äiti ei itse muistanut mitään.
Joskus on ollut äkeitä jos on kysynyt kahta asiaa kerrallaan. Kävin otattamassa erään rokotuksen (ei korona) ja samalla sormessa oli joku huonosti parantuva iho-ongelma. Kysyin sitä samalla niin lääkäri oli hyvin penseä vaikkei edes antanut tuota rokotusta vaan hoitaja. Sain kuitenkin lääkevoide-reseptin sormeen. Lääkäri oli kyllä kiireinen mutta tuon sormen näyttäminen vei 2 minuuttia ja reseptin kirjoittaminen toiset 2 min.
Olisiko näille eri ajat pitänyt varata??