Eikö nykyään saa käyttää ollenkaan hajuvettä?
Suihkautin ilmaan hajuvettä ja kävelin sen läpi ja sen jälkeen lähdin ulos ja menin kävelyllä apteekkiin jolloin hajuveden tuoksu oli varmasti haihtunut jonkin verran, niin apteekissa kuulin ohimennen että työntekijä sanoi "ajatella jos jollakin on astma" ja asiakas sanoi kohta "joku laittanut vähän hajuvettä" johon apteekkari vastasi, että "no tuoksuu ainakin hyvälle." Minusta tuollanen on moukkamaista ja loukkaavaa vierailta kommentoida kenenkään hyviäkään tuoksuja. Eihän kukaan vieras varmaan kehtaa pahoistakaan hajuista kommentoida. Aion kyllä jatkossakin käyttää hajuvettä ja tuoksuvia tuotteita jos sitä ei ole kyseisessä paikassa kielletty. Rakastan kaikkia tuoksuja niin paljon, etten todellakaan lopeta tuoksumasta hyvälle. Olen puhunut.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sitä pitäisi vain vähän sipaista ranteisiin tai johonkin kaulaan/korvan taakse, eikä että koko keho suihkutetaan kävelemällä hajupilven läpi? Olen lukenut, että jos liikaa haisee hajuvedelle, sitä pidetään moukkamaisena ja oikeasti sivistyneet ihmiset, jotka osaavat laittautua eivät niin tee. Ihan vinkkinä vaan.
Olen minäkin tuollaisiin hajurouviin törmännyt, kunnon hajuhan heistä lemahtaa koko huoneeseen. Olen aina ajatellut, että ovat varmaan vähän höperöjä vanhoja tätejä, jotka eivät enää tajua, että haisevat vähän liikaa.
Nykytuoksuissa on usein spraysuutin. Paras tapa saada sumu leviämään hienojakoisesti laajalle alueelle on kävellä hajupilven läpi. Siinä pilvessäkään ei tarvitse olla kuin 1 suihkaus.
Jankkaan, mutta olen ymmärtänyt, että ei hajuvettä ole tarkoitus laittaa laajalle alueelle, vaikka olisikin spray sumutin, vaan vain yhdelle pienelle alueelle, jolloin muut ihmiset voivat huomata tuoksun lähinnä vain lähikontaktissa kuten halatessa tai vierekkäin istuttaessa. Hajuveden ei ole tarkoitus haista liikaa niin että sen huomaa liian helposti.
Tuoksuja nimenomaan oikeaoppisesti laitetaan sipaisu tai pieni suihkaus ranteisiin tai kaulalle korvan luo tai halutessaan korvan taakse. Jos haluaa olla oikein seksikäs, jos tapaaminen päättyykin makuuhuoneeseen, voi tuoksua sipaista nivusiin hieman reisien yläpuolelle.
Kaikissa näissä kohdissa on isot verisuonet, jotka lämmittävät tuoksun ja se sulautuu oman ihon tuoksuun luonnolliseksi osaksi tuoksua.
Tuoksuilla siis hieman muutetaan omaa luontaista tuoksua, ei kuorruteta hiuksia/vaatteita/kroppaa.
Body spray on sen verran mietoa, että sen voi suihkauttaa paljaalle keholle ennen pukeutumista. Ja yksi tai kaksi painallusta, riippuen tuoksun vahvuudesta eli onko jokin halpis body spray vai kalliimman brändin vahvemmin tuoksuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuste laitetaan suoraan iholle, mistä sen nuotit vapautuvat reagoidessaan ihon kanssa. Mistä on tullut sellainen käsitys, että sitä ilmaan suihkitaan ja kävellään hajupilven läpi?
Jos on tuoksuongelmaa, kannattaa käyttää toilettivettä väkevän parfyymin sijaan. Toilettivesi tuoksuu miedommin tuoksusta ärtyviin sieraimiin. Tuoksu-uskollisen olisi vaikea elää ilman ainetta, joka on osa persoonallisuutta ja jopa sen kulmakivi vuosikymmenten ajan. Tulee aivan alaston olo, jos tuoksu jää pois.
Suoraan iholle se menee pilven läpi kävellessäkin, ellei sitä tee vaatteet päällä (miksi tekisi?).
Parfyymivahvuisia parfyymejähän ei enää juuri olekaan, EdT on hyvin tavallinen vaihtoehto.
Ihon sykkiviin kohtiin, kuuluu vanha ja yhä pätevä viisaus. Siinä pulssi sykähdellessään vapauttaa tuoksuja ihon pinnalta. Tuoksu menee hukkaan ja on summittaista tuhlausta joka puolelle spruutattuna. Jossakin neuvotaan parfymoimaan hiukset ja se on turhaa.
Toki parfyymeja on ja niitä myydään. Vain Suomessa tarjonta on hyvin rajoitettua. Voit käydä kurkkaamassa vanhan tuoksutalon Guerlainin tarjonnan vaikkapa netissä.
:) Netistä on tilailtu tuoksuja jo vuosia, nichejä enimmäkseen. Guerlaineja joitakin yhä käytössä.
Totta kai saa käyttää. Itse olen alkanut käyttää enemmän ja useammin kaiken tämän ulinan ja uhriutumisen vuoksi. Tuoksut ovat ihania!
Missään muualla kuin Suomessa ei ihmiset vingu parfyymeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sitä pitäisi vain vähän sipaista ranteisiin tai johonkin kaulaan/korvan taakse, eikä että koko keho suihkutetaan kävelemällä hajupilven läpi? Olen lukenut, että jos liikaa haisee hajuvedelle, sitä pidetään moukkamaisena ja oikeasti sivistyneet ihmiset, jotka osaavat laittautua eivät niin tee. Ihan vinkkinä vaan.
Olen minäkin tuollaisiin hajurouviin törmännyt, kunnon hajuhan heistä lemahtaa koko huoneeseen. Olen aina ajatellut, että ovat varmaan vähän höperöjä vanhoja tätejä, jotka eivät enää tajua, että haisevat vähän liikaa.
Nykytuoksuissa on usein spraysuutin. Paras tapa saada sumu leviämään hienojakoisesti laajalle alueelle on kävellä hajupilven läpi. Siinä pilvessäkään ei tarvitse olla kuin 1 suihkaus.
Jankkaan, mutta olen ymmärtänyt, että ei hajuvettä ole tarkoitus laittaa laajalle alueelle, vaikka olisikin spray sumutin, vaan vain yhdelle pienelle alueelle, jolloin muut ihmiset voivat huomata tuoksun lähinnä vain lähikontaktissa kuten halatessa tai vierekkäin istuttaessa. Hajuveden ei ole tarkoitus haista liikaa niin että sen huomaa liian helposti.
Tuoksuja nimenomaan oikeaoppisesti laitetaan sipaisu tai pieni suihkaus ranteisiin tai kaulalle korvan luo tai halutessaan korvan taakse. Jos haluaa olla oikein seksikäs, jos tapaaminen päättyykin makuuhuoneeseen, voi tuoksua sipaista nivusiin hieman reisien yläpuolelle.
Kaikissa näissä kohdissa on isot verisuonet, jotka lämmittävät tuoksun ja se sulautuu oman ihon tuoksuun luonnolliseksi osaksi tuoksua.
Tuoksuilla siis hieman muutetaan omaa luontaista tuoksua, ei kuorruteta hiuksia/vaatteita/kroppaa.
Body spray on sen verran mietoa, että sen voi suihkauttaa paljaalle keholle ennen pukeutumista. Ja yksi tai kaksi painallusta, riippuen tuoksun vahvuudesta eli onko jokin halpis body spray vai kalliimman brändin vahvemmin tuoksuva.
Kv. foorumeita seuranneena, tuoksun käytössä on niin montaa tyyliä kuin on tuoksuttajaakin. Itse kuulun niihin, jotka vieroksuvat ajatusta hajustetusta päästä (korvan taakse), mutta tunnistan toki nuokin klassikko-ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän aina ja ikuisesti ja joka paikassa.
Se on mun asia ja päätös, eikä kukaan voi mua estää.Kukaan ei ole huomauttanut, enkä edes välittäisi vaikka huomauttaisi, tai ehkä suihkisin vähän lisää.
Ja tämä on totuus.
En anna muiden päättää mitä teen tai en tee.Astmaatikot menkööt kauemmaksi jos pahaa tekee.
Mun hajuvettä ette vie, en halua haista pahalle.
Omasta mielestäsi haiset hyvältä, muut voi olla asiasta eri mieltä.
Mutta niin, sullahan on OIKEUS, muista viis, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa käyttää. Itse olen alkanut käyttää enemmän ja useammin kaiken tämän ulinan ja uhriutumisen vuoksi. Tuoksut ovat ihania!
Missään muualla kuin Suomessa ei ihmiset vingu parfyymeista.
kyllä tuo ongelma on muissakin maissa. kuinka usein sä luet heidän keskustelupalstojaan?
Minä minä minä minä minä minä....
Hajusteita voi käyttää, kunhan ei ui niissä. Ap käyttää varmasti sitten liikaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.reddit.com/r/AskWomen/comments/7tik8e/do_you_feel_that_its_…
Do you feel that it's rude to wear perfume or scents in public (due to so many people having allergies/sensitivities or so many places being scent free)? WHy or why not?
Meidän työpaikalla on ohjeena toisia huomioiva tuoksujen käyttö. Suunnilleen kaikilta 99 ihmiseltä tämä onnistuu, mutta yhdeltä ei. Olisikohan minulla oikeus pöllyttää meidän kissan karvojen kuorruttamaa makuualustaahänen ympärillään monta kertaa päivässä? Henkilö on siis kissalle allerginen
Vierailija kirjoitti:
Saa. Tuollaisten tyrannien valtaan ei pidä alistua, jotka yrittää estää toisia käyttämästä hajuvettä.
Vähän sama kuin allergiat. Esim. mä oon niin pahasti koira- ja kissa-allerginen, että jos eläimen omistaja tulee lähelle, alkaa nenä ja silmät vuotaa. En silti yritä määräillä ihmisiä pysymään kaukana saati luopumaan lemmikeistään vaan otan tarvittaessa itse lääkettä jos menen paikkaan jossa täytyy istua joukossa, jossa jollain on todennäköisesti eläimiä (esim. elokuvateatteriin).
Mulla voimakkaat hajusteet on ainakin ihan eri asia kuin esim. kissa-allergia, joka mulla on myös. Se aiheuttaa kutinaa tai silmien punoitusta, joskus pientä limakalvo-oireilua kurkussa. Näihin tosiaan auttaa antihistamiini hyvin.
Mutta vahvat haju- tai partavedet menevät mulla ns. henkeen samalla tavalla kuin vaikka tupakansavu. Eli alkaa yskittää ja on vaikea hengittää normaalisti. Ei siihen mikään antihistamiini auta. Jotkut hajusteet aiheuttavat päänsärkyä ja siihenkin tehoaa parhaiten ihan särkylääke.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä hajuvettä ole tarkoitus lotrata päälle. Hento suihkaus riittää. Itse pidän parfyymeista ja mieheni myös.
Ei sitä pidä ’suihkaista’ päälle ollenkaan. Mielummin vaikka paperiin, jota kevyesti täpsäytät niskan alapuolelle tms. vastaavaa.
Nämä suihkauttelijat ja ’hajuvesi-pilven’ läpi kävelijät ovat niitä, joiden takia muut saavat oireita. Heidän oma nenä on jo niin tottunut siihen, etteivät tajua, miten voimakkaasti se muille ’haisee’. Puhumattakaan, jos se tehdään joka päivä, vaihtamatta vaatetta, jolla ihmisten ilmoille lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on asennevamma. Jos he haistavat vähänkään "keinotekoista hajustetta", alkaa periaatteenomainen reagointi ja kismitys. Kumma kyllä, nämä samat ihmiset tuntuvat yllättävän hyvin sietävän tuoksuja esimerkiksi ruokaa laittaessaan tai luonnossa kulkiessaan.
On myös outoa, että nämä samat hysteerikko-foobikot eivät yski merkitsevästi ja mulkoile ihmisiä, jotka levittävät allergisoivien kotieläintensa epiteelejä julkisissa tiloissa. Minulla on astma, enkä voi sen vuoksi edes käyttää julkisia kulkuvälineitä! Mutta hajuvesiä pystyn silti maltillisesti aivan hyvin käyttämään. Kummallista. Vai onko sittenkään?
Lopuksi: "hajusteallergiaa" ei ole olemassa. Ihminen voi korkeintaan olla allerginen tietyille kemiallisille yhdisteille, ei "hajusteelle". Sitä paitsi EU-lainsäädäntö allergisoivien ainesosien käytön suhteen on hyvin tiukka, ja sallitut raja-arvot perustuvat altistustutkimuksiin. Siksi suurin osa "hajusteallergioista" onkin oikeasti psyykkistä, aivan kuten sähkö"allergiakin".
Ei siinä mistään asennevammasta ole kyse. Ei kukaan ole allerginenkaan kaikelle mahdolliselle. Ajattelepa jos jostain ruoka-aineesta oireita saava ei voisikaan syödä yhtään mitään! Täällä olisi populaa ainakin puolet vähemmän.
Ja miten jollekin voikin tulla mieleen ruoanlaitto tässä yhteydessä. Ruokien, mausteiden ja yrttien tuoksut ovat ihan eri asia kuin kuin jotkut kemialliset hajupommit. Mitä tulee sitten luontoon, niin saan joidenkin kukkien voimakkaasta tuoksusta päänsäryn, vaikka pitäisin jopa tuoksusta. Kielo esimerkiksi on tällainen. Sen tuoksu on vain pääparalleni liikaa, useimpien muiden kukkien ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä hajuvettä ole tarkoitus lotrata päälle. Hento suihkaus riittää. Itse pidän parfyymeista ja mieheni myös.
Ei sitä pidä ’suihkaista’ päälle ollenkaan. Mielummin vaikka paperiin, jota kevyesti täpsäytät niskan alapuolelle tms. vastaavaa.
Nämä suihkauttelijat ja ’hajuvesi-pilven’ läpi kävelijät ovat niitä, joiden takia muut saavat oireita. Heidän oma nenä on jo niin tottunut siihen, etteivät tajua, miten voimakkaasti se muille ’haisee’. Puhumattakaan, jos se tehdään joka päivä, vaihtamatta vaatetta, jolla ihmisten ilmoille lähdetään.
Mä olen parikymmentä vuotta suihkautellut (iholle, vaatteen alle) ja kävellyt hajuvesipilven läpi (alasti), eikä työpaikalla kukaan edes tiedä minun käyttävän hajuvettä päivittäin - tosin pidänkin tätä yksityisasiana, eipä sen heille kuulu tuoksuakaan. Niin että kaipa senkin voi sitten tehdä monella tavalla ja taatusti monella volyymillä. Täpsäyttely on käytännössä loppunut kun pulloissa alkoi olla suutin (ysäreillä?), vintageja en harrasta.
Edelleen, kaksi tapaa: sama määrä tuoksumolekyylejä on joko hajallaan tai tiiviisti yhdessä. Suihkautus iholle suoraan tai suihkautus pilveksi vain leviää eri tavoin, täpsäytyksessä ne ovat kasattuna.
Kielletään kaikki tuoksut; halvoilla pyykinpesuaineilla vaatteensa pesevät ne vasta hirveälle haisevatkin. Ja pyykinhuuhteluaineet, huhhuh.
Kielletään sähkö, koska jotkut ovat allergisia sähkölle.
Kielletään kukkien myyminen marketeissa, allergisten on juuri niiden kohdalla pakko luuhata vartti, että saavat oireita.
Kielletään kaikki!
T. Päsäsen Räkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä suihkauttelijat ja ’hajuvesi-pilven’ läpi kävelijät ovat niitä, joiden takia muut saavat oireita. Heidän oma nenä on jo niin tottunut siihen, etteivät tajua, miten voimakkaasti se muille ’haisee’. Puhumattakaan, jos se tehdään joka päivä, vaihtamatta vaatetta, jolla ihmisten ilmoille lähdetään.Mä olen parikymmentä vuotta suihkautellut (iholle, vaatteen alle) ja kävellyt hajuvesipilven läpi (alasti), eikä työpaikalla kukaan edes tiedä minun käyttävän hajuvettä päivittäin - tosin pidänkin tätä yksityisasiana, eipä sen heille kuulu tuoksuakaan. Niin että kaipa senkin voi sitten tehdä monella tavalla ja taatusti monella volyymillä. Täpsäyttely on käytännössä loppunut kun pulloissa alkoi olla suutin (ysäreillä?), vintageja en harrasta.
Edelleen, kaksi tapaa: sama määrä tuoksumolekyylejä on joko hajallaan tai tiiviisti yhdessä. Suihkautus iholle suoraan tai suihkautus pilveksi vain leviää eri tavoin, täpsäytyksessä ne ovat kasattuna.
Lisäänpä vielä, että itse koen tuoksun minimiannostelun huomattavasti helpommaksi suihkuttaen kuin täpsäyttämällä, olettaen edelleen että sillä tarkoitetaan niitä suuttimettomia vanhoja dabberpulloja.
Itse ainakin käytän hajuvesiä, myös luonnonmukaisia eteerisistä öljyistä valmistettuja. Tä tuoksuttomuus on kyllä niin suomalainen ilmiö. En ole missään muualla tähän törmännyt ja olen asunut useassa maassa. Toki kaikkea kohtuudella, ei sen tuoksun kuulu haista metrien päähän. Pakko kyllä sanoa että Suomessa ihmiset muutenkin haisee, uskomatonta kuinka pahalle voi joukkoliikentessä haista, hiki, likaiset vaatteet, alapaa ja ne mätäsuut. Hyi hitto mua ainakin enemmän ne häiritsee kuin joku hajuvesi.
Ihon sykkiviin kohtiin, kuuluu vanha ja yhä pätevä viisaus. Siinä pulssi sykähdellessään vapauttaa tuoksuja ihon pinnalta. Tuoksu menee hukkaan ja on summittaista tuhlausta joka puolelle spruutattuna. Jossakin neuvotaan parfymoimaan hiukset ja se on turhaa.
Toki parfyymeja on ja niitä myydään. Vain Suomessa tarjonta on hyvin rajoitettua. Voit käydä kurkkaamassa vanhan tuoksutalon Guerlainin tarjonnan vaikkapa netissä.