Eikö nykyään saa käyttää ollenkaan hajuvettä?
Suihkautin ilmaan hajuvettä ja kävelin sen läpi ja sen jälkeen lähdin ulos ja menin kävelyllä apteekkiin jolloin hajuveden tuoksu oli varmasti haihtunut jonkin verran, niin apteekissa kuulin ohimennen että työntekijä sanoi "ajatella jos jollakin on astma" ja asiakas sanoi kohta "joku laittanut vähän hajuvettä" johon apteekkari vastasi, että "no tuoksuu ainakin hyvälle." Minusta tuollanen on moukkamaista ja loukkaavaa vierailta kommentoida kenenkään hyviäkään tuoksuja. Eihän kukaan vieras varmaan kehtaa pahoistakaan hajuista kommentoida. Aion kyllä jatkossakin käyttää hajuvettä ja tuoksuvia tuotteita jos sitä ei ole kyseisessä paikassa kielletty. Rakastan kaikkia tuoksuja niin paljon, etten todellakaan lopeta tuoksumasta hyvälle. Olen puhunut.
Kommentit (188)
Suomi on kyllä uskomaton tässä, millekään ei saa tuoksua, kaikki täytyy olla mahdollisimman hajutonta, mautonta, pelkistettyä, väritöntä, ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus käyttää hajuvesiä kohtuudella. Yliherkät pysykööt kaukana muista ihmisistä tai jääkööt kotiin jos on niin vaikeaa.
Eiköhän se ole niin, että se hajusteillaan muille haittaa aiheuttava jää kotiin? Henkilö, joka osaa oikeasti kohtuudella käyttää hajuvettä, ei haise niin, että muut sen huomaa.
Minä käytän yhden (1) suihkauksen paidan alle. Oikeasti haju"pilvi" ulottuu korkeintaan 20 sentin päähän kropastani. On kuitenkin olemassa tuoksupoliiseja, joille hajusteettomuus tuntuu olevan periaatekysymys. Eli jo se, että ylipäätään käyttää hajuvettä, on joillekin ongelma. Ehkä taustalla on ajatus hajusteiden allergisoivuudesta, "epäluonnollisuudesta" tai turhuudesta. Mene ja tiedä. Minä todellakin arvostan tuoksuja ja tietoisesti haen esteettisiä elämyksiä hajuaistini välityksellä. Henkilökohtaisella tasolla en koe sitä lainkaan turhaksi.
Onhan ne vähän turhia. Mutta jos lähden ulos niin suihkautan ihan pienet. Mahtaakohan hajuvesifirmat olla konkurssin partaalla!? En lukenut koko ketjua
VaahtoVasara kirjoitti:
Ei mielellään. Keinotekoista, vastenmielistä ja jopa ahdistavaa muita kohtaan.
Taidat peitellä paljon muutakin itsestäsi. Jos olisit mies, piiloutuisit parran taa.
Peitellä, siis mitä? Mielestäni sopiva tuoksu kruunaa asun ja saa aikaan hyviä viboja jos siis käyttäjä on tuoksun osannut itselleen valita.
Saa käyttää, kunhan ei ole vanha mummo joka lopettaa sen läträämisen vasta kun itse haistaa sen. Ja silloin sen haistaakin jo koko kortteli.
Olet lotrannut hajuvettä jumalattomasti, jos muut siihen reagoivat. Ota opiksesi ja laita vähemmän.
Ihan vinkkinä: hyväkin hajuvesi haisee karmealle, kun sitä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne vähän turhia. Mutta jos lähden ulos niin suihkautan ihan pienet. Mahtaakohan hajuvesifirmat olla konkurssin partaalla!? En lukenut koko ketjua
Bisnes oli kasvussa ennen koronaa, inflaatiota ja Ukrainan sotaa.
"The global perfume market size was valued at USD 31.4 billion in 2018 and is expected to expand at a CAGR of 3.9% from 2019 to 2025. The market growth is attributed to the growing trend of personal grooming, coupled with increasing demand for luxury and exotic fragrances."
https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/perfume-market
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin käytän hajuvesiä, myös luonnonmukaisia eteerisistä öljyistä valmistettuja. Tä tuoksuttomuus on kyllä niin suomalainen ilmiö. En ole missään muualla tähän törmännyt ja olen asunut useassa maassa. Toki kaikkea kohtuudella, ei sen tuoksun kuulu haista metrien päähän. Pakko kyllä sanoa että Suomessa ihmiset muutenkin haisee, uskomatonta kuinka pahalle voi joukkoliikentessä haista, hiki, likaiset vaatteet, alapaa ja ne mätäsuut. Hyi hitto mua ainakin enemmän ne häiritsee kuin joku hajuvesi.
Haistatko sä muka toisten suut ja jalkovälit?!
Miten mä en ole koskaan niiden hajua huomannut missään?
Miten lähelle muita oikein tunget?
Ettet vaan itse haise pahalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, ajattelisit muita.
Jotkut valittaa täällä sitäkin että ei saisi käyttää mitään hajusteisia pyykinpesu- ja huuhteluaineita.
Mulla astma ja suihkautan niskaan joka aamu.
Kukaan ei ole vielä maininnut, olen hoitaja.
Yök. Jonkun kerran oksentanut kun hajuvesi tyyppi menny ohi tai pyykkipulveri haissut. Busseista joudun välillä jäämään kesken matkan pois kun jollain on liikaa tuoksuja. Nykysuositus on "tulethan hajusteettomana". Itsellä on astma ja tuoksuallergia. Sihauta pumpuliin ja pyhkäse sillä rintavakoa tai korvan taustaa, mieto tuoksu häivähdys on kiinnostavampi kun liikaa koska se ei enää tuoksu vaan haisee. Tuoksuja kannattaa myös vaihdella ettei oma nenä turru siihen samaan tuoksuun.
Tapahtui varmaan jossain tuppukylässä?
Hajusteallergia on vähän nykyajan muoti-ilmiö ja huomionhakuisuutta. En ymmärrä ollenkaan enkä usko, että muutama parfyymin (huom. aitoja tuoksuainesosia) suihkaisu vaikuttaisi kenenkään keuhkojen toimintaan. Miten entisaikaan pärjättiin kun nykyään pitää olla hajuton ja mauton?
Vierailija kirjoitti:
Hajuvedet on osa ihmisen persoonaa
Eikös hienhaju ennemminkin ole osa persoonaa, sillä se tulee sisältä. Hajuvesi tulee ulkopuolelta.
Käytän hajuvesiä lähinnä omaksi ilokseni kotona tai ihmisten ilmoilla kulkiessani korkeintaan maltillisesti paidan alle kerran suihkautettuna.
En siis ole mikään ympäristöstäni piittaamaton löyhkälauri, vaikka kokoelmassani kyllä suihkauteltavaa riittää:
https://imgur.com/a/EGqehnJ
Kohtuus kaikessa, sopu sijaa antaa, kukin tulee harrastuksillaan autuaaksi jne.
Saa ja käytän. Pysykööt hajuvammaiset kotonaan. Päässään muutakin vikaa. Ymmärrän vain astmaatikkoja
Eräs henkilö totes, että on allerginen hajuille. Mikään ei saanut tuoksua. Olisi pitänyt siinä vaiheessa tajuta, että on päässään vikaa muutenkin.
Nyt korona aikana on ollut kauheeta kun lähelle tulee hajuvesityyppi. Minä alan yskimään. Nyt en kehtaisi yskiä.
Googleta vaikka "perfume free workplace policy" tai "fragrance-free policy"..