Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuuden halvat ilot

Vierailija
13.04.2022 |

Nykyajan lapsille annetaan kaiken maailman kalliita elämyksiä ja vempeleitä. Mutta muistellaan omaa lapsuuttamme, mitä halpoja tai ilmaisia lapsuuden asioita muistelet vieläkin?

Entä onko kalliista matkoista, harrastuksista tai vempeleistä jäänyt hyviä lapsuusmuistoja?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperisateenvarjo kotona tehdyssä jäätelöannoksessa :)

Vierailija
2/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kasvaa suurin osa nykylapsistakin ilman kaiken maailman kalliita elämyksiä ja vempeleitä. Mun lapset esim. toivovat joululahjaksi villasukkia ja sitten ilahtuvat, kun ne saavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika. se aika, jonka vanhempi on tehnyt jotain YHDESSÄ lapsen kanssa. Oli se sitten leipomista, askartelua, taimien istutusta tai mitä vaan.

Vierailija
4/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun käytiin kavereiden kanssa grillaamassa makkaraa kylän grillauspaikalla, oli mukavaa

Vierailija
5/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen toukokuuta saimme ostaa vuoden ainoan jäätelötötteron,  yhden pallon. Kauan siinä katsottiin, lopulta aina mansikkajäätelö valittiin. 

Vierailija
6/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun isä tapetoinnin jälkeen levitti sen liisteröinnissä käytetyn suojamuovin nurmikolle rinteeseen pestäkseen sen puutarhaletkulla. Hoksattiin heittää mäntysuopaa ja näin saatiin vesiliukumäki!

Jousipyssyt ja ritsat hän teki myös itse. Hauska muisto on myös talvelta, kun sidottiin pulkat fiastan perään ja siten tultiin metsälaavulta kotiin. Tai kun haettiin peräkärry naapurista, me mukulat mentiin kärryihin kyytiin. Nykypäivänä saisi varmaan heti poliisit perään🙈 Mutta hauskaa oli ja näillä tempuilla isä kasvatti meistä rohkeita ja mielikuvitusta käyttäviä yksilöitä

Vierailija
7/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun juhannuksena juotiin kummin kanssa limpparia kuohuviinilasista. :D

Vierailija
8/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin leipoma täytekakku ,johon voista ja sokerista sekä kaakaojauhoista tehtiin kuri.Ei ollut rahaa ostaa kermaa. 

Vierailija
9/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uiminen järvessä ala-asteen tuttujen kanssa

Vierailija
10/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenvuoden tinaa katselimme ja ihmettelimme mitä tulevaisuus tuo mukanaan. 

Vierailija
11/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilapuhelut, mm. Omo-infoon.

Vierailija
12/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkerran setä Keskolla töissä.Antoi jos iski silmää yhden palan Fazerin sinistä. Merkillistä näin jälkeen päin ajateltuna. Ei koskaan saatu karkkia. 

Vierailija
13/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti teki kääretorttua, niin sain sen leivinpaperin, johon oli tarttunut uunissa hieman taikinaa. Sen kanssa makoilin keittiön pöydän alla ja raaputin taikinaa lusikalla ja söin.

Oli mukavata. Olin 6-vuotias.

Vierailija
14/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehdyt mehujäät.

Vierailija
15/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin bussilla keskustaan (Turussa) ja sain torilta tai kauppahallista jonkun herkun, esim. nakin, mansikoita tai tikkarin. Kesällä mentiin vielä leikkipuistoon. Parasta oli se, kun oltiin äidin kanssa kahdestaan, vain me tytöt.

Olen toteuttanut tätä omankin kanssa, nyt kun lapsi on isompi (8v) ja asutaan lähellä keskustaan, tehdään lisäksi "ikkunaostoskävelyitä". Sama harrastus oli jo isomammalla 50-luvulla tyttökavereidensa kanssa :)

Vierailija
16/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikinan syöminen.

Vierailija
17/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin köyhä perhe, mutta eipä meidän vanhemmat tehneet juuri mitään meidän kanssa. Isä ei edes puhunut satunnaista komentelua lukuunottamatta. Äidin muistan pelanneen meidän kanssa pari kertaa Afrikan Tähteä ja kerran me saatiin maaniteltua se meidän kanssa hiihtämään. Kotitöihin me ei saatu tulla mukaan, mutta teininä ne oli pakko osata.

Minusta lukeminen oli parasta maailmassa ja muistan ikäni lämmöllä, miten vuotta vanhempi lukutaidoton veljeni "luki" minulle Aku Ankkaa. Onneksi isommat naapurin tytöt vei minut kirjastoon ja siellä narrasin kirjastonhoitajaa, että osaan vähän lukea, niin sain lainata kirjoja.

Vierailija
18/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimassa käytiin ihan pikkulikasta me pennut keskenämme, olin laiha ja palelin aina ihan hemmetisti, mutta eipä se tahtia haitannut. Tehtiin lähimetsään mökki jätelaudoista, tehtiin lankapuhelin naapurin likan kanssa huoneittemme (omakotitalot) väliin, ei kuulunut. Huoneet oli yläkerrassa mutta minun huoneen kohdalla oli palotikkaat, saatiin lanka nostettua ikkunaan. Minulla on liiterin varastopuolella kotileikki, perunalaatikot olit pöytinä ja tuoleina, muutama astia ja mukavaa oli. Luettiin paljon, kirjastoon mentiin ison kassin kanssa, olen oppinut lukemaan viiden vanhana. Paperinuket oli kova sana, niillä leikittiin siskon kanssa kesällä yläkerrassa myöhään yöhön, äidillä meni hermo kun yritti alakerrassa nukkua. Talvella luisteltiin iltakaudet, varpaat oli aina jäässä, itkun kanssa sulateltiin kotona. Luistimet ostettiin käytettynä, ei haitannut tahtia.

Olen syntynyt 1955.

Vierailija
19/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistettiin isältä haulikon patruunoita, kerättiin ampumaradalta hylsyjä.

Tehtiin niistä pommeja, joita räjäyteltiin metsäaukealla.

Tulitikun päästä tuli myös oivis paukkuja, kun porasi puupalikkaan reiän, laittoi tulotikun päätä pohjalle ja puutapin reikään. Sitten jöi kirveen hamaralla päälle.

Vierailija
20/47 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hämärästi 60-luvun lopulta mummolasta, kun eno lähti viemään traktorilla maitotonkkia tien varteen. Me serkukset päästiin mukaan lavalle seisomaan. Mennessä eno ajoi varovasti, mutta takaisin päin vauhdilla ja me lapset kiljuttiin, kun meinattiin tippua lavalta. Oli jännää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi