En voi koskaan olla äiti koska joutuisin muuttamaan kaiken itsessäni ja elämässäni
Elämäni suurimmat nautinnot ovat harrastukset, ystävät, puoliso, työ, luksus ja matkailu.
En voisi heittää puolison kanssa huolettomasti epäkorrekteja vitsejä ettei lapsi kuule niitä. En voisi höpsötellä miehen kanssa (esim leikkiä ruualla tai nahistella), koska pitäisi olla esimerkkinä lapselle. Meillä ei jäisi tarpeeksi kahdenkeskistä laatuaikaa josta nautimme kovasti.
En voisi katsoa lempiohjelmiani, koska ne eivät ole soveliaita lapsen silmille. En voisi lukea kirjaa kylvyssä.
En voisi nukkua pitkään, en ottaa pitkiä kuumia suihkuja, en keskittyä rauhassa meikkaamaan kuunnellen musiikkia.
En voi tehdä kavereiden kanssa extempore juttuja lyhyellä varoitusajalla, esim lähteä yön yli telttailemaan tai naapurikaupunkiin teatteriin jääden sinne yöksi. En voisi kavereiden kanssa kyläillessäni puhua asioista vapaasti jos lapsi on mukana. Meillä on usein myös kutsuja kotona.
Meillä on kotona paljon kalliita särkyviä tavaroita, teräviä kulmia ja herkkiä materiaaleja. Rakastan siistiä kotia mutta vihaan siivoamista. En sietäisi tahmaisuutta ja lattialla lojuvia leluja enkä jaksaisi kulkea perässä rätti kädessä.
Työ on intohimoni. Työtunnit ovat erittäin vaihtelevia ja työmäärät ennalta-arvaamattomia. En voisi tehdä työtäni kovin hyvin (luovan alan yrittäjä) jos en saisi vapaa-ajalla palautua kunnolla. Ilman hyviä yöunia mistään ei tule mitään. Työni on vaativaa ja antoisaa. Siihen sisältyy myös kosteita iltamia ja matkustelua.
Rakastan luksusta. Hienoja ravintoloita, teatteri-iltoja, oopperaa, koruja, designia jne. Näihin ei olisi perheellisenä samalla tavalla aikaa eikä rahaa.
Matkailemme paljon. Varsinkin nyt vähemmän matkailleena odotan sitä entistä enemmän, että pääsemme mieheni kanssa taas hämyisille jazz clubeille, torimarkkinoille ja suurille festivaaleille maailmalla.
Ikä alkaa lähestyä neljääkymppiä ja aiomme antaa lapsijunan mennä. Nytkin sauna päällä, jonka jälkeen takkaan tuli, musiikkia, juustoja, lasillinen viiniä, keskustelua ja elämästä nauttimista.
Monesti kuulee, että lapset ovat elämän suola ja lapsettoman ihmisen elämä on jollain tapaa tyhjää sekä merkityksetöntä. Ajatellaan, että lapsettomia kiinnostaa vain kapakat ja krapulassa makaaminen kuten monia heitä itseään ennen lapsia. Oltaisiin jotenkin jääty muka aikuistumatta. Esimerkiksi itselläni ei ole useinkaan tarvetta juoda yhtä-kahta lasillista enempää, koska elämäni on leppoisaa, eikä minun tarvitse ”nollata” koskaan.
Usein myös kuulee sitä, että onhan sillä lapsella myös isä. No onhan sillä, tosin se isä sattuu olemaan juuri se henkilö, jonka kanssa haluaisi nimenomaan tehdä erilaisia asioita. Kaveri ei korvaa puolisoa, eikä kaikkea tee mieli tehdä yksinkään. Isovanhemmat eivät meidän tapauksessamme ole vaihtoehto.
Kommentit (405)
Ap:n aloituksessa ei ole mitään uutta. Tollasethan syyt ne monesti on, kun ei haluta lapsia. Jokainen taaplaa tyylillään, kunhan ei aiheuta muille ikävää, mitä ap:n hiilidioksidirikas luksuselämä tosin aiheuttaa.
Ap:n elämä on sitä, mitä 15-25-vuotias haluaa itselleen. Luulisi aikuisen jo huomaavan, mikä elämässä oikeasti on merkityksellistä.
Voitte sitten eläkkeelläkin tehdä näitä asioita pienintäkään vaaraa siitä että lapsen lapset haluaisivat tulla käymään. Saatte vanhentua ihan kahdestaan, ooppera seurananne.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloituksessa ei ole mitään uutta. Tollasethan syyt ne monesti on, kun ei haluta lapsia. Jokainen taaplaa tyylillään, kunhan ei aiheuta muille ikävää, mitä ap:n hiilidioksidirikas luksuselämä tosin aiheuttaa.
Ap:n elämä on sitä, mitä 15-25-vuotias haluaa itselleen. Luulisi aikuisen jo huomaavan, mikä elämässä oikeasti on merkityksellistä.
No mikä? Kerropa kun tiedät. Kuinka päästöttömiä sinun lapsesi ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä sanonut, että mulla on lapsia tai että lapset eli ihmiset ei synnyttäis päästöjä. Mutta ap:n elämä niitä todellakin synnyttää. Kuten hän sanoo, niin hän ei tosiaan välitä kenestäkään muusta kuin itestään, mutta sepäs sitten voipi kostautua tulevaisuudessa, kun näitä kaikkia mahdollisuuksia elää hänen luksuselämäänsö ei enää välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä sanonut, että mulla on lapsia tai että lapset eli ihmiset ei synnyttäis päästöjä. Mutta ap:n elämä niitä todellakin synnyttää. Kuten hän sanoo, niin hän ei tosiaan välitä kenestäkään muusta kuin itestään, mutta sepäs sitten voipi kostautua tulevaisuudessa, kun näitä kaikkia mahdollisuuksia elää hänen luksuselämäänsö ei enää välttämättä ole.
Onnea, olet voittanut palkinnon koko ketjun tietämättömimmästä kommentoinnista! Ja tässä ketjussa se on jo SAAVUTUS.
Tiedoksesi, että yhden jälkeläisen hiilijalanjälkikuorma on reilut 58 TONNIA/VUOSI.
Kun nyt haukut ap:n jetset elämäntapaa, niin hän voisi lentomatkailla väliä New York-Lontoo 58 kertaa joka vuosi, että saisi saastutettua planeettaamme yhtä paljon, kuin yhden lapsen vanhempi vuositasolla.
Yksilötasolla yhden lapsen hankkiminen on tuhoisampaa ilmastolle, kuin 10 muuta tunnetuinta tekijää yhteensä.
(Tutkimus: Lund University Centre for Sustainability Studies)
Miten noi äidit kokeekin niin tarpeelliseksi tulla näihin aloituksiin puhisemaan pyhää halveksuntaa ja muka huomaamatta sivulauseessa yrittävät nostaa omaa surkeaa elämäänsä.
Jotenkin kyllä nautin lukea näitä katkeria ulostuloja 😁
Että jos vanhemmuus tekee tuollaiseksi, niin onpa helppo sanoa ei.
Minä koen, että äitiys ja lapsen kanssa kotonaoleminen on antanut luvan kanssa aikaa kehittää itseään ja löytää omia vahvuuksia.
Kolme vuotta on pitkä aika: elämä on ollut luovaa arkista puuhastelua. Lapsen kanssa olen oppinut paljon itsestäni. Olen saanut levätä kunnolla työelämän paineista. Vaihdoinkin alaa ja niin tekee moni muukin äiti.
Äitiys hioo timantin esiin naisesta. Kypsyttää ja rauhoittaa. Antaa eväät hyväksyä erilaisuutta. Kaikki tekeminen menee pitkälti lapsen ehdoilla.
Olen parempi nainen nyt äitinä.
Siksi varmaan yksinhuoltajat ovat niin haluttuja deittirintamalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä koen, että äitiys ja lapsen kanssa kotonaoleminen on antanut luvan kanssa aikaa kehittää itseään ja löytää omia vahvuuksia.
Kolme vuotta on pitkä aika: elämä on ollut luovaa arkista puuhastelua. Lapsen kanssa olen oppinut paljon itsestäni. Olen saanut levätä kunnolla työelämän paineista. Vaihdoinkin alaa ja niin tekee moni muukin äiti.
Äitiys hioo timantin esiin naisesta. Kypsyttää ja rauhoittaa. Antaa eväät hyväksyä erilaisuutta. Kaikki tekeminen menee pitkälti lapsen ehdoilla.
Olen parempi nainen nyt äitinä.
Siksi varmaan yksinhuoltajat ovat niin haluttuja deittirintamalla.
Onpa myrkyllinen kommentti. Tämä kertoo lähinnä sen, että olet ollut ennen lapsia itsekäs ja rauhaton, suvaitsematon (olet kyllä vieläkin), huono nainen. Ja nimenomaan SINÄ ei muut. Ketään muuta tämä sinun arviointisi ei kosketa.
Vierailija kirjoitti:
Miten noi äidit kokeekin niin tarpeelliseksi tulla näihin aloituksiin puhisemaan pyhää halveksuntaa ja muka huomaamatta sivulauseessa yrittävät nostaa omaa surkeaa elämäänsä.
Jotenkin kyllä nautin lukea näitä katkeria ulostuloja 😁
Että jos vanhemmuus tekee tuollaiseksi, niin onpa helppo sanoa ei.
Lapsettomat kertovat miksi eivät halua lapsia ja äidit hyökkäävät henkilöön, syyttelevät ja vähättelevät. Surkuhupaisaa seurata vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Voitte sitten eläkkeelläkin tehdä näitä asioita pienintäkään vaaraa siitä että lapsen lapset haluaisivat tulla käymään. Saatte vanhentua ihan kahdestaan, ooppera seurananne.
Tämähän se olisi ideaalia! 😍 Toivottavasti sitten olisi hoitokoteja, joihin ei pääse muidenkaan lapsenlapset pilaamaan sitä oopperaa ärsyttävällä ääntelyllään.
Ainakin lapsettomana voi varata sen verran ”sukan varteen”, että pääsee yksityiselle. Eiköhän siihen mennessä joku tajua jo suunnata lapsettomia palveluita vakavaraisille. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on niin ilmiselvää kateutta ettei jää epäilystäkään. 15-25-vuotiaalla ei kyllä ole mitään mahdollisuuksia tuollaiseen elämään omin varoin. Turha yrittää vähätellä. Itse voisin vaihtaa matalatuloisen sinkkuelämäni päikseen ap:n kanssa koska tahansa ja erittäin mielellään. Ja olen paljon yli 25v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea, olet voittanut palkinnon koko ketjun tietämättömimmästä kommentoinnista! Ja tässä ketjussa se on jo SAAVUTUS.
Tiedoksesi, että yhden jälkeläisen hiilijalanjälkikuorma on reilut 58 TONNIA/VUOSI.
Kun nyt haukut ap:n jetset elämäntapaa, niin hän voisi lentomatkailla väliä New York-Lontoo 58 kertaa joka vuosi, että saisi saastutettua planeettaamme yhtä paljon, kuin yhden lapsen vanhempi vuositasolla.
Yksilötasolla yhden lapsen hankkiminen on tuhoisampaa ilmastolle, kuin 10 muuta tunnetuinta tekijää yhteensä.
(Tutkimus: Lund University Centre for Sustainability Studies)
Korjaus:
voisi lentää 58 kertaa väliä NY-Lontoo saastuttaakseen yhtä paljon kuin mitä yhden lapsen vanhempi saastuttaa jo PELKÄSTÄÄN sen yhden lapsen osalta.
Olen kahden lapsen äiti mutta voin mainiosti kuvitella, että myös lapseton elämä voi olla hyvä, kokemustäyteinen, rikas ja ihmisenä kasvattava.
Typerää tehdä omasta valinnasta se ainoa tapa "hioa naisesta timantti".
Noin minäkin ajattelin, mutta tapasin miehen ja mietittiin, että kyllä edes yksi lapsi olisi kiva. Sitäpä ei kuulunutkaan ja käytiin kaiken maailman tutkimuksissa, mutta onneksi tämä ainokainen sitten ilmoittikin tulostaan. Ajateltiin, että jos on tullakseen niin tulee toinen, mutta ei tullut ja hyvä niin. Poikaa odottaessa olin kuitenkin jo 35-vuotias.
On ollut aikaa tehdä omia juttuja ja on ollut mahdollista hankkia pojalle kaikkea mitä hän tarvitsee.
Nyt poika on 12-vuotias ja kyllä sitä ylpeä miten osaava hänestä kasvaa.
Pointti on se, että jokainen tekee valintansa mutta minä päätin tehdä näin. Nyt ei ainakaan kaduta etten edes yhtä tehnyt. Todella pitkään olin sitä mieltä, että siskon lapset riittävät ja en todellakaan hanki lapsia.
Pitkä kommenttiketju tyhjänpäiväisestä aloituksesta! Aikahan jo lasten saamisen mahdollisuuden on hoitanut ap:n osalta, kun hän on 40-vuotias. Vanha mikä vanha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Tutkimus: Lund University Centre for Sustainability Studies)Korjaus:
voisi lentää 58 kertaa väliä NY-Lontoo saastuttaakseen yhtä paljon kuin mitä yhden lapsen vanhempi saastuttaa jo PELKÄSTÄÄN sen yhden lapsen osalta.
Eli vaihtoehto olisi, että ihmiset kuolevat sukupuuttoon? Lasten saaminen on aika olennainen osa ihmiselämän jatkumista tulevaisuudessakin. Eli yhden ihmisen hedonistinen luksuselämä on tärkeämpää kuin se, että myös ihmislaji voisi selvitä?
Ja mihin saakka vanhempi on syyllinen jälkeläistensä hiilidioksidipäästöistä? Onko isovanhempani edelleen vastuussa siitä, että minä olen olemassa? Entä heidän isovanhempansa?
Ei tietenkään kannata tehdä lapsia jos ei kykene itsekkyydestään luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on niin ilmiselvää kateutta ettei jää epäilystäkään. 15-25-vuotiaalla ei kyllä ole mitään mahdollisuuksia tuollaiseen elämään omin varoin. Turha yrittää vähätellä. Itse voisin vaihtaa matalatuloisen sinkkuelämäni päikseen ap:n kanssa koska tahansa ja erittäin mielellään. Ja olen paljon yli 25v
Kyllä 15-25-vuotias voi haaveilla tuollaisesta elämästä ja yrittää pala palalta sitä tavoitella. Mutta vanhempi jo toivottavasti ymmärtää, että materia ei onnea ja merkitystä elämään tuo. En tarkoita sitä, että lapset olisivat se ainoa vaihtoehto sille, ainoastaan, että materia se ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 15-25-vuotias voi haaveilla tuollaisesta elämästä ja yrittää pala palalta sitä tavoitella. Mutta vanhempi jo toivottavasti ymmärtää, että materia ei onnea ja merkitystä elämään tuo. En tarkoita sitä, että lapset olisivat se ainoa vaihtoehto sille, ainoastaan, että materia se ei ainakaan ole.
Ei pelkkä materia vaan myös erilaiset elämykset.
-eri
Nuorena naisena ihmettelin miksi minun pitäisi tehdä lapsi ja "uhrata" oma nuoruuteni sille. Minulla on oma elämäni jonka haluan elää. Niin teinkin. Matkustelin, opiskelin, seurustelin, juhlin,työskentelin,nautiskelin. Ja nyt yli 60v. olen onnellinen että niin tein. Hienoja muistoja vanhainkodissa, vaikkei kukaan vierailisi. Ja voinhan olla kuollut jo huomenna. Olenpahan ainakin elänyt täysillä.