En voi koskaan olla äiti koska joutuisin muuttamaan kaiken itsessäni ja elämässäni
Elämäni suurimmat nautinnot ovat harrastukset, ystävät, puoliso, työ, luksus ja matkailu.
En voisi heittää puolison kanssa huolettomasti epäkorrekteja vitsejä ettei lapsi kuule niitä. En voisi höpsötellä miehen kanssa (esim leikkiä ruualla tai nahistella), koska pitäisi olla esimerkkinä lapselle. Meillä ei jäisi tarpeeksi kahdenkeskistä laatuaikaa josta nautimme kovasti.
En voisi katsoa lempiohjelmiani, koska ne eivät ole soveliaita lapsen silmille. En voisi lukea kirjaa kylvyssä.
En voisi nukkua pitkään, en ottaa pitkiä kuumia suihkuja, en keskittyä rauhassa meikkaamaan kuunnellen musiikkia.
En voi tehdä kavereiden kanssa extempore juttuja lyhyellä varoitusajalla, esim lähteä yön yli telttailemaan tai naapurikaupunkiin teatteriin jääden sinne yöksi. En voisi kavereiden kanssa kyläillessäni puhua asioista vapaasti jos lapsi on mukana. Meillä on usein myös kutsuja kotona.
Meillä on kotona paljon kalliita särkyviä tavaroita, teräviä kulmia ja herkkiä materiaaleja. Rakastan siistiä kotia mutta vihaan siivoamista. En sietäisi tahmaisuutta ja lattialla lojuvia leluja enkä jaksaisi kulkea perässä rätti kädessä.
Työ on intohimoni. Työtunnit ovat erittäin vaihtelevia ja työmäärät ennalta-arvaamattomia. En voisi tehdä työtäni kovin hyvin (luovan alan yrittäjä) jos en saisi vapaa-ajalla palautua kunnolla. Ilman hyviä yöunia mistään ei tule mitään. Työni on vaativaa ja antoisaa. Siihen sisältyy myös kosteita iltamia ja matkustelua.
Rakastan luksusta. Hienoja ravintoloita, teatteri-iltoja, oopperaa, koruja, designia jne. Näihin ei olisi perheellisenä samalla tavalla aikaa eikä rahaa.
Matkailemme paljon. Varsinkin nyt vähemmän matkailleena odotan sitä entistä enemmän, että pääsemme mieheni kanssa taas hämyisille jazz clubeille, torimarkkinoille ja suurille festivaaleille maailmalla.
Ikä alkaa lähestyä neljääkymppiä ja aiomme antaa lapsijunan mennä. Nytkin sauna päällä, jonka jälkeen takkaan tuli, musiikkia, juustoja, lasillinen viiniä, keskustelua ja elämästä nauttimista.
Monesti kuulee, että lapset ovat elämän suola ja lapsettoman ihmisen elämä on jollain tapaa tyhjää sekä merkityksetöntä. Ajatellaan, että lapsettomia kiinnostaa vain kapakat ja krapulassa makaaminen kuten monia heitä itseään ennen lapsia. Oltaisiin jotenkin jääty muka aikuistumatta. Esimerkiksi itselläni ei ole useinkaan tarvetta juoda yhtä-kahta lasillista enempää, koska elämäni on leppoisaa, eikä minun tarvitse ”nollata” koskaan.
Usein myös kuulee sitä, että onhan sillä lapsella myös isä. No onhan sillä, tosin se isä sattuu olemaan juuri se henkilö, jonka kanssa haluaisi nimenomaan tehdä erilaisia asioita. Kaveri ei korvaa puolisoa, eikä kaikkea tee mieli tehdä yksinkään. Isovanhemmat eivät meidän tapauksessamme ole vaihtoehto.
Kommentit (405)
Mä luen tän otsikon aina "En voi koskaan olla äitiNI".
No en, voikaan olla äitini, me olemme niin erilaisia ihmisiä.
Jep. Mä teen 8-10 tuntisia työpäiviä, lisäksi mulla on kaksi hevosta. Niistä toinen on vielä 2-vuotias varsa. Ei tähän yhtälöön oikein lapset mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut matkaseurueessa missä on lapsia. Matkakohde itsessään valikoitui tylsäksi ja helpoksi lapsiystävälliseksi kohteeksi. Jo kentällä stressitasot nousi pilviin kun lapsille pitää juottaa ja käyttää pissalla jatkuvasti. En ehtinyt lukea lehteä kentällä, en syödä rauhassa kun jonkun piti joko ajan vahtia lapsia. Kohdemaassa kentältä hotellille lapsia piti huoltaa milloin minkäkin asian takia, eivät itse osannut ottaa matkalaukuista vaihtovaatteita ja vaihtaa sopivia päälle. Jatkuvaa häsyämistä ja kisuamista, ei mahdollisuutta hengähtää. Itse lomamatkalla lasten vanhempien päivärytmi noudatti lasten päivärytmiä eli herätys kuudelta ja nukkumaan kymmeneltä. Kohteista piti käydä hotellilla nukuttamassa päiväunet. Päiväreissuista kiinnostavimmat jäivät pois koska lapsia ei voi viedä minne tahansa. Ei käyty yhteisillä pitkillä illallisilla kun pitää mennä nukkumaan. Jatkuvaa mehun juottamista, perässä juoksemista, aurinkorasvan lisäämistä, maahan tippuneiden hellehattujen poimimista. Lapset eivät jaksa kävellä pitkiä matkoja, pitää kääntyä takaisin. Jatkuva kyselyihin vastaaminen ja tarpeiden täyttäminen. Parasta oli kun vihdoin päästiin loman jälkeen kotikentällä erilliseen taksiin. Ihana rauha ja hiljaisuus! Edes se ei haitannut, että valkoisessa nahkalaukussa oli hirveä naarmu kun lapsi tiputti laukun pöydältä kivikolle, kunhan sai sen rauhan!
Oli muuten huono loma ja täyttä rahantuhlausta. Mentiin miehen kanssa myöhemmin samaan paikkaan lomalle tekemään rauhassa ne asiat mitä halusimme tehdä. Kaksi aivan erilaista reissua.
Miten joku voi väittää, että asiat olisivat lasten kanssa samalla tavalla? Silloin elämän täytyy olla jo ennen lapsia hyvin lapsiystävällistä. Meidän elämä ei ole ja ero on kuin yö ja päivä.
No mulla on useitakin kavereita, jotka ovat esim. tehneet pitkiä roadtrippejä autolla sekä Suomessa että ulkomailla lasten kanssa. Siis viikkojen tai useamman kuukaudenkin mittaisia reissuja. On perheitä, jotka viettää aikaa purjehtien ja vaikka mitä, ja kun on itsekin elänyt lapsuutensa jollain tapaa vähän boheemeissa ympyröissä, niin tällaiset avautumiset tuntuvat vähän hassuilta.
Itselläni ei ole lapsia, mutta en osta tuota, että elämän pitää sitten olla tietynlaista kun ne lapset on. Tietysti asiat myös muuttuvat ja lapsia pitää huomioida eri tavalla, mutta en näe, että oma elämä loppuu lapsiin. Paljon on toki myös lapsen temperamentista ja piirteistä kiinni, esim. minä ja sisarukseni emme ole koskaan heränneet kuudelta, vaan nukuttiin aina aika myöhään ja kesällä saatiin myös valvoa melko pitkään.
Me ollaan nyt suunnittelemassa vuoden kestävää maailmanympärimatkaa lasten (10v. 9v. ja 5v.) kanssa. Lapset tulevat käymään kansainvälistä online-koulua tuona aikana. Kahden isomman kanssa ollaan tehty myös yli kuukauden roadtrippi Jenkeissä.
Ja tässä on perhe, joka on käynyt 197:ssa maassa kolmen lapsen kanssa.
Tuo nuorin on ehkä 6-vuotias, hän on siis käynyt yli 30 maassa vuodessa - yeah, right. 👌
Ja vaikka olisivatkin, hienoa heille - moni suomalainen vaan silti viettää elämänsä itserakentamassaan vankilassa. Sitä on vaan helkkarin arkaluontoista sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lista pienuudestaan kertoo paljon kirjoittajastaan. Kirjoja ja leffia menee paljon jokaisessa perheessä, niissäkin, joissa on lapsia. Meillä pyörii myöhään illalla rajummat filmit tarvittaessa, sen viinilasin voi äiti-ihminenkin ottaa silloin tällöin. Ihmettelen apn ja monen vela kuvitelmaa tässäkin ketjussa siitä miten ihan tavis asiat estyvät. Miksi ne estyisivät? Kyllä harrastamaan pääsee vanhemmatkin ja matkustelemaan. Eihän se kysy kuin rahaa. Ilmeisesti ketjun velat ovat suht pee aa kun yksi pampers -paketti vie mennessään koko kesäloman mahdollisuudet.
Ilmeisesti ymmärsin jotakin väärin omien lasteni vauva-aikana, kun yksi pampers-pakkaus ei riittänyt koko vaippa-ajaksi 🤔
Täällä ollaan niin vihaisia, kun me ei osteta tuota misery loves company-elämää 😆