Äiti juo ja on öitä pois kotoa :/
mun äitil on josku sellasia ”jaksoja”, millon ryyppää monta päivää putkee, nyt esimerkiksi 6. päivä menossa. kyseisiä jaksoja tulee joskus harvemmin ja voi kestää eripituisia aikoja. yleensä näitä tapahtuu kuitenkin kerran kuussa tai kahdessa, ja yleensä ryyppää ainakin 4 päivää putkeen. joskus sen miesystäväkin on meillä, ja silloin tappelee johonkin yöneljään saakka. jos sen miesystävä ei kuitenkaan oo meillä, se lähtee baariin tai jonnekkin muualle ilmottamatta. ennen se tuli aina joskus 2-4 välillä, mutta esimerkiksi nyt tämän viikon aikana on ollut kaikki ryyppypäivänsä/yönsä muualla kuin kotona, ja tullut seuraavana aamuna tai päivällä. sen juominen ahdistaa mua ja on vaikuttanu mun koulunkäyntiin ja kaverisuhteisiin. ryyppääminen on myös vaikuttanu sen töihin ja kouluun.
en oo kertonu täst silti kenellekkään, koska tiiän, että en asuis kotona sen jälkeen, koska lastensuojelun kanssa ollaan oltu tekemisissä ennenkin. toisaalta joskus vaikuttaa paremmalta asua muualla, mutta välitän mun äidistä kuitenkin sen verran. haluisin nyt jotain apuja ja neuvoja tähän, ehkä jonkun omia kokemuksia. en tiedä, oliko tää oikea paikka tulla kertomaan tästä tai tulenko saamaan yhtäkään asiallista vastausta, mutta yritetään kuitenkin.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
BUAAHAHAHA, TÄDIT MENI HETI HALPAAN :))))))
https://www.vauva.fi/keskustelu/3003762/aiti-juo-ja-oita-pois-kotoa
ap
Tulikos nyt parempi mieli?
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos joku nuori kenellä on sama tilanne tâllä hetkellä lukee tän ketjun ja saa apua täältä se riittää mulle :)
Minkä ikäinen sä olet? Varmaan kurja ajatus joutua esimerkiksi asumaan jonnekin muualle, mutta mun mielestä kenenkään nuoruuden ei tarvitse mennä vanhemman tekemisiä murehtiessa/pelätessä.
Voisitko alkuun soittaa esimerkiksi lasten ja nuorten auttavaan puhelimeen (https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/lasten-ja-nuorte…)? Voisit aikuisen kanssa miettiä erilaisia vaihtoehtoja, kuinka edetä ja mikä sinulle olisi parasta. Tuollaiseen puhelimeen soittaessa ei tarvitse kertoa omaa nimeään tmv.
Muista, että sinun vastuulla ei ole huolehtia äitisi hyvinvoinnista. Asiat voivat mennä huonompaan tai parempaan, asuit sinä sitten kotona tai et, eikä asioiden kehitys ole missään nimessä sinun syytäsi tai toisaalta myöskään ansiotasi. Riippuvaisuuden kanssa taistelevat ihmiset ovat todella itsekkäitä, se kuuluu tavallaan siihen sairauteen, joten sinun kannattaa ajatella tällä hetkellä vain sitä, mikä on parasta sinulle itsellesi. Todennäköisesti äitisi ei pysty nyt ajattelemaan sinun parastasi. Tsemppiä!
Kun äitisi on humalassa, onko ketään muuta luotettavaa aikuista, jonka luona voisit olla? Isää, mummia?
Sulla ei ole mitään velvollisuutta äitiäsi kohtaan, sen sijaan hänellä on monenlaisia velvollisuuksia kuten pitää huolta sinusta. Ryyppääminen ja katoilut eivät ole sen velvollisuuden hoitamista. Ei sinun ole rakkaudesta äitiisi mitään velvollisuutta asua kotona epävakaissa oloissa. Ihmistä voi rakastaa vaikka ei asu kotona.
Äitisi on ns. tuurijuoppo, eli putki jää päälle.
Sinuna soittaisin sinne lastensuojeluun. Ehkä äitisikin heräisi juomiseensa ja hakisi siihen apua. Alkoholisti ei parannu eikä lopeta juomista, ennenkuin itse sitä oikeasti haluaa. Muista se. Olen itse alkoholistin tytär, isällä meni viikonloput ryypätessä ja viikollakin pari kaljaa/ilta. Äitini lähti kävelemään meidän lasten kanssa kun olin 11 v. Ensin mentiin mummille ja siitä muutettiin sitten omaan kotiin. Isää en sen jälkeen nähnyt kuin joskus kun se oli torilla humalassa. Viina kiinnosti sitä enemmän kuin omat lapset. Mihinkään juhliin ei voinut ajatellakaan pyytämistä, koska ei tiennyt osasiko se tulla selvinpäin. Ja häissä oli alkoholia tarjolla, mitenkähän siinä olisi käynyt. Siihen juomiseen se sitten kuoli, haima hajosi. Olin silloin 32-v ja kahden lapsen äiti. Oma puoliso ei juo kuin pari saunakaljaa, siitä olin tarkka että omat lapset ei elä viinanhuuruista lapsuutta.
Toivon sulle kaikkea hyvää ja ota yhteyttä sinne kunnan lastensuojeluun. Numero löytyy kunnan sivuilta netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole huonoin vaihtoehto asua muualla. Voit silti olla myös äitisi kanssa tekemisissä. Olet arvokas ihminen ja ansaitset turvallisuutta ja mahdollisuuden keskittyä koulunkäyntiin. Jos sinut huostaanotetaan, saat myöhemmin lastensuojelun jälkihuollon asiakkaana enemmän rahaa ja ohjausta kuin saisit muuten. Voimia ja kaikkea hyvää sinulle! ❤️
Oi superkiitos sulle olet superihana ja välittävänlämmin lähimmäinen jollaisia täällä saisi olla enemmän! Muista että sinunkin täytyy tehdä parhaasi, toiseksi paras ei kelpaa. Sitten voit olla paras versio itsestäsi ja elämäsi on carpe diem!
Ja muista että on kiva olla tärkeä, mutta on tärkeää olla kiva. Usko itseesi, niin pääset tavoitteeseesi!
???
Meistä suurin osa rakastaa vanhempiaan, heidän heikkouksistaan huolimatta. Lapsen tulee kuitenkin olla perheessä se tärkein ja jokaisen lapsen pitäisi saada kasvaa turvallisessa ympäristössä. Vanhempien juominen jättää aina jäljet lapseen ja pahimmillaan lapsuus on aika josta toipumiseen menee koko loppuikä.
Olisko sinulla joku sukulainen, opettaja tai joku muu turvallinen aikuinen, jolle voisit puhua asiasta. Se, että haet apua itsellesi, ei tarkoita muiden silmissä, että et välittäisi äidistäsi. Äidistäsi ei vaan tuollaisessa tilanteessa ole kantamaan vastuuta eikä tarjoamaan sinulle turvallisia olosuhteita. Lapset on todella lojaaleita vanhemmilleen itsensä kustannuksella, mutta uskon, että saisit jossain muualla tasapainoisemman ympäristön elää.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja uskallusta tuoda asiasi julki.
Helpoin tapa käntyä kouluhoitajan puolen otta yhteys sosialivranomaiset ja sinut sijoitetaan perhe kotiin.Jotka on tosi kivoja.Tuetaan opiskelu ja ei eristetä äidistä!Saat oman hoitajan eli tukihenkilön ja saat käydä äidin koti.Tuki henkilön kanssa käytte ostaa vateita ja sinä ne valitset kuin kengät,jotka on sinun makua ja et erotu joukosta.Tietysti siellä on kellon ajat, Nukuman menoon ymm.Ninkuin touhua mitä olisi kotona.Ettei hotele ole: MUTTA EI VANKILAKAN. Ei ainakaan Helisngin alueet!Koulukaan ei vaihdu tällä!Mikän muu ei mutu kuin turvattu elämä kasvussa aikuisuten nuorella.Kuka vaan 12 vuotias kun täyttänyt tulee yksin jo kuuluksi kaikesta sosiaalivirastot.Ei tarvitse odotaa on 18 vuotias,jos jokin tökki elämässä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Sun ikäisen pitäisi olla pitämässä hauskaa muiden saman ikäisten kanssa, mutta sen sijaan olet hakemassa huomiota vierailta tädeiltä 😌
Jos oikeasti kirjoitit, niin ota yhteyttä vaikka jonnekin nuorten puhelimeen, saat varmasti asiallisen kuuntelijan, joka osaa neuvoa tilanteessasi. Ei ainakaan pidä jäädä yksin. Toki koulussakin voit jutella. Äitisi taitaisi myös tarvita apua, alkoholismi on sairaus, ei sitä itse kukaan halua valita elämäntavaksi. Entä onko sulla isovanhempia, joiden kanssa voisit jutella?
Tässä linkki, josta löytyy ohjeita mistä ainakin voisit saada neuvoja:
https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/tukea-ammattilaiselta/apua-ne…
Tsemppiä sulle, toivottavasti asiat järjestyvät pian, olet tärkeä ja sun elämä on tärkeä, pidä itsestäsi huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole huonoin vaihtoehto asua muualla. Voit silti olla myös äitisi kanssa tekemisissä. Olet arvokas ihminen ja ansaitset turvallisuutta ja mahdollisuuden keskittyä koulunkäyntiin. Jos sinut huostaanotetaan, saat myöhemmin lastensuojelun jälkihuollon asiakkaana enemmän rahaa ja ohjausta kuin saisit muuten. Voimia ja kaikkea hyvää sinulle! ❤️
Oi superkiitos sulle olet superihana ja välittävänlämmin lähimmäinen jollaisia täällä saisi olla enemmän! Muista että sinunkin täytyy tehdä parhaasi, toiseksi paras ei kelpaa. Sitten voit olla paras versio itsestäsi ja elämäsi on carpe diem!
Ja muista että on kiva olla tärkeä, mutta on tärkeää olla kiva. Usko itseesi, niin pääset tavoitteeseesi!
???
Mietin samaa että wtf...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tulikos nyt parempi mieli?
Tuli V I T T U todella 😆
Ap
No niin tädit, voitte lopettaa lässyttämisen jo.
Täällä on alkuperäinen juttu:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko jutella koulun terveydenhoitajan kanssa? Tai sitten lastensuojelun. Sinun tehtävä ei ole murehtia äidin asioita vaan elää ilman turhaa huolta.
Terveydenhoitajalle juttelu merkitsee sitä, että hän ulkoistaa itsensä vastuusta ilmoittamalla tilanteestasi sossuun. Ja jos sattuu, että vamma ois fyysinen, niin laittaa asiakkaan/potilaan lääkärille. Semmonen se on terveydenhoitajan vaativa työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos joku nuori kenellä on sama tilanne tâllä hetkellä lukee tän ketjun ja saa apua täältä se riittää mulle :)
Et v i t t u oo tosissas 🤦🏻♂️
Vierailija kirjoitti:
Kun äitisi on humalassa, onko ketään muuta luotettavaa aikuista, jonka luona voisit olla? Isää, mummia?
Sulla ei ole mitään velvollisuutta äitiäsi kohtaan, sen sijaan hänellä on monenlaisia velvollisuuksia kuten pitää huolta sinusta. Ryyppääminen ja katoilut eivät ole sen velvollisuuden hoitamista. Ei sinun ole rakkaudesta äitiisi mitään velvollisuutta asua kotona epävakaissa oloissa. Ihmistä voi rakastaa vaikka ei asu kotona.
Äitisi on ns. tuurijuoppo, eli putki jää päälle.
Sinuna soittaisin sinne lastensuojeluun. Ehkä äitisikin heräisi juomiseensa ja hakisi siihen apua. Alkoholisti ei parannu eikä lopeta juomista, ennenkuin itse sitä oikeasti haluaa. Muista se. Olen itse alkoholistin tytär, isällä meni viikonloput ryypätessä ja viikollakin pari kaljaa/ilta. Äitini lähti kävelemään meidän lasten kanssa kun olin 11 v. Ensin mentiin mummille ja siitä muutettiin sitten omaan kotiin. Isää en sen jälkeen nähnyt kuin joskus kun se oli torilla humalassa. Viina kiinnosti sitä enemmän kuin omat lapset. Mihinkään juhliin ei voinut ajatellakaan pyytämistä, koska ei tiennyt osasiko se tulla selvinpäin. Ja häissä oli alkoholia tarjolla, mitenkähän siinä olisi käynyt. Siihen juomiseen se sitten kuoli, haima hajosi. Olin silloin 32-v ja kahden lapsen äiti. Oma puoliso ei juo kuin pari saunakaljaa, siitä olin tarkka että omat lapset ei elä viinanhuuruista lapsuutta.
Toivon sulle kaikkea hyvää ja ota yhteyttä sinne kunnan lastensuojeluun. Numero löytyy kunnan sivuilta netistä.
Surullinen tarina sinullakin. Paitsi että hienoa, että äitisi oli aikanaan rohkea ja ymmärsi lähteä. Ainut mikä kummastuttaa näissä keskusteluissa, on se, että vaikka alkoholismi on tunnettu sairaudeksi jo vuosikymmenet, saa monen jutuista käsityksen, että alkoholismi ajatellaan edelleen omaksi valinnaksi. Toki pulloon tarttuminen alunperin on oma valinta, mutta ei kukaan alkoholistiksi tietoisesti ryhdy. Se ei ole valinta, vaan hoitoa vaativa sairaus. Kaikille hoitota ei valitettavasti riitä ja ihmettelen myös sitä, miksi ihminen voidaan ottaa pakkohoitoon, jos on vaaraksi itselleen tai ympäristölleen, mutta alkoholisteja tämä ei koske. Hoitoon on todella vaikea päästä, vaikka siihen olisi valmis ja itse haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko jutella koulun terveydenhoitajan kanssa? Tai sitten lastensuojelun. Sinun tehtävä ei ole murehtia äidin asioita vaan elää ilman turhaa huolta.
Terveydenhoitajalle juttelu merkitsee sitä, että hän ulkoistaa itsensä vastuusta ilmoittamalla tilanteestasi sossuun. Ja jos sattuu, että vamma ois fyysinen, niin laittaa asiakkaan/potilaan lääkärille. Semmonen se on terveydenhoitajan vaativa työ.
Mitä terveydenhoitajan sinun mielestäsi pitäisi sitten tehdä? Mennä nuoren kanssa hänen kotiinsa? Ja mitä siellä? Jutella äidin kanssa? Jos fyysinen vamma, niin pitäisikö terveydenhoitajan jättää asia sikseen vai tehdä mitä? Ei hänellä paljon vaihtoehtoja ole, tietenkin pitää ohjata eteenpäin ja antaa tieto asiasta oikeille henkilöille. Toki varmasti terveydenhoitajat myös keskustelevat nuoren kanssa asiasta, jos nuori kerran heidän luokseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä äitisi kanssa keskustelu. Sano että pelkäät että siirtävät sinut muualle asumaan , etkä toivo sitä,Kerro että alat voimaan huonosti ja toivot, että äitisi hakee apua. Teidän molempien vuoksi!
Ei näin. Lapsi/nuori ei ole vastuussa tällaisista keskusteluista. Ap:n äidin alkoholi-ja elämänhallintaongelmat ovat niin mittavia ettei lapsen keskusteluyritykset muuta mitään. AP, rohkaise mielesi ja juttele koulun terkkarille tai vaikka opettajalle. Et omin voimin pysty äitiäsi auttamaan, siihen tarvitaan ammattilainen. Ja sinulle itsellesi olisi tärkeää saada elää ja käydä koulua rauhassa. Muualla asuminen ei välttämättä ole huono vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et v i t t u oo tosissas 🤦🏻♂️
Mitä ??????????????
Vaikutat järkevältä nuorelta. Kun teet sen päätöksen, että kerrot asiasta jollekin, joko ihan sanomalla tai kirjoittamalla. Riippuen missä asut niin on vaikka netissä asuinpaikkasi sivuilla ihan lomakkeita, joilla voi nimettömästikin ilmoittaa asiasta. Muita hyviä on joku aikuinen tuttava, sukulainen, kaveri voi ilmottaa puolestasi jos sinulla on niin hyvä kaveri, opettaja, kouluterveydenhoitaja, terveyskeskuksen lääkäri, psykologi, koulukuraattori, ihan mikä taho vain. Se että ilmoittaa ei tarkoita sitä, että haluat pahaa ja et välitä. Se että ilmoitat tarkoittaa, että olet huolissasi ja halut tilanteeseen ja äidillesi apua. Onhan äitisikin parempi olla sitten, kun on asiat paremmin ja kenties saa päihdeongelmansa kuriin. Eikä se tarkoita, että jos sinut sijoitetaan, että se on maailmanloppu ja kamalaa. Se tarkoittaa, että äitisi saa apua ja pääsee hoitoon, hänen ei tarvitse murehtia sinusta, sinusta huolehditaan. Ja sinunkaan ei tarvitse kantaa huolta äidistäsi, sillä tiedät, että aikuiset ja tämä meidän terveydenhoitosysteemi saa tiedon perheesi tilanteesta, äitisi päihdeongelmasta, sairaudesta, ja he ottavat koppia asiasta ja auttavat. Rohkaisen sinua kertomaan. Se on vaikeaa, mutta se voi olla parasta, mitä sinulle ja äidillesi tapahtuu. Olisi kiva, jos ilmoittaisit tänne sitten, kun olet kenties uskaltanut kertoa. Ajattele siltä kantilta, että tällä tavalla myös äitisi saa apua. Jos kukaan ei asiasta tiedä, niin hän ei sitä apua voi saada.