Äitini ei halua lähteä kylpylään lasten takia
Uskomatonta, pyysin äitiäni lähtemään kanssani kylpylään, tarjouduin maksamaan vielä kaiken. Olen siis yksinhuoltaja ja siellä missä minä, siellä lapset.
Soitin ja aluksi hän oli innoissaan, sitten hän kysyi että missäs lapset ovat sen aikaa, vastasin että mukana tietysti (3v ja 6kk), sen kuultua vastaus oli "hmm no onko se sitten mitään lomaa jos on hirveetä hulinaa ympärillä".. Hämmennyin. Minulle on tärkeää jakaa kokemuksia lasten kanssa, en mene ainoastaan siksi kylpylään että pidän siitä itse vaan haluan jakaa lapsieni kanssa mukavia kokemuksia ja nautin siitä kun näen heidän nauttivan. Loma ei minulle tarkoita mitään loikoilua vaan yhdessä olemista. Kun minä olin itse lapsi kuin kyllähän me koko perheen voimin matkusteltiin ympäri ämpäri Suomea, joten siksi yllätti tuo äitini suhtautuminen. Luulin hänen innostuvan koska hän ei ikinä käy missään taloudellisen tilanteensa vuoksi ja halusin vähän niinku yllättää hänet kivalla tekemisellä.Mitä mieltä te olette?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yksinhuoltaja, vauva vasta 6 kk? Hanki loro ehkäisy, äläkä makaa jokaisen vastaantulijan kanssa.
Koska erottiin kun olin raskaana, meillä on ennestään myös yhteisiä lapsia.
Mua pelotti mennä lasten kanssa uimahalliin tai kylpylään, kun he olivat taaperoiässä. Se ei siis ollut sinänsä raskasta, vaan oikeasti tuntui turvallisuusriskiltä. Jos tämä tunne oli omien kanssa, joihin on hyvä auktoriteetti ja pystyy edes hieman ennakoimaan omiensa käytöstä ja liikkeitä (paina sanalla hieman), en vieraista lapsista kyseisessä iässä uskaltaisi ottaa mitään vastuuta jos mukana on vesielementti. Muuten voin kyllä hoitaa omieni lisäksi muidenkin lapsia monissa paikoissa ja eri ikäisiä.
Se on aika vastuullista hommaa,pienten vahtiminen kylpylässä.Itsetänikään se ei kuulosta rentouttavalta vaan stressaavalta.Kun tulee ikää,niin moni asia mikä tuntui ennen mukavalta ,ei enää tunnu. Ei äitisi varmaan pahaa tarkoita. Itsestäni on myös tullut ikäännyttyäni ääniyliherkkä ja kylpylässä lasten äänet oikein korostuvat,joten päänsärky tulee lisäksi.Joten voi olla että äitisi ei tälläisistä syistä halua lähteä kansssanne kylpylään
Kuka lähtee konttaavan vauvan kanssa kylpylään? Ei noin pieni nauti koko päivän uimisista tai vieraissa paikoissa olosta. Yksi erillinen käynti on eri asia kuin loma. Kyllä noin pienen kanssa pitäisi toimia vauvan ehdoilla, vauvan nautinnoksi.
Mam kirjoitti:
Keskustelu menee omituiselle tasolle.
Olen saanut nyt ihmisten pointit, osan mielestä on ok ajatella niinkuin minä osan mielestä ei.. Ymmärrän molemmat näkökannat.
Olemme perhe ja haluamme perheenä tehdä kivoja asioita niinkuin moni muu perhe. On se sitten metsäretkiä, askarrella, hoploppia, uimahallia, mökkeilemään, tällä kertaa kylpylä. Sen pituinen se. Kiitos kommenteista, mukavaa kevättä kaikille 😊
Sen kun teette kaikkea kivaa, ei kukaan ole sitä kieltänyt tai ihmetellyt. Mutta sun pointti oli aloituksessa ihmetellä kun äitisi ei lähdekään lapsenvahdiksi kylpylään, vaikka se sun mielestä olisi niin ihanaa. Etkä vastannut kysymyksiin mitä elämyksiä se puolivuotias saa kylpylästä ja miten se on ansainnut just kylpyläreissun.
Kevättä vaan sullekki.
Vierailija kirjoitti:
Mam kirjoitti:
Olen saanut nyt ihmisten pointit, osan mielestä on ok ajatella niinkuin minä osan mielestä ei.. Ymmärrän molemmat näkökannat.
Olemme perhe ja haluamme perheenä tehdä kivoja asioita niinkuin moni muu perhe. On se sitten metsäretkiä, askarrella, hoploppia, uimahallia, mökkeilemään, tällä kertaa kylpylä. Sen pituinen se. Kiitos kommenteista, mukavaa kevättä kaikille 😊Sen kun teette kaikkea kivaa, ei kukaan ole sitä kieltänyt tai ihmetellyt. Mutta sun pointti oli aloituksessa ihmetellä kun äitisi ei lähdekään lapsenvahdiksi kylpylään, vaikka se sun mielestä olisi niin ihanaa. Etkä vastannut kysymyksiin mitä elämyksiä se puolivuotias saa kylpylästä ja se on ansainnut just kylpyläreissun.
No ei vauva saakkaan 😄 vaan se kolme vuotias, minä ja äitini... Ilmeisesti totuus on siinä että vain minä ja 3 vuotias saisimme siitä jotain irti, mummo ehkä arvostaa enemmän aikuisten yhteistä aikaa ja se on ihan fine. En vain aluksi ymmärtänyt koska tarkoitin vain hyvää ehdotuksellani. Keskustelu lähti vain oudosti etenemään muihin asioihin kuin mistä alunperin puhuin.Kevättä vaan sullekki.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yksinhuoltaja, vauva vasta 6 kk? Hanki loro ehkäisy, äläkä makaa jokaisen vastaantulijan kanssa.
Turpa kiinni pissipää.
Vierailija kirjoitti:
Mam kirjoitti:
Olemme perhe ja haluamme perheenä tehdä kivoja asioita niinkuin moni muu perhe. On se sitten metsäretkiä, askarrella, hoploppia, uimahallia, mökkeilemään, tällä kertaa kylpylä. Sen pituinen se. Kiitos kommenteista, mukavaa kevättä kaikille 😊Sen kun teette kaikkea kivaa, ei kukaan ole sitä kieltänyt tai ihmetellyt. Mutta sun pointti oli aloituksessa ihmetellä kun äitisi ei lähdekään lapsenvahdiksi kylpylään, vaikka se sun mielestä olisi niin ihanaa. Etkä vastannut kysymyksiin mitä elämyksiä se puolivuotias saa kylpylästä ja miten se on ansainnut just kylpyläreissun.
Kevättä vaan sullekki.
Viestini katosi johonkin.
Vastaus: ei vauva siitä mitään irti saakkaan eikä se ole tarkoituskaan, vaan 3 vuotias saa ja minä ja äitini, ainakin luulin niin. Ilmeisesti äitini ei saakkaan ja se on ihan fine. Minä ja 3 vuotias nautimme. Tarkoitus oli vain ilahduttaa tehdä jotain kivaa, ehdotus. Tehdään sitten jotain muuta. Keskustelu meni oudosti muille raiteille, alkuperäinen asia on jo ihan taputeltu.
Ei hyvänen aika sairasta vauvaa kylpylään.
Vierailija kirjoitti:
Mam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähteä kylpylään 6kk iköisen kanssa? Siis oikeasti, 6kk siellä altaissa turauttelemassa uimavaippoihin, lisäkis kyllä 6kk tulee kylmä uima-altaillaei se voi olla siellä kylpuläosastolla koko päivää, korkeintaan tunti.
Äly hoiiii!
Eli äirisi olisi jourunut joko vahtimaan isompaa kokoajan tai sitten sitä 6kk ikäistä. Ja tuoniköinen kyllä vaatii sitä ruokintaakin vielä useaan, et oletettvasti taida imettää enää joten onnistuisi pulloruokinta. Mutta jos imetät niin ei ole hyvä mwnnä mihinkään kylpylöihin hankkimaan rintatulehdusta, itsellä suihkun jälkeen vielä rinnat pukkas välillä maitoa ihan itsestäänkin (oksitosiinia erittyy aivoista mukavista kokemuksista ja kuuma suihku oli sitä-maitoa siis rinnoista), en todellakaan olisi lähtenyt pilaamaan toisten kylpyvesiä maidolla.Ei ole joutunut vahtimaan päivääkään vanhempaa lasta, olen aina ollut mukana vierailemassa hänen luonaan ja en imetä koska vauvalle ei käy rintamaito ravinnoksi sairauden takia vaan ruoka tilataan ulkomailta joka on kehitetty juuri tähän sairauteen.
Ai vauvasi on synnyinäisesti laktoosi-inrolerantikko? Johan keksit pahan.
Ja kerroppa koska se diagnosoitiin? Niin kerron puhutko totta lainkaan.
Hävettääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletti tietenkin, että menette yhdessä rauhassa kylpylään. Eihän tuon ikäisten lasten kanssa voi olla hetkeäkään rauhassa.
Olin lapsen kanssa kylpylässä.Ei mitään ongelmia.Ui koko päivän, ikä 4 vuotta.
Luitko aloituksen?
Ap:n toinen lapsi on 6 kk:n ikäinen. Siis sylivauva.
Ei kylpyläreissu olis ollut ap:n äidille mikään rentoutus ja lomareissu.
Hän olis joutunut vahtimaan tuota 6 kk ikäistä vauvaa, kun ap olis uinut ja saunonut ja kylpenyt sekä luultavasti ollu myös viihteellä kylpylän ravintolassa illalla.
En minäkään haluaisia ottaa kylpylä ympäristössä vastuussa neljä vuotiaasta lapsesta ja vielä vähemmän täysin avuttomasta puolen vuoden ikäisäisestä vauvasta.
Varmaan äiti itse tuntee tämän tyttärensä, ja teki täysin oikean ratkaisun,ettei mukaan lähde.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika sairasta vauvaa kylpylään.
Ei hän ole sairas.
Hänellä oli haasteita jotka on selätetty. Hoito tasapaino on hyvä nytten. Voidaan vihdoin elää normaalia arkea.
Ja mikäli äitiäni tunnen ei hän pahastu tuollaisesta. Hän halusi tulla mukaan myös sopeutumisvalmennuskurssille, jossa on koko perhe mukana ja se järjestetään kylpylässä. Hän oli ihan että ihanaa, pääseeköhän mummi myös mukaan sinne ja lupasin tarkistaa, siksi en myös osannut odottaa että tämä minun järjestämäni eri kylpylä reissu lasten kanssa olisi jollain tapaa huono idea.
Miten ap pärjäät yksin niiden lasten kanssa kun vauva sylissä ja pitäis kokoajan olla alle metrin päässä 3 vuotiaasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletti tietenkin, että menette yhdessä rauhassa kylpylään. Eihän tuon ikäisten lasten kanssa voi olla hetkeäkään rauhassa.
Olin lapsen kanssa kylpylässä.Ei mitään ongelmia.Ui koko päivän, ikä 4 vuotta.
Luitko aloituksen?
Ap:n toinen lapsi on 6 kk:n ikäinen. Siis sylivauva.Ei kylpyläreissu olis ollut ap:n äidille mikään rentoutus ja lomareissu.
Hän olis joutunut vahtimaan tuota 6 kk ikäistä vauvaa, kun ap olis uinut ja saunonut ja kylpenyt sekä luultavasti ollu myös viihteellä kylpylän ravintolassa illalla.
En minäkään haluaisia ottaa kylpylä ympäristössä vastuussa neljä vuotiaasta lapsesta ja vielä vähemmän täysin avuttomasta puolen vuoden ikäisäisestä vauvasta.
Varmaan äiti itse tuntee tämän tyttärensä, ja teki täysin oikean ratkaisun,ettei mukaan lähde.
Öö, minä en juo enkä juhli. Olisin todennäköisesti jäänyt jossain vaiheessa lasten kanssa huoneeseen ja sanonut mummolle että läheppä humpalle 😄
Mam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähteä kylpylään 6kk iköisen kanssa? Siis oikeasti, 6kk siellä altaissa turauttelemassa uimavaippoihin, lisäkis kyllä 6kk tulee kylmä uima-altaillaei se voi olla siellä kylpuläosastolla koko päivää, korkeintaan tunti.
Äly hoiiii!
Eli äirisi olisi jourunut joko vahtimaan isompaa kokoajan tai sitten sitä 6kk ikäistä. Ja tuoniköinen kyllä vaatii sitä ruokintaakin vielä useaan, et oletettvasti taida imettää enää joten onnistuisi pulloruokinta. Mutta jos imetät niin ei ole hyvä mwnnä mihinkään kylpylöihin hankkimaan rintatulehdusta, itsellä suihkun jälkeen vielä rinnat pukkas välillä maitoa ihan itsestäänkin (oksitosiinia erittyy aivoista mukavista kokemuksista ja kuuma suihku oli sitä-maitoa siis rinnoista), en todellakaan olisi lähtenyt pilaamaan toisten kylpyvesiä maidolla.Ei ole joutunut vahtimaan päivääkään vanhempaa lasta, olen aina ollut mukana vierailemassa hänen luonaan ja en imetä koska vauvalle ei käy rintamaito ravinnoksi sairauden takia vaan ruoka tilataan ulkomailta joka on kehitetty juuri tähän sairauteen.
Ja kerroppa koska se diagnosoitiin? Niin kerron puhutko totta lainkaan.Teholla lähete tehty molekyylikaryotyypitykseen jossa todettiin Williamsin oireyhtymä, jossa on suoliston kehittämättömyyttä ja imeytymishäiriö. Veren kalsiumpitoisuus nousee tavallisella maidolla tai rintamaidolla vaarallisen korkeaksi jolloin on hyperkalsemian riski. Siksi on olemassa tuote joka on suunniteltu tälläisille lapsille. Onko tarpeeksi hyvä selitys?
Lähdet sitten kiduttamaan erityislastasi kylpylän meteliin?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Williamsin_oireyhtymä
"Oireyhtymää sairastavat ovat usein erittäin ulospäinsuuntautuneita, puheliaita ja sosiaalisia. Monilla heistä on musiikillisia taipumuksia. Absoluuttinen sävelkorva on yleinen[5] (jopa 30 %). Muusikoillakin absoluuttinen sävelkorva on harvinaisempaa.[6][7] Myös yliherkkä kuulo on tyypillistä. Tämä vaiva vähenee yleensä iän myötä.[3]"
Ei helvetti, mikä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äly hoiiii!
Ja kerroppa koska se diagnosoitiin? Niin kerron puhutko totta lainkaan.Teholla lähete tehty molekyylikaryotyypitykseen jossa todettiin Williamsin oireyhtymä, jossa on suoliston kehittämättömyyttä ja imeytymishäiriö. Veren kalsiumpitoisuus nousee tavallisella maidolla tai rintamaidolla vaarallisen korkeaksi jolloin on hyperkalsemian riski. Siksi on olemassa tuote joka on suunniteltu tälläisille lapsille. Onko tarpeeksi hyvä selitys?
Lähdet sitten kiduttamaan erityislastasi kylpylän meteliin?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Williamsin_oireyhtymä
"Oireyhtymää sairastavat ovat usein erittäin ulospäinsuuntautuneita, puheliaita ja sosiaalisia. Monilla heistä on musiikillisia taipumuksia. Absoluuttinen sävelkorva on yleinen[5] (jopa 30 %). Muusikoillakin absoluuttinen sävelkorva on harvinaisempaa.[6][7] Myös yliherkkä kuulo on tyypillistä. Tämä vaiva vähenee yleensä iän myötä.[3]"Ei helvetti, mikä vanhempi.
"Syömistä vaikeuttaa mm. refluksitauti, imemisen ja nielemisen vaikeudet sekä valikoivuus ruoan suhteen ja oksentelu. "
Allasosastolle tuon vauvan ei kannata tulla laisinkaan, ei lapsesi ongelmat ole ohi vaikka nyt on sopiva ruoka.
Mam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ihmettele. Ei ole todellakaan yhtään leppoisaa mennä noin pienten kanssa uimaan. Saa olla todella tarkkana. Sinäkin yrität houkutella äitiäsi mukaan, jotta saisit lisäsilmäpareja. Myönnä. Minustakin olisi ihanaa käydä mun 1,5-, 4- ja 5- vuotiaiden kanssa uimahallissa, mutta ehkä sitä tosiaan ei kannata tehdä yksin ja jos joku tuleekin mukaan, niin tuskinpa voi itse missään vaiheessa uida rennosti, vaan pitää vahtia, ettei kukaan vahingossakaan huku.
Tottakai ja hän on itse halunnut olla auttamassa. Muutti toiselle puolelle Suomea luokseni jotta voi olla auttamassa minua lasten kanssa kun jäin yksin heidän kanssaan ja ensimmäiset kuukaudet jouduin viettämään joka päivä sairaalassa teholla vauvan kanssa. Hän on sanonut minulle itse että haluaa olla täällä jotta voi olla apuna ja olla siellä missä lapsenlapset ovat. Hän toimii kanssani välillä toisena vanhempana kun olen joutunut yksin hoitamaan raskauden synnytyksen sairaalajaksot ja myös 2 muuta isompaa lasta (vanhin ei ole siis tulossa mukaan reissuun, hän on omalla matkalla) ja tämä kaikki on mummolle ollut ok. Me olemme toistemme parhaita kavereita ja tuki sekä turva. Mutta kiva kiitos näistä vastauksista, ymmärrän äitiäni ehkä paremmi, hän ei välttämättä nauti tekemisestä samanlailla kuin minä. Minulle lapset ovat kaikki kaikessa ja haluan vain kivoja asioita heille näinä raskaina aikoina, olen toivonut että erosta huolimatta voimme tehdä samoja asioita kuin ennen eroa ja haluan antaa elämyksiä, itse nautin kyllä kylpylässä olemisesta lasten kanssa. Vaikka siinä saa olla tarkkana ja ei ole mitään hermolomaa mutta mielummin välillä teen mukavia asioita kuin että oltaisiin vain kotona. Minulla on stressinsietokyky kasvanut suunnattomasti vaikean raskauden, raskauden aikana eron, monen kuukauden sairaalassa olemisen jälkeen ja 3 lapsen hoitamisesta yksin kun nuorin on vasta 6kk. Ehkä sitten kysyn isää mukaan kun vihdoin pöly on laskeutunut eron jälkeen.
Voin hyvin uskoa, että mummo on mielellään mukana teidän elämässänne ja varmaan haluaa touhuta lastenlasten kanssa erilaisia asioita, mutta jotakin muuta -- jotakin vähemmän stressaavaa ja suoraan sanottuna vähemmän vaarallista kuin sitä, että hän joutuisi ottamaan vastuun sinun 3-vuotiaasi HENGESTÄ, että hän ei huku siellä kylpylässä sillä välin kun sinä olet vauvan kanssa.
Minä en ainakaan suostuisi ottamaan vastuulleni kenenkään uimataidotonta pikkulasta kylpylään, uimahalliin, rannalle, mihinkään veden äärelle. Omasta lapsesta oli tarpeeksi kova stressi silloin kun hän oli pieni ja vielä uimataidoton, kahluualtaassakin koko ajan korkeintaan käsivarren mitan päässä silmät naulittuna lapseen. Hukkuminenhan tapahtuu hyvin äkkiä ja äänettömästi.
Kyllä, meidän vauva on tottunut meteliin koska mulla on muitakin lapsia, hänellä on myös toisessa korvassa vikaa, ei saa kuulo vaatetta eli kuulee varmaan vaan toisella korvalla. Varmaksi ei voi sanoa onko kuulonalenemaa vai onko puolikuuro vai mitä. Mutta ääntä noista isommista lähtee ja hän osaa nukkuaniin että ei tarvitse huopatossut jalassa kävellä. Musiikkia soitan mutta rauhallista klassista tai sitten jos omaa musiikkia kuuntelen niin en kovin suurella volumella sitä pidä.
Teholla lähete tehty molekyylikaryotyypitykseen jossa todettiin Williamsin oireyhtymä, jossa on suoliston kehittämättömyyttä ja imeytymishäiriö. Veren kalsiumpitoisuus nousee tavallisella maidolla tai rintamaidolla vaarallisen korkeaksi jolloin on hyperkalsemian riski. Siksi on olemassa tuote joka on suunniteltu tälläisille lapsille. Onko tarpeeksi hyvä selitys?